Er fat-bike et bra konsept?
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Subs]
#1869653
07/10/2014 13:02
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Er det hensiktsmessig å øke trykket for å la gaffelen ta mer av dempingen og minske fjæringen fra dekket?
På sommeren, ja. På vinteren er det avhengig av føret og bæreevnen til underlaget.
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: KKippernes]
#1869656
07/10/2014 13:04
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Thorst]
#1869705
07/10/2014 14:30
|
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,469
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,469 |
Jeg er paa reisefot, og derfor ingen tilbakemeldinger fra meg her i denne traaden. Uten at jeg har rukket aa lese hele alle innlegg, dekker svaret fra Kristoffer det meste.
EspenW informerte muntlig om at slangene paa testsykkelen ikke er de samme som paa produksjonsmodellene. Dessverre er det mye aa holde styr paa naar 7 sykler skal testes, og dette var glemt naar forste punktering kom. Her maa vi beklage til Gresvig.
Alle testsyklene fikk mellom 4 og 5 i snitt (Skorn litt hoyere om jeg husker riktig), som maa sies aa vaere svaert bra.
Jeg er tilbake neste uke, og kan da svare mer inngaaende paa sporsmaal fra testen og delta mer aktivt i diskusjonen.
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Håvard Berger]
#1869710
07/10/2014 14:37
|
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,469
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,469 |
Gresvig får kritikk for vekthysteri.Jeg vil derimot takke Gresvig for vekthysteriet! Det var på høy tid noen kom og slanket fatbikene, og lykke til med lanseringen av BB6 og BB7!
Gresvig faar skryt for lav vekt, men vi maa ogsaa paapeke de utstyrsvalgene vi ikke liker. En ting til; Slik den var satt opp rett fra butikk, ble Xeed Fat Lard mest allsidig. Den har et oppsett og geometri som innbyr til hardkjor paa sti. Samtidig hadde den testens bredeste dekk/felg-kombinasjon.
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Thorst]
#1869733
07/10/2014 15:50
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812 |
Jeg funderer på en Nakamura Big Bob 5.0 http://www.gsport.no/produkt/148807/nakamura-big-bob-5-0-fatbikeDet ser ut som nettbutikken og alle fysiske butikker i nærheten av meg (Oslo) er utsolgt for str 19" (Large). Gikk det virkelig så raskt unna, eller har de bare ikke fått inn alle enda?
Redigert av DesmoSkier; 07/10/2014 15:50.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: DesmoSkier]
#1869928
07/10/2014 20:32
|
Registrert: Mar 2013
Innlegg: 51
xerxes
Medlem
|
Medlem
Registrert: Mar 2013
Innlegg: 51 |
Sjekk med G-Sport Storgata, de skulle få noen i 19";)
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: KKippernes]
#1870274
08/10/2014 11:08
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 2,664
HaraldW
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 2,664 |
Forøvrig, vil jeg oppfordre alle til å lese introtekstene (alle tekster, egentlig) til testene godt. Jeg mener vi har gjort det klart og tydelig at vi ikke kunne kåre en vinner på grunn av det store prisspennet, men likevel har gitt noen påskjønnelser til de syklene som utmerket seg positivt. Nettopp. Testene i Terrengsykkel holder generelt høy kvalitet, og testkonseptet høstet Fagpresse-pris for noen år tilbake. Og jeg synes det er helt OK at man kjører en litt epler og pærertest. Det går jo helt klart fram at dette ikke en noen test i et helt bestemt segment, så nær som at det dreier seg om fatbikes. Harald
NOTS
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Thorst]
#1870474
08/10/2014 14:16
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 1,383
Stian
Veteran
|
Veteran
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 1,383 |
Hei,
Føler meg betinget til å svare på noen av Spm.
Xeed Fat Lard takler 4,8" dekk. Har mange mil på Bud/Lou i vinter.
Gekko Firm + har samme geometri som Xeed Fat Lard, men leveres med Shimano XT bremser og gir. Race Face Turbine krank og heve/senkepinne.
Mvh
Stian Benkø Sport 1
Stian Benkø Produktansvarlig sykkeldeler og tilbehør Sport1 www.sport1.no, www.xeedbikes.no
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Thorst]
#1870489
08/10/2014 14:37
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
FAENFAENFAENFAENFAENFAENFAENFAEN!
Dude kommer tidligst i april, akkurat tidsnok for vinteren - i New Zealand. Føkkers!
