Hos meg var det innfestinga av railsen i tuppen av setet som røyk; en plastbit der som åpenbart ikke tålte all verden (slo setet i leggen da jeg skulle snu den rundt...). Setet var et Selle Italia Kit Karbonio. Lett og innmari komfortabelt sete.
Lite vits i at sykkelen er lett om du ødelegger den på oppvarmingen eller ikke kommer i mål.
Definitivt. Jeg orker ikke sitte og bekymre meg for om noe skal ryke; da får heller sykkelen veie litt mer. Holker og sete er ganske trygge bytter i så måte (selv om jeg presterte å knekke setet under sykkelklargjøring før Ultra).
Med FS regner jeg med at du blir å se i en del lokale rundbaneritt neste år?
Ja, håper å få til det. Hadde en sånn ambisjon i år også, men det var vel bare Vikåsen jeg fikk med meg.
Jeg har god erfaring med Extralite styre og setepinne. Men det er kanskje ikke lett nok. Stemmet er litt mykt, men tåler mitt bruk.
Schmolke styre har jeg knekt. MCFK har jeg hørt er solid. Men dette kan vel du det meste om, Kriss. Største stæsjhora på forumet? ;-)
Schmolke er lettest.. Og det er et bra bevis på at det ikke holder å betale nok så kan det være lett.. Det er for spinkelt, spesielt TLO utgaven, selv om det er jævlig dyrt.. Mcfk virker mye mer solid ja (du ser at det er tykkere og) så inntil noe fra de knekker så er det det som blir brukt. Har brukt både styre,stem og pinne i år. Men egentlig så er det jo bare tull, ritchey og syncros delene på toppmodellene er jo bra og lette nok.
Jeg har hatt B-tension-skrue-problemer på scale rc 29.
Har hatt XX gir og nå X0 type 2. I begge tilfeller er skruen så kort at den må skrus helt inn, likevel er den i knappeste laget.
Det som er enda mer plagsomt er at skruen knekker fort, og da sliter man. Har knekt B-skruen på både XX og X0, men aldri klart det på noe shimano-gir så langt. Virker som skruene til sram er sprø i materialet.
Dermed er det en nødvendig reservedel; hvor kjøper man slike reserveskruer, og gjerne noen som er litt lengre enn standarden også?
På side 208 (i den engelske) er det en tabell. Her ser vi at Spark 900 SL og RC, som leveres med XX1, har girøre 219574 som standard.
Spark 910 derimot, som leveres med XT, har 235287 som standard - men den har 219574 som et av de alternative girører.
Ut fra dette konkluderer jeg med at man må/bør bytte ut girøret på Spark 910 for å få XX1 / XO1 til å passe.
Å skru B-skruen helt inn, eller sågar bytte til en lengre B-skrue (som man ofte gjør ifm 11-42-oppsett med WolfTooth), kan medføre at vinkelen mellom B-skruen og dens anslag mot girøret blir så liten at den "sklir av". Jeg klarte å bøye en slik lang B-skrue i forbindelse med førsøk på å få til 11-42-oppsett på en litt eldre sykkel. Men XO1 på samme sykkel gikk faktisk helt greit, uten å bytte ut B-skruen som følger med XO1.
Jeg har hatt B-tension-skrue-problemer på scale rc 29.
Har hatt XX gir og nå X0 type 2. I begge tilfeller er skruen så kort at den må skrus helt inn, likevel er den i knappeste laget.
Det som er enda mer plagsomt er at skruen knekker fort, og da sliter man. Har knekt B-skruen på både XX og X0, men aldri klart det på noe shimano-gir så langt. Virker som skruene til sram er sprø i materialet.
Dermed er det en nødvendig reservedel; hvor kjøper man slike reserveskruer, og gjerne noen som er litt lengre enn standarden også?
På side 208 (i den engelske) er det en tabell. Her ser vi at Spark 900 SL og RC, som leveres med XX1, har girøre 219574 som standard.
Spark 910 derimot, som leveres med XT, har 235287 som standard - men den har 219574 som et av de alternative girører.
Ut fra dette konkluderer jeg med at man må/bør bytte ut girøret på Spark 910 for å få XX1 / XO1 til å passe.
Å skru B-skruen helt inn, eller sågar bytte til en lengre B-skrue (som man ofte gjør ifm 11-42-oppsett med WolfTooth), kan medføre at vinkelen mellom B-skruen og dens anslag mot girøret blir så liten at den "sklir av". Jeg klarte å bøye en slik lang B-skrue i forbindelse med førsøk på å få til 11-42-oppsett på en litt eldre sykkel. Men XO1 på samme sykkel gikk faktisk helt greit, uten å bytte ut B-skruen som følger med XO1.
