Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Emil vs. Strava: Appell for fornuft!

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: GeirK] #1861629 22/09/2014 15:47
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 925
T
Tollef Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 925
Sitat: GeirK
Sitat: Tollef
At en som sykler nedover en sti for å perse på strava tar mindre hensyn til fotgjengere enn en som perser opp en slak grusbakke sliter jeg med å se logikken i.



Jeg skjønner ikke argumentet med mindre det ligger en artikkel ute om at Rune Høydal skal perse med Strava oppover en del slake grusbakker.

Uansett, hva tror du føles mest truende for turgåerne?


Tja, ettersom gruspassering kan gjøres med slalåmkjøring i 25 km/t, mens stipassering fordrer at noen tar et steg til siden; Gruspasseringen

Var uansett Dans ønske om forbud mot segmenter med mindre enn 3-4% positiv stigning jeg tenkte på, samt andres aversjon mot nedoversegmenter.

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: sveinaa] #1861630 22/09/2014 15:50
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 925
T
Tollef Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 925
Sitat: sveinaa
Sitat: GeirK
Ellers tillater jeg meg å minne debattantene på at friluftslovens FORUTSETNING for å gi lov til å sykle på stier i skogen er at det skjer "hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet".


Om man leser den uten å tolke for mye så synes jeg det ligger mye begrensninger i akkurat teksten.

Lurer litt på om noen har gode argumenter for å dra med seg en sykkel med 160mm + vandring og grovere dekk enn en moped? For om man skal sykle hensynsfullt og med varsomhet så holder det vel med en sykkel med mye mindre vandring og langt fra så grove dekk?


Nei. Når du ikke er i nærheten av noen fotgjengere kan du holde svært stor hastighet og likevel være varsom. Det er ikke sånn at sykler har 100m bremsestrekning.

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: Tollef] #1861634 22/09/2014 15:52
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Javel. Jeg holder en knapp på at det er mest skremmende å oppleve en person i helhjelm og fullt mutant ninja turtle-kostyme komme rasende rundt en sving mot turgåeren på en smal sti, men det er mulig jeg tar feil.


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: Tollef] #1861635 22/09/2014 15:53
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
Sitat: Tollef
Sitat: sveinaa
Sitat: GeirK
Ellers tillater jeg meg å minne debattantene på at friluftslovens FORUTSETNING for å gi lov til å sykle på stier i skogen er at det skjer "hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet".


Om man leser den uten å tolke for mye så synes jeg det ligger mye begrensninger i akkurat teksten.

Lurer litt på om noen har gode argumenter for å dra med seg en sykkel med 160mm + vandring og grovere dekk enn en moped? For om man skal sykle hensynsfullt og med varsomhet så holder det vel med en sykkel med mye mindre vandring og langt fra så grove dekk?


Nei. Når du ikke er i nærheten av noen fotgjengere kan du holde svært stor hastighet og likevel være varsom. Det er ikke sånn at sykler har 100m bremsestrekning.


Er hoved misjonen til loven at man er hensynsfull og varsom mot naturen eller evt. andre brukere eller begge deler?


Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: GeirK] #1861641 22/09/2014 15:59
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 925
T
Tollef Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 925
Flott beskrivelse, ikke ulikt den vanlige beskrivelsen av kondomkledde kamikazesyklister fra forsmådde bilister.

Legg til middelaldrene og feit så er vi helt i mål;)

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: Tollef] #1861644 22/09/2014 16:04
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: Tollef
Flott beskrivelse, ikke ulikt den vanlige beskrivelsen av kondomkledde kamikazesyklister fra forsmådde bilister.

Legg til middelaldrene og feit så er vi helt i mål;)


Vel - det er ikke jeg som har bestemt at mange turgåere irrasjonelt synes det er skumlere med en person som du a) ikke ser ansiktet til og b) virker større enn han er.

Kan du ikke heller argumentere i mot istedet for å lattergjøre utsagnet mitt, som jeg står inne for.


