Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvordan legger jeg opp vintertreningen ?

Hvordan legger jeg opp vintertreningen ? #1863675 26/09/2014 05:08
P
Peters Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P
Hei,

Tidligere har jeg lagt bort sykkelen helt og trent ski om vinteren.
Har lagt merke til at jeg taper utrolig med "saft" i beina gjennom vinteren, på denne måten. Har et test-drag i en bakke der jeg javnt ligger på ca. 11 minutter fra juni, mens første tidene jeg setter i april ligger på 15 minutter.

I år har jeg tenkt å legge inn 2 sykkeløkter (inne) og 2 skiøkter. Ski mest fordi det er godt å komme seg ut også om vinteren og for å få variasjon. Håpet er at hvis jeg ikke slipper meg så langt ned, kan få en bedre sykkelsesong.

Har tenkt å kjøre stort sett I3 økter (30-50 min) gjennom vinteren. Planen er også legge inn noen stykeøvelser på beina etter hver økt. Skitreningen blir nok en blanding av litt av hvert, men vil prøve å få til lange turer.

Har inntrykk av at Spinningøkter på mange treningssentre er lagt opp til mer intens intervalltrening enn I3 -økter. Jeg har kuttet i korte I4/5 intervaller, til fordel for mer I3 med godt resultat. Hva gjør folket her ? Kjører dere mye felles harde spinningøkter om vinteren, eller følger dere ett eget og roligere (I3) program. Vil jeg få resultat av å legge inn 2 styrkeøkter på bena inne frem til utesesongen starter i mars, etter spinning ?

Redigert av Peters; 26/09/2014 05:10.
Re: Hvordan legger jeg opp vintertreningen ? [Re: Peters] #1863688 26/09/2014 06:13
C
CarlGustav Offline
Entusiast
Entusiast
C
Kjøp piggdekk og/eller fatbike og lek deg gjennom vinteren ICON_SMILE

Finnes det noe kjedeligere enn spinning og tredemøller ?

Re: Hvordan legger jeg opp vintertreningen ? [Re: Peters] #1863789 26/09/2014 09:10
S
Simons1 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Tidligere når jeg har kjørt spinning har jeg satt meg på bakerste rekke og kjørt mitt eget opplegg.

Re: Hvordan legger jeg opp vintertreningen ? [Re: Peters] #1864309 27/09/2014 05:16
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
Første del av vinteren kan du med fordel ha stort fokus på i3 økter hvor du gjerne øker lengden på dragene utover vinteren, slik at du får bygget god terskel. Nærmere sesongstart, kan det være lurt å legge inn noen i4 økter for få pust, dette kalles pusteøkter hvor man får høy puls og mye fart inn i musklaturen. Fordi for å kunne utnytte basen du legger med i3 må kroppen kunne lage høy nok fart. Så først: lange god i3 økter, men også roligere langturer for å bygge base, deretter litt mindre mengde og tøffere hardøkter for fartens skyld. Det er i hvertfall prinsippene jeg jobber etter som er anerkjent og utprøvd.

Re: Hvordan legger jeg opp vintertreningen ? [Re: CarlGustav] #1864370 27/09/2014 08:02
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: CarlGustav

Ja. For eksempel å bli frakjørt om våren.

Re: Hvordan legger jeg opp vintertreningen ? [Re: traktoregg] #1864688 27/09/2014 18:54
Z
Zaskarin Offline
Avhengig
Avhengig
Z
Sitat: traktoregg

Enig, sverger til systematisk trening, det som gir forbedringer til våren.
Kjørte med hell mye sone 3, (lavterskel), i vinter som var. Kjørte opp til 3 økter i uken på rulle i sone 3. Totalt fra 1t 30 min - 2 timer i sone 3 pr uke.
Eks økter, 2*20 min, 2*30 min, 1*45 min, 1*60 min osv.

Re: Hvordan legger jeg opp vintertreningen ? [Re: Peters] #1864713 27/09/2014 19:31
olechr Offline
More than words
More than words
Selv satt jeg ikke på sykkel i fjor vinter med unntak av en tur til Gran Canaria. Jeg syntes ski er utrolig bra trening og får opp kapasiteten av det. Sykkel har jeg mer enn nok tid til å trene opp før rittene starter i Mai.

