Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå?

Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? #1867751 03/10/2014 14:42
S
Skoje Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Sitter og rister av irritasjon og er rimelig forbanna nå!

Har hatt raceren hos den lokale sykkelsjappa for en liten standard service og skifte av noen slitedeler.

Hentet den nå for en drøy time siden. Kommer hjem og oppdager at på overrøret har det kommet et hakk i lakken på ca 1.5 x 1.5 cm. Ser nærmere og ser at det er mye mer enn bare klarlakken som har fått seg et solid hakk. Lurer på hva F*** dette er og når jeg legger forsiktig press på stedet med pekefingeren kjenner jeg at karbonet gir etter!!!!

Sykkelen var IKKE slik da jeg leverte den. Hoppet i bilen og dro tilbake og spurte om hva som har skjedd.

De lurer på det samme. Han ene sier at han la merke til det når de holdt på med sykkelen, uten at de nevnte det for meg hverken når jeg hentet sykkelen eller når jeg snakket med de på tlf 2 ganger mens sykkelen var inne på service + at jeg var innom en dag for å høre om den snart var klar.

Jeg er aldri den som blir hissig og sur i en butikk, men i dag var en av få ganger jeg nok var litt irritert i stemma. Leverer en sykkel til 30 000+ for en enkel service og får den tilbake med ødelagt ramme…flott start på helga!

Sjefen var ikke der, så de som var på jobb måtte snakke med han. Ble lovt at han skulle ta kontakt med meg i morra. De måtte nok óg høre med Horten Sykkelsport siden det er en Giant. De sa de skulle "finne en løsning" på det.

Det er i hvert fall TOTALT uaktuelt at dette skal koste meg ei krone når det er i butikken skaden har skjedd!?

Hva hvis de krever at dette kommer til å koste meg noe? Hva sier/gjør jeg?

Det er helt og fullt butikken sitt ansvar?
Hva er en eventuell løsning?

De får erstatte ramma med en tilsvarende ramme så langt det lar seg gjøre, er ikke urimelig av meg å kreve det?

Hva om de nekter?

Noen som har opplevd noe lignende og har noen erfaringer og dele med meg?

Hjelp og innspill mottas med stor takk.

Hilsen en middels irritert fyr...

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Skoje] #1867753 03/10/2014 14:47
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg kan ikke skjønne annet enn at de må skaffe deg en ny ramme. Hvis ramma ikke lages lenger kan det hende du får noen alternativer, feks bytte til dagens versjon av samme ramme eller en en bedre ramme med litt mellomlegg.

Gi de en sjanse til å ordne opp. Kanskje de legger seg flate når "sjefen" tar kontakt.

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Skoje] #1867754 03/10/2014 14:48
T
Thomaseh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Har du bevis på at rammen var 100% hel før du sendte den inn på service?
Altså et bilde av området, som ble tatt maksimalt 3 dager før du leverte sykkelen?

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Thomaseh] #1867759 03/10/2014 14:53
S
Skoje Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Sitat: Thomaseh
Har du bevis på at rammen var 100% hel før du sendte den inn på service?
Altså et bilde av området, som ble tatt maksimalt 3 dager før du leverte sykkelen?

Nei, skal da heller ikke være nødvendig å måtte ta ørten bilder av hele sykkelen før du leveren den inn for service i tilfelle de ødelegger ramma? Er det noe folk gjør?

Sitat: Tor Arne
Jeg kan ikke skjønne annet enn at de må skaffe deg en ny ramme. Hvis ramma ikke lages lenger kan det hende du får noen alternativer, feks bytte til dagens versjon av samme ramme eller en en bedre ramme med litt mellomlegg.

Gi de en sjanse til å ordne opp. Kanskje de legger seg flate når "sjefen" tar kontakt.

Ja, satser på at de ordner dette. Er bare rimelig irritert nå. Var go´sykkelen ICON_WINK

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Skoje] #1867761 03/10/2014 14:56
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Problemet blir ditt hvis butikken nekter for at skaden har skjedd der, dvs hvis de velger å hevde at skaden må ha vært der da du leverte den inn. Hvis du ikke har tatt bilder av sykkelen da du leverte den inn, og disse viser at skaden ikke var der, så kommer du ingen vei hvis butikken tar dette standpunktet.

