Jeg har null kunnskap om sykkelkross, men vurderer sterkt å skaffe meg en. Virker som mye morro på de forskjellige rittene, og en god motivasjon for å trene bedre gjennom vinteren.
Jeg har brukt alt for mye penger på sykkel tidligere i år, så en evt cx "satsing" må bli lavbudsjett. Det jeg lurer på er:
[quote=Dexter]- Hvis jeg kjøper en billig ramme, hva kan jeg bruke av racer deler. Holder det å kjøpe nye hjul?
Du kan bruke alt av racerdeler, unntatt dekk og bremser. Hjulene kan fint brukes.
- Hvor bred felg skal en cx ha?
Ideelt sett et par mm bredere enn en landeveisfelg, men null stress å bruke vanlige landeveishjul. Masse krossryttere bruker dette.
- Har man samme størrelse på cx'en som raceren, eller går man ned litt?
Det er vanlig å gå en størrelse ned, men dette er avhengig av produsenten. Hvorfor jeg sitter som støpt på en Cannondale EVO i 58 og like bra på en SuperX i 56 synes jeg er rart. Særlig når jeg fra Specialized bruker 58, enten det er landevei eller kross jeg driver med.
- Bremser, skive eller felgbrems?
Skiver bremser og modulerer bedre, men da må du kjøpe enda flere hjul, og det er litt dyrere.
Hvis man går for å kjøpe en komplett cx, hvor mye bør man legge i det. Gitt at man skal sykle til jobb og prøve å være med på litt ritt?
Så lenge delene er av noenlunde kvalitet, klarer du deg fint med eksempelvis Canyons rimelige modell, eller Gavia hos Bikeshop. Så får du selv vurdere hvor kult det er å bære en sykkel på 11 kg opp en bakke mot en på 7 kg.
Uansett, du har det like morsomt enten sykkelen er billig eller dyr!