Klikksko... Klikker du alltid inn?
|
Klikksko... Klikker du alltid inn?
13/09/2014 19:13
|
gus
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hei! Jeg har kjøpt en ny terrengsykkel med klikkpedaler (og bare klikkpedaler). Mine kamerater overtalte meg: "klikkpedaler er veien", "det er bare litt trening", osv...
Ja vel, jeg er ikke misfornøyd. Etter å ha kysset bakken noen ganger har jeg begynt å føle meg bra klikket inn i pedalene. Jeg får mer kraftighet og kontroll, med unntak av når jeg sykler ned over bakken og terrenget er litt vanskelig. Då synes jeg at det er skummelt og det påvirker hvordan jeg sykler.
Kan dere som er vant med klikkpedaler gi meg noen tips? Er det meningen at vi skal sykle klikket inn i alle slags terreng? Hva gjør dere?
|
|
|
Re: Klikksko... Klikker du alltid inn?
[Re: gus]
13/09/2014 19:23
|
olechr
More than words
|
More than words
Jepp kjører alltid klikket inn. Klikkpdaler og kjøre uten å klikke inn gjør det vanskligere.
Eneste trikset er å sykle med det. Etterhvert tenker du ikke over det. Men er en del skumle situasjoner før du kommer ditt. Du kan jo stille pedalene så løst som mulig.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
13/09/2014 21:02
|
gus
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takk for svaret. Da mangler jeg mye mer trening med dem. Håper jeg blir vant med det, nå at jeg har smakt noen av fordelene 
|
|
|
13/09/2014 21:10
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Bit tenna sammen, og sett deg små mål på hver eneste tur.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
13/09/2014 23:37
|
TEK
Entusiast
|
Entusiast
Jeg syntes det var veldig greit å ha pedalene ganske løst festet - slik at det var enkelt å klikke seg ut. Ellers kan det være greit å trene litt på å bare trykke foten rett av pedalen i en bevegelse (vri ut og trykk nedover samtidig) - utrolig greit når du står for eks. i en bratt bakke, gjerne midt i et tråkk - og finner ut at "oi - jeg må ha foten nedi". Det er mest da jeg merker det. På nedoverkjøring tenker jeg ikke over det i det hele tatt lengre.
Scott Spark RC 2011 Hard Rocx Equilibrium Cambrium Discimus 2007
|
|
|
14/09/2014 08:05
|
Raskall
More than words
|
More than words
Sykler alltid klikket inn, ja. For meg har det blitt naturlig å vri foten av pedalen uansett hvilken situasjon jeg er i. Jeg vrir foten av vanlige flate pedaler når jeg en sjelden gang sykler på det også.  Om du føler du sitter for godt fast kan du prøve å løsne litt på pedalene sånn at du ikke sitter så hardt fast. Jeg går ut fra at du bruker Shimano SPD også. Jeg har byttet til Crankbrothers sitt pedalsystem. Du sitter like godt fast men har mer float, altså sidebevegelser på føttene mens du fremdeles sitter fast. Det gjorde tryggere på ujevnt underlag i tillegg til at smertene i knærne mine forsvant.  Men alt er en vanesak. Hvis du ikke klikker inn vil du oppleve at du blir mindre stabil og får flere faktorer som gjør at du mister kontroll. Det er dumt å miste kontroll i utforkjøringer.
|
|
|
14/09/2014 14:59
|
gus
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takk til alle for gode tips. Jeg skal ta noen utfordringer hver helg og se hvordan det går,
|
|
|
16/09/2014 09:29
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Spesielt i humper og fart gir det god sikkerhet å være klikket inn - unngår å skli av pedalen. Derfor har jeg de også stramme. - Du venner deg for til dem, etterhvert vrir en foten utav uten å tenke på det.
|
|
|
16/09/2014 21:01
|
tskj
Medlem
|
Medlem
Husker jeg som nybegynner hadde de samme tankene etter å ha veltet i terrenget uten å få løst ut skoene ved stopp. Pga manglende kunnskap/erfaring/teknikk ble det mye klabb i terrenget og skoene satt "bom fast" i pedalene. Syklet derfor mitt første terrengritt (Raumerrittet 2009) med skoene uklikket i terrengpartiene, og det var helt pyton, men jeg hadde ingen velt.
