Stephen Hawking: Det finnes ingen gud.
|
Re: Stephen Hawking: Det finnes ingen gud.
[Re: EgilS]
28/09/2014 20:18
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Vi tar alle en masse avgjørelser hver dag basert på antakelser og tro. Vi mennesker er nok generelt ikke så rasjonelle som man gjerne skulle ønsket. Vi er irrasjonelle så det griner etter. Derfor er systematisert og organisert irrasjonalitet lite å heie på.
|
|
|
[Re: JonAre]
28/09/2014 20:24
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Og vi kaller det (organisert irrasjonalitet)......... politikk.
Er det ikke valg snart?
|
|
|
[Re: Tange]
28/09/2014 21:09
|
Dan
More than words
|
More than words
Hvor det virker som om du allikevel gjør en forskjell mellom måtene folk kan dø på, eller tolker jeg ordet 'positivt' på en feil måte og slår det tilbake på ' et meningsløst univers? Hvis du erstatter "positivt" med "mindre negativt" så kanskje du skjønner det bedre. Jeg var bare litt glasset-er-halvfullt da jeg skrev det. 
|
|
|
[Re: khadgar]
28/09/2014 21:20
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Den som påstår noko har bevislbyrde, men å påstå at noko ikkje eksisterer har akkurat den same bevisbyrda. Den kristne som skal overbevise Atisten har den same bevisbyrda som Ateisten som skal overbevise den Kristne om at Gud ikkje eksisterer.
Om det er fornuftig å tru det eine eller det andre er ein konklusjon, ikkje eit argument. Da synes jeg du kan bevise at du ikke voldtar barn på fritiden. Da synes jeg du kan bevise at du ikke voldtar barn på fritiden.
Sidan du allereie har bevist at du er ein idiot, så skal du sleppe å bevise at du er dette. Du kan heller fortelle meg kvifor holocaustfornektarar ikkje har bevisbyrde. Skjedde det ikke noe rart med siteringene her?
|
|
|
[Re: GeirK]
28/09/2014 22:42
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
"Noen tror det finnes usynlige enhjørninger. Noen tror det finnes. Intill vi har et bevis, er det like mye tro på begge sider."
Korrekt. Jeg kan ikke si at jeg VET at det ikke finnes usynlige enhjørninger. Jeg ville jo spurt hvorfor noen tror at de finnes. Poenget GeirK, er at noen tror på det som har blitt vist/bevist hittil. Alternativet er ikke å fornekte at det finnes en svenvede ånd, som har forklart hvilke seksualstillinger som er godkjent for å komme inn i himmelen, gjennom en bok fra jernalderen. Som sagt, så er det jævlig pretesiøst å fotelle at man vet "sannheten" ut over vitenskapen, uten å ha noe som helst å vise til. Jeg ville hatt mye mer respekt for kristene mennesker hvis de hadde brukt: "Hvis det finnes en gud, så kunne det vært fint fordi...."... og videre, "jeg satser på at det gjør det".... og vært mindre nærtagen når noen forteller om deres religion ut fra deres opplevelse, selv om det kan være helt motsatt av hva de selv har bestemt seg for.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
[Re: khadgar]
28/09/2014 22:56
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Den som påstår noko har bevislbyrde, men å påstå at noko ikkje eksisterer har akkurat den same bevisbyrda. Hva med de som påstår at de som påstår at en gud finnes ikke har bevist det? Er det like mye bevisbyrde på hver side da? Og det er nettopp mellom dette frontene er. Det er ingenting som tyder på at en gud finnes, det er ingenting som tyder på at mirakler finnes, det er ingenting som tyder på at noen har gått på vannet, det er ingenting som tyder på at homofili er unaturlig, det er ingenting som tyder på jomfrufødsel, det er ingenting som tyder på at tre menn har levd i munnen på en fisk. Det er de kristne som har påstandene. Andre sier bare at.... det har vi ikke sett noe til. Så lenge du ikke har noe å vise til, så er det overhode ingen grunn til å tro på storyen din, tross lovnaden om evig liv etter døden og unngåelse av helvete, så er det så langt en udokumentert story, som virker far out. For all del, det finnes blodateister som direkte sier at det er feil, men i hovedsak sier folk flest som ikke er kristne, at det ikke er noen grunn til å tro på et slikt vesen, bygget på en så hatefull bok, og det er derfor ingen grunn til å la det affektere livet. Å påstå at folk som ikke tror på en gud er bastante overbeiste mennesker, og derfor motsatsen, blir feil. Det de fleste sier er at det høres ut som et ulogisk eventyr, som det overhode ikke finnes indikasjoner på.