Hvis butikken tar ansvar for skaden så har de nok rett til å reparere ramma, du har ikke krav på en ny. Det er ikke noe problem å reparere ramma slik at den blir like god som før og reparasjonen synes ikke når den gjøres av profesjonelle. Har selv fått reparert to rammer og det var ikke mulig å se at reparasjonen var foretatt selv om jeg viste hvor skaden hadde vært.

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Open 1.0] #1867764 03/10/2014 15:01
S
Skoje Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Har ikke vane for å ta bilder av sykler før jeg leverer de inn på service da jeg velger å tro at alle butikker er ærlige og redelige. Finnes det butikker som tar et slikt standpunkt du nevner? Hva gjør jeg om denne butikken kommer med den beskjeden?

Sykkelen var så klart ikke slik da jeg leverte den!

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Skoje] #1867817 03/10/2014 17:08
S
Skoje Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Ble oppringt av sjefen i butikken nå. Positivt at de tar kontakt nå, det skal de ha.

Han kan så klart ikke forstå hvordan dette kan ha skjedd mens sykkelen har vært hos de og lurer så klart på om jeg ikke er sikker på om det ikke var slik før jeg leverte den inn. Jeg kan heller ikke forklare hvordan det har skjedd hos de, men noe har skjedd der for den var ikke slik da jeg leverte den.

Det er jo bare ord mot ord...

De skal ta bilder og sende til Importør, som igjen sender til Taiwan for å høre hva de sier mtp reklamasjon. Og så? Ikke godkjent reklamasjon så sitter jeg der da eller? Det er ikke en reklamasjonssak for min del, jeg vil at butikken skal gjøre opp for seg.

Han sa óg at Giant var omtrent det værste merket mtp reklamasjoner!? Stemmer dette?

Prøver å være så rolig som mulig på tlf, og var jo óg det, men når du får ramma ødelagt på service så blir du rimelig frustrert og det merkes jo på tlf så klart ICON_WINK

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Skoje] #1867820 03/10/2014 17:17
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Jeg syns dette er litt vanskeligere enn du beskriver det som. Hvis man prøver å se dette fra sjappa sin side, det ville blitt mange som leverte inn ødelagte sykler for å få ny gjennom å legge skylda på butikken for en skade som var der fra før.

Hvis du kjenner de godt fra før burde de selvfølgelig stole på ditt ord, men hvis du ikke er fast kunde syns jeg det er mye vanskeligere.

Fik du over ramma i fellesskap med butikken når du leverte den inn?

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Skoje] #1867821 03/10/2014 17:18
Spiffhopeless Offline
Ivrig
Ivrig
mye rart skjer hjemme av og til. kanskje noen av unga lektemed sykkelpumpa i gangen hvor sykkelen står. Kanskje fruen reiv sykkelen ned fra stativet og tippa sin egen blytunge konesykkel av stål oppå der igjen under rydding? Truestory

"If you are going to die! make sure
its in the front of the peloton!"
Raphael Geminiani to Jacques Anquetil

If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: sigmund1] #1867826 03/10/2014 17:23
S
Skoje Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Da er jeg dårlig på å beskrive ICON_LAUGH Det er vanskelig ja. Ser poenget ditt.

Kjenner de ikke godt nei og de kjenner ikke meg, et poeng det, har vært der 3-4 ganger sånn ca. Ikke bodd her jeg bor nå så lenge.

Gikk ikke over ramma nei, burde tydeligvis gjort det både før jeg leverte den og når jeg hentet den.

Er bare så sinnsykt kjipt å hente sykkelen og oppdage at ramma er ødelagt.

Sitat: Spiffhopeless
mye rart skjer hjemme av og til. kanskje noen av unga lektemed sykkelpumpa i gangen hvor sykkelen står. Kanskje fruen reiv sykkelen ned fra stativet og tippa sin egen blytunge konesykkel av stål oppå der igjen under rydding? Truestory

Tja, jeg er bor alene, sykkelen er aldri veltet med, lagres i gangen sammen med sko og jakker, har ikke funnet sykkelen veltet med noe over seg den siste tiden før jeg leverte den heller.