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Thorst]
#1870646
08/10/2014 19:57
|
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350
eldo472
Veteran
|
Veteran
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350 |
Nye Nakamura Big Bob modeller ble lansert i kampanjeavis fra G-Sport i dag.
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Thorst]
#1870657
08/10/2014 20:13
|
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 31
Brunovich
Fersking
|
Fersking
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 31 |
er det mulig å få tak i big bob på intersport?
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Brunovich]
#1870665
08/10/2014 20:22
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 1,428
pez d spencer
Veteran
|
Veteran
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 1,428 |
er det mulig å få tak i big bob på intersport? Big Bob er vel intersport, mens mammut er g-sport .
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: eldo472]
#1870697
08/10/2014 21:22
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 533
Håvard H
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2013
Innlegg: 533 |
Nye Nakamura Big Bob modeller ble lansert i kampanjeavis fra G-Sport i dag. Tror F4 til den prisen er vanskelig å toppe. Bra ramme og enkelt å slanke. Satt opp tubeless med RTL så kuttes mye vekt - for oss raringene som synes det er viktig med lett og kvikk og lite hjulvekt... mvhh
Redigert av Håvard H; 08/10/2014 21:22.
Hug a tree
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Håvard H]
#1870735
09/10/2014 05:36
|
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 1,866
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 1,866 |
Hei Håvard H.
Jeg spør ikke for å krangle, men fordi du hittil har skrevet ironisk. Det er ikke alltid like enkelt å føre en diskusjon på internett når man må analysere svar.
Jeg verken håper eller tror at din konklusjon om at de som er opptatt av lav vekt eller lette hjul på sykler er "raringer" er basert på det saklige svaret jeg ga deg. Hvis noe av det jeg skrev var utydelig, setter jeg stor pris på om jeg får tilbakemelding på det, så jeg kan se om jeg klarer å skrive enda mer tydelig. // Kristoffer - Terrengsykkel
Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Thorst]
#1870774
09/10/2014 06:55
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 533
Håvard H
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2013
Innlegg: 533 |
Hei, Bakgrunnen for at jeg ble litt ironisk her var språkbruken vedr. bb5 og bruken av sterkt negativt ladede ord som "vekthysteri" og "tynt" for vekt. Videre det store fokus på en bagatell dere hadde fått beskjed om var produksjonsfeil (slanger), + besserwisserkommentarer som "tommelskiftere er visstnok førstevalget blandt enkelte vintersykkelentusiaster, vissnok fordi de fungerer bedre med votter og hansker. Det er et utsagn vi ikke stiller oss bak" (etter å ha testet i tunnellen i Torsby). Videre ; "Lettvektsskiver hører ikke hjemme på tjukkassykler" - nei vel, men EspenW har redegjort for hvorfor dette er ett besvisst valg mhp. funksjon (oppvarming vinter) og ikke mhp vekt (som dere anntar dere tenkte). Når vi ser litt på hjul, ser vi at Skørn er lettest og videre bb5. Samme dekk, men 100mm vs 80mm på Skørn. Alikevel samme score på løst underlag. Basert på VEKT (hvor hjulsettet er vesentlig) får Skørn velfortjent skryt for kvikkhet, lekenhet , manøverbarhet i teknisk terreng - og høye karrakterer på sti og sykkelglede. BB5 får lav score på de samme punker - ja faktisk lavere enn F4 på sykkelglede. - forstå det den som kan, jeg har prøvd begge og sykkelglden på BB5 er langt forbi F4 pga vekt på ramme og hjulsett.
I likhet med andre som har kommentert er jeg takknemmelig for den slankejobben som EspenW har gjort. Og jeg ble irritert over det jeg leser som inkonsekevente konklusjoner og poenggiving i testen. Videre burde dere droppet Torsby og brukt "Tjukkassykler for sommerbruk -test" i stedet. Ta heller en langtidsstest av de samme til vinteren.
