Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Drømmen om å drive nerdete sykkelbutikk........

Drømmen om å drive nerdete sykkelbutikk........ #1867783 03/10/2014 15:49
A
Audittpåsykkel Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Vet det høres rart ut, men jeg drømmer om å drive en skikkelig nerdete sykkelsjappe.

Drømmer du om det samme? Prøv å beskrive din drømmebutikk!

Nøkkel ting for meg:

-Stort utvalg deler fokus på kvalitet og overkommelig pris.
- Bygger sykler på bestilling(ferdig ramme, kunden velger komponenter selv)
- Samlingslokale: jovialt sted med mulighet for øl servering.

Re: Drømmen om å drive nerdete sykkelbutikk........ [Re: Audittpåsykkel] #1867788 03/10/2014 16:01
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Du må like å jobbe gratis, og en sjelden gang selge en dyr sykkel med lang leveringstid.
Hvis du er seriøs er mitt stalltips å satse på flere jur å melke, helst et med volumsalg.

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Drømmen om å drive nerdete sykkelbutikk........ [Re: Audittpåsykkel] #1867793 03/10/2014 16:18
sindrer Offline
Besatt
Besatt
Jeg ønsker meg sykkelbutikk som er åpen på kvelden.
Hadde vært kult om flere av de små sjappene kunne vært representert i et felles showrom. Det kunne f.eks vært åpent et par kvelder i uka, gjerne i nærheten marka slik at man kunne testet demosykler i litt terreng. Og man kunne prøve forskjellig beskyttelsesutstyr, klær osv.

Alternativt kunne det vært små sykkelmesser/markedsdager hvor de små leverandørene var representert. Var ulike slike markeder i Warszawa når jeg bodde der. Helt genialt. Der var det f.eks eget fotomarked på søndager, eget sportsmarked på lørdager osv.

Sindre R.

Re: Drømmen om å drive nerdete sykkelbutikk........ [Re: Audittpåsykkel] #1867794 03/10/2014 16:19
sveinaa Offline
More than words
More than words
Tror noe av din utfordring blir at alt kan kjøpes billigere et annet sted (Internett). Hvem betaler deg 250 kr for et vaiersett som kan handles for kr 120 fra CRC? Er ikke så mye å tjene penger på når du i teorien ikke har "melk og brød" produkter. Skal du drive noe innen sykkel tror jeg du skal vinkel det på verksted og ha inntektene derfra! Så bare å krysse fingrene for at folk ikke bruker "gratis" verksted dealen når de kjøper ny sykkel...

Om du ikke er keen på å tape penger finn på noe annet ICON_SMILE

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Drømmen om å drive nerdete sykkelbutikk........ [Re: Audittpåsykkel] #1867798 03/10/2014 16:25
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Jeg har lenge hatt lyst til å drive sykkelutleie av auksjonsykler. Ta med f. eks. 5000 kroner på sykkelauksjon og kjøpe opp alt som ser ut til å la seg fikse opp til syklbar stand for en billig penge. Bør få en stall på minst 7-8 sykler da.

Kjøper så noen billige kodelåser og nummerer syklene. Tanken er å spille på folks ærlighet. Det å leie sykkelen koster 300 kroner uansett hvor lenge du vil ha den. Når du så parkerer den og låser den fast så kan forbipasserende leie den. Koden får de ved å registrere seg på en webside eller app og betale 300 kroner (f. eks. via paypal).

Med andre ord en slags sykkel-pool uten fast base for syklene. Skulle en sykkel forsvinne så har man ikke tapt veldig mye penger og når stallen blir for liten tar man bare med seg litt av overskuddet på en ny sykkelauksjon og plasserer dem ut i byen.

En slik ide krever selvsagt mye mer tenking, planlegging og utvikling enn jeg har lagt ned foreløpig men det er en ide som ikke krever store investeringer og som har potensiale til å drifte seg selv.

Det må selvsagt være en form for rapporteringsystem for vedlikehold også.

Re: Drømmen om å drive nerdete sykkelbutikk........ [Re: Raskall] #1867801 03/10/2014 16:31
sveinaa Offline
More than words
More than words
Kul ide, men jeg har ikke tro på noe som er så tilgjengelig som skal baseres på ærlighet. Folk stjeler alt!

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Drømmen om å drive nerdete sykkelbutikk........ [Re: Audittpåsykkel] #1867862 03/10/2014 18:37
T
tkjoerlaug Offline
Entusiast
Entusiast
T
Mye skeptiske folk her, og jeg er nok også en av dem.

Men når Wubbo Boiten (Skørn) har fått til butik av å bygge custom-sykler fra en gård i Valdres, så bør det gå an.

