Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Joggesko, tung mann

Joggesko, tung mann #1867871 03/10/2014 18:50
Christian82 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Trenger ett par joggesko for å gå/jogge korte turer på 6-7 km, 2,3-4 ganger pr uke..
Testen til Intersport sier at jeg overpronerer, men de eneste skoene de hadde til meg kostet 1900 spenn.. Synes det er litt vel overkant, så noen som har tips til litt rimeligere sko for 100 kg mann?

it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
Re: Joggesko, tung mann [Re: Christian82] #1867873 03/10/2014 18:54
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Tja, om du er litt tung, og du skal løpe litt så bør du nesten bite tenna sammen og kjøpe deg skikkelig fottøy først som sist.

Jeg har kjøpt meg Hoka One one, de er meget gode for oss tungvektere. Knærne mine har gått fra nei, nei til smil etter innkjøp av disse. Kan nå løpe 5-6 mil pr uke uten problemer.

Re: Joggesko, tung mann [Re: Christian82] #1867876 03/10/2014 19:03
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sto om dette i Kondis nr 5 fra juni. Egen erfaring stemmer godt med det som sto i den artikkelen, at det ikke er nødvendig å løpe med klumper på føttene selv om man veier 0.1 tonn eller deromkring. Ikke akkurat billige sko som kommer godt ut, men de er ikke gigantiske og uten løpsfølelse, slik superdempede, stabile sko er.

Testvinner, selv om det ikke kåres noen vinner, ser ut til å være Adidas Adistar Boost (1700kr). Brooks Pure Flow 2 (1400 kr) kommer også ut med veldig god omtale. Sistnevnte litt lettere og nevnes som sko opp til halvmaraton for tungvektere. Adidas alle distanser.

Re: Joggesko, tung mann [Re: Christian82] #1867877 03/10/2014 19:05
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Jeg har opptil flere sett med dyre løpesko, hoka var life safer for min del. Dog har KenR helt rett, dette er helt sikkert veldig individuelt.

Re: Joggesko, tung mann [Re: Christian82] #1867917 03/10/2014 20:12
evilelvis Offline
Avhengig
Avhengig
Hvis du ikke har mulighet for å prøve så mye, er kanskje Adidas energyBOOST eller Asics Kayano safe valg hvis du trenger litt ekstra støtte og godt med demping. Disse finnes i de fleste sportsbutikker og fåes vel for 1000-1200kr på tilbud. Overpronerer selv og startet med Kayano. Nå veier jeg ikke lenger 100kg, og trives veldig godt med nøytrale sko og litt mindre drop, Saucony Kinvara opp til 15-20k og Saucony Mirage på lengre og/eller roligere turer. Rulerer på 12-14 par sko nå, men Sauconyene er og blir førstevalgene. Puma FAAS 600 og New Balance 1080 kan kanskje også være gode alternativer til Kayano, har ikke prøvd de men er godt fornøyd med FAAS 300 og 500.

ee

Re: Joggesko, tung mann [Re: Christian82] #1867922 03/10/2014 20:21
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Sko er nokså individuelt, ja. Ettersom Intersport-fyren hevdar at du overpronerer, reknar eg med at det var Asics Kayano han ville selja på deg til 1900 kr. (Personleg har eg aldri vore nokon tilhengjar av den slags klumpar; eg forstår ikkje kva det skal vera godt for. Men det er meg. Det finst folk som bruker slikt med hell.)

Skadehistorikk og løpesteg er nesten nødvendig å vita noko om for å gi gode råd om fottøy. Ein butikk med kompetanse på løping bør heilt klart ta dette med i vurderinga.

Eit par poeng:
– Overpronasjon er ikkje alltid eit problem. Oftast ikkje, vil eg nesten seia. Pronasjon i ankel kan i mange tilfelle ignorerast. Pronasjon i forfot ville eg ha vurdert nærare.
– Kontraintuitivt for mange: Ein del av forskninga som blir gjort, tilseier at veldig mjuke sko helst passar til lette, godt trente løpararEin teori som somme støttar seg til, handlar om såkalla «muscle tuning» – at underlaget og solematerialet påverkar eigenfrekvensen musklane vibrerer i (jf. http://runblogger.com/2011/06/muscle-tuning-and-leg-stiffness-why.html). Store personar har gjerne lågare eigenfrekvens i muskulaturen, og dette kan forsterkast av sko med mjuke solar. Tynne, trente løparar har muskulatur med høgare eigenfrekvens, og dermed treng dei ikkje bruka sko med like fast sole. (Eg vil tru at kontakttid med bakken også betyr ein del.)