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: MuddyBear] #1861681 22/09/2014 17:09
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 2,235
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
A
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 2,235
Kanskje litt tidlig ute, men er det noen i Oslo av GeirK-kaliber som kan ordne opp for Oslosyklister når artikkelen "Eldre turgåer.....meid ned....stisyklist....Strava....på video" kommer i Aftenposten? Med tanke på at syklister begynner og få en ørliten goodwill i Aftenposten, så skal det kun en person med litt lite selvinnsikt til å gjøre syklister til skyteskive nr 1 igjen.

Jeg synes egentlig de fleste jeg ser i Oslo holder seg til sti-etikette, men det er fåtall på grov stisykkel som kjører ganske hardt på enkelte steder hvor det er en mye turgåere. F.eks ned Fagervann. Veldig fin og kul sti, men enkelte steder er det umulig å bremse ned hvis det går fort og en turgåer plutselig dukker opp.


Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: Tollef] #1861687 22/09/2014 17:21
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
F
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
Sitat: Tollef
At en som sykler nedover en sti for å perse på strava tar mindre hensyn til fotgjengere enn en som perser opp en slak grusbakke sliter jeg med å se logikken i.


Det är ju ofta bra mycket vanskligare att ha översikt över en smal sti än en grusvei och farten och bremsesträkan är ofta högre på en small sti en i en grusbakke,

Personligen är jag skeptisk till strava segment där farten blir hög i förhold till hur översikligt det är och hur smal stien är.

Personligen är jag för dårlig på nedöversykling för att bry mig om de brante nedöver segment men det finns en del segment i trondheim där jag inte vågar sykla så fort jag kan med tanke på risken om någon råkar vara i veien.

Denna serien med Emil verkar för mig som den handlar om att slå rekord på sti segment som man egentligen inte bör försöka slå rekord på och att den därför ger felsignaler.

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: Tollef] #1861689 22/09/2014 17:28
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
F
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
Sitat: Tollef

Det er ikke sånn at sykler har 100m bremsestrekning.


Men hur lång är bremsestreken om man syklar i 20-30 km/h med en gradient på 15% och underlaget är jord, rötter och sten?

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: fredriks] #1861700 22/09/2014 17:45
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
Sitat: fredriks
Sitat: Tollef

Det er ikke sånn at sykler har 100m bremsestrekning.


Men hur lång är bremsestreken om man syklar i 20-30 km/h med en gradient på 15% och underlaget är jord, rötter och sten?

Er det teknisk og bratt nok trenger det egentlig ikke gå så fort før det er problematisk å bremse heller.


Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: MuddyBear] #1861727 22/09/2014 18:41
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 925
T
Tollef Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 925
GeirK: Hva som er mest skremmende av kondomkledde fartsfantomer i slalåm mellom bikkjer og barnevogner på grusen, og ninjaturtles i frifart mellom bærplukkere på sti kan neppe være verdt å diskutere? Hva vil du jeg skal argumenter i mot? At en syklist i høy fart rundt en blind sving i ninja turtles kostyme rett mot en fotgjenger er skremmende for den aktuelle fotgjengeren? Kan ikke du heller argumentere mot at en som sykler mellom barnevogner i høy fart er skremmende? Eller gir dette egentlig ingen mening å diskutere?

Problemet er jo uansett de som ikke tar hensyn. Grov stisykkel/helhjelm/kondomdress/cyclocross spiller ingen rolle. Man kan fint skremme livet av fotgjenger på sti med cyclocross og halvhjelm uten skygge også.

Jeg tror ikke disse videoene kommer til å gjøre at de som tar hensyn nå tar mindre hensyn i framtiden. Jeg tror heller ikke at det kommer mange nye folk fra gata og bomber ned stier i ditt nærområde som følge av denne videoen.

Idioter som ikke tar hensyn (uavhengig av opp/bort/ned/sti/grus/asfalt) kommer heller ikke til å begynne å ta hensyn på bakgrunn av denne filmen.

