Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Emil vs. Strava: Appell for fornuft!

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: Tgabriel] #1861976 23/09/2014 08:16
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Tgabriel

Strava-rekordene her er forøvrig satt i veien og ikke på gang-sykkelstien. Fartsgrensen i veien er 60 km/t. Men det foregår sikkert rask sykling på gang-sykkelstien også.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: sykkeloyvind] #1861993 23/09/2014 08:37
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind
Hei alle sammen!
Diskusjonen om Strava og grensene for hva vi terrengsyklister kan tillate oss i skogen vil helt sikkert fortsette, men det blir ikke med en tv-serie om Emil og rekordjag som bakteppe.

Etter å ha vurdert innspillene, diskutert saken grundig og forsøkt å klippe første episode på nytt, var verken redaksjonen eller Emil selv komfortable med å gjennomføre prosjektet. Vi har dermed stanset produksjon og publisering.

Vi ser at det som var tenkt som en underholdende serie med sprek sykling på kjente stier og et fenomen du kan elske eller hate, lett kunne bli oppfattet på en måte som rammer Terrengsykkel og terrengsyklister negativt.

Vi takker for engasjementet og oppfordrer alle til å vise hensyn i jakten på de gode øyeblikkene og opplevelsene der ute i skogen og fjellet.

På vegne av redaksjonen

Et skoleeksempel på bra takling av konstruktiv kritikk.

Per B.
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: MuddyBear] #1861997 23/09/2014 08:41
olechr Offline
More than words
More than words
+1

Veldig bra.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: MuddyBear] #1862015 23/09/2014 08:55
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Veldig god løsning! Ryddig!

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: sykkeloyvind] #1862020 23/09/2014 09:00
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Kunne vi fått en lær-å-sykle-som-Emil serie i steden, han har så mye stil og teknikk at alle kunne hatt noe å lære av han.
Kanskje gjenbruk av tilgjengelig materiale kunne vært no?

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: RazeFaze] #1862036 23/09/2014 09:06
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: RazeFaze
Kunne vi fått en lær-å-sykle-som-Emil serie i steden, han har så mye stil og teknikk at alle kunne hatt noe å lære av han.

DET hadde vært kult. Litt som Brian Lopes' "Mastering Mountain Bike Skills" i videoform.

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: Stein] #1862038 23/09/2014 09:07
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Stein

DET hadde vært kult. Litt som Brian Lopes' "Mastering Mountain Bike Skills" i videoform.

Eller bare klippe det sammen til en fet stikjøringsfilm... dog med googles og halvhjelm #spy

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: MuddyBear] #1862046 23/09/2014 09:17
sveinaa Offline
More than words
More than words
Terrengsykkel har tatt en standpunkt om en isolert sak. Synes på en måte at debatten ikke bør stoppe med det, da det som egentlig er viktig, er din og min daglige bruk av naturen/utmarka, og hvordan vår bruk vil forme fremtidens reguleringer. Personlig synes jeg denne debatten har satt alt for mye fokus på denne saken, og ikke det som kanskje er det viktige. Og det er hvordan vi sikrer god bruk av natur/utmark som samsvarer med de lover og reguleringer som gjelder pt., og som over tid vil sikre at vi som sykler, også i fremtiden har en rett til å sykle i naturen/utmarka.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: sveinaa] #1862051 23/09/2014 09:24
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: sveinaa
Personlig synes jeg denne debatten har satt alt for mye fokus på denne saken, og ikke det som kanskje er det viktige. Og det er hvordan vi sikrer god bruk av natur/utmark som samsvarer med de lover og reguleringer som gjelder pt., og som over tid vil sikre at vi som sykler, også i fremtiden har en rett til å sykle i naturen/utmarka.

... og akkurat det er vi minst like interesserte i som leserne våre. Og selv om vi publiserte en større sak over 10 sider om dette i Terrengsykkel #49, er det neppe det siste sak om bruk, lover og reguleringer fra vår side.

// Kristoffer

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: MuddyBear] #1862053 23/09/2014 09:28
S
SnoopDag Offline
Fersking
Fersking
S
Synd det ikke blir noe av serien, men også bekymringsverdig å lese noen av kommentarene her. Er det virkelig slik at noen blir så kokos i hodet av å sykle med strava at de lar være å bremse, holde avstand eller stoppe for fotgjengere, hunder, elger, barnevogner etc etc etc?? Dette er jo en langt mer interessant problemstilling enn hvorvidt terrengsykkel.no lager en miniserie med Emil som sykler fort på sti eller ei. Jeg har som stravabruker ikke vansker med å se at det er gøy å få til en god tid på et segment, men ser jeg folk på stien gjør jeg som jeg alltid har gjort, og som jeg i min naivitet trodde alle andre stisyklister også gjorde: bremser, holder god avstand i det jeg passerer (eller stopper ved behov). Det er ikke verdt å skade eller skremme noen for å kanskje få til kom på et segment. Hvis det er slik at noen der ute IKKE gjør det håper jeg virkelig at denne saken kan få disse til sette seg ned og tenke lenge og hardt over hva det er de driver med, og at vi stisyklister imellom kan få en (enda) strengere indre justis mot den slags søplete oppførsel, enten det er snakk om komjegere eller bare "vanlige" hensynsløse fjols. Jeg kan forøvrig bekrefte at Emil helt uten unntak tar alle mulige hensyn til andre markabrukere, enten han sykler på sti, banker grus, er på joggetur, skitur, trugetur eller vanlig fottur.

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: MuddyBear] #1862060 23/09/2014 09:35
sveinaa Offline
More than words
More than words
Hva mener folket er viktigst?

1. Retten til å ferdes med sykkel i utmark
eller;
2. hvordan jeg helt subjektivt, på individ nivå, skal bruke sykkel i utmark.

(Vet ikke om det ble forståelig. Det kan egentlig mener er dette: Er 5 år med hensynsløs herjing og bombing på nedoversti med grove sykler i pressområdene viktigere enn å få plass langsiktige rettigheter for sykling i natur/utmark?)

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: KKippernes] #1862064 23/09/2014 09:39
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: KKippernes
Personlig synes jeg denne debatten har satt alt for mye fokus på denne saken, og ikke det som kanskje er det viktige. Og det er hvordan vi sikrer god bruk av natur/utmark som samsvarer med de lover og reguleringer som gjelder pt., og som over tid vil sikre at vi som sykler, også i fremtiden har en rett til å sykle i naturen/utmarka.

... og akkurat det er vi minst like interesserte i som leserne våre. Og selv om vi publiserte en større sak over 10 sider om dette i Terrengsykkel #49, er det neppe det siste sak om bruk, lover og reguleringer fra vår side.

// Kristoffer

Ingen som har sagt at dere ikke er opptatt av det. Jeg synes bare anledningen er fin til å fortsette debatten rundt dette.

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: sveinaa] #1862066 23/09/2014 09:42
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig
.. det har jeg heller ikke tenkt, jeg ville bare understreke det

ICON_SMILE

// Kristoffer

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: sykkeloyvind] #1862089 23/09/2014 10:05
S
sgt Offline
Medlem
Medlem
S
yes

En klok beslutning!

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: RazeFaze] #1862097 23/09/2014 10:17
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Eller bare klippe det sammen til en fet stikjøringsfilm... dog med googles og halvhjelm #spy

Eller det. ICON_SMILE

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: sveinaa] #1862101 23/09/2014 10:20
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Terrengsykkel har tatt en standpunkt om en isolert sak. Synes på en måte at debatten ikke bør stoppe med det, da det som egentlig er viktig, er din og min daglige bruk av naturen/utmarka, og hvordan vår bruk vil forme fremtidens reguleringer. Personlig synes jeg denne debatten har satt alt for mye fokus på denne saken, og ikke det som kanskje er det viktige. Og det er hvordan vi sikrer god bruk av natur/utmark som samsvarer med de lover og reguleringer som gjelder pt., og som over tid vil sikre at vi som sykler, også i fremtiden har en rett til å sykle i naturen/utmarka.

Den debatten har gått, og vil fortsette å gå, lenge.

Jeg anbefaler å begynne med å melde deg inn i NOTS:

www.nots.no

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: SnoopDag] #1862107 23/09/2014 10:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: SnoopDag
Er det virkelig slik at noen blir så kokos i hodet av å sykle med strava at de lar være å bremse, holde avstand eller stoppe for fotgjengere, hunder, elger, barnevogner etc etc etc??