Summa summarum: Det er vanskeleg å gi individuelle råd om løpesko på eit forum som dette. Du bør prøva deg fram (test i butikk), og kjøp det du synest du spring best og mest komfortabelt i.

Re: Joggesko, tung mann [Re: dagfink] #1867935 03/10/2014 20:55
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: dagfink
Sko er nokså individuelt, ja. Ettersom Intersport-fyren hevdar at du overpronerer, reknar eg med at det var Asics Kayano han ville selja på deg til 1900 kr. (Personleg har eg aldri vore nokon tilhengjar av den slags klumpar; eg forstår ikkje kva det skal vera godt for. Men det er meg. Det finst folk som bruker slikt med hell.)

Skadehistorikk og løpesteg er nesten nødvendig å vita noko om for å gi gode råd om fottøy. Ein butikk med kompetanse på løping bør heilt klart ta dette med i vurderinga.

Eit par poeng:
– Overpronasjon er ikkje alltid eit problem. Oftast ikkje, vil eg nesten seia. Pronasjon i ankel kan i mange tilfelle ignorerast. Pronasjon i forfot ville eg ha vurdert nærare.
– Kontraintuitivt for mange: Ein del av forskninga som blir gjort, tilseier at veldig mjuke sko helst passar til lette, godt trente løpararEin teori som somme støttar seg til, handlar om såkalla «muscle tuning» – at underlaget og solematerialet påverkar eigenfrekvensen musklane vibrerer i (jf. http://runblogger.com/2011/06/muscle-tuning-and-leg-stiffness-why.html). Store personar har gjerne lågare eigenfrekvens i muskulaturen, og dette kan forsterkast av sko med mjuke solar. Tynne, trente løparar har muskulatur med høgare eigenfrekvens, og dermed treng dei ikkje bruka sko med like fast sole. (Eg vil tru at kontakttid med bakken også betyr ein del.)

Summa summarum: Det er vanskeleg å gi individuelle råd om løpesko på eit forum som dette. Du bør prøva deg fram (test i butikk), og kjøp det du synest du spring best og mest komfortabelt i.

+1 her.

Jeg har prøvd både Air max og Kayano tidligere, og det er som å bevege seg med tunge lefser på bena. Fokus på stabile sko som skal støtte opp for overpronasjon er i mine øyne en idiotisk oppfinnelse. Selv i perioder med ganske kraftig overpronasjon har stabile sko gitt meg beinhinnebetennelse og knevondt, jeg har prøvd ganske mange typer og solgt av butikker med tilsynelatende ekspertise. Overpronasjon er noe som typisk minsker/forsvinner med løpetrening, og etter min mening ingen grunn til å velge dårlige sko.

Re: Joggesko, tung mann [Re: Christian82] #1867938 03/10/2014 21:03
Christian82 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Ja det var Asics Kayano sko han anbefalte, å i følge maskinen der så overpronerte jeg.. Skoen var veldig behagelig å ha på, å jeg ser man får skoen for en tusenlapp på nett.. Angående løpsfølelse, så tror jeg det går lang tid før jeg kan uttale meg om det.. Min løpsfølelse nå er vondt i legger, lår og lunger.. :-)

it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
Re: Joggesko, tung mann [Re: Christian82] #1867982 04/10/2014 07:34
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Er det inne på mølle eller ute du skal løpe? Er det inne, så er det ganske mye demping i mølla. Og du bør ha luftige sko hvor overdelen ikke trenger å være så slitesterk. Er det ute, så vurder terrengsko. Å løpe/gå på sti eller i lysløypa er bra mye triveligere enn å gampe langs riksveien. Salomon har mye bra. PS. Drit i gtx-sko, bruk neopren-sokker eller SealSkins.

Re: Joggesko, tung mann [Re: Christian82] #1867987 04/10/2014 07:53
JanM Offline
Avhengig
Avhengig
Hoj,

Har samme betingelser som deg fra naturens side (og matinntakets), har gode erfaringer med Brooks-modellen som var testet i Runners World.

Disse selges på Løplabbet, koster vel drøye 1500 spenn, men verdt det.

Mål 2015:
Enebakk Rundt, Elgrittet, Østmarkrittet, Krepserittet, Nybakkrunden, Stomperudrittet, Oslo Triatlon, Stomperudrennet, HK-marsjen og Mangenskogrennet.
Re: Joggesko, tung mann [Re: Christian82] #1867998 04/10/2014 08:25
Christian82 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg skal jogge ute, på asfalt.. Sti finnes ikke i finnmark om vinteren, de er helt nedsnødd.. I lysløypa bruker jeg kun ski.. Om sommeren sykler jeg så da er jogging uaktuelt..
Joggingen er kun ment som ett supplement til de dagene jeg ikke har tid å gå på ski.. typisk 2-4 dager i uken og maks 1 time..