Så da gjenstår hva eksisterende stisykkelhatere og Dan synes om filmen, og det skjønner jeg ikke at man trenger tillegge særlig vekt. Haterne vil fortsette og hate (men det blir neppe flere hatere av en videoserie som viser kul sykling på terrengsykkel.no)

Fredriks: Hvor lang bremsestrekningen blir for deg og din sykkel finner du ut ved å prøve. Tipper dog den er kortere for Emil Carlsson.

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: MuddyBear] #1861732 22/09/2014 18:48
Registrert: May 2004
Innlegg: 352
E
Esc Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
E
Registrert: May 2004
Innlegg: 352

Jeg skjønner ikke hva terrengsykkelmiljøet har å tjene på dette.
Overraskende dårlig idé.

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: MuddyBear] #1861734 22/09/2014 18:49
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,569
Jokis Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,569
Bortsett fra at det har blitt lett å logge egen aktivitet og progresjon, synes jeg ikke Strava har gjort skauen noe bedre på noen måte. Det er i ferd med å bli nok en trynerunker/Facebook for sykling/løping.
Masse nye "kutte svingen" spor og mye mer slitasje på de bynære nedoverstiene. Dette er lett å se i år , selv med så lite nedbør det har vært.
Tipper at de fleste som jager KOMer er venneløse surmuler som må sykle aleine;) Du skal dra på temmelig hardt for å ta noen KOMer i de fem-seks feteste nedkjøringene i Nordmarka ihvertfall. Du må sykle mye fortere enn at du greier å bremse for evt uoversiktlige fotgjengere, om du ikke har utkikksposter.

....litt mer saklig; problemet med at TS promoterer dette er ikke det plasseres en bensinkanne ved siden av bålet, men at bensinkanna faktisk markedsføres. Uansett hva intensjonen er , vil det kunne oppfattes og brukes mot "oss" av de som ikke vil ha oss i skauen i det hele tatt. Det er dumt.

Redigert av Jokis; 22/09/2014 18:50.
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: Tollef] #1861737 22/09/2014 18:53
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
F
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
Sitat: Tollef

Fredriks: Hvor lang bremsestrekningen blir for deg og din sykkel finner du ut ved å prøve. Tipper dog den er kortere for Emil Carlsson.


Det stämmer säkert men det skulle ändå vara interessant med ett estimat. Har du någon gissning?

Jag är förövrigt oenig i mycket av det du skriver. Om det anses rumsrent att försöka ta KOM i höga hastigheter på smala stier så kommer fler folk försöka göra det.

Vad som är bra och säkert oppförande tror jag inte är väldigt lätt att veta och det är väl också oppenbart att man kan dras med när man får bra flyt och adrenalin.

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: Tollef] #1861745 22/09/2014 19:05
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: Tollef
GeirK: Hva som er mest skremmende av kondomkledde fartsfantomer i slalåm mellom bikkjer og barnevogner på grusen, og ninjaturtles i frifart mellom bærplukkere på sti kan neppe være verdt å diskutere? Hva vil du jeg skal argumenter i mot? At en syklist i høy fart rundt en blind sving i ninja turtles kostyme rett mot en fotgjenger er skremmende for den aktuelle fotgjengeren? Kan ikke du heller argumentere mot at en som sykler mellom barnevogner i høy fart er skremmende? Eller gir dette egentlig ingen mening å diskutere?




Det var du som sa at "At en som sykler nedover en sti for å perse på strava tar mindre hensyn til fotgjengere enn en som perser opp en slak grusbakke sliter jeg med å se logikken i." Når sammenligningen gjelder en grusvei full av barnevogner kontra en sti med bærplukker utenfor stien, så er jeg helt enig med deg. Jeg var bare ikke klar over disse premissene - som jeg kanskje finner noe søkt.


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: Tollef] #1861757 22/09/2014 19:29
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Sitat: Tollef
Så da gjenstår hva eksisterende stisykkelhatere og Dan synes om filmen, og det skjønner jeg ikke at man trenger tillegge særlig vekt.

Så bra, da slipper jeg å bruke mer tid på denne diskusjonen. (Eller dette enduronettstedet i sin helhet kanskje...)

