Mine trofaste Denon AH-D1100 tok kvelden... i går kveld, bokstavelig talt. Den ene øreklokken knakk av festet.
Hva er det som gjelder for folk som setter pris på skikkelig god lyd om dagen? Liker best hodetelefoner som omslutter ørene, er veldig glad i musikk, og bruker hodetelefoner nesten hele arbeidsdagen, så god lydkvalitet er et must. Tror de forrige kostet rundt 1500 kroner, og er forsåvidt på utkikk etter noe i samme prisklasse.
Hvia du vil spille rett fra telefonen, skal du ha Sennheiser Momentum.
Jepp, ser de får gode skussmål. Er de såppas store at de omslutter ørene helt? Får noia av headset som presser mot ørene...
Har også prøvd Beyerdynamic og vet at de er veldig gode, men de er nesten litt i overkant store igjen, syns jeg.
// Kristoffer
Beyerne er definitivt ikke noen reiseklokker, men særs behagelige å sitte med på kontoret. Jeg har 80 ohms-utgaven, og til nød klarer nå iPhonen greit å drive dem og, selv om man nok kan vurdere en forsterker i det tilfellet.
Det finnes to modeller - over ørene og på ørene. De over ørene er ganske små, så du bør sjekke at du får ørene inni. Jeg må lirke mine inni, men det oppleves ikke som noe problem og jeg har dem glatt på en hel arbeidsdag uten noe problem. Greit å kunne bruke dem som headset når det ringer også.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Foretrekker Beyer DT 250 fremfor disse, men det kommer litt an på hvor du skal bruke de. DT250 er litt mindre dempet, men har til gjengjeld bedre lydkvalitet. Fungerer fint på et kontor eller hjemme i stua, men hvis du først og fremst skal bruke de på tog/buss er det kanskje verdt å gå for DT770.
En iPhone klarer såvidt å drive 80 ohms-utgaven. Hvis du skal spille veldig høyt fra en bærbar musikkspiller velger du enten 32 ohm (med litt dårligere lyd) eller en batteridrevet hodetelefonforsterker.
Impedans er ikke alt, men man må sørge for at hodetelefonene har en impedans som passer med forsterkeren som skal drive dem. ...Eller omvendt. Lavimpedante klokker funker stort sett med alt, og til bærbare enheter er det bankers, ellers kan man f.eks. ende opp med ganske begrenset volum og noe redusert batteritid. Høyimpedante klokker trenger du gjerne en egen hodetelefonforsterker, eller en egnet utgang på komponenten du vil koble dem til, til for å få ut potensialet av, så hvis du ikke vet du har det, er det tryggere å kjøpe en av alle de 100000 tilgjengelige modellene med 32(-ish) Ohms impedans.
Det er ingen nødvendig sammenheng mellom nominell impedans og lydkvalitet.
Jo mer impedans jo mindre strøm ved en gitt spenning (Og dermed mindre styrke i magnetfeltet fra vindingene i høyttalerne), riktignok er høy impedans ofte p.g.a. mange vindinger (Som summerer opp feltstyrke) slik at man ikke kan konkludere med at høy impedans er lik lav lyd.
Tilsvarende med lav impedans går det mer strøm ved en gitt spenning. Da skal det lavere spenning til før forsterkeren makser ut og man får forvrengning, men igjen så skjer gjerne dette godt etter man pådrar seg hørselskade.
Mobiler vil ha begrensede spenningsresurser å dra på så ineffektive høyohmige hodetelefoner er sannsynligvis ikke ideellt.
Det tryggeste er å velge noe nær 'normal' impedans (16-32 ohm) og anstendig effektivitet da har man noe nær hva den som designet forsterkeren forventet.
Nå trodde jeg det var styrelager denne tråden skulle handle om. (Sic...)
Dette er hodetelefoner. "Headset" brukes vel om slike med mikrofon på, for gamere og piloter?
Interessant at DT770 er nede i under 1500. Gode greier.
HEADSET har jeg tenkt å kalle det. Samma det, DT770 er en veldig aktuell kandidat, ettersom jeg har prøvd den før, vet den går uttapå øra, har god lydkvalitet, og jeg kan bestille gratis frakt til døra på jobb.
Primærbruk er på kontoret, med en MacbookPro som lydkilde.
Jeg bruker 80Ω-utgaven, og synes den klarer seg helt fint.
Hvilken utgave, sa du?
Forumet liker tydeligvis ikke omega og satte inn unicodekoden for det
Jeg har altså 80-ohms-utgaven. De sliter litt med å drives av iPhone, men jeg syntes plassen de tok var mer problem enn musikken de spilte, jeg måtte bare huske på å skru ned litt på lylden når jeg koblet til andre mer lettdrevne saker for å unngå å blåse ut ørene.
På laptopen synes jeg de funker knallbra. Skulle jeg kjøpt tilsvarende i dag, ville jeg også testet ut T70p (32-ohmsversjoen av T70), de koster dog litt mer. Men mtp lyd for penga, torr jeg DT770 er blant de beste hvis man liker underholdende klokker med trøkk i, som samtidig spiller virkelig bra uten å overdrive bassen.
Til kontorbruk så har DT770 en ulempe og det er at de lekker ganske mye lyd hvis du lar de ligge på pulten uten å skru av musikken. Kan være et irritasjonsmoment for nabomannen/kvinnen hvis du er litt sløv med det. Jeg hadde tidligere et sett med Shure SRH440 og de klapper såpass bra sammen at der slipper du som regel det problemet.
Selv om jeg liker mine DT770 så synes jeg det var vel så bra lyd i SRH440 settet og det til ca halve prisen.
Hvia du vil spille rett fra telefonen, skal du ha Sennheiser Momentum.
Jepp, ser de får gode skussmål. Er de såppas store at de omslutter ørene helt? Får noia av headset som presser mot ørene...
De passer greit rundt ørene mine, men jeg har ikke veldig store ører.
Mine blir mye brukt sammen med iPhone og MacBook Air, og leverer veldig bra i begge tilfellene. Ekstremt godt fornøyd med lydkvaliteten, men skulle gjerne hatt ett hakk mer passiv lyddemping, da 70% av bruken min er på lesesal, hvor jeg helst kun vil ha lav musikk i bakgrunnen, men med minst mulig forstyrrelser.