Re: Joggesko, tung mann [Re: Christian82] #1868001 04/10/2014 08:34
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Da "må" du ha sko med pigger. Asics arctic har utbyttbare og er solide. Icebug har jeg ikke prøvd, men skal være bra. Glem å løpe med isbrodder.

Re: Joggesko, tung mann [Re: Christian82] #1868019 04/10/2014 09:38
Christian82 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jogget i hele fjor vinter uten brodder å det fungerte helt fint, så vil ikke si at jeg MÅ ha brodder.. Bor som sagt i Finnmark med relativt stabilt vinterføre..

Re: Joggesko, tung mann [Re: Christian82] #1868040 04/10/2014 10:21
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Da kan kanskje noen av Inov8 sine terrengsko være aktuelle? Aldri prøvd dem på vinterføre selv, men pga av seig gummi i sålen så sitter de som limt fast på det meste i terrenget. Da har du sko til sti når snøen forsvinner.

Re: Joggesko, tung mann [Re: Christian82] #1868048 04/10/2014 10:43
Christian82 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Når snøen forsvinner, så.vil jeg nok i 99% av tiden sykle landevei, men kanskje ikke dumt i tilfelle man skal ta seg en løpetur..

Re: Joggesko, tung mann [Re: Christian82] #1868067 04/10/2014 11:57
Reven Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg er en lett, moderat god løper med landing på midt/forfot og trives godt med Kayano. Så var det sagt.

Jeg mener det aller viktigste er å finne en sko som sitter godt på foten og gir god demping, særlig når man er tung. På tørt og hardt vinterføre er ikke pigger eller terrengsko gunstig.

Re: Joggesko, tung mann [Re: KenR] #1868069 04/10/2014 12:23
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: KenR
Da kan kanskje noen av Inov8 sine terrengsko være aktuelle? Aldri prøvd dem på vinterføre selv, men pga av seig gummi i sålen så sitter de som limt fast på det meste i terrenget. Da har du sko til sti når snøen forsvinner.

Jeg har brukt Mudclaw på vinterføre, syns det fungerte ganske greit.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Joggesko, tung mann [Re: Christian82] #1868168 04/10/2014 18:04
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
Inov 8 er en lavdroppssko som man burde ha et relativt lett løpssteg for at de skal være behagelig å bruke. Men for all del meget gode sko.

Redigert av Hen9ng; 04/10/2014 18:05.
Re: Joggesko, tung mann [Re: Christian82] #1868187 04/10/2014 18:32
Christian82 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Skjønner jeg er amatør, jeg aner ikke hva drop i joggesko er engang.. :-)

Re: Joggesko, tung mann [Re: Hen9ng] #1868219 04/10/2014 19:36
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Hen9ng
Inov 8 er en lavdroppssko som man burde ha et relativt lett løpssteg for at de skal være behagelig å bruke. Men for all del meget gode sko.

Inov8 har mange modeller som ikke er lavdropp, men sånn mediumdropp rundt 7-9 mm.

Re: Joggesko, tung mann [Re: Christian82] #1868221 04/10/2014 19:39
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Christian82
Skjønner jeg er amatør, jeg aner ikke hva drop i joggesko er engang.. :-)

Høydeforskjellen mellom hel og forfot kalles dropp. Denne varierer gjerne fra 22-23 mm til 0. Trenden de siste årene har vært mot lav(ere) dropp enn før da de fleste joggesko lå på ca 20 mm.

Re: Joggesko, tung mann [Re: KenR] #1868230 04/10/2014 19:57
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: KenR
Sitat: Hen9ng

Inov8 har mange modeller som ikke er lavdropp, men sånn mediumdropp rundt 7-9 mm.

Selvfølgelig, my bad, regnet vel egentlig med at det ble snakket om denne modellen: http://www.inov-8.com/New/Global/Product...rail&G=Male

Men Inov 8 er en god produsent og leverer kvalitetssko på nesten alle områder.

Re: Joggesko, tung mann [Re: Christian82] #1868233 04/10/2014 20:01
Tråkk'n roll Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg løper en del, ligger på 90-tallet i vekt og har fem år på rad brukt Saucony Triumph, ett par sko i året. Fåes på Løplabbet til ca 1300. Jeg er svært fornøyd, særlig med årets modell som har en litt annen profil som gjør det lettere å løpe mer på tå og mindre på hæl.