Syntes du spinning og ruller er gøy så er jo det knall. Selv skal jeg ikke bli verdensmester så jeg fokuserer mest mulig på trening jeg syntes er gøy. Så for min del blir det nok mye ski og en del fatbike.

De årene jeg har trent spinning/rulle har det gått i styrketråkk og 5-10 min intervaller. Men all sykkeltreningen er egentig bare for å holde musklaturen i gang, mens ski er der jeg trener for å bli bedre.

Men mange gjør det forskjellig.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hvordan legger jeg opp vintertreningen ? [Re: traktoregg] #1864714 27/09/2014 19:33
olechr Offline
More than words
More than words

Trenger ikke å bli frakjørt selv om mann ikke sykler rulle/spinning. Veldig mange av de mosjonistene jeg sykler med som er raske, sitter knapt på en spinning/rulle i løpet av hele vinteren.

Ambassadør for Scott.
Re: Hvordan legger jeg opp vintertreningen ? [Re: Peters] #1864720 27/09/2014 19:47
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Folk er forskjellige. Selv responderer jeg dårlig både med løping og langrenn med tanke på god sykkelform. Den vinteren jeg har hatt mest fremgang er vinteren 2012/2013. Da måkte vi en stor runde i skauen her jeg bor. Start rett utenfor døra. 1-3 timer med fullt kjør på nydelige stier 4-5 ganger i uka. Det ga virkelig Bang for Bucks. Rørte ikke skia eller joggeskoa den vinteren og knapt nok rulla. Tror jeg økte kondisjonen betydelig den vinteren.

Re: Hvordan legger jeg opp vintertreningen ? [Re: Peters] #1864724 27/09/2014 19:54
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Det viktigste er å trene skikkelig.. Min erfaring er at det nesten er det samme om man gjør det med joggesko, ski eller sykkel. Fra april med tilvenning med sykkel er nok uansett, de fleste har uansett hovedmålet senere på året.
Er jeg sprek på intervall på tredemølla og i skirenn så er jeg sprek på en sykkel og.

Re: Hvordan legger jeg opp vintertreningen ? [Re: Peters] #1864725 27/09/2014 19:54
olechr Offline
More than words
More than words
Men da drev du med trening du syntes var ganske gøy. Det var poenget mitt at mann må ikke sitte og pine seg inne for at det skal bli bra

Ambassadør for Scott.
Re: Hvordan legger jeg opp vintertreningen ? [Re: Peters] #1864726 27/09/2014 19:57
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Er jo bare samling i syden og ski i sol som er gøy om vinteren, så litt må man pine seg.. ICON_WINK

Re: Hvordan legger jeg opp vintertreningen ? [Re: Peters] #1864728 27/09/2014 20:00
olechr Offline
More than words
More than words
Ha ha så mye som du er i syden så er det ikke rare treningen som må til når du er hjemme ;-)

Ambassadør for Scott.
Re: Hvordan legger jeg opp vintertreningen ? [Re: Peters] #1864802 28/09/2014 06:05
P
Peters Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P
Takk for innspill.

Da blir planen slik.

Drøye 2014 sesongen så lenge som mulig med lystbetont og "planløs"stisykling. Utforsking av nye stier i sykkelavstand hjemmefra. Slik det ser ut nå så har vi sesong lenge.

Ha det gøy, inneøkter på rulla blir da en utfordring, men 2 korte økter på en time, skal gå. I3 der varighet øker fra 30 til 50min fra nov til feb. Blander inn noe styrketråkk og noen I4 økter. Noe elghufsing/jogging kanskje.
1 til 3 skiturer i uka. 1 langtur i helga. Hive meg med på noen skirenn.

Så håper jeg at jeg kan starte utesesongen uten å ha mistet for mye trøkk i beina gjennom vinteren.

Redigert av Peters; 28/09/2014 06:08.
Re: Hvordan legger jeg opp vintertreningen ? [Re: Peters] #1864814 28/09/2014 07:22
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Høres som en god plan dette. Selv er jeg enig med Ole Chr og flere her. Jeg er for gammel til å gjøre ting jeg ikke synes er moro, selv om systematikk helt sikkert hadde gitt bedre resultat, så tror jeg i lengden av å dyrke gleden av å være aktiv vil gjøre at en får mer ut av hobbyen/treningen.