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: GeirK] #1861781 22/09/2014 19:54
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: GeirK
Det forutsetter da at det finnes folk som er avhengig av dette tiltaket for å komme seg ut i skogen for å ha det gøy. Det skjønner jeg ikke logikken i. Kan du meg litt innsikt i hvordan disse tenker?


Jeg er fremdeles interessert i å forstå dette, men ser jo muligheten for at du bor et sted der det ikke er særlig press på utmarksområdene. Stemmer det?


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: MuddyBear] #1861804 22/09/2014 20:30
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Syntes det er helt utrolig at ikke folk ser at dette er en ganske dårlig ide. Håper virkelig Terrengsykkel ser dette selv etterhvert.

Kan tenke meg det blir lett å få et bra samerbeid med østmarkas(u)venner om Terrengsykkelrittet etter at man promotere at at det skal bankes ned de kjente bakkene i oslo.

Og for de som mener at det er er bare å kjøre hensynsfullt. Ja da blir det ikke KOM. For det er ganske mange habile stisyklister som har syklet det de har der fra før. Emil må jo gjerne sykle Strava som alle andre og knuse rekorder. Selv om det sikkert er dumt at han og flere av oss andre gjør så blir det ikke helt det store å slå opp om. Men så fort det blir gjort "lovelig" av terrengsykkel så blir det noe annet.


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: Tollef] #1861819 22/09/2014 20:50
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
Sitat: Tollef
At en som sykler nedover en sti for å perse på strava tar mindre hensyn til fotgjengere enn en som perser opp en slak grusbakke sliter jeg med å se logikken i.


Det spiller forsåvidt inga rolle om enkelte ikkje tek omsyn i grusbakkane. Det er uansett ikkje noko fare for at det blir forbod mot grusvegsykling i Noreg.

Redigert av -Jan; 22/09/2014 21:02.
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: Jokis] #1861823 22/09/2014 21:01
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 337
G
Grusen Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
G
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 337
Jeg tror de aller fleste av oss kjører så fort vi bare kan i de fleste fine flyt partier. Med venner eller alene. Noen er rasshøl og gir blanke i potensielle bærplukkere rundt neste blinde sving. Andre kjører fort men greier å kjøre hensynsfullt samtidig.
For meg er strava et artig verktøy for å mål egen progresjon. Og jeg tror det er det for de aller fleste.
Dette er ikke et spørsmål om strava, 100 mm eller 160mm vandring eller helhjelm. Det er om egoister som ikke tar hensyn til andre enn seg selv. De finnes over alt rundt oss også blant terrengsyklister.

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: fredriks] #1861825 22/09/2014 21:05
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 1,898
EHAa Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 1,898
Sitat: fredriks
Sitat: Tollef

Fredriks: Hvor lang bremsestrekningen blir for deg og din sykkel finner du ut ved å prøve. Tipper dog den er kortere for Emil Carlsson.


Det stämmer säkert men det skulle ändå vara interessant med ett estimat. Har du någon gissning?



Du forutsatte følgende:
Fart: 20-30 km/t
Stigning: -15 %
Underlag: Lapskaus

På tørr asfalt kan man nok anta en friksjonskoeffisient på nær 1,0. På våt is er du veldig nære 0,1 (snakker ikke med ISP). Typiske antakelser for våt asfalt og grus (for et bildekk) er rundt 0,4-0,6. Vi kan anta 0,5 i dette tilfellet, men dette er det mest usikre kortet i beregningen. Husk at både dekk og underlag spiller like stor rolle, så det blir "meningsløst" å snakke om friksjon for et underlag: Man må anslå en friksjonskoeffisient mellom dekk og underlag.

Friksjon og stigning er så enkle å ha med å gjøre, at man bare kan legge dem sammen. Det vil altså si at du legger til -0,15 (altså trekker fra for 15 % negativ stigning) på friksjonskoeffisienten.

