Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

DNT hytte til hytte - anbefalinger ønskes

DNT hytte til hytte - anbefalinger ønskes #1852683 08/09/2014 14:18
V
VegardAa Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
V
Hei,

jeg planlegger å sykle fra (DNT) hytte til hytte med sekk som kun inneholder det mest nødvendige i helga, og håper å komme meg på endel stier uten for stor vanskelighetsgrad. Har noen tips til stier/grusveier som anbefales? Det er også aktuelt å ta dagsturer ut i fra en hytte hvis vi ikke finner annet.

Jeg bor i Oslo, og håper på et startsted mindre enn 3-4 timers kjøretur unna.

Re: DNT hytte til hytte - anbefalinger ønskes [Re: VegardAa] #1852843 08/09/2014 19:03
V
VegardAa Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
V
Foreløpig plan er:
Dag 1: Rondablikk - Sukkertoppen - Toksesetra - Kvamsnysætrin - Rondvassbu (stien er beskrevet her: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showthreaded&Number=758419 )

Dag 2, alternativ 1: Rondvassbu - Peer Gynt hytta - Mysusæter - Rondablikk
Dag 2, alternativ 2: Rondvassbu - Mysusæter - Peer Gynt hytta - Formokampen - Peer Gynt hytta - Mysusæter

Link til kart over rutene: https://www.dropbox.com/sh/etswg4lln5waycb/AABea1iQpZ0_kHAw_BmnEfZba?dl=0

Gjerne kom med forslag og anbefalinger ICON_SMILE Er alternativ 1 eller 2 best for dag 2?

Re: DNT hytte til hytte - anbefalinger ønskes [Re: VegardAa] #1852878 08/09/2014 19:40
G
Ghast Offline
Medlem
Medlem
G
Fine turer, men som du sikkert har sett så er det lagt begrensninger på sykling i nasjonalparken. Slik jeg har forstått det så betyr det at det ikke lovlig å sykle blant andre strekningene Rondvassbu-Per Gynt-hytta og Kvamsnysætrin-Rondvassbu langs de traséene du skisserer på kartvedleggene.

Hvis du dag 1 sykler ...-Toksetra-Furusjøen-Ragnlarhø-Rondvassbu så er du i alle fall på trygg grunn den dagen:

Re: DNT hytte til hytte - anbefalinger ønskes [Re: VegardAa] #1852901 08/09/2014 20:10
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette blir ei bra helg! Jeg lurer på om det blir bedre om du konsentrerer første dag om Kvamsfjellet. Ruta i grove trekk:

Rondablikk - Sukkertoppen - Toksesetra - grusklatring - Krøkla - Gravdalen - Tjønnsetra - grus/kjerrevei - Tjønnmorka - Kringsetra - Vassmillom - Rondablikk. Hvis du har mye krefter igjen etter Vassmillom så sykler du rundt sørsida av Furusjøen fram til Luseby, så opp Glitterdalen, videre til Spranget, så avslutter du ned langs Ula på fantastisk sti. Deretter grus tilbake til Vassmillom og Rondablikk.

Dag 2 starter du med oppvarming til Mysuseter, så er du litt vill og gal og sykler til Peer Gynt, via Kampesetrene til Formokampen ned til Putten og videre ned Formolia. Så blir det en monsterklatring opp igjen til Mysuseter. Alternativt dropper du Formolia, fra Putter sykler du sti/vei til Brekke seter og videre på herlig sti til Smukksjøseter før retur til Peer Gynt og Mysuseter.

Etter helga sender du brev til statsråden og oppgir hvor mange villrein du så på turen. Reinsjakt tror jeg for øvrig er tillatt mellom 20. august og 24. september.

Re: DNT hytte til hytte - anbefalinger ønskes [Re: runermm] #1853859 10/09/2014 08:05
V
VegardAa Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
V
Jeg hadde litt glemt eller fortrengt at det var ulovlig å sykle i Rondane. Jeg skal se over turforslagene i dag, så for vi se hva vi gjør. Takk for tips

Re: DNT hytte til hytte - anbefalinger ønskes [Re: VegardAa] #1863266 25/09/2014 06:50
V
VegardAa Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
V
Hei,

Takk for alle tips til tur. Vi hadde en super tur i helgen. Mange bra stier og helt genialt vær! Shorts og tynn longsleeve hele helgen.

Det ble slik at vi hadde base ved Furusjøen og vi fikk noen bra turer ut fra det.

Vi syklet mye av runden av Furusjørittet, blant annet ved Kringsætrin og nord for Furusjøen. Begge stedene her har noe bra sti akkurat nå. Nord for Furusjøen lager de sykkelløype for alle, men det var delvis bra flytsti her. Ikke veldig teknisk, men fint.

Moderator  support