- Voltaire
|
|
|
[Re: supernalle]
28/09/2014 23:02
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Spørsmålet om Guds eksistens blir neppe endelig avklart i denne tråden heller ...
For min del oppsummerer jeg: - Mye bunner i forskjellen på å tro og på å vite. Spørsmål om å bevise noe er egentlig irrelevant så lenge trosspørsmål er nettopp det - tro. Det er uansett vanskelig å bevise noe negativt. Og for min del må jo folk få tro på hva de vil, naturligvis. - Jeg er likevel forundret over at folk som ellers stiller meget strenge krav til dokumentasjon og etterrettlighet for å ta stilling i små spørsmål (høyttalerkabler, skivebremsers funksjon i kulde osv. osv.), tilsynelatende ikke stiller noen slike krav i sin søken etter svar på de store spørsmål i livet. Kravet til dokumentasjon blir omvendt proporsjonalt med kompleksiteten /alvorlighet i spørsmålet. Jeg forstår ikke hvorfor ellers rasjonelle folk tilsynelatende tenker slik. - Så var det dette med alt det uforklarlige i naturen, fra DNA til universets størrelse. Bare en liten del av denne kompleksiteten kan forstås av mennesker. Men hva så? Hvorfor skulle menneskets forståelse i det hele tatt være en faktor her? Det er da ingen som mener at universet er menneskeskapt, hvordan er vår manglende kunnskap om det et tegn på noe som helst? Og hvem har sagt at det var akkurat i vår tid at vi skulle ha all kunnskap? Men til tross for vår store uvitenhet om mange ting kan jeg ikke se at det å innnføre ytterligere en ukjent faktor, aka. Gud, gjør bildet noe klarere.
|
|
|
[Re: Tex]
29/09/2014 06:58
|
EgilS
More than words
|
More than words
Spørsmålet om Guds eksistens blir neppe endelig avklart i denne tråden heller ... Men om man ser på hyppigheten av disse trådene, og hvor lenge de har dukket opp skal man ikke bli forundret om man en dag kommer dit.  For min del oppsummerer jeg: - Jeg er likevel forundret over at folk som ellers stiller meget strenge krav til dokumentasjon og etterrettlighet for å ta stilling i små spørsmål (høyttalerkabler, skivebremsers funksjon i kulde osv. osv.), tilsynelatende ikke stiller noen slike krav i sin søken etter svar på de store spørsmål i livet. Kravet til dokumentasjon blir omvendt proporsjonalt med kompleksiteten /alvorlighet i spørsmålet. Jeg forstår ikke hvorfor ellers rasjonelle folk tilsynelatende tenker slik. Ikke så forunderlig egentlig all den tid at man nok faktisk kan klare å dokumentere høyttalerkablers kvalitet og skivebremsers funksjon i kulde, mens det vel er verre med Guds eksistens?
Redigert av EgilS; 29/09/2014 07:15.
|
|
|
29/09/2014 07:02
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Spørsmålet om Guds eksistens blir neppe endelig avklart i denne tråden heller ...
For min del oppsummerer jeg: - Mye bunner i forskjellen på å tro og på å vite. Spørsmål om å bevise noe er egentlig irrelevant så lenge trosspørsmål er nettopp det - tro. Det er uansett vanskelig å bevise noe negativt. Og for min del må jo folk få tro på hva de vil, naturligvis. - Jeg er likevel forundret over at folk som ellers stiller meget strenge krav til dokumentasjon og etterrettlighet for å ta stilling i små spørsmål (høyttalerkabler, skivebremsers funksjon i kulde osv. osv.), tilsynelatende ikke stiller noen slike krav i sin søken etter svar på de store spørsmål i livet. Kravet til dokumentasjon blir omvendt proporsjonalt med kompleksiteten /alvorlighet i spørsmålet. Jeg forstår ikke hvorfor ellers rasjonelle folk tilsynelatende tenker slik. - Så var det dette med alt det uforklarlige i naturen, fra DNA til universets størrelse. Bare en liten del av denne kompleksiteten kan forstås av mennesker. Men hva så? Hvorfor skulle menneskets forståelse i det hele tatt være en faktor her? Det er da ingen som mener at universet er menneskeskapt, hvordan er vår manglende kunnskap om det et tegn på noe som helst? Og hvem har sagt at det var akkurat i vår tid at vi skulle ha all kunnskap? Men til tross for vår store uvitenhet om mange ting kan jeg ikke se at det å innnføre ytterligere en ukjent faktor, aka. Gud, gjør bildet noe klarere.
