Makan til tåpelig konsept tenkte jeg for 2-3 år siden da fatbike bølgen skyllet inn over landet. Ingen demping, tunge hjul og dekk og med et snevert bruksområde (sandstrender og skiløyper WTF??) Etter min første langtur på sti i går må jeg tilstå at jeg tok grundig feil! Dette er det beste fremkomstmiddelet på to hjul jeg har prøvd. Det gikk kanskje ikke så fort som på 26" fulldemperen, men antall ganger jeg måtte av sykkelen for å skyve ble redusert av monstergrep og hjul som rullet over, istedet for å prøve å finne linjen rundt. Min nye turkamerat: Ramme Xiamen IP010 17" (12 & 15mm aksling) Krank Raceface Cinch m/28T Wide-Narrow drev Kassette Shimano XT 11-36 Gir Sram XX 10spd skifter ,X9 type 2 Bremser XT Hjul LB 90mm, Sarma 190mm /135mm nav, Revo eiker Dekk 45NRTH HÜSKER DÜ satt opp slangeløst med Stans gul tape
Det er de korte kjedestagene (445mm)som gjør vi ikke får større dekk inn i bakramma.
har du kontrollmålt kjedestagene?
Jepp, måler 445mm fra baknav til senter krank. Corvus rammen har 460mm så vidt jeg husker. Det er gøy med korte kjedestag(mer leken sykkel), men jeg ville heller hatt plass til større dekk.
Har en brukt F4 på vei i posten, og har noen spørsmål: - Skal til Oslo i morgen, og tenkte å benytte anledninga til å kjøpe ekstraslanger. Hvilke slanger passer? Hva anbefales? Har feks XXL i sentrum greie slanger tror dere?
- Dekket som står på er Surly Nate 3.8. Jeg har også de orginale Snowshoe-dekkene. Kan noen enkelt fortelle meg på hvilket underlag jeg bør bruke hvilket dekk? Hvilket dekktrykk bør jeg bruke på sti, tråkket snø (skiløype), sti med snø, skare osv. Veier 80 kg.
- Dekket som står på er Surly Nate 3.8. Jeg har også de orginale Snowshoe-dekkene. Kan noen enkelt fortelle meg på hvilket underlag jeg bør bruke hvilket dekk? Hvilket dekktrykk bør jeg bruke på sti, tråkket snø (skiløype), sti med snø, skare osv. Veier 80 kg.
Jeg ville brukt Nate dekkene i tørr løssnø, der silica gummien i Snowshoe har en tendens til å pakke seg siden den er så ekstremt sticky (ta på dekket når det har gått litt i snøen, og det kjennes ut som at du har kjørt over en tube med Swix klister. De er fysisk klistrete når de blir våte, og ikke bare metaforisk for myk blanding). For mer isete forhold vil Snowshoene gripe bedre pga gummien. På barmark vil de være jevne under tørre forhold, men på vått så er silica gummien i Snowshoene rett og slett fenomenal. Trykk må du prøve deg fram med, men ned mot 3.0psi på snø og 6-10psi på sti
Vil uansett slites port på knastene, men tipper !problemet! ligger i struktur mellom knastene ?
Vil dette ødelegge dekkets egenskaper ved våt/fuktig snø?
mvhh
Blir ekstremt glatt tror jeg.. Det er gummiblandingen som er så sticky at snøen fester seg, ikke strukturen (vanlig Snowshoe har heller ikke slik struktur).
Men: på en del piggfrie vinterdekk for bil så er de konstruert for at snøen skal feste seg, da snø mot snø kan gi mer grep enn gummi mot snø. Tenk kladder under skiene, de gir relativt godt feste så under visse snøforhold kan det ha en positiv effekt.
Det er konge for de som har 1 1/8 styrerør, og for de som vil ha et rimeligere alternativ til Bluto
Diskuterte den med RST på Taipei messa i mars, men de hadde lite info da. Er bare noen uker siden jeg fikk tekniske tegninger, osv, så det at den kommer på markedet allerede tidlig 15 viser at RST (som mange andre) ikke somler med å få ut fatstuff på markedet. Mye kjappere prosess enn på vanlige sykkelkomponenter.
Det er konge for de som har 1 1/8 styrerør, og for de som vil ha et rimeligere alternativ til Bluto
Diskuterte den med RST på Taipei messa i mars, men de hadde lite info da. Er bare noen uker siden jeg fikk tekniske tegninger, osv, så det at den kommer på markedet allerede tidlig 15 viser at RST (som mange andre) ikke somler med å få ut fatstuff på markedet. Mye kjappere prosess enn på vanlige sykkelkomponenter.
Kjapt spørsmål: Trenger demper pga ødelagt hånd. Hva er minimumsløsningen, finns det splittegning på frontnavet på BB5.0, evnt er det mulig å dreie egne kopper for konvert til 150mm/15 ?
