Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Værstasjon

Værstasjon #1862324 23/09/2014 13:23
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Snekkere har tatt livet av de to gradestokkene vi hadde hjemme, så jeg var ute for å kjøpe en ny innretning som viser utetemperatur. Gikk innom Clasern for å se på en digital måler, men måtte gå derfra uten å kjøpe. Utvalget var rett og slett for stort. Eller, dingsefanatikeren i meg falt for den dyreste utgaven de hadde og en værstasjon til 1.500,- kroner var ikke noe jeg følte for å ta på impulskjøp-kontoen.

Har jeg behov for å vite CO2-konsentrasjonen i stua? Lufttrykk? Desibelnivå? Neppe. Har jeg behov for å vite hvor varmt det er hjemme når jeg sitter på jobb? Neppe. Er det viktig for meg å se historiske data på lydnivå, luftfuktighet og gud vet? Nope. Er alt dette kult? Ja!

Netatmo Weather Station er navnet på dingsen, og jeg tenkte å høre om noen har erfaring med denne eller lignende værstasjoner. Jeg trenger egentlig kun en greie som viser ute- og innetemperatur, men er raus med tildeling av plusspoeng til varianter som ser bra ut og/eller har masse tilleggsfunksjonalitet. Eneste minus med Netatmo må være at man må gå inn på telefon/nettbrett/datamaskin for å se hvor varmt/kaldt det er...

Re: Værstasjon [Re: Øyvind V] #1862338 23/09/2014 13:34
Tex Offline
Besatt
Besatt
Kul ide, men så veldig nøyaktig værmelding innendørs er kanskje ikke nødvednig?
Og den utendørssensoren ser ikke særlig robust ut.

Selv har jeg bare display med inne / utetemp. Skulle jeg bygd ut med noe for moro skyld så kanskje en vindmåler. Automatiske nedbørsmålere har jeg hør fungerer dårlig i Norge (for mye frost).

Re: Værstasjon [Re: Øyvind V] #1862492 23/09/2014 17:47
pogoman Offline
Entusiast
Entusiast
For å utvide tråden: Jeg har internet på hytta. Skulle gjerne hatt ute og innetemperatur. Er det tilgjengelig noe sted? Har sett det finnes varianter. Men de koster gjerne en arm. Og det er jeg ikke villig til å betale. ICON_WINK

Re: Værstasjon [Re: Øyvind V] #1862497 23/09/2014 17:52
S
Storfe Offline
Entusiast
Entusiast
S
Har hatt Netatmo i over ett år nå. Mest geniale duppeditten jeg har brukt penger på, noensinne!

Kan sjekke temperaturen fra senga før du står opp for å finne bekledning. Viser historikk for så lenge du har konto. Ingen årsavgift. Inne og utendørsenhet i startsettet, koples til wlan. Ingen trøbbel med uteenheten enda.

Tips: sjekk netatmo sitt "world map".

Re: Værstasjon [Re: pogoman] #1862535 23/09/2014 19:08
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: pogoman
For å utvide tråden: Jeg har internet på hytta. Skulle gjerne hatt ute og innetemperatur. Er det tilgjengelig noe sted? Har sett det finnes varianter. Men de koster gjerne en arm. Og det er jeg ikke villig til å betale. ICON_WINK

Telldus telnet. Du kan ha så mange temperatur målere du ønsker, og du kan styre ovner og lys i tillegg. Har selv hjemme, og det funker perfekt.

Re: Værstasjon [Re: Øyvind V] #1862599 23/09/2014 20:18
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
Jeg er også ute etter tips på en god værstasjon. Bør være noe skikkelig kvalitet og med vindmåler da jeg bor relativt værhardt til.

Re: Værstasjon [Re: Øyvind V] #1862715 24/09/2014 07:23
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Jeg er også på jakt etter noe i samme duren som Neatatmo, men synes Neatatmo er litt dyr. Det jeg heller ikke liker, er at man må bruke deres skytjeneste.

Det jeg kunne tenkt meg, var kort og greit sensorer som bruker Wifi (Neatatmo har kun Wifi i hovedenhet, og kjører proprietær trådløs kommunikasjon til sensorer), og som man kan avlese via en app eller et PC-program direkte på sitt eget hjemmenett. Appen skal altså bare kommunisere direkte med sensoren(e), og det eneste kravet til disse er at man har trådløsdekning der de står.

Noen som har vært borti noe slikt?