Håper det er greitt at man har avvikende meninger fra redaksjonen her. - og ja eg kunne sikkert droppet å være ironisk.
mvhh
Hug a tree
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Håvard H]
#1870795
09/10/2014 07:48
|
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 1,866
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 1,866 |
Hei, Bakgrunnen for at jeg ble litt ironisk her var språkbruken vedr. bb5 og bruken av sterkt negativt ladede ord som "vekthysteri" og "tynt" for vekt. Videre det store fokus på en bagatell dere hadde fått beskjed om var produksjonsfeil (slanger), + besserwisserkommentarer som "tommelskiftere er visstnok førstevalget blandt enkelte vintersykkelentusiaster, vissnok fordi de fungerer bedre med votter og hansker. Det er et utsagn vi ikke stiller oss bak" (etter å ha testet i tunnellen i Torsby). Videre ; "Lettvektsskiver hører ikke hjemme på tjukkassykler" - nei vel, men EspenW har redegjort for hvorfor dette er ett besvisst valg mhp. funksjon (oppvarming vinter) og ikke mhp vekt (som dere anntar dere tenkte).
Når vi ser litt på hjul, ser vi at Skørn er lettest og videre bb5. Samme dekk, men 100mm vs 80mm på Skørn. Alikevel samme score på løst underlag. Basert på VEKT (hvor hjulsettet er vesentlig) får Skørn velfortjent skryt for kvikkhet, lekenhet , manøverbarhet i teknisk terreng - og høye karrakterer på sti og sykkelglede. BB5 får lav score på de samme punker - ja faktisk lavere enn F4 på sykkelglede. - forstå det den som kan, jeg har prøvd begge og sykkelglden på BB5 er langt forbi F4 pga vekt på ramme og hjulsett.
I likhet med andre som har kommentert er jeg takknemmelig for den slankejobben som EspenW har gjort. Og jeg ble irritert over det jeg leser som inkonsekevente konklusjoner og poenggiving i testen. Videre burde dere droppet Torsby og brukt "Tjukkassykler for sommerbruk -test" i stedet. Ta heller en langtidsstest av de samme til vinteren.
Håper det er greitt at man har avvikende meninger fra redaksjonen her. - og ja eg kunne sikkert droppet å være ironisk.
mvhh Se her ja, dette var langt mer konkret og konstruktivt. Takk! - Angående slanger: Nå er dette en litt død hest, siden Espen har kommentert at testsykkelen var utstyrt feil, men på generelt grunnlag: Ja, joda, det er en bagatell. Men da er det en enda større grunn til at slike ting bør være i orden fra produsent. På samme måte som at vi tidligere har opplevd at produsenter har spesifisert enduro-sykler med Superlight-slanger. - Tommelskiftere: Jeg klarer ikke helt å se hvordan du tolker dette til å bli en besserwisser-kommentar. Vi prøver å gjøre det stikk motsatte; å forklare at dette likevel velges av noen entusiaster. Vi har redegjort hvorfor vi ikke ser fordelene med disse skifterne. Igjen, som jeg skrev lenger oppe: vi har en bred lesergruppe, og kan ikke basere testene våre på noen få syklisters preferanser. Nettopp derfor prøver vi både å opplyse om hva som kan velges, og ikke. Jeg tar med meg videre til neste gang at vi må prøve enda tydeligere å ikke fremstå som besserwissere. - Vektsparing er ikke nevnt med et ord om bremsene, såvidt jeg kan lese av vår egen tekst. Igjen; vi prøver å skrive slik at man skal slippe å anta hva vi mener. Jeg har ikke fått finlest hele denne tråden og alle svarene, men uavhengig av hva som måtte være motivasjonen for å velge de bremsene og bremseskivene som er valgt, opplevde vi lav kraft, dårlig modulasjon og ulyd. Både på vått eller tørt, varmt eller kaldt. - Mathias kan sikkert svare mer inngående på dekk/felgbredde spørsmålet ditt når han er tilbake fra utenlandstur, men igjen, dette er som vi har presisert i introen ikke en ren sammenligningstest på lik linje med andre gruppetester. Jeg gjentar; det er flere ting som spiller inn enn vekt på hvordan en sykkel oppleves, i alle de kategoriene som du nevner. (kvikkhet, lekenhet, manøvrerbarhet). Jeg presiserer; vi anerkjenner 110% at vekt er viktig, men vekt er ikke alt. - Det er selvfølgelig enklere å være konsekvent i konklusjonene hvis man sammenligner epler og epler, men igjen, dette er en test med et bredt utvalg sykler. Vi etterstreber alltid å være konsekvent, og baserer testingen vår på lang erfaring med testing både av terrengsykler og feitsykler. - Hvis du(eller andre forsåvidt) har andre forslag til hvor man får testet sykler på snø slutten av august utover de som jeg har nevnt, tar vi gjerne i mot det. Vi gjør vårt beste for å være tidlig ute med teststoff, og vi begynte allerede i januar å forhøre oss om sykler til test. Noen få var tilgjengelig, men de fleste fikk ikke inn 2015-syklene før mot sensommeren/høsten. Neste Terrengsykkel kommer ikke i salg før i januar/februar, da har de fleste handlet sine feitsykler for lenge siden. ( edit: Legg til at testingen må gjennomføres minimum 4-5 uker før leserne får bladet i postkassen pga produksjon, trykk, og postgang, i dette tilfellet betød det at testingen måtte gjennomføres i august) - Selvfølgelig er det greit å ha avvikende meninger fra oss! Men som jeg nevnte i et innlegg lenger oppe her, er det supert om konstruktiv kritikk og tilbakemeldinger kan formidles til oss. Det er ikke alt vi rekker å svare på, men jeg kan love at vi tar med oss alle slike tilbakemeldinger. Får vi ikke tilbakemeldinger fra dere lesere, blir det vanskelig å vite hva vi kan gjøre for å bli bedre. For å bli bedre, det er noe vi ønsker hele tiden. Håper dette bød på litt oppklaring! // Kristoffer - Terrengsykkel [i][/i]
Redigert av KKippernes; 09/10/2014 08:02. Rediger grunn: La til info på ett punkt.
Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Thorst]
#1870870
09/10/2014 09:04
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266
kodax
Veteran
|
Veteran
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266 |
Er utgaven kommet i løssalg?
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: kodax]
#1870871
09/10/2014 09:06
|
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 1,866
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 1,866 |
Vår distribusjonsplan sier at den skal vær i løssalg rundt 9. oktober, så om den ikke allerede er i hyllene er det like rundt hjørnet.
// Kristoffer
Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: kodax]
#1870888
09/10/2014 09:18
|
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316 |
...mens abonnenter flest fikk bladet for om lag en uke siden. Hint-hint, altså.
Gaute
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Thorst]
#1870895
09/10/2014 09:26
|
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 1,866
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 1,866 |
OG abonnentene får tilgang til bladet og tidligere utgaver på App´en. Trippel-hint, der altså.
// K
Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Thorst]
#1870898
09/10/2014 09:30
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266
kodax
Veteran
|
Veteran
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266 |
Hvis dere går over til å bli et rent fatbikeblad så blir jeg abonnement:) Det går ikke an å kjøpe enkeltutgaver på appen? Edit: Jo det gjør det:) http://abo.terrengsykkel.no/Terrengsykkel/app
Redigert av kodax; 09/10/2014 09:37.
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Thorst]
#1872207
11/10/2014 17:11
|
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 633
olasun
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 633 |
Stor test av fat-bikes i tyske Bike nr 11. Borealis og Dude er vinnere.
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: olasun]
#1872255
11/10/2014 18:39
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Med Farley som god 3. plass.
Hva tror folk om Farley 8 som allsidig helårssykkel?
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Thorst]
#1872265
11/10/2014 19:10
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 533
Håvard H
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2013
Innlegg: 533 |
Hvordan fikk dere tilgang ? Betzalen ? eller noen knep ?
Mere info om tensten er selvsagt også av stor interesse.
mvvhh
Hug a tree
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Thorst]
#1872267
11/10/2014 19:14
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Til hva? Bike? Kjøpes på Narvesen, der andre blader kjøper.
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Thorst]
#1872271
11/10/2014 19:18
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 533
Håvard H
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2013
Innlegg: 533 |
Tenkte på e-utgaven. Visste ikke det var på papir enda.
Hug a tree
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Thorst]
#1872288
11/10/2014 19:47
|
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 633
olasun
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 633 |
35,- pr nummer som e-magasin
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Thorst]
#1872356
12/10/2014 06:47
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173 |
Sykle til Narvesen idag. Kjøpe to blader. Terrengsykkel 52 og bike.
|
|
|
Re: Test av fatbikes i Terrengsykkel nr 52
[Re: Thorst]
#1872660
12/10/2014 20:27
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173 |
Leste gjennom testen i ts. Og ser at de fleste ting folk er uenig om har allerede blitt debattert. Eh bare en ting. Gc testens beste dekk. Synd at testperioden ikke hadde dagens føret. Noe dere ikke kan få gjort noe med. Tviler sterkt på at de hadde blitt testens beste dekk.
Kult at dere tester fb. Håper dere gjør det til vinteren også. Får med de fb som kommer nå. Ai ai det hadde vært morro.
|
|
|
|
|