Jeg mener, det Tex sa.... eller +1.
|
|
|
29/09/2014 07:33
|
GeirK
More than words
|
More than words
- Jeg er likevel forundret over at folk som ellers stiller meget strenge krav til dokumentasjon og etterrettlighet for å ta stilling i små spørsmål (høyttalerkabler, skivebremsers funksjon i kulde osv. osv.), tilsynelatende ikke stiller noen slike krav i sin søken etter svar på de store spørsmål i livet. Kravet til dokumentasjon blir omvendt proporsjonalt med kompleksiteten /alvorlighet i spørsmålet. Jeg forstår ikke hvorfor ellers rasjonelle folk tilsynelatende tenker slik. Enkelt: Det går an å bevise at man kan høre forskjell på høyttalerkabler. Det går ikke an å bevise Gud. Historien er full av svært rasjonelle folk som "tenkte slik" - blant annet en del som har vært såpass frempå at de har fått fysiske størrelser og prinsipper oppkalt etter seg: Blaise Pascal, Isaac Newton, Leonard Euler, Max Plank, André-Marie Ampère, Michael Faraday, James Clerk Maxwell, James Prescott Joule, Heinrich Hertz, Werner Heisenberg.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
29/09/2014 07:51
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
- Jeg er likevel forundret over at folk som ellers stiller meget strenge krav til dokumentasjon og etterrettlighet for å ta stilling i små spørsmål (høyttalerkabler, skivebremsers funksjon i kulde osv. osv.), tilsynelatende ikke stiller noen slike krav i sin søken etter svar på de store spørsmål i livet. Kravet til dokumentasjon blir omvendt proporsjonalt med kompleksiteten /alvorlighet i spørsmålet. Jeg forstår ikke hvorfor ellers rasjonelle folk tilsynelatende tenker slik. Enkelt: Det går an å bevise at man kan høre forskjell på høyttalerkabler. Det går ikke an å bevise Gud. Historien er full av svært rasjonelle folk som "tenkte slik" - blant annet en del som har vært såpass frempå at de har fått fysiske størrelser og prinsipper oppkalt etter seg: Blaise Pascal, Isaac Newton, Leonard Euler, Max Plank, André-Marie Ampère, Michael Faraday, James Clerk Maxwell, James Prescott Joule, Heinrich Hertz, Werner Heisenberg. Med mindre du har hørt alle høytalerkabler i verden så kan du ikke bevise det. Men vi kan vel være enig om at det er overveiende sannsynlig at kablene ikke påvirker lyden. Det er vel det som er Tex sitt poeng at vi trekker en konklusjon på bakgrunn av et utvalg tester, når det kommer til noe så trivielt som kabler, men når det gjelder de store spørsmålene her i livet så velger vi å tro uansett hvor usannsynlig det er. Hadde Jesus blitt født i dag så hadde han havnet på Dikemark.
|
|
|
[Re: Dexter]
29/09/2014 07:54
|
GeirK
More than words
|
More than words
Med mindre du har hørt alle høytalerkabler i verden så kan du ikke bevise det. Dersom en person kan skille mellom to kabler 50 av 50 ganger i en dobbel blindtest så vil jeg kalle det et bevis.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Dan]
29/09/2014 08:01
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Jeg var bare litt glasset-er-halvfullt da jeg skrev det. Har du endelig fått ramma di?
Anonym5
|
|
|
29/09/2014 08:05
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Med mindre du har hørt alle høytalerkabler i verden så kan du ikke bevise det. Dersom en person kan skille mellom to kabler 50 av 50 ganger i en dobbel blindtest så vil jeg kalle det et bevis. Ja, men hvis han ikke kan det så er det bevis på at det ikke er forskjell på akkurat de to parene. Hvis du tester 1.000.000 kabler og ingen klarer å høre forskjell, så vil de fleste trekke konklusjonen at kabler ikke påvirker lyden. Selv om det kanskje finnes et par som gjør det siden vi ikke har testet alle. Men som Tex skrev, på det mest komplekse spørsmålet av alt, så velger man den mest usannsynlige forklaringen.
|
|
|
29/09/2014 08:06
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
bygget på en så hatefull bok, Det står også mye fint i Bibelen. Faktisk står det mer fint i bibelen enn Dawkins noensinne har liret fra seg i offentligheten. Hvorfor fokuserer du alltid kun på det negative?