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: sigmund1] #1867827 03/10/2014 17:29
S
Skoje Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Sitat: sigmund1
Jeg syns dette er litt vanskeligere enn du beskriver det som. Hvis man prøver å se dette fra sjappa sin side, det ville blitt mange som leverte inn ødelagte sykler for å få ny gjennom å legge skylda på butikken for en skade som var der fra før.

Hvis du kjenner de godt fra før burde de selvfølgelig stole på ditt ord, men hvis du ikke er fast kunde syns jeg det er mye vanskeligere.

Så hva skal du gjøre som kunde da? Jeg vet at jeg ikke står der å juger til butikken, butikken er så klart svææært skeptisk til meg når de sier de ikke kan forstå hvordan dette kan ha skjedd men sykkelen stod hos de, og det har jeg full forståelse for.
Shit happens liksom og mitt tap?

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Skoje] #1867828 03/10/2014 17:32
altitude Offline
Avhengig
Avhengig
Har, som sikkert de fleste her, levert inn sykkel til service en del ganger. Og jeg blir like overrasket hver gang over hvor dårlige de registrerer sykkelen. Ikke uvanlig at de ikke engang skriver ned sykkelmerke på ordreseddelen. Og det er aldri spørsmål eller inspeksjon av sykkelen før de tar den inn. Det hadde jeg aldri gjort om jeg drev sykkelbutikk/verksted. Da hadde jeg tatt en inspeksjon av sykkelen før den ble tatt inn og skriftlig dokumentert tilstand og ev skader og fått eier til å signere på dette.

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Skoje] #1867830 03/10/2014 17:33
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Er sykkelen kjøpt samme sted?

Dette er jo en klassisk ord mot ord sak, men du har jo muligens noen gode argumenter.. Feks hvorfor skulle du overhale en herpa sykkel osv.

Søk litt i forbrukertvistutvalgets avgjørelser (dette høres ut som en sak etter håndverkergjenesteloven).

H

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: kjasmas] #1867831 03/10/2014 17:36
S
Skoje Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Nope, kjøpt et annet sted. Flyttet hit for ca 1 år siden. Hatt god erfaring med butikken de gangene jeg har vært der.

Ord mot ord ja..Jeg vet jeg ikke juger og butikken kan ikke skjønne hvordan det kan ha skjedd. Hvem har ansvaret..ikke lett..

Takk for tips.

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Skoje] #1867836 03/10/2014 17:42
T
Thomaseh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Så lenge du ikke kan bevise at sykkelen var hel og uskadet innenfor rimelighetens grenser, så kan ikke butikken klandres.

Jeg jobber til daglig med mobiltelefoner, hvorav det blir en god del ord mot ord, og det finnes veldig mange som er flinke til å klage på en telefon som har blitt "ødelagt" når den var på service. Vi registrerer telefonen med bilder og får kunde til å signere for skadene som registreres.

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Skoje] #1867840 03/10/2014 17:53
S
Skoje Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Og hva er innenfor rimelighetens grenser? Jeg har flere bilder av sykkelen i bruk de siste mnd, men så klart ingen nærbilder av et spesielt sted på overrøret.

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Skoje] #1867864 03/10/2014 18:43
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Ideelt sett burde vel butikken tatt et knippe nærbilder av sykkelen både ved mottak og utlevering. Det burde fjerne tvilen i de fleste saker som dette.

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Skoje] #1867869 03/10/2014 18:49
Spartacus! Offline
Ringrev
Ringrev
De fleste verksted har vel forsikring innenfor deres fire vegger for at slike hendelser skal løse seg...? Men som Tor Arne sier; de skal nok fikse en ny ramme til deg. Du får hvertfall nekte å betale noe for dette når det helt klart er deres problem.

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Skoje] #1867899 03/10/2014 19:47
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: Skoje
(...)

De skal ta bilder og sende til Importør, som igjen sender til Taiwan for å høre hva de sier mtp reklamasjon. Og så? Ikke godkjent reklamasjon så sitter jeg der da eller? Det er ikke en reklamasjonssak for min del, jeg vil at butikken skal gjøre opp for seg.

Han sa óg at Giant var omtrent det værste merket mtp reklamasjoner!? Stemmer dette?