For min del så vil jeg også gå mest mulig på ski på vinteren, jeg bor bare 100 meter fra fantastisk bra skiløyper (kan strengt tatt gå fra Elverum til Sjusjøen i perfekte spor fra døra mi...ikke at jeg har gjort det..kanskje gjøre det til vinteren). Men i fjor vinter var det en rar vinter, masse snø i høyden, elendig her "nede"(utenom noen ville uker i januar, men var bare luft i den snøen så når det kom regn forsvant det fort).

Men der kom fatbiken inn, ble masse sykling med den for forholdene var jevnt over veldig bra, både i skiløypa (møtte ingen negative folk og løypekjørerne bare smilte til oss..unngikk å sykle på ny preppa etter snøfall selvsagt..nå er vi vel bare 4 i "nabolaget" som har feiting så var jo ikke massemønstring akkurat).

Akkurat denne fatbikesyklingen har vært positivt for min sykling, for trodde jeg skulle være i dårligere form en det jeg var i fjor (da jeg mistet mye langrennstrening i forhold til året før). Det som er bra med fatbike på snø er at det er god trening som ikke føles som trening men ekspedisjon.."her har jeg aldri sykla før..må prøve" osv. Fikk nok ikke bedre kapasitet eller noe, men tråkket mitt har blitt bedre ("styrketråkk" ?) og det var så moro at det ble noen langturer ut av det.

Ellers står jeg mye alpint på vinterstid, er på en måte "min" ting på vinterstid, og når jeg reiser utenlands etter jul så er det med ski. På våren derimot har jeg de 2 siste årene vært i varmere strøk for å sykle (racer), noe jeg skal i år også, mest for at det digg, men også gir en bra boost på sykkelformen. Veldig glad i toppturer også men de to siste årene har jeg hatt færre en før...men de jeg har hatt har vært klasseturer og jeg går mye lengre turer nå en jeg gjorde før, kombinerer flere topper osv. Noe av det fineste jeg gjør uavhengig aktivitet.

Inne da ? Har hatt treningsavtale på treningsstudio i veldig mange år nå, vært veldig glad i å trene styrke, men da mest høst/vinter. Har mye mindre motivasjon for det nå, samtidig som jeg har godt av det og "kan" styrketrening bra, får god respons av det. Men har de siste årene gått fra mye vekter til å bare trene kroppsvekt, ikke styrke på beina (alpint, fatbike, løping etc gir nok belastning). I fjor løp jeg også en del motbakkeintervall på tredemølle..noe som knalltrening, men hvor jeg kanskje følte jeg stagnerte fort nivåmessig og som kolliderer med "ha det gøy prinsippet". Samtidig er det ingen trening som gir meg sånn "gledesfølelse" når jeg er ferdig, og bra mental trening da.

Har ikke vært glad i rullesykling, og slitt med å få (opplevelse av) kvalitet i treningen. Men i fjorvinter løsnet det litt, har nok noe med at racerne sto på rulle hele vinteren, dermed lite forberedelser, og eget rom i det nye huset med tv osv. Var "kort" vei til treningen. Dermed ble det mer rulle en tidligere og følte jeg fikk noen intervaller som var passe bra også. Feks å kombinere med en skitur først eller fatbike og så rulle ga meg gode "langeturer". Og glad i å se vintersport på tv så det var også en god motivasjon..kunne jo like godt trene litt også når en ser på tv. Men først og fremst de dagene det er ikke trene ute vær så har den vært god. Men som jeg sa, litt usikker på hvor god kvalitet det blir. Både jeg og samboeren har sykkel på rullen (men hun liker nok selve treningsformen bedre en meg og er flinkere til å være strukturert rundt dette).

Til vinteren har både jeg og samboeren droppet treningsstudio ("spart" 1000 kr), kjøpt diverse treningsutstyr, feks slynge, door trainer (tror jeg det kalles, slik som en kan trene kroppshevinger osv), dette blir brukt bra. Kommer nok til å savne tredemølle, har vurdert å kjøpe men ikke lyst til å legge mye penger i det da jeg ikke kommer til å bruke den så mye + tror treningsrommet vårt er for lite til en slik kolloss. Sykling ute, langrenn etter værforbehold som i fjor, mya alpint, forhåpentligvis enda mer toppturaktivitet. Rullesykling ved behov.