Re: Værstasjon [Re: mroek] #1862749 24/09/2014 08:26
M
mbee Offline
Medlem
Medlem
M
Sitat: mroek
Det jeg kunne tenkt meg, var kort og greit sensorer som bruker Wifi (Neatatmo har kun Wifi i hovedenhet, og kjører proprietær trådløs kommunikasjon til sensorer), og som man kan avlese via en app eller et PC-program direkte på sitt eget hjemmenett. Appen skal altså bare kommunisere direkte med sensoren(e), og det eneste kravet til disse er at man har trådløsdekning der de står.

Jeg har satt opp en værstasjon der jeg bruker en arduino til å dekode trådløse data ifra utedelen.
Dataene skal sendes til en nettside som igjen kan vise været og historikk.

Kanske ikke helt hva du var ute etter, men vil ha samme funksjon. Nå er dette et prosjekt der veien er målet og fungerer som min form for kryssordløsing.

Vil tro at en slik løsning som du etterspør med trådløst nettverk innebygget ikke vil være noen god løsning. Målinger blir gjerne gjort en gang per. minutt og så kan sensoren gå i dvalemodus imens. Hvis den skal være på nett hele tiden for å kunne 'svare' på en app forespørsel, så vil jeg tro at batterikapasiteten må være ganske stor.

Denne ifra ClasOhlson sammen med utendørssensorer vil kunne fungere slik du etterspør. Netatmo sin har vel ingen utedel bortsett ifra en regnsensor.

Re: Værstasjon [Re: Øyvind V] #1862758 24/09/2014 08:39
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Har denne på hytta på fjellet, og den funker, vel, som fjell, faktisk:
http://www.clasohlson.com/no/Tr%C3%A5dl%C3%B8s-v%C3%A6rstasjon/36-3242

Er ofte på salg til 799,- der.

Selges under en del forskjellige navn, og disse brukes av mange entusiaster i Weather Underground nettverket:
http://www.wunderground.com/personal-weather-station/dashboard?ID=IOSLOOSL39

NB: det er mange som har hatt et problem med at lagrene i de to vindmålerne går tregt etter en tid, og det skyldes mangel på smøring fra fabrikk. Easy fix som man gjør før man setter opp stasjonen.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Værstasjon [Re: Øyvind V] #1862848 24/09/2014 10:55
tron Offline
Besatt
Besatt
Netamo skal visst utvides med flere sensorer. Jeg har blant annet lyst på nedbørsmåler, og det skal visst komme. Netamo støtter jo også IFTTT, så det hadde jo vært kult nå om høsten å få varsel i form av et av mine Philips Hue-lys kom på blått om det var minusgraeder ute, eller rødt om det regnet....
Nyttig? Tja.
Kult? Definitivt!

Re: Værstasjon [Re: tron] #1862851 24/09/2014 10:58
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Regnmåleren finnes den, kan kjøpes for 699,- kroner.

Re: Værstasjon [Re: Øyvind V] #1862862 24/09/2014 11:13
tron Offline
Besatt
Besatt
Se der, ja! Der var jo regnmåleren.
Da er det bare prisen som stopper meg fra å kjøpe den. Og mangel på vindmåler.

Men det er kanskje andre, billigere værstasjoner der ute som også støter IFTTT?

Re: Værstasjon [Re: tron] #1862867 24/09/2014 11:20
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Aner enda flere muligheter... Syr man Netatmo sammen med f.eks. VeraLite Smarthome og få en løsning som regulerer temperaturen hjemme helt av seg selv. http://getvera.com/controllers/veralite/

Re: Værstasjon [Re: mbee] #1862904 24/09/2014 12:12
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: mbee
Sitat: mroek

Jeg har satt opp en værstasjon der jeg bruker en arduino til å dekode trådløse data ifra utedelen.
Dataene skal sendes til en nettside som igjen kan vise været og historikk.

Kanske ikke helt hva du var ute etter, men vil ha samme funksjon. Nå er dette et prosjekt der veien er målet og fungerer som min form for kryssordløsing.

Vil tro at en slik løsning som du etterspør med trådløst nettverk innebygget ikke vil være noen god løsning. Målinger blir gjerne gjort en gang per. minutt og så kan sensoren gå i dvalemodus imens. Hvis den skal være på nett hele tiden for å kunne 'svare' på en app forespørsel, så vil jeg tro at batterikapasiteten må være ganske stor.

Denne ifra ClasOhlson sammen med utendørssensorer vil kunne fungere slik du etterspør. Netatmo sin har vel ingen utedel bortsett ifra en regnsensor.

Godt poeng rundt strømforbruk på wifi-enheter. Ved regelmessig oppkobling og rapportering kan det fungere fint, men da må man ha en enhet som lagrer de rapporterte dataene (eller lagring direkte til skyen, men det er jo det jeg gjerne vil unngå).

Oregon Anywhere ser også ut til å være sky-avhengig, dessverre. Bortsett fra det så var den ikke så dum.

Re: Værstasjon [Re: Øyvind V] #1865047 28/09/2014 18:53
pogoman Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg kjøpte Netatmo. På Clasern.
Litt dyr (nesten 1500,-).

Men den gjør akkurat det jeg vil/ønsket og litt til.
Utrolig lett å sette opp.

Godt fornøyd.

Re: Værstasjon [Re: Øyvind V] #1865158 28/09/2014 22:01
D
Duet2 Offline
Entusiast
Entusiast
D
Noen som har denne? Jeg sitter og venter på at den skal komme på lager igjen...

http://www.ambientweather.com/amws1000wifi.html

Ikke sky- eller leverandøravhengig, og viktigst - den støtter wunderground. Jeg synes nett-tilkoblede værstasjoner burde gjøre det ICON_SMILE

Re: Værstasjon [Re: Øyvind V] #2647545 09/02/2021 10:03
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Hei! Hvordan er erfaringene deres med Netatmo etter noen år nå? Har lyst på å ha spesielt på hytta for å holde oversikt, men har holdt tilbake da vi er seks personer i husstanden og tenker det er veldig upraktisk om alle må inn på en app på telefonen for å sjekke temperatur. Hadde håpa å finne et display eller en enhet det gikk an å utvide med som kunne stå lett tilgjengelig for alle i kjøkkenvinduet tilsvarende en tradisjonell, men offline, værstasjon. Kan man få opp info på hjem-skjermen på iPhone eller må man inn på appen hver gang? Hva vinner man ved å kjøpe selv da framfor å bare gå inn på kartet og se på værstasjonene til alle andre rundt seg? Har veldig lyst på, men frykter brukervennligheten er lav for en sammensatt husstand så opplys meg gjerne ICON_SMILE

Re: Værstasjon [Re: Larsemannen] #2647566 09/02/2021 11:07
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg har fortsatt ikke kjøpt Netatmo, men det var neeeesten så jeg gjorde det da Power hadde kampanje på standardpakken + ekstra innemodul til 16-1700,- for litt siden.

At man må inn på telefonen for å se temperaturen ser jeg ikke lenger som noe stort problem, telefonen er jo tilgjengelig stort sett hele tiden uansett. Og dette kan jo være en fordel også; er man i førsteetasjen slipper man å gå opp i andre for å se hvor kaldt/varmt det er ute (luksusproblem!). Selv om jeg ikke har Netatmo bruker jeg også appen, og ser temperaturen til målere som befinner seg i nærheten. Sånn sett trenger man jo ikke en egen... ICON_WINK

Når (ikke hvis) det blir kjøp av Netatmo, skal jeg også ha en LaMetric stående for å vise temperaturen.

Redigert av Øyvind V; 09/02/2021 11:08.
Re: Værstasjon [Re: Øyvind V] #2647567 09/02/2021 11:10
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Har hatt Netatmo noen år, og er middels fornøyd med stabiliteten. Av og til detter hovedenheten ut og må resettes med å ta pluggen. Mulig dette er fikset i nyere versjoner.

Slik jeg ser det har Netatmo to hovedfunksjoner:
1. Sjekke været på steder jeg ikke er
2. Brukes som trigger i smarthus

Hvis jeg lurer på temperaturen ute har jeg et gammeldags digitalt inne-/utetermometer med stort display godt synlig i gangen ICON_SMILE

Re: Værstasjon [Re: Øyvind V] #2647657 09/02/2021 16:34
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Har opplevd at en netatmo har gått av med døden. Uteenheten sluttet å fungere, og innedelen ville ikke oppdatere seg og endte med å henge seg opp etter en tid. Har kjøpt en ny inne- og utedel, har i tillegg regnsensor og vindmåler. Tilleggsutstyret er kanskje ikke all verdens, men det er kjekt i noen få sammenhenger. Temperatur er vel det som er viktigst for de fleste å vite. Jeg bruker en billig temperaturmåler med trådløs utedel fra jula for å kunne se temperaturen uten å slå på telefonen.

Hvis du liker å følge med på værinfo i realtime så er kanskje ikke Netatmo så god.