Re: Joggesko, tung mann [Re: Christian82] #1868235 04/10/2014 20:05
trygvecowboy Offline
Avhengig
Avhengig
Her står det litt om dropp på løpesko:
http://www.loplabbet.no/dropp-enkelt-forklart

Jeg startet en "midlife update" for 2 år siden. Da var jeg 117 kg/ 187 cm. En kamerat hadde fått trua på forfotløping, og jeg leste boka "Born to run" (fines på norsk, "Født til å løpe") for å se hva dette var for noe. Forfatteren er en amerikaner på nesten 2 meter/120kg som ville begynne å trene, men "alle" sa at han var for tung til å løpe og at han burde sykle eller svømme. Etter å ha vært innom mange leger med sine ryggproblemer etter å ha løpt med et "vanlig" løpssteg (treffe med hælen først) kom han over konseptet forfotløping. Han undersøkte dette nærmere, ble forfotløper selv, og ryggplagene forsvant. Boka kan absolutt anbefales, og er fornøyelig lesning om man ikke har løpt en meter før. Han sier at alle mennesker biologisk og fysiologisk er født til å løpe. Man må bare "finne tilbake" til det...

Konseptet med forfotløping går ut på at istedenfor å lande på hælen og absorbere støtkreftene i kne og rygg, så lander man på forfot/mellomfot og absorberer støtkreftene i legg, lår og rumpemuskulatur, altså bruker musklene som fjæringssystem istedenfor skjelettet. Det er uvant og hardt på muskulaturen i begynnelsen, så man må ha en gradvis tilvenning (ca 10 uker). Man trenger ikke å blir 100% forfotløper, men jeg endret løpssteget mitt fra klassisk hæl landing til mellomfot landing. Man løper litt "lettere", hvor foten treffer bakken midt under kroppen på mellom-/forfot, istedenfor hæltreff litt foran kroppen.

Det er en evig diskusjon der ute om forfotløping er "riktig" eller ikke. For mitt vedkommende har det fungert fint, men man må ha en gradvis tilvenning og regne med mye stive legger i startfasen. Jeg ligger nå på ca 108 kg og løper fint på mellomfotsteg med sko med 0-4mm dropp. Har og vært innom "fivefingers", men det ble litt hardcore. Jeg har helt sluttet å løpe med "flytebrygger" (les:Asics Kayano/tilsv) og løper nå utelukkende på lette relativt flate sko. Halvmaraton på asfalt går problemfritt.

Mitt tips som tung mann er å prøve å endre løpssteget til mellom-/forfot landing, og gå for sko som ikke er flytebrygger ICON_SMILE På vinteren har jeg løpt mye med Saucony Kinvara Trail, en ganske flat halv-terrengsko som gir godt grep uten pigger. På glatte dager har jeg stroppet på de gummistrikkene med pigger (G-sport etc) som festes rundt tå/hæl med borrelås. Synes de fungerer godt.

Video om forfotløping

Boken "Født til å løpe"

Saucony Kinvara Trail

Dette er mine erfaringer som tung løpemann... Lykke til!

-Ja ja, sånn går no dagan...
Re: Joggesko, tung mann [Re: trygvecowboy] #1868244 04/10/2014 20:13
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: trygvecowboy
Her står det litt om dropp på løpesko:
http://www.loplabbet.no/dropp-enkelt-forklart

Jeg startet en "midlife update" for 2 år siden. Da var jeg 117 kg/ 187 cm. En kamerat hadde fått trua på forfotløping, og jeg leste boka "Born to run" (fines på norsk, "Født til å løpe") for å se hva dette var for noe. Forfatteren er en amerikaner på nesten 2 meter/120kg som ville begynne å trene, men "alle" sa at han var for tung til å løpe og at han burde sykle eller svømme. Etter å ha vært innom mange leger med sine ryggproblemer etter å ha løpt med et "vanlig" løpssteg (treffe med hælen først) kom han over konseptet forfotløping. Han undersøkte dette nærmere, ble forfotløper selv, og ryggplagene forsvant. Boka kan absolutt anbefales, og er fornøyelig lesning om man ikke har løpt en meter før. Han sier at alle mennesker biologisk og fysiologisk er født til å løpe. Man må bare "finne tilbake" til det...