Tror du er inne på noe her: Må man skru for mye på b-tension, så er det som regel noe feil. Ellers kan det være. Kassetten sitter feil, feil kjedelengde eller en skive/spacer i navnet/bosset sitter feil. XD kassetten må smøres godt. Fikk for en stund siden inn et hjul, hvor kassetten satt på utsiden av styringene. så den kom alt for lang ut. rask kontroll. snu på kassetten, før du begynner å skru den til. Den skal gå ned i styringene/sporene sine. Har også sett tilsvarende, når vi har prøvd feil kjedelengde. Husk +4 ledd
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
har du funnet noen plasser hvor de selger dropout 219574?
Peter på XXL Lade ga meg fornyet tro på nevnte butikkjede - nå har jeg fått tak i ett stk 219574. Det siste de hadde (derfor forteller jeg det ikke før nå), men han har bestilt flere.
Peter sendte meg forresten denne linken, som forklarer hvorfor det er nødvendig å skifte ut girøret når jeg skal bytte til XO1 på denne sykkelen. Sikkert gammelt nytt for mange, men jeg fikk i hvertfall ny viten. https://www.youtube.com/watch?v=XW-0YnE1IbY&feature=youtu.be
Hei, vurderer at bygge meg en spark 900 el 910 i vinter og fant begge to rammene på denne siden nedenfor for omtrent samme pris. Er det noe annen forsjell en vekta?
Jeg er 191 cm med 90-91 cm i beinlengde med lange armer . Er det XL man burde gå på?
Idag kjør jeg Niner Air i størrelse L med 25mm setback og 100cm stem hvis det siger noe :-)
Hei. Ingen forskjell mellom 2014 og 2015 rammene annet enn lakken. 900 SL,Premium og RC har HMX ramme. Letteste ramme. 910,920 og 930 har HMF ramme. Litt andre karbonfiber, ca 150 gram tyngre. Tror ikke du merker noen annen forskjell.
Hei. Ingen forskjell mellom 2014 og 2015 rammene annet enn lakken. 900 SL,Premium og RC har HMX ramme. Letteste ramme. 910,920 og 930 har HMF ramme. Litt andre karbonfiber, ca 150 gram tyngre. Tror ikke du merker noen annen forskjell.
Den vektforkjellen gjelder Scale. En del større forskjell på Spark i og med alu bakramme på 910 >. Mener å ha hørt at forskjellen er ca. 500 gram.
Jeg syntes ikke det var sånn veldig billig egentlig. Ca 17000 kroner. Kjøper man en Spark 910 nå på forhånd så koster vel en hel sykkel ca 30000 med full XT pakke. Du skal slite med å få tak i alle delene for 12000 kroner. Ønsker man annet girsystem så får man helt sikkert satt på det for et evnt tillegg i prisen.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
I hvilken butikk kan man bestille på forhånd til den prisen?
Sitat: olechr
Jeg syntes ikke det var sånn veldig billig egentlig. Ca 17000 kroner. Kjøper man en Spark 910 nå på forhånd så koster vel en hel sykkel ca 30000 med full XT pakke. Du skal slite med å få tak i alle delene for 12000 kroner. Ønsker man annet girsystem så får man helt sikkert satt på det for et evnt tillegg i prisen.
var dyrt ja. og i tillegg så er det med scott nude 2 demperen. å få fox demperen bak er jo og en stor oppgradering.
Jeg har gått for den 2015 mod som jeg bytter det aller meste på. fikk mer for pengene ved å bestille ny kontra kun ramma. Så kan man sette på de ubrukte org. delene ved evt salg senere.
************ @Supersand82 at Insta Strava athlete 972825
2023 Scott Foil RC 10 2022 Scott Spark RC 900 Team Issue 2021 Scott Addict RC 10 2016 Scott Speedster 10 CX 2015 Giant TCR Advanced 1 ************
var vel egentlig 1 okt. som var fristen for for.bestilling av scott til 25%. Men ikke umulig om du går innom en sport 1 butikk at du kan få etterbestilt en evt de har bestilt ekstra..
************ @Supersand82 at Insta Strava athlete 972825
2023 Scott Foil RC 10 2022 Scott Spark RC 900 Team Issue 2021 Scott Addict RC 10 2016 Scott Speedster 10 CX 2015 Giant TCR Advanced 1 ************
Hade først tenkt flytte over mina komponenter fra min HT till en ny FS, var litt derfør jeg kun var ute etter ramme :-) er det mulighet for at ev forhåndsbetille kun ramme til grei pris?