Men dette er jo ingen reklamasjon. Godt mulig butikken vil prøve mot Giant for å dekke sine egne kostnader. Men det det handler om er jo at de har mista noe tungt på din sykkel, eller satt den i stativet og dratt til det knaka.

I tillegg vil et hakk i overrøret neppe godkjennes som reklamasjon. Det er ikke feil i produksjon eller materialer som har skapt det. Det er det slumsete omgang med tunge gjenstander som har gjort. Jeg synes butikken står ganske svak i å ikke ha merket og påtalt denne skaden om den var det når du leverte sykkelen. Derimot er det helt forståelig, men ikke til å unnskylde om de på verkstedet holder munn etter å ha knerta en ramme. Hadde du satt sykkelen unna for vinteren uten å merke noe ville du neppe kommet noen vei.

LarsB

Redigert av larsb; 03/10/2014 19:52. Rediger grunn: mer
Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: larsb] #1867959 03/10/2014 22:36
S
Skoje Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Sitat: larsb

Men dette er jo ingen reklamasjon. Godt mulig butikken vil prøve mot Giant for å dekke sine egne kostnader. Men det det handler om er jo at de har mista noe tungt på din sykkel, eller satt den i stativet og dratt til det knaka.

I tillegg vil et hakk i overrøret neppe godkjennes som reklamasjon. Det er ikke feil i produksjon eller materialer som har skapt det. Det er det slumsete omgang med tunge gjenstander som har gjort. Jeg synes butikken står ganske svak i å ikke ha merket og påtalt denne skaden om den var det når du leverte sykkelen. Derimot er det helt forståelig, men ikke til å unnskylde om de på verkstedet holder munn etter å ha knerta en ramme. Hadde du satt sykkelen unna for vinteren uten å merke noe ville du neppe kommet noen vei.

LarsB

Nettopp, ingen reklamasjon slik jeg ser det heller. Jeg kan aldri i verden skjønne hvorfor Giant skulle si at dette er en reklamasjon.

Skaden er så synlig på overrøret at jeg så den med en gang når jeg satte sykkelen fra meg i gangen hjemme. Dro som sagt rett tilbake til butikken.

Jeg gikk ikke over sykkelen i butikken, burde jeg gjort det? Tja, gjør det i hvert fall neste gang!

Om skaden hadde vært der når jeg leverte sykkelen burde de jo merket og påtalt det ja. Ikke vanskelig å se den.

Sitat: Spartacus!
De fleste verksted har vel forsikring innenfor deres fire vegger for at slike hendelser skal løse seg...? Men som Tor Arne sier; de skal nok fikse en ny ramme til deg. Du får hvertfall nekte å betale noe for dette når det helt klart er deres problem.

De har nok forsikring ja, men siden det bare blir ord mot ord så kanskje de prøver å lure seg unna, tiden vil vise..blir det utfallet så skal ikke jeg gi meg med det første. Har ikke 20 000 her og der til ny ramme om en butikk klarer å ødelegge den.

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Skoje] #1867961 03/10/2014 22:56
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Kan det være mekkestativet deres har blitt skrudd for hardt til og karbonet har gitt etter?
Er det noen merker i lakken som tilsier noe sånt?

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: anonym] #1867997 04/10/2014 08:25
S
Skoje Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Nja, muligens. Usikker på hvilke stativer de bruker på verkstedet, om syklene henges opp eller klemmes på overrøret…

For meg så det mest ut som om ramma hadde fått seg ett "kakk" der, var et veldig lite område som var berørt.

Litt usikker på hvordan det ville sett ut om det var mekkestativ som var blitt skrudd til for hardt.

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Skoje] #1868026 04/10/2014 09:49
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Jeg fikk en liten bulk og noen skraper i bilen etter service hos Møller. Så det med en gang jeg kom for å hente bilen, som jeg hadde vasket og polert grundig to-tre dager i forveien. De bare trakk på skuldrene å sa at det var umulig å si hvordan eller når den bulken hadde kommet. Ikke annet å forvente seg av Møller, håper sykkelbutikken din viser litt mer ansvar.

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Thomaseh] #1868143 04/10/2014 16:49
-Bjørn- Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Thomaseh
Så lenge du ikke kan bevise at sykkelen var hel og uskadet innenfor rimelighetens grenser, så kan ikke butikken klandres.

Jeg jobber til daglig med mobiltelefoner, hvorav det blir en god del ord mot ord, og det finnes veldig mange som er flinke til å klage på en telefon som har blitt "ødelagt" når den var på service. Vi registrerer telefonen med bilder og får kunde til å signere for skadene som registreres.

Her kan man jo snu bevisbyrden. Så lenge butikken ikke kan bevise at skaden var der ved innlevering, kan ikke eieren klandres.

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Skoje] #1868231 04/10/2014 19:59
D
Den glade amatør Offline
Entusiast
Entusiast
D
Nå er det jo strengt tatt kunden, her TS, som vurderer å kreve noe på grunn av noe butikken skal ha gjort. Da er det også han som må sannsynliggjøre at butikken har ansvar for det som har skjedd.

Redigert av Den glade amatør; 04/10/2014 20:01.
Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Den glade amatør] #1868249 04/10/2014 20:20
-Bjørn- Offline
Entusiast
Entusiast
Det var mer en betraktning på kommentaren jeg siterte.
Sett utenfra er det derimot ikke helt urimelig.
Dersom jeg utfører en reparasjon på jobb, og finner en vesentlig feil, informerer jeg kunden umiddelbart, for å slippe misforståelser i ettertid.
I dette tilfellet virker skaden å være så åpenbar at verkstedet burde ha sett det.
Jeg antar at TS ville lagt merke til skaden før han leverte fra seg sykkelen, men på den annen side la han ikke merke til den før han var hjemme. Hadde han sett det ved overlevering ville kanskje saken sett litt annerledes ut.

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Skoje] #1868264 04/10/2014 20:39
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Med mindre noen i butikken innrømmer at de har skadet den kan jeg ikke fatte at du kommer noen vei med denne.

Butikker blir svært sårbare dersom greia er at feil som er på produktet etter verkstedbesøk skal være deres ansvar med mindre de påpekte det da de tok inn produktet.

Prinsipielt er det ikke så mye forskjell på dette og en ripe i lakken?

Når du i tillegg har tatt den med hjem før du oppdaget noe blir det enda klarere.

Noen skriver at dette er en skade verkstedet burde oppdage med en gang. Burde ikke også trådstarter ha oppdaget den med en gang han tok i mot sykkelen?

Jeg stoler prinsipielt veldig på folk som henger på dette forumet, og jeg antar at trådstarter har helt rett i sine observasjoner. Men _kan_ det ha skjedd en skade på vei hjem? (Noe annet lå løst bak i bilen og ble slengt rundt?)

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: -Bjørn-] #1868265 04/10/2014 20:39
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: -Bjørn-
I dette tilfellet virker skaden å være så åpenbar at verkstedet burde ha sett det.

og det gjorde de da også...

Sitat: Skoje
Han ene sier at han la merke til det når de holdt på med sykkelen

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: sigmund1] #1868282 04/10/2014 21:07
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sigmund1

Dersom det virkelig er mange voksne mennesker med dyre sykler som forsøker seg på en slik form for svindel så får butikken sikre seg med gode rutiner for kontroll ved levering. Når de ikke gjør det så må de da for pokker stille opp og ordne opp etter seg. Selvsagt må de ha en form for forsikring. Å håndtere sykler for mange hundre tusen uten forsikring må da være galskap.

Re: Sykkelbutikk har ødelagt ramma på service, hva nå? [Re: Skoje] #1868284 04/10/2014 21:08
olechr Offline
More than words
More than words
Sånne skader er køddene.

Reklamsjon er det garantert ikke fre Giant sitt ståsted. Så det kan du ikke regne med.

Jeg ville ha spurt om å få se hva slags mekkestativ de bruker. For da kan du evnt se om de kan ha klemt den i stykker. Kan liksom ikke se at rammen kan ha ryket på noe annen måte når den er inne på et verksted. Slik jeg ser det så er alternativene dine:

Skikkelig heldig: Du få ny ramme.
Ganske heldig: De skaffer ny ramme som de kjøper men trekker i fra verditapet som da du må betale.
Ord mot ord: Du får ikke noe annet enn en knekt ramme.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino