|
|
Fatbike: Modding av Diamura
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Dan]
#1864651
27/09/2014 17:36
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584 |
Hmm... Jeg trodde bestemt at f3 var klar for opptil 5.0 dekk og i "klar" la jeg selvsagt at letteste gir på et 2x skal funke uten modding og betydelige ulemper. Med 48 timers erfaring som fatbiker og to turer i myra så er det jo klart at det er bestemorgiret som gjelder for meg.
Litt skuffet faktisk. Mange sykler å velge mellom nå, for eksempel canyon sine, lurer på hvordan det er med klaring på dem.
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Dan]
#1864659
27/09/2014 17:48
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 533
Håvard H
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2013
Innlegg: 533 |
Litt av 'trikset' med de andre er at de kjører smalere felg enn nakamant
Ergo får de bedre klaring til dekk men også smalere dekk.
Det som kunne vært interessant å fått noen synspunkter på er hva som faktisk gir størst fotavtrykk gitt samme kjedelnje.
Brede dekk på smal felg og denne komboen's minimumstrykk. Vs Smalere dekk på bred felg og denne kombinasjonen minimum trykk.
Anyone ?
Hug a tree
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Dan]
#1864660
27/09/2014 17:53
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
SÅnn basert på hvordan sykkelen vil oppleves, tipper jeg bredt dekk på smalere felg er bedre for totalopplevelsen på sykkel enn smalt dekk på bred felg (f.eks. autostyring etc)
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Dan]
#1864666
27/09/2014 18:05
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584 |
Dersom de andre også må trikse for å få til lette gir og virkelig brede dekk så er det enklere å slå seg til ro med at jeg også må trikse dersom jeg skal ha breiere dekk.
Altså ingen sykler som faktisk funker med 4.8 dekk på 100mm felger og 2x10 oppsett uten noen form for triks og kompromiss?
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Dan]
#1864683
27/09/2014 18:48
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 533
Håvard H
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2013
Innlegg: 533 |
Det er folk her på forumet som vet dette vil jeg tro.
Hvis det går er det ikke 'gratis'., tror du ender opp med en bredere krank (det skal i allefall ikke jeg ha pga knær). Selv om jeg tror man kunne tynt 2x lenger ut med.samme q. Men sånne som sram er så opptatt av skifting at det vil de ikke lage.
Så ser ut til at trenden går mot 1x fornå oppnå 5' og sub220 q faktor på krank.
Så i hodet mitt mangler det ett produkt i dag og det er 24 eller 22t singel drev.
For feks Raceface next eller E13 trs burde dette være gjørbart ettersom de kjører direkte mount uten spider.
I dag er 26 eller 28 det laveste du kommer på 1x
Redigert av Håvard H; 27/09/2014 18:50.
Hug a tree
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: erikskon]
#1864711
27/09/2014 19:25
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470 |
Dersom de andre også må trikse for å få til lette gir og virkelig brede dekk så er det enklere å slå seg til ro med at jeg også må trikse dersom jeg skal ha breiere dekk.
Altså ingen sykler som faktisk funker med 4.8 dekk på 100mm felger og 2x10 oppsett uten noen form for triks og kompromiss? På min F3 blir det litt gniss med 4,8" dekk på letteste gir og lilleklinga, men jeg ser ikke for meg at det kommer til å være veldig ofte at jeg trenger såpass lett gir eller at jeg skal bry meg noe særlig om det.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Dan]
#1864759
27/09/2014 21:05
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584 |
Da snakker vi skikkelig 4.8" dekk? Mine snowshoe står det 4.7 på men Espen sier vel at 4.5 er mer realistisk bredde. Som sagt er jeg redd for at jeg trenger letteste giret i myr og andre løse underlag. Må vel jobbe med styrken og kroppsvekten Krank med direct mount og 28 drev er selvsagt en mulighet, men den kommer ikke gratis.
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Dan]
#1864793
28/09/2014 00:49
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470 |
Reelle 4,8" dekk ja, har Surly Lou bak.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Ripen]
#1864852
28/09/2014 09:36
|
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,585
JonAre
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,585 |
Jeg kjører med Bud/Lou på vanlig F3 uten problemer. Jeg ser på gjørma på sideveggene at kjedet tydligvis er borti nå og da, men vil ikke kalle det subb. Kjører med slanger.
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Dan]
#1864881
28/09/2014 11:20
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584 |
Takk, det var godt å høre at jeg kan sette på større dekk uten å modifisere drastisk. Så langt virker det som en fantastisk sykkel.
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Dan]
#1864889
28/09/2014 12:04
|
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,136
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,136 |
På min F3 har jeg byttet ut skivene mellom kranklager og krankarmer. Nå sitter det flere tynne istedet for en bred på hver side. Dette gav meg muligheten til å flytte høyre krankarm noe lenger ut slik at det ikke subber med bud og lou... Da flytter man selvsagt venstre tilsvarende inn mot kranklageret. Null subb og enkelt å fikse:)
CK ELVERUM
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Dan]
#1864983
28/09/2014 17:11
|
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 23
Finn olav
Fersking
|
Fersking
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 23 |
Har syklet flere vintersesonger med crankbrothers eggbeatere og har aldri hatt noe problem med at de pakket seg med snø , eggbeatere er mitt førstevalg av pedaler til vitersykling
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: erikskon]
#1866193
30/09/2014 15:22
|
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 308
Håvard Berger
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 308 |
Takk, det var godt å høre at jeg kan sette på større dekk uten å modifisere drastisk. Så langt virker det som en fantastisk sykkel. Dette varierer sikkert for hver enkelt F3. Jeg hadde subb på første gir med Lou. Flyttet kranken 2,5 mm lenger ut på drivsiden og tilsvarende inn på ikke-drivsiden vha spacere. Jeg er usikker på om det subber nå, kan tenkes det gjør det i bratte oppoverbakker og rammefleksing. Jeg kommer trolig til å stokke kassetten, siden kjedet har satt sine merker i dekket allerede og ønsker ikke mer kontakt. For meg er 1. gir nødvendig i veldig bratte kneiker.
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Håvard Berger]
#1866205
30/09/2014 15:43
|
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 3,440
anderfo
Besatt
|
Besatt
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 3,440 |
Takk, det var godt å høre at jeg kan sette på større dekk uten å modifisere drastisk. Så langt virker det som en fantastisk sykkel. Dette varierer sikkert for hver enkelt F3. Jeg hadde subb på første gir med Lou. Flyttet kranken 2,5 mm lenger ut på drivsiden og tilsvarende inn på ikke-drivsiden vha spacere. Jeg er usikker på om det subber nå, kan tenkes det gjør det i bratte oppoverbakker og rammefleksing. Jeg kommer trolig til å stokke kassetten, siden kjedet har satt sine merker i dekket allerede og ønsker ikke mer kontakt. For meg er 1. gir nødvendig i veldig bratte kneiker. På typisk tjukkas-føre bruker man vel kanpt noe annet enn 1. gir 
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Ripen]
#1868029
04/10/2014 09:57
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 533
Håvard H
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2013
Innlegg: 533 |
Jeg ville sjekket med gutta som lager 135 til 150mm adapterne for Hope navet om de adapterne relativt enkelt kan moddes til å passe Novatec D101SB navet. (med disclaimer for eget ansvar etter modding, såklart) Noen som klarer å se e-postadresse til Hauck Engineering noe sted på sidene deres? Uansett, det blir vel både billigere og mer sannsynlig at det kan gjøres om vi lager en samlet henvendelse/bestilling. Flere som går med planer om Bluto foran på Mammut/BigBob med 135mm Novatec nav? Fikk dere bestillt ? Erfaringer ? mvvh
Hug a tree
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Dan]
#1868099
04/10/2014 14:23
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584 |
Hei, jeg har en ganske voldsom og høyfrekvent knirkelyd i min f3, tror at jeg har identifisert den til kranken. Mener å ha lest om dette, men finner ikke igjen tråden. Er der noen som har hatt og løst dette problemet?
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Dan]
#1868103
04/10/2014 14:31
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 533
Håvard H
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2013
Innlegg: 533 |
Sikker?