For alle andre kan jeg anbefale netatmo. Men det finnes sikkert bedre løsninger i dag, uten at jeg vet hva det skulle være.

Re: Værstasjon [Re: Øyvind V] #2647678 09/02/2021 19:12
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Har hatt Netatmo en drøy måned.
Har widget på telefonen som viser utetemperaturen, så trenger ikke åpne app. Har tanker om å sette opp et lite nettbrett på veggen for værinfo, men behovet er egentlig ikke så stort.
Gikk for full pakke med én gang med ekstra innendørsensor, regnmåler og vindmåler. Har dog ikke fått montert de to siste enda, men de har dekning fra garasjeboden hvertfall.
Har jo vært ganske kaldt i det siste, men har ikke merket noe på signaler e.l.

Jeg har riktignok dette som del av smarthjem under oppbygging. Har smarte termostater og Tibber som benytter data fra disse og værstasjonene. Kommer til å kombinere regnsensor med robotklipperen, vindsensor med markisen, temperatursensorer med varmepumpen osv.
Alt som kan måles er jo gøy? ICON_SMILE

Re: Værstasjon [Re: Øyvind V] #2647682 09/02/2021 19:34
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hatt Netatmo i sikkert 5 år nå, og syns det er veldig greit - spesielt siden vi bor i et dalsøkk så er utetempen her ofte betydelig lavere enn hva algoritmene hos Storm/Yr mener det skal være. Har 1 enhet i hver etasje + regnmåleren. Den siste har jeg vel relativt lite praktisk nytte av, men jeg syns jo den typen datadeling er artig da...

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Værstasjon [Re: Øyvind V] #2647684 09/02/2021 20:07
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Netatmo er genial. Batteri gikk på utemodulen for et par år siden, men siden det finnes hundrevis av andre målere jeg får opp data fra så er ikke det noe problem :-). Har tilgang til temp målinger overalt, og det benyttes flittig ifm skiaktiviteter. CO2-modulen er den av våre egne målere som hyppigst observeres. Hytta er rimelig tett og det stiger fort i halvåpen 2.etg

Re: Værstasjon [Re: sls] #2647691 09/02/2021 20:27
E
eSkåra Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: sls
Netatmo er genial. Batteri gikk på utemodulen for et par år siden, men siden det finnes hundrevis av andre målere jeg får opp data fra så er ikke det noe problem :-). Har tilgang til temp målinger overalt, og det benyttes flittig ifm skiaktiviteter. CO2-modulen er den av våre egne målere som hyppigst observeres. Hytta er rimelig tett og det stiger fort i halvåpen 2.etg

Du vet at det er bare å bytte batteri da!?
Er vel AAA om jeg ikke husker feil...

Re: Værstasjon [Re: eSkåra] #2647692 09/02/2021 20:46
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Sitat: eSkåra
Sitat: sls

Du vet at det er bare å bytte batteri da!?
Er vel AAA om jeg ikke husker feil...

Ja. Har bare ikke somlet meg til å henge den opp igjen. Ser jo naboens måler uansett 😀

Re: Værstasjon [Re: Øyvind V] #2647703 10/02/2021 07:15
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Hatt Netatmo i mange år nå og batteriforbruket på utendørsgiveren er en skikkelig uting. Antar jeg skifter ett par ganger i året.

Re: Værstasjon [Re: Øyvind V] #2647710 10/02/2021 08:28
Arne_And Offline
More than words
More than words
Finnes det noen driftssikker løsning for inne/utetermometer med en innedel som viser temperaturen, som ikke spiser batterier, og som faktisk fungerer godt over tid? Nevnte jeg at den må være driftssikker? (Netatmo + LaMetric er utenfor budsjett).

Re: Værstasjon [Re: JoachimV] #2647711 10/02/2021 08:31
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A

Sitat: JoachimV
Hatt Netatmo i mange år nå og batteriforbruket på utendørsgiveren er en skikkelig uting. Antar jeg skifter ett par ganger i året.

Jeg skiftet batteri på mine utendørsgivere i september, og den rapporterer fortsatt om 75% batteri.

Re: Værstasjon [Re: Arne_And] #2647721 10/02/2021 09:50
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: Arne_And
spiser batterier

Batterier skal ikke forbrukes, de skal lades.

Re: Værstasjon [Re: JoachimV] #2647754 10/02/2021 12:22
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: JoachimV

Det var så vidt jeg vet en kjent feil på en batch som brukte mye batteri og/eller skrudde seg av. Jeg fikk ny fra Komplett.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support