Det er til og med noen som er så kokos i hodet at de gjør det UTEN å bruke Strava.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: Stein] #1862139 23/09/2014 10:45
sveinaa Offline
More than words
More than words

Den debatten har gått, og vil fortsette å gå, lenge.

Jeg anbefaler å begynne med å melde deg inn i NOTS:

www.nots.no

Synes det er rart at mange peket finger mot terrengsykkel for at de planla en artikkelserie, men at veldig få ønsker å ta det videre å se på sin egen bruk av natur/utmark med kritiske øyene.

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: sveinaa] #1862160 23/09/2014 11:08
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
veldig få ønsker å ta det videre å se på sin egen bruk av natur/utmark med kritiske øyene.

Hvor i alle dager tar du dette fra? Det er ikke riktig.

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: Stein] #1862179 23/09/2014 11:28
sveinaa Offline
More than words
More than words
veldig få ønsker å ta det videre å se på sin egen bruk av natur/utmark med kritiske øyene.

Det er min konklusjon (kanskje ikke rett). Den er basert på at debatten bortimot døde ut. Var på en måte viktig å å få sagt at det var dustete at Terrengsykkel og Emil C. skulle gjøre en Strava greie, men ikke så viktig å diskutere om Strava kanskje rett og slett er en idiotisk greie å dra med seg inn i skogen eller om det er en bra greie å dra med seg inn i skogen(Altså ta opp om det kan være problematisk at jeg bruker Strava i skogen.)....

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: GeirK] #1862204 23/09/2014 11:44
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: GeirK
Er det virkelig slik at noen blir så kokos i hodet av å sykle med strava at de lar være å bremse, holde avstand eller stoppe for fotgjengere, hunder, elger, barnevogner etc etc etc??

Det er til og med noen som er så kokos i hodet at de gjør det UTEN å bruke Strava.

Ja, litt enkelt å legge skylden for mangel på folkeskikk på Strava.

Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: eGo] #1862238 23/09/2014 12:05
S
SnoopDag Offline
Fersking
Fersking
S
Ja, det er jo litt av poenget mitt. Med eller uten strava: ta hensyn! Det går an å ha det gøy på sykkel i marka selv om man tar hensyn til andre. Det går til og med an å få kom på nedoversegmentene på strava selv om man tar hensyn, ikke på det runnet ned favorittsegmentet der man møter folk og må bremse, men på ett av de andre runnene man kjører ned der. Det er tross alt ikke slik at skogen til enhver tid er proppfull av turgåere...

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: sveinaa] #1862241 23/09/2014 12:10
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Det er min konklusjon (kanskje ikke rett). Den er basert på at debatten bortimot døde ut. Var på en måte viktig å å få sagt at det var dustete at Terrengsykkel og Emil C. skulle gjøre en Strava greie, men ikke så viktig å diskutere om Strava kanskje rett og slett er en idiotisk greie å dra med seg inn i skogen eller om det er en bra greie å dra med seg inn i skogen(Altså ta opp om det kan være problematisk at jeg bruker Strava i skogen.)....

Debatten var om ikke redaksjonen kanskje burde revurdere StravaEmil-prosjektet... den har de "løst".
Strava er ferdigdiskutert for lenge siden... det er ikke så viktig å diskutere lenger.

Jeg har trua på at folk evner å ta hensyn, Strava eller ikke, JEG greier hvertfall det og tror andre har samme evne. Jeg har dog selv opplevd syklister i marka som ikke tar hensyn... men det har lite med hvilken sykkel de sitter på, og ikke vet jeg om de har strava eller ikke heller.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: SnoopDag] #1862245 23/09/2014 12:13
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Det er tross alt ikke slik at skogen til enhver tid er proppfull av turgåere...

Det er faktisk ganske sjelden skogen er det, og ofte er utfordringa at syklister i det hele tatt er der, ikke farta de kommer i :-)

Når det er sagt er det jo kjipt å sykle der det er mye folk...da får man aldri fart eller flyt. Men da velger man stier hvor det går lite folk. Man kan nok fint være både 2 og 4 timer ute i enhver mark rundt de større byene uten å møte mye folk, hvis man vil, selv på de travleste dagene.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: RazeFaze] #1862252 23/09/2014 12:19
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Debatten var om ikke redaksjonen kanskje burde revurdere StravaEmil-prosjektet... den har de "løst".