Re: Drømmen om å drive nerdete sykkelbutikk........ [Re: Audittpåsykkel] #1867875 03/10/2014 19:00
A
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Hva trengs av kapital for å få en OK start? Noen som har et estimat?

Re: Drømmen om å drive nerdete sykkelbutikk........ [Re: Audittpåsykkel] #1867878 03/10/2014 19:06
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Er sjappe type Rapha kafeene i London og Edinburgh etc synes jeg hadde vært konge.

Fått et miljø med syklister som slenger innom. drikker kaffe, kjøper tulledyrt tøy innimellom og juger og skryter masse. Og serverer øl.

Skal gjøre det når jeg blir lotto millionær i hundretalls!!

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Drømmen om å drive nerdete sykkelbutikk........ [Re: Audittpåsykkel] #1867901 03/10/2014 19:49
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis Torshov Sport og Supreme Roastworks samlokaliseres er du nær idealsjappa, Håkon. Per i dag er det 5 min med trikk i mellom, ikke nok til at kaffen blir kald engang.

Nye Sørensen sykler kan jo også bli noe spennende greier. Daglig leder søkes!

Re: Drømmen om å drive nerdete sykkelbutikk........ [Re: Audittpåsykkel] #1867927 03/10/2014 20:36
A
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Hadde jeg vært 5 år eldre, og ferdig med studier hadde jeg søkt på jobben hos Sørensen.

Men blir jo spennende å se hvilken retning Sørensen sykler går, håper det blir litt mer for nedoverorienterte nerder. De har jo gjort en god jobb med å satse på nettbutikk (bikedeal) samtidig som de selger i butikk. Tror flere burde tenkt slik, nett styrker butikken og motsatt.

Andelseid sykkelbutikk hadde også vært interessant, da kunne man vært kunde i egen butikk.

Redigert av Audittpåsykkel; 03/10/2014 20:58.
Re: Drømmen om å drive nerdete sykkelbutikk........ [Re: Audittpåsykkel] #1867936 03/10/2014 20:58
Espen E Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Audittpåsykkel
Hadde jeg vært 5 år eldre, og ferdig med studier hadde jeg søkt på jobben hos Sørensen.

Hadde jeg vært 10 år yngre og med den butikksjefsbakgrunnen jeg hadde da, hadde jeg fått jobben hos Sørensen.... ;-D

Den samme butikksjefsbakgrunnen + 10 år visdom forteller meg at å hoppe inn i en sykkelbransje og starte fra null, er en øvelse for særdeles spesielt interesserte som ikke føler noe særlig behov for et liv utenfor butikken....

- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: Drømmen om å drive nerdete sykkelbutikk........ [Re: Audittpåsykkel] #1867941 03/10/2014 21:06
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Så lenge inntekts og utgiftsnivået i norge er såpass i utakt med resten av verden som det er nå så tror jeg det er vanskelig å realisere desverre. Handel fra utlandet er din verste konkurent, og fram til lederne går forran som et godt eksempel og kutter lønningene sine tror jeg det skal godt gjøre å få noen til å jobbe for en sum som kan kutte personalutgifter nok til at man prise seg konkuransedyktig i forhold til utlandet.
Hva samlingssted angår så er jeg også litt skeptisk. Mitt inntrykk er at nordmenn ikke "går ut" like mye som andre. Cafeen eller pub'en er ikke noen sitt andre hjem, det er en eksklusiv greie man gjør for en spessiell anledning. Jeg skulle ønske jeg kunne ropt høyt at "det gjelder ikke meg!" men om jeg så hadde hatt en sånn sykkel-cafe-pub 5 minutter nedi gata så hadde jeg antageligvis ikke vært der mer enn maks en time i uka. Og da krever det en del syklister for å fylle bordene uka gjennom.

Trønder osv
Re: Drømmen om å drive nerdete sykkelbutikk........ [Re: Audittpåsykkel] #1867999 04/10/2014 08:31
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Hallo!! Trådstarter drømmer og vil høre andres nerdedrømmer!

Drit i realiteten her nå, det kveler jo bare moroa og hensikten med tråden!

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Drømmen om å drive nerdete sykkelbutikk........ [Re: Audittpåsykkel] #1868049 04/10/2014 10:48
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Vet det høres rart ut, men jeg drømmer om å drive en skikkelig nerdete sykkelsjappe.

Drømmer du om det samme? Prøv å beskrive din drømmebutikk!

Nøkkel ting for meg:

-Stort utvalg deler fokus på kvalitet og overkommelig pris.
- Bygger sykler på bestilling(ferdig ramme, kunden velger komponenter selv)
- Samlingslokale: jovialt sted med mulighet for øl servering.

