|
Trek Superfly FS 9 vs Scott Spark 920
|
Trek Superfly FS 9 vs Scott Spark 920
28/04/2014 17:04
|
kjellsy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Nå har det blitt mye undring frem og tilbake om hva jeg skal velge som min nye følgesvenn. Jeg har fått testet noen forskjellige sykler, og endret min idee om hva slags sykkel jeg skal ha.
Trodde jeg var klar for en mer rendyrket stisykkel, men erfaringer med en del ulike modeller har nå ført til at jeg trekker meg over til en ritt fulldemper. Årsaken er nok at jeg er såpass teknisk god i terrenget, at jeg nok ikke er så avhengig av ekstra stor vandring på demperen. Den store vandringen har jo også sin pris, og jeg ser at på svært mange sykler, taper sine transport etappe egenskaper når det skal dyrkes frem gode sti gener.
Omsider har jeg landet på at valget står mellom Trek Superfly FS9 2014 som jeg kan få for ca kr 23 000,-, og da får jeg byttet ut rockshock demperen back med Fox sin cdt demper. Jeg tror dette er en flott sykkel (aluminium ramme), som burde tåle den del juling, har gode terreng egenskaper og kan gi god fart på transport etapper og ritt.
Alternativt ser jeg at Milslukern har Scott Spark 920 carbon til ca kr 24 500,- noe som unektlig virker som et knallgodt tilbud, (før pris ca kr 35 000,-). Her får jeg nok en lettere sykkel.
Men hvilken vil være det beste kjøpet, begge ser ut til å dekke de samme bruksfelt, og de skiller seg vel ike stort fra hverandre. Men hva med kvalitet på dempere og andre løsninger. Begge får jo remote styring på demperee, noe jeg liker godt(ikke på bak demperen til trek, men det kan jeg leve med)
I morgen skal avgjørelsen falle, noen gode tips, sånn helt på tampen. Noe som jeg bør ta med i evalueringen?
Redigert av kjellsy; 28/04/2014 17:06.
mvh kjell.sy -------------------------- Rides hard and fast, so the suffering will end faster! But in the woods and up in the mountain's I slow down, so I can enjoy the ride ! :-)
TREK Superfly FS 9
|
|
|
Re: Trek Superfly FS 9 vs Scott Spark 920
[Re: kjellsy]
28/04/2014 18:47
|
evergreen
Entusiast
|
Entusiast
Noen med erfaring fra Scott kan sikkert avkrefte eller bekrefte dette, men jeg syntes det virker som om twinlock systemet fungerer på den måten at du må sette begge demperene i samme posisjon C, T eller D... Noe som jeg tenker at er en ulempe da det kan tenkes at man ønsker stiv bakdember selv om man ønsker litt demping foran...
|
|
|
[Re: evergreen]
29/04/2014 05:02
|
kjellsy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Har kikket på dem, det stemmer ikke helt, men du er inne på noe. Så snart du bruker systemet låser du bak og har halv åpen eller låst foran. Men du kan ikke omvent, dvs å ha åpen bak når du har halvåpen eller låst foran. Det er nok sikkert helt naturlig og en grunn til at det er slik, men er ikke sikker på om jeg liker det Noen med erfaring fra Scott kan sikkert avkrefte eller bekrefte dette, men jeg syntes det virker som om twinlock systemet fungerer på den måten at du må sette begge demperene i samme posisjon C, T eller D... Noe som jeg tenker at er en ulempe da det kan tenkes at man ønsker stiv bakdember selv om man ønsker litt demping foran...
mvh kjell.sy -------------------------- Rides hard and fast, so the suffering will end faster! But in the woods and up in the mountain's I slow down, so I can enjoy the ride ! :-)
TREK Superfly FS 9
|
|
|
29/04/2014 11:39
|
voldemort
Vinkelskriver
|
Vinkelskriver
Ikke noe problem med låsingen på Scott. Vil du ha låst, så stenger du bare. Vil du ha demping foran, åpnes det samtidig for halvdemping (Traction) bak. Det gynger lite, men gir godt veigrep.
Ville heller hatt denne TL-løsningen enn Treks med ingen fjernkontroll på bakdemperen.
Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
|
|
|
29/04/2014 11:49
|
kjellsy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
De har nok sine fordeler begge to. Er ikke uenig i at det er kipt å måtte føle seg frem under seg, men samtidig så har du 3 ulike alternativer for demperen, full låsing trengs kun om det skal kjøres svært hardt på asfalt/grus.
Fox med cdt, gir gode valg muligheter som ikke behøves å justeres under veis. Slik jeg tenker, brukes den kun i full åpen stilling når det skal lekes og nytes i skog, halv åpen, på 95 % og låst når jeg kjøre i hovedsak asfalt.
Erfaringsmessig opplever jeg sjeldent når det er såpass lav vandring på demperen (100mm), at det oppstår gynging i bakdemper når man sykler effektivt(ala ritt).
Gynging oppstår lettere i front demper, spesielt når man begynner å bli sliten. og front demperen har remote fra styre. :-)
Det ble i allefall tatt en besluttning til slutt, og ny Trek Superfly FS 9 (med litt justering) er bestilt opp nå. Så nå blir det å glede seg til helgen er over og sykkelen kan hentes :-)
Og det hele innen for budsjettet :-)
TREK Superfly FS 9
|
|
|
05/10/2014 11:35
|
grr
Ivrig
|
Ivrig