Det er sant. Tråden handlet ikke om friluftspolitikk og sykling. Det har vi mange andre tråder om, der det meste er sagt, og de fleste her nok er enige. Og, for de som vil engasjere seg: Som sagt: NOTS.

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: RazeFaze] #1862269 23/09/2014 12:35
sveinaa Offline
More than words
More than words

Strava er ferdigdiskutert for lenge siden... det er ikke så viktig å diskutere lenger.

Terrengsykkel har løst den, men er det det samme som at man ikke kan ta debatten videre? Videre er jeg helt uenig med deg i at Strava er ferdig diskutert? Det vil jeg nesten kalle er et bakstreversk utspill. Bare sånn til informasjon. Verden utvikler seg og det spm var innafor i går er ikke nødvendigvis innafor i morra.

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: sveinaa] #1862272 23/09/2014 12:40
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Terrengsykkel har løst den, men er det det samme som at man ikke kan ta debatten videre? Videre er jeg helt uenig med deg i at Strava er ferdig diskutert? Det vil jeg nesten kalle er et bakstreversk utspill. Bare sånn til informasjon. Verden utvikler seg og det spm var innafor i går er ikke nødvendigvis innafor i morra.

"man" har diskutert Strava i flere år... så jo, den er ferdig diskutert, i mine øyne.
Folkeskikk og oppførsel i marka er viktigere enn en app.

Du kan starte en tråd å diskutere 160mm fulldempa fatbikes med elmotor... det er mer skummelt, synes jeg.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: SnoopDag] #1862277 23/09/2014 12:47
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det går til og med an å få kom på nedoversegmentene på strava selv om man tar hensyn, ikke på det runnet ned favorittsegmentet der man møter folk og må bremse, men på ett av de andre runnene man kjører ned der.

Det jag är skeptisk till är inte i första hand att folk inte bremser in tillräkligt om de möter någon (fast jag är säker på att en del inte gör det) utan att man kör på ett sätt som faktiskt gör att man inte klarar av att på en bra måte bremse in om man faktiskt möter folk.

Hur klarar man att stanna för ett eventuellt hinder om man syklar i 30 km/h där det är oöversikligt? Eller hur klarar man att ha en hög medelhastighet om man bremser in där det är översikligt?

Det är ofta möjligt att sykla på stier eller på tider som är nestan helt folktomma så oftast går det bra men någon gång kan det faktiskt komma en gående eller en annan syklist också på dessa stierna/tiderna.

Som jag skrev tidigare så missade jag en syklist som tog en KOM i runt 30 km/h på en bratt smal singel track med några minuter i våras. Jag är väldigt glad att jag slapp möte honom på ett av många oöversiktliga partier på den stien.

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: Stein] #1862282 23/09/2014 12:50
sveinaa Offline
More than words
More than words

Det er sant. Tråden handlet ikke om friluftspolitikk og sykling. Det har vi mange andre tråder om, der det meste er sagt, og de fleste her nok er enige. Og, for de som vil engasjere seg: Som sagt: NOTS.

Tror du har rett i at de fleste her inne er enige om at vi skal ha tilgang til naturen/utmarka med sykkel. Tror ikke det er like stor enighet om hva vi bør gjøre i dag for å sikre tilgang i morgen ICON_SMILE

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: RazeFaze] #1862293 23/09/2014 12:58
sveinaa Offline
More than words
More than words

"man" har diskutert Strava i flere år... så jo, den er ferdig diskutert, i mine øyne.
Folkeskikk og oppførsel i marka er viktigere enn en app.

Du kan starte en tråd å diskutere 160mm fulldempa fatbikes med elmotor... det er mer skummelt, synes jeg.

Selvfølgelig har man diskutert Strava før, men det betyr ikke at man ikke bør diskutere det en gang til. Og bare så det er sagt. Jeg bruker Strava selv, og er helt sikkert like tulling som andre. Jeg har ikke like stor tro på individet som deg, og tror ikke man alene kan stole på subjektiv innsikt, folkeskikk og vett....

Side 6 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support