Er med deg på dette !
Hvis vi i tillegg kan ha ett lite verksted som lager rammer og bygger sykler så er vi der !
Har HB apperat så vi kan lage egne sykkeldrammer også !

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Drømmen om å drive nerdete sykkelbutikk........ [Re: runermm] #1868063 04/10/2014 11:42
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Sitat: runermm
Nye Sørensen sykler kan jo også bli noe spennende greier. Daglig leder søkes!

Jeg håper nye Sørensen/Bikedeal gjør som Fotovideo: Samme priser i butikk og på nett, der de har muligheten til både ekspertise i butikk OG volumsalg over nett.

Redigert av rockphotog; 04/10/2014 11:43.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Drømmen om å drive nerdete sykkelbutikk........ [Re: hbakken] #1868110 04/10/2014 15:10
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: hbakken

+1

Re: Drømmen om å drive nerdete sykkelbutikk........ [Re: ] #1868131 04/10/2014 16:07
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: La_Vida_Tombola
Sitat: Raskall

+1

Kan du ikke starte et hobbyverksted i garasjen ? Du har jo utstyret, mye ekstra deler. Litt billige småjobber og satse litt på ryktet spres. Kanskje ei annonse et sted. "Sykkel-EU-kontroll 100 små". Det er lav innsats/oppstartskost.

Gjør det i nabolaget hver vår. Fin liten ekstrainntekt men ingenting å bli rik av. Koselig er det også. ICON_SMILE

Re: Drømmen om å drive nerdete sykkelbutikk........ [Re: Raskall] #1868160 04/10/2014 17:32
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Sitat: La_Vida_Tombola

+1

Kan du ikke starte et hobbyverksted i garasjen ? Du har jo utstyret, mye ekstra deler. Litt billige småjobber og satse litt på ryktet spres. Kanskje ei annonse et sted. "Sykkel-EU-kontroll 100 små". Det er lav innsats/oppstartskost.

Gjør det i nabolaget hver vår. Fin liten ekstrainntekt men ingenting å bli rik av. Koselig er det også. ICON_SMILE

Vurderte noe slikt når jeg drev en sykkelgruppe på en høgskole. Smøre det som må smøres og bytte det mest kritiske til andre studenter før det de kaller sykkelsessong. Ble desverre med tanken

Trønder osv
Re: Drømmen om å drive nerdete sykkelbutikk........ [Re: Audittpåsykkel] #1868167 04/10/2014 18:04
N
nyzeta Offline
Veteran
Veteran
N
Drømmer om sykkelguiding, utleie, verksted, vertshus og lokal mat. Tanken er å ha egen transport (minibuss) fra Trondheim og ut til et passende stieldorado og inlosjering.

De delene av sesongen hvor jeg ikke sykler kunne jeg rusla bak til verkstedet og sveiset sammen et par nye rammer. Titan da må vite.

Re: Drømmen om å drive nerdete sykkelbutikk........ [Re: Audittpåsykkel] #1868207 04/10/2014 19:20
A
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Når jeg nevnte sykkelbygging så tenkte jeg å bruke ferdige rammer(santa cruz, intense, banshee, transition osv. så man kunne fått de komponentene man vil.

Tror jeg skulle klart å tilbudt en topp "budsjett enduro sykkel" til 25k, Synes utvalget av billige, solide og gode sykler er for dårlig. Kjøper man en relativt billig sykkel er jo det viktigste som hjul, kulelager og gaffel/bak-demper ting produsenten sparer penger på. De værste i klassen her skal sies å være XXL og G-sport, XTR-bakgir , men dårlige hjul og billig ramme burde ikke vært lov.

Slik ville jeg satt opp en billig sykkel:

-Transition ramme
-Pike rct3/ x-fushion sweep
-Hope nav/ hjulsett
-SLX gruppesett( med bremser)
- Hope lager(krank og styrelager)
- Billig alu styre+stem (men med god ytelse)
-x-fushion setepinne

Som butikk ville man ikke tjent gode penger på en slik sykkel, men er tilhenger av å tilby gode produkter til de som ikke har 50k til en sykkel.
Vet selv hva jeg legger ut i div utstyr utenom kjøp av sykkel, 1 kunde er mer verdt en hva du tjener på 1 sykkel.
Enkelte har ikke skjønt det........

Re: Drømmen om å drive nerdete sykkelbutikk........ [Re: Audittpåsykkel] #1868283 04/10/2014 21:07
thewizard Offline
Ivrig
Ivrig

-Transition ramme
-Hope nav/ hjulsett
-x-fushion setepinne

Som butikk ville man ikke tjent gode penger på en slik sykkel, men er tilhenger av å tilby gode produkter til de som ikke har 50k til en sykkel.
Vet selv hva jeg legger ut i div utstyr utenom kjøp av sykkel, 1 kunde er mer verdt en hva du tjener på 1 sykkel.