Kjøpte etter tips inn nye cleats, Shimano sm-sh56 som løses ut i flere retninger/vinkler enn de ordinære. Det løste biffen for meg. Kan under spesielle forhold løses ut ved uhell, men det har kun skjedd en eller to ganger så det er ingen problemer i realiteten. Føltes tryggere fra første tråkk.
'Jeg hadde vunnet om jeg hadde tatt ham igjen' - Tor Hushovd
|
|
|
17/09/2014 22:10
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Det er flere tråder her inne som ikke anbefaler Sh56 fordi du kan risikere å klikke ut ved en feil. Det er kanskje ikke så stor fare alikevel? Har aldri prøvd de. Uansett, min første sesong på sti ble hemmet av at jeg var redd for å satse fordi jeg ikke kom ut av pedalene. For min del ble løsningen ett år med knebeskyttere for å ikke være redd for å satse. Når det året var omme var jeg så god på å komme ut av pedalene uansett hindring at jeg kunne legge de på hylla. 
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
18/09/2014 06:15
|
tskj
Medlem
|
Medlem
Jeg kan kun snakke for min egen del, men har faktisk benyttet den samme type cleats (sm-sh56) hele tiden uten problemer. Tanken var å gå tilbake til standardversjonen når jeg ble tryggere på å være klikket inn, men jeg synes ikke de gir meg noen problemer.
Har nå syklet med de siden sommeren 2009 og det har blitt noen hundre mil i terreng og grus og aldri vært i nærheten av uhell pga cleats som har løst seg ut i utide.
'Jeg hadde vunnet om jeg hadde tatt ham igjen' - Tor Hushovd
|
|
|
18/09/2014 07:30
|
Viktor4u
Entusiast
|
Entusiast
Hei gus
Svaret er Ja, sitter alltid klikket inn..
Du skriver at det er nedover som er problemet i litt kronglete terreng, dette sitter mellom øra, og det er snakk om tilvenning og trening, trening og trening.
Sykle sammen med noen av kameratene dine, som sikkert kjører samme bakker, slik at du kan se at det faktisk går an å sykle
Jeg spanderte et kurs i terrengsykling hos Aslak Mørstad ( Letth), og det jeg lærte der har gjort meg mye tryggere, både nedover , bortover, og ikke minst oppover.
Så løsne pedalene slik at du klikker lett ut, og tren på å løse ut, kjør bakkene ned og ha det gøy, og ja det er fortsatt steder der jeg feiger ut, men da er det slik at jeg går av sykkelen, ikke sykler i det hele tatt.
Ha en flott sykkel opplevelse !
MVH
Viktor4u
2018 Ski - Birken 2018 Løp - Birken 2018 Sykkel - Elgrittet Valdresrittet Grenserittet Birken
|
|
|
18/09/2014 07:37
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er nybegynner på stisykkel. Har en sykkel med klikkpedaler som jeg fikk i år. Prøvde en annen variant, men endte med sm sh56 fordi de er lettere å klikke seg ut med. Etter å ha syklet en del med de på synes jeg det er tryggest å være klikket inn nedover og bortover. Faller jeg av sykkelen løsner de uansett, så det er jeg ikke bekymret for.
Det er oppover i teknisk terreng jeg fortsatt sliter litt. Ettersom det ikke bare er å sette foten ned i bakken, er det litt vanskeligere å "gutse" enn med flate pedaler. Knebeskyttere hjelper. Litt.
|
|
|
[Re: larsdx]
18/09/2014 08:08
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Det er oppover i teknisk terreng jeg fortsatt sliter litt. Ettersom det ikke bare er å sette foten ned i bakken, er det litt vanskeligere å "gutse" enn med flate pedaler. Knebeskyttere hjelper. Litt.