Takker, Ut fra spec ser det ut til å være qr/9/12/15 mulighet, så antar lager er 15 innvendig -> though axle og nye kopper bør gjøre susen. + space ut bremseskive 7.5, det er vel det jeg er mest skeptisk til. Får moment på innfesting, har null erfaring om dette kan knekke
Takker, Ut fra spec ser det ut til å være qr/9/12/15 mulighet, så antar lager er 15 innvendig -> though axle og nye kopper bør gjøre susen. + space ut bremseskive 7.5, det er vel det jeg er mest skeptisk til. Får moment på innfesting, har null erfaring om dette kan knekke
mvhh
Jepp, enkelt å gjøre om til TA15, men spacingen er som du sier en issue
Jepp, BB7.0 har 150mm TA15, men i første rekke er det nok kun hjul for eventuelle reklamasjonssaker, så sannsynligvis mer etterhvert. Andre her som har ettermarked som jobb, så jeg vet ikke sikkert.
mvhh
Adapter til bremsen finnes på ebay. Hauck leverer den i spacer sett for Hope, Salsa og Industri9, men ikke Novatec. Man må også regne inn en ny 180 mm bremseskive i budsjettet.
mvhh
Adapter til bremsen finnes på ebay. Hauck leverer den i spacer sett for Hope, Salsa og Industri9, men ikke Novatec. Man må også regne inn en ny 180 mm bremseskive i budsjettet.
Blir litt svett av løsningen til hauk her. Ved å shimme ut caliper vil det bli store vridninger i feste mot gaffel. Kan ikke skjønne annet enn at å flytte skiva gir mindre belastning ved brems.
Hva synes folket her om den nylig publiserte testen utgitt i Terrengsykkel nr 52? Jeg sitter litt undrende over metodikken og konklusjonene. Det blir jo vanskelig å sammenligne billigepler med delikatessepærer. Jeg er ingen ekspert men lurer på:
Utgjør virkelig 12 mm forskjell i kjedestaglengde så mye? Er det ikke annen geometri som kan være viktigere? Skal man kjøre på løst underlag, må vel dekk og felg være bred, og dermed kjedestaget lengre. Tar Xeed Fat Lard 4,8 dekk?
Hvordan kan de anbefale White 2Fat Pro til snørike vinterdager? På slike dager ville jeg anbefalt en sykkel med 100 mm felger isteden, og som kan ta 4.8 dekk, og i denne prisklasen blir det F4. Selv om bremsene ikke er av aller beste klasse på F4, så er de mer enn bra nok til snørike vinterdager? Overdrier forfatteren?
Som innstegssykkel til sommerbruk er kanskje White mer fornuftig med 80 mm felger som beskytter bedre mot siderifter. På en annen side er hjulsettet tyngre, og de mente den var dorsk...
Til slutt BB5 som får generelt mye kritikk, bla for F13-slanger. Det er vel verdens enkleste sak å bytte. Bremseskivene og tommelskifterne også. Ved disse tilpasningene vil sykkelen fortsatt koste mindre enn Xeed. Jeg undrer hvordan en sykkel som Fat Lard med betraktelig tyngre hjulsett og totalvekt på 2,2 kg mer enn BB5 kan kåres til mest allsidig. Leken, men treg å manøvrere i lav fart? Har noen her sammenlignet og prøvd både BB5 og Fat Lard?
Gresvig får kritikk for vekthysteri.Jeg vil derimot takke Gresvig for vekthysteriet! Det var på høy tid noen kom og slanket fatbikene, og lykke til med lanseringen av BB6 og BB7!
Jeg synes testen er fin, jeg. Den bekrefter også mitt inntrykk av fatbikes. Det er så tungt å sykle om vinteren at en fatbike ikke har så mye å si, men jeg merker den om sommeren. Det samme med kjedestaglengde. Skal du kun sykle om vinteren på skiløyper har det kanskje ikke så mye å si, men på sti er det etter min erfaring viktigere med en manøvrerbar sykkel.
12mm forskjell i kjedestaglengde er mye, og man må tro gutta som tester at en med korte kjedestag er bedre å sykle på når det er teknisk. Er ikke uten grunn at Specialized har hatt stor suksess med sykler som er gode i teknisk terreng, da de har veldig korte kjedestag.
Basert på denne testen (det jeg har lest så langt) gjør det meg mer sikker på at jeg vil ha en Dude CF.
Redigert av baronKanon; 03/10/201409:01. Rediger grunn: konklusjon
Basert på denne testen (det jeg har lest så langt) gjør det meg mer sikker på at jeg vil ha en Dude CF.
Muligheten for å justere kjedestaglengden etter dekkstørrelsen på Canyon Dude er simpelthen genial! Jeg har tro på at Canyon har laget den ultimate high-end fatbiken og vil selge som varmt hvetebrød.