Min knirk var i innfesting ab bakhjulet. Løsne qr og lirk litt og prøv ppå nytt.
Mvvvh
Hug a tree
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: erikskon]
#1868104
04/10/2014 14:34
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Hei, jeg har en ganske voldsom og høyfrekvent knirkelyd i min f3, tror at jeg har identifisert den til kranken. Mener å ha lest om dette, men finner ikke igjen tråden. Er der noen som har hatt og løst dette problemet? Etterstram frikransen.
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Dan]
#1868140
04/10/2014 16:40
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584 |
Knirkingen er i alle fall koblet til at jeg tråkker. Skal gå over både frikrans og krank. Lyden er ikke alltid der, tror den forsvinner når sykkelen er tilstrekkelig våt. Altså er det gjerne noe som lar seg smøre og stramme bort. Det gjelder vel forresten for det meste av knirk 
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Dan]
#1868158
04/10/2014 17:30
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 533
Håvard H
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2013
Innlegg: 533 |
Det var min og.
Og det var qr vs ramme.
Hug a tree
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Dan]
#1868173
04/10/2014 18:12
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 533
Håvard H
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2013
Innlegg: 533 |
BLUTO PÅ F3/BB5.0;
Hva funker best 100mm, 120mm ? Kan 100mm eller 120mm endres i ettertid til hhv 120mm eller 100mm (for de som skjønte det...)
Jeg liker å sitte oppreist, har nå 40mm rizer med 60mm stem. Men 20mm rise på vei inn ; 20/20 Answer enduro. Sagger vvel ca 20-25mm uansett, og liker bløtt oppsett
mvh h
Hug a tree
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Dan]
#1868227
04/10/2014 19:45
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 167
EirikM
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 167 |
Har 100mm på min F3. Føler at det er passe. Har 19" og det funker rimelig greit selv på dropp hvor jeg nesten står på fremgaffelen. Min subber heller ikke noe sted i rama.
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: EirikM]
#1868238
04/10/2014 20:07
|
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,241
BjornS
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,241 |
Må spørre her også: Bluto og fremhjul og nødvendig bredde på nav? Hvordan løste dere det? Vanlig 135 nav og adaptere? Eller nytt 150mm nav? Om det var 150 mm nav, hvilken eikelengde ble det da?
Bjørn
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Dan]
#1868239
04/10/2014 20:09
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 533
Håvard H
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2013
Innlegg: 533 |
Her er en viktig faktor; Jeg er 173 og har 15' med setepinnen over max. Er det annen AC på 15 , 17 ,19 ? Vil 120 være mer riktig her for å utligne noe av sete - styre dropp ?
Mvvh
Hug a tree
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Dan]
#1868241
04/10/2014 20:10
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 533
Håvard H
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2013
Innlegg: 533 |
Her er en viktig faktor; Jeg er 173 og har 15' med setepinnen over max. Er det annen AC på 15 , 17 ,19 ? Vil 120 være mer riktig her for å utligne noe av sete - styre dropp ?
Og krasjer styrekrona lettere på 15 , eller er det krasj på alle ?
Mvvh
Hug a tree
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Dan]
#1868255
04/10/2014 20:32
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173 |
Jeg kjører 15" og ingen kræsj, på min bb5.0 med bluto.
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Dan]
#1868532
05/10/2014 18:31
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 533
Håvard H
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2013
Innlegg: 533 |
Apropos Bluto.....
Hvor kjølpte du den, og felger ? Pris , plunder og heft ?
mvh h
Hug a tree
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Dan]
#1868555
05/10/2014 18:58
|
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 225
svennm88
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 225 |
Mener dem har bluto på bikeshop.
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Dan]
#1868618
05/10/2014 20:28
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 167
EirikM
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 167 |
Bikeshop og tok med Salsa nav for 15mm. Byttet over felgen.
|
|
|
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: EirikM]
#1868647
05/10/2014 21:15
|
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350
eldo472
Veteran
|
Veteran
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350 |
Bikeshop og tok med Salsa nav for 15mm. Byttet over felgen. Hei Måtte du bytte eiker? Mvh Kåre
|
|
|
|
|