Hva er regnestykket på komponentene du nevner over? Bare nysgjerrig ICON_SMILE

Grand Patron
Sørensen Sykler
kim@sorensensykler.no
www.sorensensykler.no
Oslo

Re: Drømmen om å drive nerdete sykkelbutikk........ [Re: Audittpåsykkel] #1868973 06/10/2014 13:17
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Meninga var ikke å strupe drømmen, men snarere en realitetsorientering. Selv er jeg, sammen med to kompiser, i ferd med å realisere tilsvarende drøm. Vi har tilsammen lagt ned tusenvis av arbeidstimer uten å enda kunne ta ut lønn. Vårt konsept innebærer å ha flere jur å melke, deriblant salg, reperasjon og oppgraderinger av sykler. Så langt har vi solgt to sykler, og tar vi med antall timer vi har surfet interwebben etter deler, ventet på pakker, montert, kvalitetskontrollert, tattimotkvitteringerogarkivertdeiriktigrekkefølgeførvimøtrerregnskapsførerogførermomsinnogmvaut osv, så har vi lært litt, jobbet mye, hatt det gøy og lovd to stk gratis service. De måtte jo selvfølgelig vente 4-6 uker på levering. Hvis man har mulighet til å lagerføre, evt bestille 20x av samme stem/ girgruppe/ felg, så kan man spare litt tid og penger, men da forsvinner litt av køstøm greia.
Uansett, artig læll, og lykke tell!
PS drømmesjappa skal kunne tilby kaffi, øl, reservedeler, før-turmat, matpakke, etter-turmat, upgrades og ha den feteste stien rett ved inngangen. Sånn, ferdig snakka.

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Drømmen om å drive nerdete sykkelbutikk........ [Re: thewizard] #1869064 06/10/2014 16:33
T
trokk Offline
Fersking
Fersking
T
Sitat: thewizard

-Transition ramme
-Hope nav/ hjulsett
-x-fushion setepinne

Hva er regnestykket på komponentene du nevner over? Bare nysgjerrig ICON_SMILE

Jeg hadde gjerne sett flere sykler av denne typen, i alle fall til den prisen. Blir vel fort godt over kr 30 000 for den pakka der? En Transition Scout 2 koster jo rundt kr 30 000 og har endel Deore-deler.

Redigert av trokk; 06/10/2014 16:34.
Re: Drømmen om å drive nerdete sykkelbutikk........ [Re: DavidS] #1869296 07/10/2014 06:23
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: DavidS

PS drømmesjappa skal kunne tilby kaffi, øl, reservedeler, før-turmat, matpakke, etter-turmat, upgrades og ha den feteste stien rett ved inngangen. Sånn, ferdig snakka.

Jeg kommer!

Re: Drømmen om å drive nerdete sykkelbutikk........ [Re: DavidS] #1870410 08/10/2014 13:12
A
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Helt enig i den beskrivelsen av drømmesjappa.
Hvor har dere begynt?

Re: Drømmen om å drive nerdete sykkelbutikk........ [Re: Audittpåsykkel] #1870422 08/10/2014 13:19
A
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Sykkelbutikk på Frognerseteren eller Grefsen kollen, ville være fint.
Det jeg mangler er kapital til å holde ut intill man får en ordentlig kundekrets.

Redigert av Audittpåsykkel; 08/10/2014 13:20.
Re: Drømmen om å drive nerdete sykkelbutikk........ [Re: Audittpåsykkel] #1870450 08/10/2014 13:44
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Beliggenhet i nærheten av T-banestoppet som brukes til shuttling til Frognerseteren hadde kanskje gjort seg, med salg av redbull, kaffe, vafler og clif bars, og en endeløs rekke sykkelvideoer fra Youtube på storskjerm ved skinnsofaen du selvsagt har i et hjørne. ICON_WINK

Re: Drømmen om å drive nerdete sykkelbutikk........ [Re: Audittpåsykkel] #1870461 08/10/2014 13:55
A
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A

Tror denne oppsummerer hva som skal til:

http://blog.priceonomics.com/post/41960243010/starting-a-bike-shop

Eneste den ikke tar hensyn til er norsk lønnsivå.

Re: Drømmen om å drive nerdete sykkelbutikk........ [Re: Audittpåsykkel] #1870463 08/10/2014 13:55
A
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A

Tror denne oppsummerer hva som skal til:

http://blog.priceonomics.com/post/41960243010/starting-a-bike-shop

Eneste den ikke tar hensyn til er norsk lønnsivå.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå