Stephen Hawking: Det finnes ingen gud.
|
Re: Stephen Hawking: Det finnes ingen gud.
[Re: Tange]
29/09/2014 13:55
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg tror jeg hørte om sorte hull på slutten av 70-tallet.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: EgilS]
29/09/2014 13:57
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Much of the relevant research was conducted in the U.S. where larger advantages in longevity were reported for religious people in some studies, but little or no advantage was found in others. It is difficult to make sense of these discrepancies but it seems likely that religiously observant people in the U.S. live longer than those who stay away from church.
Religious Americans are reported to have more robust immune systems, lower blood pressure, and better recovery times from operations, (although these claims have been disputed). Attending church provides many potential health advantages including promotion of a healthier lifestyle, improved stress management, and better social support. Such benefits could explain why religious Americans live longer according to some studies. Betyr det at man får bedre helse av å gå i kirken, eller betyr det at de som går i kirken er folk som normalt har en bedre helse? Jeg tipper det heller mest mot det siste (middelklassen?), men det er jo ikke usannsynlig at noen av de med med en religiøs overbevisning kan ha visse fordeler av det med tanke på blodtrykk, etc. Ingen aning, men hvis en religious overbevisning kan gi et sunnere liv og denne sammenhengen kan bevises så er det rimmelig klart at religion har en klar evolusjonær funksjon. Den kan da føre til bedre helse og høyere reproduksjonsevne som igjen bidrar til mye annet godt.
|
|
|
29/09/2014 14:28
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Much of the relevant research was conducted in the U.S. where larger advantages in longevity were reported for religious people in some studies, but little or no advantage was found in others. It is difficult to make sense of these discrepancies but it seems likely that religiously observant people in the U.S. live longer than those who stay away from church.
Religious Americans are reported to have more robust immune systems, lower blood pressure, and better recovery times from operations, (although these claims have been disputed). Attending church provides many potential health advantages including promotion of a healthier lifestyle, improved stress management, and better social support. Such benefits could explain why religious Americans live longer according to some studies. Betyr det at man får bedre helse av å gå i kirken, eller betyr det at de som går i kirken er folk som normalt har en bedre helse? Jeg tipper det heller mest mot det siste (middelklassen?), men det er jo ikke usannsynlig at noen av de med med en religiøs overbevisning kan ha visse fordeler av det med tanke på blodtrykk, etc. Ingen aning, men hvis en religious overbevisning kan gi et sunnere liv og denne sammenhengen kan bevises så er det rimmelig klart at religion har en klar evolusjonær funksjon. Den kan da føre til bedre helse og høyere reproduksjonsevne som igjen bidrar til mye annet godt. Her var det mye "hvis". Jeg setter 5 kr på at de som går i kirken har bedre helse pga demografien ikke pga religion.
|
|
|
[Re: supernalle]
29/09/2014 14:34
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hahaha, du gjennomskuer nok ikke mitt poeng her.
|
|
|
29/09/2014 14:41
|
EgilS
More than words
|
More than words
Den kan da føre til ... høyere reproduksjonsevne som igjen bidrar til mye annet godt. Gjelder vel i hvert fall katolikker. 
|
|
|
29/09/2014 14:52
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
Blame the Catholic Church for not letting me wear one of those little rubber things. But despite the efforts of Protestants to promote the idea of sex for pleasure, children continue to multiply everywhere.
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
29/09/2014 16:45
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Å være kristen betyr nok svært forskjelllige ting for hver enkelt, og selv om supernalle omtrent kun klarer å se det negative så mener jeg sånn rent generelt at for eksempel kristendommen har ført mye bra med seg, selv om ikke alt er like synlig i samfunnet som helhet.
Det synlige er som skrevet over frivillig arbeid for mange som ellers ville hatt det mye verre. Noe utføres selvsagt av ikke-troende, men det virker for meg som at kristiendommen for mange nettopp innebærer å hjelpe andre mennesker. For de handler det å være en kristen om å ta til seg det positive som Jesus (etter sigende) predikerte.
For andre så virker det på meg som at det å bli kristen har løst personlige kriser, noe som de neppe ville fått det offentliges hjelp til. Det kan være å slutte med narkotika eller kriminalitet, eller få en tro på livet etter vanskelige perioder.
Det går an å finne positive ting også, om man ikke har bestemt seg for kun det motsatte. Tja, dagens kristendom er nok slik du skisserer, tror ikke de som levde når kristendommen ble innført så det helt slik som dette. Det er forøvrig noe som forundrer meg litt, dette med modernisering av kristendommen. Litt sånn at Guds ord endres i takt med hvordan mennesket utvikler seg. Finnes det en Gud så spørs det nok om ikke heisen ned blir like varm som selve området vi alle havner i 
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
29/09/2014 17:35
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Tja, dagens kristendom er nok slik du skisserer, tror ikke de som levde når kristendommen ble innført så det helt slik som dette.
Der har du tusenkronersspørsmålet; hva førte til den transformasjonen fra å være en liten hellenstisk orientert gren i jødedommen til en mange nasjoner og land omfattende statsreligion som da, primært, ble brukt i maktens øyemed i løpet av et par århundre? Det er forøvrig noe som forundrer meg litt, dette med modernisering av kristendommen. Litt sånn at Guds ord endres i takt med hvordan mennesket utvikler seg.
Jeg trur du kan lete i det jeg skrev over. Maktfaktoren er fjernet. Finnes det en Gud så spørs det nok om ikke heisen ned blir like varm som selve området vi alle havner i Snever tankegang?
|
|
|
29/09/2014 18:04
|
EgilS
More than words
|
More than words
Å være kristen betyr nok svært forskjelllige ting for hver enkelt, og selv om supernalle omtrent kun klarer å se det negative så mener jeg sånn rent generelt at for eksempel kristendommen har ført mye bra med seg, selv om ikke alt er like synlig i samfunnet som helhet.
Det synlige er som skrevet over frivillig arbeid for mange som ellers ville hatt det mye verre. Noe utføres selvsagt av ikke-troende, men det virker for meg som at kristiendommen for mange nettopp innebærer å hjelpe andre mennesker. For de handler det å være en kristen om å ta til seg det positive som Jesus (etter sigende) predikerte.
For andre så virker det på meg som at det å bli kristen har løst personlige kriser, noe som de neppe ville fått det offentliges hjelp til. Det kan være å slutte med narkotika eller kriminalitet, eller få en tro på livet etter vanskelige perioder.
Det går an å finne positive ting også, om man ikke har bestemt seg for kun det motsatte. Tja, dagens kristendom er nok slik du skisserer, tror ikke de som levde når kristendommen ble innført så det helt slik som dette. Det er forøvrig noe som forundrer meg litt, dette med modernisering av kristendommen. Litt sånn at Guds ord endres i takt med hvordan mennesket utvikler seg. Finnes det en Gud så spørs det nok om ikke heisen ned blir like varm som selve området vi alle havner i Modernisering og modernisering... Det har jo vært slik hele tiden at kristiendommen (og andre religioner også for den saks skyld) og endringer i dens doktriner er noe som til en viss grad vedtas. Hva som står i bibelen og hva som blir holdt utenfor er jo bestemt av mennesker. Nå vil jeg kanskje tro at man vil argumentere med at det ikke er religionen i seg selv som da bestemmes, eller endrer seg, men heller tolkningen av skriftene. Og tolkningen er det jo naturlig at følger tiden den gjøres i og kunnskapen man har. Ikke så ulik vitenskapen på det området.
|
|
|
29/09/2014 19:10
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Det vil jo si at man kan tolke seg ut av enhver kinkig posisjon, det er jo kjekt -men muligens lite troverdig. Et aldri så lite paradoks sånn sett.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
29/09/2014 19:12
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det vil jo si at man kan tolke seg ut av enhver kinkig posisjon, det er jo kjekt -men muligens lite troverdig. Et aldri så lite paradoks sånn sett.
Tolker gjør jo også vitenskapen. Det er jo det som har vært livet til Hawking; teorier og tolkning. Lite fakta der i gården. 
|
|
|
29/09/2014 19:13
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Mulig siste del er litt snever, men jeg tenker likefullt at det vil bli rimelig mange "tilgi meg fader -for jeg har syndet" uavhengig av hvilken leir man kommer fra. I så måte så er vel de som har syndet i Guds navn kanskje de som er på dypest vann, og de er det jaggu mange av.
|
|
|
[Re: EHAa]
29/09/2014 22:02
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg er ikke overrasket over at det er du (og senere Hawking) som har gjennomskuet dette, mens alle vi andre trodde.
Da misforstod du nok det jeg skrev. Jeg sammenlikner meg ikke med Hawkin på dette området i det hele tatt. Alt jeg sa var at det jeg fikk presentert ikke var bevis nok for meg. Jeg lever godt med å ikke vite, samtidig som jeg søker mest mulig kunnskap. Andre tror de vet fordi de bestemmer seg for en "virkelighet". Det virker som du er en av dem. Jeg er derfor enig i at "sannheter" endrer seg. Men det kommer an på mottakeren om de sluker alt som vitenskapen sier som sannhet. Jeg sier som oftest: "Jaha, det var din versjon". Mens man i et intolerant område vil forsvare slike "sannheter" med hat, utfrysing og ignoranse. Altså en helt vanlig dag i Norge.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
[Re: anonym5]
29/09/2014 22:08
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Et mer alvorlig svar ville vært? Kunne ikke dy meg. Det er en del frivillig arbeid som blir utført av mer eller mindre religiøse organisasjoner, og som er nyttige for samfunnet. Det er en del frivillig arbeid som blir utført av ikke-religiøse, og en del religiøse som ikke utfører frivillighetsarbeid. Vi vet ikke om disse personene ville utført denne typen frivillighetsarbeid uansett, og at dette er en konsekvens av religionen. Vi vet ikke summen av hva de gjør. Ofte er forkynnelse og forsøk på indrotrenering det endelige målet for frivillig arbeid. Spiller det noen rolle hvilken organisasjon som driver med dette? Hva hvis nambla eller neo-nazister gjorde det samme?
- Voltaire
|
|
|
29/09/2014 22:15
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Men når svarte hull ble presentert, så tenkte jeg: "Det tror de på, og så langt ser jeg ingen endelige bevis", men interessant er det. Presentert av hvem? Sååå gammel er du vel ikke at du var bevisst slikt da de første teoriene kom? Ingen fare:
If the semi-diameter of a sphere of the same density as the Sun were to exceed that of the Sun in the proportion of 500 to 1, a body falling from an infinite height towards it would have acquired at its surface greater velocity than that of light, and consequently supposing light to be attracted by the same force in proportion to its vis inertiae, with other bodies, all light emitted from such a body would be made to return towards it by its own proper gravity. —John Michell
1783....... er ikke såååååå lenge siden. Henvisningen til at det ble presentert på en forelesning for meg, virker ikke å være noe man ønsker å forholde seg til. Det var forøvrig ikke første gang jeg hadde hørt om sorte hull, men det ble presentert på en mer utførlig måte på forelesning.
- Voltaire
|
|
|
29/09/2014 22:17
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Vel, det er forskjell på religioner, men abrehamske religioner fører ikke mye positivt med seg. Da var svaret altså ja. Det er vanskelig å innrømme at religion ikke bare en faenskap. Selvfølgelig er det ikke det: Much of the relevant research was conducted in the U.S. where larger advantages in longevity were reported for religious people in some studies, but little or no advantage was found in others. It is difficult to make sense of these discrepancies but it seems likely that religiously observant people in the U.S. live longer than those who stay away from church.
Religious Americans are reported to have more robust immune systems, lower blood pressure, and better recovery times from operations, (although these claims have been disputed). Attending church provides many potential health advantages including promotion of a healthier lifestyle, improved stress management, and better social support. Such benefits could explain why religious Americans live longer according to some studies.psychologytoday.com Sett i lyset av "Jeg tror heller at man må leve livet til det fulle." så er det nok ikke usannsynlig at en del kristne akkurat har dette for øyet; ha et lengre liv til å leve til det fulle. Og ateistene følger hakk i hæl........, i hvert fall noen, for de har skjønt konseptet. Sanderson Jones and Pippa Evans (pictured), realised that they wanted to do something that had all the best bits of church, but without the religion, and awesome pop songs.www.sundayassembly.com Som sagt, så tror jeg at det kan være bra å føle trygghet i å ha en fantasivenn, og jeg er ikke overrasket over slike funn. Men det kunne nok vært både Märtas Louises engler eller julenissen.
- Voltaire
|
|
|
29/09/2014 22:28
|
Papegøyal
Troll
|
Troll
Dette her er på siden av diskusjonen, men hver gang jeg leser innlegg av Supernalle, så tenker jeg at han må elske å undervise. Hvert eneste utsagn i denne tråden her, ville fått en kvinnelig religionslærer til å få kjeven ut av ledd. Med disse holdningene, så vil jeg tro at man fort skaffer seg fiender blant damene på jobben. Kvinner kan være utrolig utspekulærte, og på skoler bruker det å være mange kvinner. Så hva er overlevelseshemmeligheten?
I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
|
|
|
[Re: Papegøyal]
29/09/2014 23:04
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Dette her er på siden av diskusjonen, men hver gang jeg leser innlegg av Supernalle, så tenker jeg at han må elske å undervise. Hvert eneste utsagn i denne tråden her, ville fått en kvinnelig religionslærer til å få kjeven ut av ledd. Med disse holdningene, så vil jeg tro at man fort skaffer seg fiender blant damene på jobben. Kvinner kan være utrolig utspekulærte, og på skoler bruker det å være mange kvinner. Så hva er overlevelseshemmeligheten? Man skal selvfølgelig angripe person på det mest pubertale nivået. Jeg håper det gir deg noe. Innlegget ditt er selvfølgelig bare tull.
- Voltaire
|
|
|
29/09/2014 23:26
|
Papegøyal
Troll
|
Troll
Innlegget ditt er selvfølgelig bare tull.
Hva er tull? Er det tull at - religionslærere generelt vil være mer negative til utsagnene dine i denne tråden enn en gjennomsnittsperson? - kvinner generelt vil være mindre støttende til utsagnene dine enn menn? - at lærere huser flere politisk korrekte mennesker, og at det ikke er politisk korrekt å være kategorisk negativ til religion? - at det er flere kvinner på jobben din enn menn? - at mennesker kan bli provosert? - at det fins mennesker som blir provosert nok til at de føler for å ta igjen? - at kollegaer vil lete etter måter å bli kvitt deg på, om du provoserer dem? - at flere av de overnevnte utsagnene vil være noe som passer på et lærerværelse? Fortell, fortell?
I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
|
|
|
30/09/2014 05:52
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Jaggu virker du hårsår innimellom supernalle.
|
|
|
30/09/2014 06:21
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Jeg er ikke overrasket over at det er du (og senere Hawking) som har gjennomskuet dette, mens alle vi andre trodde.
Da misforstod du nok det jeg skrev. Jeg sammenlikner meg ikke med Hawkin på dette området i det hele tatt. Alt jeg sa var at det jeg fikk presentert ikke var bevis nok for meg. Jeg lever godt med å ikke vite, samtidig som jeg søker mest mulig kunnskap. Andre tror de vet fordi de bestemmer seg for en "virkelighet". Det virker som du er en av dem. Jeg er derfor enig i at "sannheter" endrer seg. Men det kommer an på mottakeren om de sluker alt som vitenskapen sier som sannhet. Jeg sier som oftest: "Jaha, det var din versjon". Mens man i et intolerant område vil forsvare slike "sannheter" med hat, utfrysing og ignoranse. Altså en helt vanlig dag i Norge. Det at du sier at jeg er "en av dem" er et personangrep. Det er helt forkastelig, og får stå for din egen regning. Innlegget ditt er selvsagt bare tull. Neida, jeg synes faktisk slikt er greit. Men du bør la være å beskrive andres personlighet, når du går av skaftet hver gang noen nevner sitt inntrykk av deg. Jeg misforstår nok det du sier, ja. Vi er helt enige om at det kommer an på mottakeren om man sluker alt rått, eller ikke. Men jeg tror altså at det krever en rimelig intelligent, belest og reflektert mottaker, hvis man alltid skal reagere med "Jaha, det er din versjon". Hvis jeg skulle reagert med "Jaha, det er din versjon" til Einstein, Hawking eller en annen smarting, så ville jeg jo ALDRI bli ferdig med å sjekke det utsagnet. De teoriene som går på jordas (universets) skapelse, er litt vanskelige å forstå for oss vanlige dødelige. Jeg har ingen preferanser når det gjelder teorier om svarte hull. Jeg forstår ingen av dem. Såklart, jeg kan forstå enkelte ord og forenklede sammenhenger, men jeg er jo ikke i stand til å skille mellom hvem av dem som er riktige. Eller om alle er feilaktige. Hvis jeg skal gjøre det, må jeg oppsøke en forenklet beskrivelse. Men da er jeg jo enda mer prisgitt den tolkningen og beskrivelsen jeg blir presentert..
|
|
|
30/09/2014 06:48
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Dette forumet bør endre navn til "Snikksnakk, pølsevev, sludder, vås og overtro". Men det er kanskje smør på flesk.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
[Re: EHAa]
30/09/2014 07:07
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
ALDRI bli ferdig med å sjekke det utsagnet. det kommer jo an på om du ønsker å bruke tiden på det. Men alltid å være kritisk, og alltid være åpen er nok lurt. I denne tråden er det mange som tror på tro uten resonerind. Det er jeg kritisk til.