Det er bare tilvenning og automatisering som gjelder. Etter hvert setter utklikkingsbevegelsen seg i muskelminnet, og du bare gjør det når det trengs, nesten helt uten forsinkelse.
|
|
|
22/09/2014 11:45
|
csc
Medlem
|
Medlem
Ta det gradvis øk fart og vanskelighetsgrad på bakkene du kjører - alltid med pedalene klikket inn (og gjerne strakket hardt så du ikke blir klikket ut av litt slag og kast). Jeg husker når jeg startet å sykle da skulle jeg alltid ta det med ro nedover (jeg var redd) men det forsvant ganske fort og i første ritt (2006) hadde jeg glemt å redd.
|
|
|
24/09/2014 12:19
|
gus
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Ja vel, mange nye poster! Jeg skal se hvordan det går med sm sh56. De er ikke så dyre. Takk for tips. Det er veldig motiverende å få så mange svar som sier: "Du blir vant til det, don´t worry..." Denne forum er kanon! 
|
|
|
24/09/2014 14:46
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Jeg slutter ikke å bli fasinert over dette maset om klikkpedaler...Hvorfor i huleste orker dere bruke så mye tid,og psyke på å venne dere til noe som gir marginale fordeler kontra flatties som er langt mer intuitivt? Da ser jeg bort fra konkuransebruk. I konkuranse er det klikk som gjelder uansett.
Trønder osv
|
|
|
[Re: Espen J]
25/09/2014 08:08
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Jeg slutter ikke å bli fasinert over dette maset om klikkpedaler...Hvorfor i huleste orker dere bruke så mye tid,og psyke på å venne dere til noe som gir marginale fordeler kontra flatties som er langt mer intuitivt? Da ser jeg bort fra konkuransebruk. I konkuranse er det klikk som gjelder uansett. Er det virkelig så mange som har problemer med klikkpedaler at det er vits å lage noe nummer ut av diskusjonen? For meg har det iallfall vært intuitivt og helt uproblematisk fra første stund. Føler jeg har en helt annen kontroll på sykkelen.
|
|
|
[Re: grr]
25/09/2014 09:10
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Jeg slutter ikke å bli fasinert over dette maset om klikkpedaler...Hvorfor i huleste orker dere bruke så mye tid,og psyke på å venne dere til noe som gir marginale fordeler kontra flatties som er langt mer intuitivt? Da ser jeg bort fra konkuransebruk. I konkuranse er det klikk som gjelder uansett. Er det virkelig så mange som har problemer med klikkpedaler at det er vits å lage noe nummer ut av diskusjonen? For meg har det iallfall vært intuitivt og helt uproblematisk fra første stund. Føler jeg har en helt annen kontroll på sykkelen. Jeg bare stusser på kommentarer om at "hvis du bare trener nok, vil du bli vant til det". Jeg lurer på hva poenget er. Med gode flatties og gode sko så slipper du. Klikkpedaler er så definitivt ikke "det eneste som gjelder" med mindre du har behov for brutal kraftoverføring flere ganger pr. tur, eller sykler ritt hvor behovet for å optimalisere et rundt tråkk slår inn på resultatet. Jeg har aldri opplevd at sykkelen har forsvunnet under beina på meg eller på andre måter ikke fulgt meg dit jeg ønsket å bevege meg med flatties. De månedene/årene enkelte bruker på å være pissredd fram til de har vent seg til å kjøre teknisk med klikk, kunne vært brukt til lek og morro uten, samt innøvd en grei bunnyjump-teknikk (som ikke tar mange forsøkene).
Trønder osv
|
|
|
07/10/2014 18:38
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Jeg satte meg for første gang på en sykkel med klikkpedaler i en alder av 31 år, og det var aldri noe problem. Hadde verken bevegd meg stort eller syklet mye før det, men hvordan man kan være pissredd av å sykle med klikkpedaler er utenfor min forstand. ;-)
Er ellers enig i at det ikke nødvendigvis utgjør himmel eller helvete, men jeg merker best problematikken med å veksle mellom vanlig og klikk (99,5% av tiden), når jeg da skal gjøre et lite bunny jump så mister jeg pedalene og holder på å gå på trynet hver gang. Klok av nestenskade tar jeg sykkelsko selv om jeg bare skal en liten tur med guttungen (vi er begge seks år på disse turene, så det blir litt hopping og herjing).
|
|
|
[Re: Espen J]
11/10/2014 06:08
|
Dan
More than words
|
More than words
Hvorfor i huleste orker dere bruke så mye tid,og psyke på å venne dere til noe som gir marginale fordeler kontra flatties som er langt mer intuitivt? Jeg orker ikke å bruke mer tid på å venne meg til flatties. Jeg synes det er noe skikkelig herk. Ikke klarer jeg på en "intuitiv" måte å få pedalen akkurat der jeg vil ha den under skoen og piggene gjør det umulig å skli foten litt på pedalen så den kommer der jeg vil ha den. Isteden må jeg enten løfte foten og prøve på nytt eller vrikke meg frem til en bedre posisjon, og det må jeg gjøre hver eneste gang jeg har tatt foten av pedalen. Hopping og slikt kan jeg bare glemme med flatties. Jeg står og presser sykkelen ned mot bakken på små rollers som jeg ville tatt høye krumspring på med klikkpedaler. Jeg klarer nemlig ikke å komme over terskelen for å stole på at beina fortsatt er på flattiesene når jeg lander. Så hvorfor skal jeg bruke mer tid og energi og frustrasjon på å prøve å venne meg til noe som funker så dårlig for meg? Klikkpedaler skaffet jeg meg i 1993 og det tok vel to turer før jeg skjønte at det var helt genialt. (Men det var selvfølgelig delvis fordi det var så mye enklere enn å sykle med reimer i terrenget...  ) Det er flott at det funker for deg, men ikke prøv å få det til høres ut som at flatties er objektivt sett bedre for leken sykling.
|
|
|
11/10/2014 14:13
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Det jeg reagerer på et at det første noen møter når de tar steget fra sin 3000-kroners altmulig-sykkel til å prøve ut terrengsykling som hobby er at "du må ha klikk". For de som har syklet med tilfeldige sko, i beste fall joggesko, fram til da, er det flatties som føles mest naturlig. Jeg vil derfor anta at det for mange er bedre å starte med flatties, enn å introdusere ennå et fremmedelement i aktiviteten.
Samtidig har jeg ikke noe problem med å se at f.eks folk som kommer fra landeveissykling kan føle seg "naken" uten å være klikket inn.
Spørsmålet om klikk eller ikke klikk er egentlig ikke et som trenger å bry seg så mye om med en gang man prøver ut hobbyen. Jeg har sett folk gå både fra klikk til flatties og fra flatties til klikk. Trådstarter sine venner som påsto at "klikkpedaler er veien" tar ikke nødvendigvis feil, men de har ikke nødvendigvis rett heller.
Trønder osv
|
|
|
14/10/2014 18:27
|
nyzeta
Veteran
|
Veteran
Hei. Jeg har hatt litt utfordringer med pedalene selv. Og etter et par stygge fall har jeg blitt mer skeptisk. Så nå går jeg 2015-sesongen i møte med flatties og skal prøve det et år for å se om jeg liker det. Det er jo som folket her på forumet sier: "bare en vanesak". For meg har det blitt en kombo av at jeg ikke tørr og at jeg på langturer gjerne vil ha gode sko til å gå i terrenget med når det blir for mye hindringer. Smak og behag tror jeg. Får se. Skal skrive litt erfaringer utover i 2015 
|
|
|
[Re: TEK]
15/10/2014 09:25
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg syntes det var veldig greit å ha pedalene ganske løst festet - slik at det var enkelt å klikke seg ut. Ellers kan det være greit å trene litt på å bare trykke foten rett av pedalen i en bevegelse (vri ut og trykk nedover samtidig) - utrolig greit når du står for eks. i en bratt bakke, gjerne midt i et tråkk - og finner ut at "oi - jeg må ha foten nedi". Det er mest da jeg merker det. På nedoverkjøring tenker jeg ikke over det i det hele tatt lengre. Og når du blir vant til klikk vil du ha dem fastere slik at de aldri klikker ut uten at du ønsker det. Med dem for løst kan de løse ut når du drar til maks, og etterhvert vil du virkelig ikke det. Men etter en del tid vil denne klikk-ut-prosessen med foten ligge i ryggmargen. Jeg har sykla med klikk siden 1990, sånn til info, men har også tryna når jeg har stått i ro :-D
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: nyzeta]
15/10/2014 09:28
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Hei. Jeg har hatt litt utfordringer med pedalene selv. Og etter et par stygge fall har jeg blitt mer skeptisk. Så nå går jeg 2015-sesongen i møte med flatties og skal prøve det et år for å se om jeg liker det. Det er jo som folket her på forumet sier: "bare en vanesak". For meg har det blitt en kombo av at jeg ikke tørr og at jeg på langturer gjerne vil ha gode sko til å gå i terrenget med når det blir for mye hindringer. Smak og behag tror jeg. Får se. Skal skrive litt erfaringer utover i 2015 Jeg har også tenkt på dette at man på langturer i fjellet kan ende opp med å måtte gå endel, og klikk er absolutt ikke optimalt. Man må i det minste tenke litt hvor man trår og går. Spurte Rikke som deltok i TransProvence i år, de hadde en dag hvor de GIKK 4-5 timer oppover, et par tusen høydemeter. "alle" valgte å gå i sykkelsko, og de aller fleste hadde klikk. Jeg tenkte det måtte vært genialt å ha hatt et par gode gåsko i sekken, gitt at det var plass, men ingen gjorde det sa hun. Men som alltid, smak og behag, men jeg ser helt klart fordeler med flatties om man vet man må gå en del.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
15/10/2014 10:06
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Men som alltid, smak og behag, men jeg ser helt klart fordeler med flatties om man vet man må gå en del.
Finnes det sko for flatties som faktisk er gode å tråkke i mange timer med, da? ...Med stive såler, som er lette og sitter tight på foten? Spør av uvitenhet. Det finnes jo spd-sko med vibramsåle (e.tilsv.) osv. som er brukbart gode å gå i. Disse er gjerne heller ikke XC-sko-stive og lette, men...
|
|
|
[Re: Stein]
15/10/2014 10:34
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Men som alltid, smak og behag, men jeg ser helt klart fordeler med flatties om man vet man må gå en del.
Finnes det sko for flatties som faktisk er gode å tråkke i mange timer med, da? ...Med stive såler, som er lette og sitter tight på foten? Spør av uvitenhet. Det finnes jo spd-sko med vibramsåle (e.tilsv.) osv. som er brukbart gode å gå i. Disse er gjerne heller ikke XC-sko-stive og lette, men... Mange med vibramsåle som er gode å gå i.
|
|
|
15/10/2014 11:17
|
Henrik.
Tidligere Turbo-Henrik
|
Tidligere Turbo-Henrik
Finnes det sko for flatties som faktisk er gode å tråkke i mange timer med, da? ...Med stive såler, som er lette og sitter tight på foten? Spør av uvitenhet. Det finnes jo spd-sko med vibramsåle (e.tilsv.) osv. som er brukbart gode å gå i. Disse er gjerne heller ikke XC-sko-stive og lette, men... Jeg sykler med Lasportiva Ganda, det er egentlig en anmarsjsko som skal takle lette klatreruter. De fungerer rett og slett utrolig bra sammen med flatties. Fin stivhet i sålen (trenger ikke veldig stive med flats), kjempefeste på både pedaler og bakken, gode å gå i. Har brukt de i 3 år nå, og de er fortsatt i bra stand! Enda ikke sett noen andre syklister i disse, men de anbefales på det varmeste!
|
|
|
15/10/2014 12:06
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Finnes det sko for flatties som faktisk er gode å tråkke i mange timer med, da? ...Med stive såler, som er lette og sitter tight på foten? Spør av uvitenhet. Det finnes jo spd-sko med vibramsåle (e.tilsv.) osv. som er brukbart gode å gå i. Disse er gjerne heller ikke XC-sko-stive og lette, men... Spør Sverre Værnes, tenker jeg, han er jo på sånne dagsturer med fatbike og kjører flatties. Jeg vet ikke. Jeg har Specialized Rime med Vibram, denne er overaskende ok å rusle litt med. Likevel blir jeg litt hjerneskada av å høre stein knase i cleat'en hele tida :-)
|
|
|
15/10/2014 12:28
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Jeg er klar over at det altid er et sjakktrekk å omtale et produkt når man ikke har prøvd noe annet, men jeg syns five ten impact low som jeg bruker er helt ok å gå i så lenge det er steinete. Mønster finnes ikke så de er rett og slett elendige i gjørmete forhold, men i steinrøysa over tregrensa har du grep på vertikale flater selv i skybrudd. De er nok heller ikke for den mest vektbevisste, men alt i alt en sko jeg flere ganger har gått dagsturer på fjellet med når været ikke har vært i favør av joggesko.
Trønder osv
|
|
|
|
|