Konseptet med forfotløping går ut på at istedenfor å lande på hælen og absorbere støtkreftene i kne og rygg, så lander man på forfot/mellomfot og absorberer støtkreftene i legg, lår og rumpemuskulatur, altså bruker musklene som fjæringssystem istedenfor skjelettet. Det er uvant og hardt på muskulaturen i begynnelsen, så man må ha en gradvis tilvenning (ca 10 uker). Man trenger ikke å blir 100% forfotløper, men jeg endret løpssteget mitt fra klassisk hæl landing til mellomfot landing. Man løper litt "lettere", hvor foten treffer bakken midt under kroppen på mellom-/forfot, istedenfor hæltreff litt foran kroppen.

Det er en evig diskusjon der ute om forfotløping er "riktig" eller ikke. For mitt vedkommende har det fungert fint, men man må ha en gradvis tilvenning og regne med mye stive legger i startfasen. Jeg ligger nå på ca 108 kg og løper fint på mellomfotsteg med sko med 0-4mm dropp. Har og vært innom "fivefingers", men det ble litt hardcore. Jeg har helt sluttet å løpe med "flytebrygger" (les:Asics Kayano/tilsv) og løper nå utelukkende på lette relativt flate sko. Halvmaraton på asfalt går problemfritt.

Mitt tips som tung mann er å prøve å endre løpssteget til mellom-/forfot landing, og gå for sko som ikke er flytebrygger ICON_SMILE På vinteren har jeg løpt mye med Saucony Kinvara Trail, en ganske flat halv-terrengsko som gir godt grep uten pigger. På glatte dager har jeg stroppet på de gummistrikkene med pigger (G-sport etc) som festes rundt tå/hæl med borrelås. Synes de fungerer godt.

Video om forfotløping

Boken "Født til å løpe"

Saucony Kinvara Trail

Dette er mine erfaringer som tung løpemann... Lykke til!

+1, jeg har også lest boka, som er fornøyelig lesing selv om man ikke er utpreget marathonløper. Selv har jeg gått til anskaffelse av Vibram Fivefingers med målsetting om å ha dette om eneste løpsredskap en gang neste år. Oppbygging av muskulatur og tilvenning kommer til å ta tid...

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Joggesko, tung mann [Re: trygvecowboy] #1868248 04/10/2014 20:20
Reven Offline
Entusiast
Entusiast
Det over, men...

Jeg synes ikke det er noe poeng i å ikke skulle gi føttene litt komfort. Hvis/når man har et et fint steg med landing fremme på foten og foten er sterk, kan man godt løpe med lette sko med lite demping, men føttene mine er i hvert fall gladere når de får litt mykt underlag. Dersom man ikke løper på forfot kan det være greit med en "flytebrygge" (teit uttrykk) som feks Gel Kayano (eller tilsvarende). For forfotløpere finnes det meget gode alternativer med bra demping, lite dropp og fin vekt. Et eksempel er Altra Instinct.

Re: Joggesko, tung mann [Re: Christian82] #1868258 04/10/2014 20:34
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A

Re: Joggesko, tung mann [Re: Christian82] #1868266 04/10/2014 20:40
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
TS snakker også om å GÅ. Det er vel ikke så lett å "forfotgå"? Jeg vet i alle fall at jeg, i samme vektklasse, får vonde føtter av å bare gå og stå lenge av gangen uten demping i hælen, og er veldig fornøyd med Asics Gel Nimbus. Burde nok kanskje hatt Kayano i stedet, pga lett overpronasjon, så den prøver jeg neste gang.

Tunge flytebrygger? Jeg vet ikke hva en lett sko er da, men jeg opplever Nimbus som lette.

Re: Joggesko, tung mann [Re: Christian82] #1868278 04/10/2014 20:56
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag har aldrig testat kayano men blev förvånad när jag såg den i butik. Den såg ju ut som en vanlig sko ICON_SMILE

320 gram och ett dropp på 10 mm (har jag för mig) är väl inte heller så extremt men det är självklart ingen lettvektare.

Re: Joggesko, tung mann [Re: DeepFu] #1868301 04/10/2014 21:44
evilelvis Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: DeepFu
Da "må" du ha sko med pigger. Asics arctic har utbyttbare og er solide. Icebug har jeg ikke prøvd, men skal være bra. Glem å løpe med isbrodder.

Selv om TS ikke skal ha pigger så må Asics Arctic frarådes - de er tunge og like stive som en sykkelsko, noe som gir løpsfølelse på -9 på en terning fra 1 til 6. Pigg heller opp favorittskoa fra sist sommer. Pigger fåes kjøpt på Felleskjøpet, Eik osv. Løplabbet pigger vel også sko mot noen hundrelapper. Selv tenkte jeg å pigge opp noen Adidas Boost sko til vinteren, Adidas skryter jo av at Boost materialet ikke forandrer hardhet etter temperaturen slik vanlige EVA materiale gjør.

ee

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support