- Voltaire
|
|
|
30/09/2014 07:32
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
det kommer jo an på om du ønsker å bruke tiden på det. Men alltid å være kritisk, og alltid være åpen er nok lurt.
EHAa sin poäng som jag är enig med är väl att det inte finns någon möjlighet att sätta sin in i allt tllräkligt bra för att faktiskt kunna vara kritiskt. Man kan faktiskt bara vara en expert inom några få områderr och om man inte är en expert inom ett område så kan man oftast inte heller komma med en relevant kritik inom det området. Problemet är att man behöver komma opp på en hög kunskaps nivå för att själv kunna verifisera om det man läser är korrekt eller inte. Jag är övertygad om att for eksempel en astro fysiker skulle kunna skrive en bok som väldigt många skulle tro var korrekt trots att den på många områden inte var korrekt. Om man inte är en expert inom ett område så tycker jag att det ända rationella är att lysna på vad experterna inom området säger. Det de säger kan vara fel men man har väldigt liten möjlighet att själv komma fram till det. Ja, man ska vara kritiskt men man måste också förstå sina begränsningar. Jag skulle säga att det är ett rätt stort problem idag att folk som egentligen inte har någon peiling tror att de har det efter att ha läst några blogar eller böker av folk med en agenda eller felaktig kunskap eller genom att använda sin intution. Mycket av skeptimismen om global oppvärming och en massa konspirationsteorier bygger på att folk utan kunskap tror att de har tillräkligt kunskap för att dra en egen slutsats.
|
|
|
[Re: fredriks]
30/09/2014 07:41
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
[Re: fredriks]
30/09/2014 07:44
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg er enig i mye. Men samtidig er det nok ikke slik i et demokrati at man ikke kan kjempe for ting uten å være ekspert. Man er nødt til å handle ut fra den horisonten man har. Det gjelder alle. Samtidig er det nok lurt å være kritisk til både egen og andres kunnskap og konklusjoner.
- Voltaire
|
|
|
30/09/2014 07:58
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Spiller det noen rolle hvilken organisasjon som driver med dette? Nei, selvfølgelig ikke. Men frivillig arbeid er en del av fundamentet til mange religiøse, frivillige organisasjoner. Jeg tror det hadde vært færre frivillige hadde det ikke vært for religionen.
Anonym5
|
|
|
30/09/2014 08:05
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Men når svarte hull ble presentert, så tenkte jeg: "Det tror de på, og så langt ser jeg ingen endelige bevis", men interessant er det. Presentert av hvem? Sååå gammel er du vel ikke at du var bevisst slikt da de første teoriene kom? Ingen fare:
If the semi-diameter of a sphere of the same density as the Sun were to exceed that of the Sun in the proportion of 500 to 1, a body falling from an infinite height towards it would have acquired at its surface greater velocity than that of light, and consequently supposing light to be attracted by the same force in proportion to its vis inertiae, with other bodies, all light emitted from such a body would be made to return towards it by its own proper gravity. —John Michell
1783....... er ikke såååååå lenge siden. Henvisningen til at det ble presentert på en forelesning for meg, virker ikke å være noe man ønsker å forholde seg til. Det var forøvrig ikke første gang jeg hadde hørt om sorte hull, men det ble presentert på en mer utførlig måte på forelesning. Tolker jeg det da riktig at din initielle skepsis var grunnet i at du, ut fra din posisjon som student/interessert i astronomi, var bedre i stand til å se helheten og konsekvensene av eventuelle sorte hulls eksistens enn de fleste vanlig folk? OK, da virker det logisk.
|
|
|
30/09/2014 08:13
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg fikk den kunnskapen jeg fikk, og kunne ikke ut fra det jeg kunne da konkludere helt sikkert med at det fantes svarte hull. Hva andre kan vet jeg ikke nøyaktig, noe sikkert ikke du vet heller.
- Voltaire
|
|
|
30/09/2014 08:17
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Så på mange måter så er det din egen begrensning i kunnskap som får deg til å sette spørsmålstegn ved konklusjonene til de som kan mer?
|
|
|
|
|