Alt for langt innlegg selvsagt, ble bare litt revet med, burde sikkert brukt den morgenkvalitetstiden på noe helt annet, feks spilt noe hardrock høyt he he. Lykke til med vintertreningen iallefall.

Og har noen mål som en gleder seg til på sommeren, helst flere, enten en lang tur som en vil ta, eller et ritt. Ikke bare låse seg på "skal under 3 timer på birken", for der er det mange som går lei tror jeg...lenge før birken. Desutten blir det dårlig vær neste år og knapt eliten klarer under 3 timer he he. Nei ha noen mål i Mai, Juli, August osv. Og trenger ikke å være ritt men kanskje den turen du har tenkt på i mange år, kanskje det blir det som gjør det lettere til å trene hardere vinterstid..som da også gir bedre resultat på ritt.

Re: Hvordan legger jeg opp vintertreningen ? [Re: Peters] #1864893 28/09/2014 12:15
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg syns ikke langrenn er morsomt. Selv om jeg har ganske god skiteknikk, og mye fine løyper i 10-20 minutters kjøring hjemmefra, så orker jeg ikke å motivere meg til å gå på ski. Å smøre ski er drepen, og jeg finnes ikke interessert, så kjøre til skiløypa og hjem igjen. Også må man antagelig smøre ski igjen til nedte gang. Da syns jeg det er mye morsommere å gå ut i sykkelrommet i garasjen der det er passe temperatur, sette seg på rulla og sette på en film eller serie og tråkke noen timer. I fjor så jeg hele Breaking Bad fra rulla. Har inntrykk av at mange sitter timesvis i sofaen og ser på tv, og jeg skjønner ikke hvorfor det skal være kjedeligere å sykle til.
Nå har jeg kjøpt meg fatbike, og har ambisjoner om å kjøre tre rulleøkter i uka, pluss en eller to turer på fatbike og så lenge det er varmere enn ti blå. Blir det kaldere dropper jeg utetrening. I tillegg blir det forhåpentligvis en 10000-meter på romaskin i uka for å få beveget overkroppen litt, for styrketrening klarer jeg ikke å motivere meg til.

Re: Hvordan legger jeg opp vintertreningen ? [Re: traktoregg] #1865198 29/09/2014 06:17
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Jeg syns ikke langrenn er morsomt.
Feil. ICON_WINK

Har du vurdert skøyting?

Re: Hvordan legger jeg opp vintertreningen ? [Re: Boas] #1865216 29/09/2014 06:49
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Boas
Jeg syns ikke langrenn er morsomt.
Feil. ICON_WINK

Har du vurdert skøyting?

Egentlig ikke. Har "slått meg til ro" med at langrenn blir med barna, og at skiturer for min egen del blir på randonneski. I vinter ble det tre turer på randonne.

Re: Hvordan legger jeg opp vintertreningen ? [Re: Peters] #1865587 29/09/2014 16:32
Morten DMR Offline
Veteran
Veteran
Prøv skøyting!

Stisykling har høyere oppløsning enn dataspill.
Re: Hvordan legger jeg opp vintertreningen ? [Re: Peters] #1865592 29/09/2014 16:41
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Bare på skjermen, og bare når vi vinner.

Re: Hvordan legger jeg opp vintertreningen ? [Re: Oddefa] #1865599 29/09/2014 16:50
P
Peters Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P
Takk for langt og inspirerende innlegg Odd Erik. Artig å lese. Variasjon og mye uteaktivitet ser jeg.

Jeg går på en smell med ny FS for neste sesong, så jeg får la innkjøp av FatBike stå på hold til evnt. neste sesong. Men ser helt klart for meg at FatBike er et bra alternativ for å etterleve "Trening skal være gøy" og "mest mulig utendørs" regelen. Har masse muligheter rett utenfor stuedøren med relativt lite trafikkerte skiløyper. Et tiltak som jeg går for nå, er å gjøre treningsrommet triveligere. Opprydding. God musikk, Noen kule bilder på veggene. Kjøpe inn en billig TV foran racern og la god Vintersport døyve den ensformige rullesyklinga. :-). Sesongmål 2015 - Gode sykkelopplevelser på Helgøyarittet, Terningenrittet, Bukkerittet, Valdresrittet, Grenserittet og Birken + pluss ett ritt som jeg ikke har prøvd før muligvis utenlands.

Moderator  support