Anonym5
|
|
|
[Re: EHAa]
29/09/2014 08:15
|
khadgar
Entusiast
|
Entusiast
Den som påstår noko har bevislbyrde, men å påstå at noko ikkje eksisterer har akkurat den same bevisbyrda. Den kristne som skal overbevise Atisten har den same bevisbyrda som Ateisten som skal overbevise den Kristne om at Gud ikkje eksisterer.
Om det er fornuftig å tru det eine eller det andre er ein konklusjon, ikkje eit argument. Da synes jeg du kan bevise at du ikke voldtar barn på fritiden. Da synes jeg du kan bevise at du ikke voldtar barn på fritiden.
Sidan du allereie har bevist at du er ein idiot, så skal du sleppe å bevise at du er dette. Du kan heller fortelle meg kvifor holocaustfornektarar ikkje har bevisbyrde. Skjedde det ikke noe rart med siteringene her? Ja, beklagar dette, eg som blanda siteringene.
|
|
|
29/09/2014 08:16
|
chippo
Entusiast
|
Entusiast
Jeg vil definere meg selv som ateist, men vil ikke påstå at jeg skjønner/forstår mer enn de kristne.
Bare det at universet er uendelig i både tid og rom er så ufattelig for meg at jeg blir litt småsvimmel når jeg virkelig prøver å tenke på det. Heldigvis er jeg et såpass enkelt menneske at jeg klarer å legge det fra meg og bare godta at det er sånn. Kanskje derfor jeg ikke er religiøs? Hadde jeg vært mer kompleks mått jeg kanskje hatt en forklaring/tro å klamre meg til.
|
|
|
29/09/2014 08:20
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
på det mest komplekse spørsmålet av alt, så velger man den mest usannsynlige forklaringen. At Gud er den mest usannsynlige forklaringen for ateister, betyr ikke at Gud er den mest usannsynlige forklaringen for mange andre. Det kommer an på i hvilken sammenheng man ser det - hva man tror på fra før av, og ikke minst hvordan man ønsker at ting skal være.
Anonym5
|
|
|
29/09/2014 08:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Med mindre du har hørt alle høytalerkabler i verden så kan du ikke bevise det. Dersom en person kan skille mellom to kabler 50 av 50 ganger i en dobbel blindtest så vil jeg kalle det et bevis. Ja, men hvis han ikke kan det så er det bevis på at det ikke er forskjell på akkurat de to parene. Hvis du tester 1.000.000 kabler og ingen klarer å høre forskjell, så vil de fleste trekke konklusjonen at kabler ikke påvirker lyden. Selv om det kanskje finnes et par som gjør det siden vi ikke har testet alle. Men som Tex skrev, på det mest komplekse spørsmålet av alt, så velger man den mest usannsynlige forklaringen. Jeg sa at det går an å bevise at man kan høre forskjell. Du tolket det som at jeg da også mente at det går an å bevise at man ikke kan høre forskjell. Det mener jeg ikke. Men - så er det ofte slik at Hi-Fi-entusiastene kommer med konkrete eksempler på to kabler de har hørt forskjell på. Akkurat den påstanden går det an å etterprøve.
|
|
|
[Re: anonym5]
29/09/2014 08:43
|
EgilS
More than words
|
More than words
Hvorfor fokuserer du alltid kun på det negative? Kanskje han jobber som sportsjournalist på si? 
|
|
|
29/09/2014 08:56
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Med mindre du har hørt alle høytalerkabler i verden så kan du ikke bevise det. Dersom en person kan skille mellom to kabler 50 av 50 ganger i en dobbel blindtest så vil jeg kalle det et bevis. Ja, men hvis han ikke kan det så er det bevis på at det ikke er forskjell på akkurat de to parene. Hvis du tester 1.000.000 kabler og ingen klarer å høre forskjell, så vil de fleste trekke konklusjonen at kabler ikke påvirker lyden. Selv om det kanskje finnes et par som gjør det siden vi ikke har testet alle. Men som Tex skrev, på det mest komplekse spørsmålet av alt, så velger man den mest usannsynlige forklaringen. Jeg sa at det går an å bevise at man kan høre forskjell. Du tolket det som at jeg da også mente at det går an å bevise at man ikke kan høre forskjell. Det mener jeg ikke. Men - så er det ofte slik at Hi-Fi-entusiastene kommer med konkrete eksempler på to kabler de har hørt forskjell på. Akkurat den påstanden går det an å etterprøve. Nå ønsker ikke jeg å gjøre dette til en diskusjon om kabler, for det er et sårere tema enn religion, for mange. Men nei, jeg tolket ikke ditt svar dithen. Jeg ville bare understreke poenget med at man trekker konklusjoner daglig på bakgrunn av hva man er rasjonelt/bevist. Mens i andre situasjoner så velger man å tro, selv om det er den mest irrasjonelle forklaringen. Det er den manglende muligheten å teste to kabler mot hverandre som gjør det? Kirken stiller med ett kabelpar, mens ateistene har ikke noen kabel å levere til testen.
|
|
|
29/09/2014 09:09
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Her synes jeg du bommer. Kirken har så langt jeg kan forstå levert like få kabler til test som det Ateisten har.
Har man ingen kabler så får man ikke testet. De stiller med Keiserens nye klær fra Kirkens side. Motsatsen har ikke noe i vise frem, all den tid Gud er som klærne til keiseren.
Kun ved en evt. åpenbaring vil vi få svaret.
Redigert av Lurifax; 29/09/2014 09:10.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
29/09/2014 09:18
|
tech8
Entusiast
|
Entusiast
Her synes jeg du bommer. Kirken har så langt jeg kan forstå levert like få kabler til test som det Ateisten har.
Har man ingen kabler så får man ikke testet. De stiller med Keiserens nye klær fra Kirkens side. Motsatsen har ikke noe i vise frem, all den tid Gud er som klærne til keiseren.
Kun ved en evt. åpenbaring vil vi få svaret. Sist jeg testet fikk jeg bedre lyd med et tradisjonelt kobberpar, enn med abstrakte ledninger. Det var merkbar forskjell i favør kobberparet, til tross for lovnader om himmelsk lyd fra det abstrakte paret.
Redigert av tech8; 29/09/2014 09:29.
|
|
|
[Re: tech8]
29/09/2014 09:28
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Må moderere meg litt, Kirken trenger ikke kabler all den tid de har -som Sonos trådløs tilkobling oppover.
Jeg tror man kan diskutere tro i det uendelige og aldri bli enige om annet enn at man faktisk er uenige.
Prøv å endre min tro/oppfatning - anyone?
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
29/09/2014 09:34
|
tech8
Entusiast
|
Entusiast
Må moderere meg litt, Kirken trenger ikke kabler all den tid de har -som Sonos trådløs tilkobling oppover.
Jeg tror man kan diskutere tro i det uendelige og aldri bli enige om annet enn at man faktisk er uenige.
Prøv å endre min tro/oppfatning - anyone? Mange barn og noen voksne tror julenissen bor på Nordpolen. Noen er skråsikre på at kornsirkler lages av utenomjordiske, etc., så gudstro er vel ikke det mest underlige i så måte. Hva om vi bare tar en folkeavstemning, og på den måten avgjør dette vanskelige spørsmålet på demokratisk vis?
|
|
|
29/09/2014 10:08
|
Dan
More than words
|
More than words
Har du endelig fått ramma di? Nei, når du sier det så begynner jeg å føle meg litt glasset-er-fjerdedelstomt.
|
|
|
[Re: tech8]
29/09/2014 10:18
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Bor ikke julenissen på Nordpolen lenger?  Alle vet da at det er ET og Gremlins som løper over jordene og bøller med folk. Jo Gudstro ER forunderlig, det tror jeg de som tror mener også.
|
|
|
29/09/2014 12:01
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
bygget på en så hatefull bok, Det står også mye fint i Bibelen. Faktisk står det mer fint i bibelen enn Dawkins noensinne har liret fra seg i offentligheten. Hvorfor fokuserer du alltid kun på det negative? Det var mye positivt som nasistene gjorde også, blant annet å bygge autobahn. Rart at folk skal fokusere på det negative.
- Voltaire
|
|
|
29/09/2014 12:07
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Det var mye positivt som nasistene gjorde også, blant annet å bygge autobahn. Rart at folk skal fokusere på det negative. Det er godt vi holder oss til saken her. Er det vanskelig å innrømme at religion ikke bare er faenskap?
Anonym5
|
|
|
29/09/2014 12:20
|
supernalle
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det var mye positivt som nasistene gjorde også, blant annet å bygge autobahn. Rart at folk skal fokusere på det negative. Det er godt vi holder oss til saken her. Er det vanskelig å innrømme at religion ikke bare er faenskap? Vel, det er forskjell på religioner, men abrehamske religioner fører ikke mye positivt med seg. Det kan ha en positiv effekt av å ha en fantasivenn "Gir håp", men ser vi på helheten så blir samfunnet så ødelagt av religion at totalen er svært negativ.
- Voltaire
|
|
|
|
|