Deretter kjører du formelen du lærte i fysikken på skolen:
s=(v^2)/(2*my*g), der

v=fart (i meter/sekund, du må altså dele antall km/t på 3,6)
my=friksjonskoeffisient, justert for stigning, som i eksempelet over
g=tyngdeakselerasjonen (9,81 m/s^2, eller 10 om man vil..)

For 20 km/t gir dette 4,5 meter bremsestrekning.
For 30 km/t blir det 10 meter.

Gitt en friksjonskoeffisient på 0,5, og at du kan bremse uforstyrret og kontinuerlig, kan altså bremsestrekningen være i størrelsesorden 5-10 meter. Men:

I tillegg må man legge inn en reaksjonstid. Det er vanlig å benytte om lag 1 sekund. Med de oppgitte hastighetene resulterer det i omtrent en dobling av total stopplengde.

Mitt anslag vil derfor være at man trenger 10-20 meter fra man oppdager faren, til man har stoppet. Dette forutsetter som sagt en friksjon på 0,5, en relativt våken syklist, at man kan bremse uavbrutt, og at hjulene er i kontakt med bakken (uten å sprette/hoppe).

Det at man trenger 10-20 meter på å stoppe, betyr ikke at man kun trenger 10-20 meter sikt. Det ville i så fall medføre at man stopper med framhjulet i kneet til en stakkars turgåer. Han ville sikkert ikke blitt fornøyd med "full kontroll, på millimetern!". Akseptabel minsteavstand etter stopp får være opp til hver enkelt å anslå..

Edit: beregninger utført på iPhone + hoderegning, så det er mulig jeg har blingset på noe...

Redigert av EHAa; 22/09/2014 21:06.
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: Grusen] #1861830 22/09/2014 21:09
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: Grusen
De finnes over alt rundt oss også blant terrengsyklister.


Jepp - og når andelen syklister som kappkjører med Strava øker, øker antallet hensynsløse egoister som gjør det samme. Når antallet hensynsløse egoister øker, kan det være et problem for sporten.


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: olechr] #1861842 22/09/2014 21:27
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 1,286
tbh Offline
Dekktester
Offline
Dekktester
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 1,286
Sitat: olechr
Syntes det er helt utrolig at ikke folk ser at dette er en ganske dårlig ide. Håper virkelig Terrengsykkel ser dette selv etterhvert.

Kan tenke meg det blir lett å få et bra samerbeid med østmarkas(u)venner om Terrengsykkelrittet etter at man promotere at at det skal bankes ned de kjente bakkene i oslo.

Og for de som mener at det er er bare å kjøre hensynsfullt. Ja da blir det ikke KOM. For det er ganske mange habile stisyklister som har syklet det de har der fra før. Emil må jo gjerne sykle Strava som alle andre og knuse rekorder. Selv om det sikkert er dumt at han og flere av oss andre gjør så blir det ikke helt det store å slå opp om. Men så fort det blir gjort "lovelig" av terrengsykkel så blir det noe annet.

+1


--
Tord Bern Hansen

Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: EHAa] #1861847 22/09/2014 21:34
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 1,286
tbh Offline
Dekktester
Offline
Dekktester
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 1,286
Sitat: EHAa
Sitat: fredriks
Sitat: Tollef

Fredriks: Hvor lang bremsestrekningen blir for deg og din sykkel finner du ut ved å prøve. Tipper dog den er kortere for Emil Carlsson.


Det stämmer säkert men det skulle ändå vara interessant med ett estimat. Har du någon gissning?




Du forutsatte følgende:
Fart: 20-30 km/t
Stigning: -15 %
Underlag: Lapskaus

På tørr asfalt kan man nok anta en friksjonskoeffisient på nær 1,0. På våt is er du veldig nære 0,1 (snakker ikke med ISP). Typiske antakelser for våt asfalt og grus (for et bildekk) er rundt 0,4-0,6. Vi kan anta 0,5 i dette tilfellet, men dette er det mest usikre kortet i beregningen. Husk at både dekk og underlag spiller like stor rolle, så det blir "meningsløst" å snakke om friksjon for et underlag: Man må anslå en friksjonskoeffisient mellom dekk og underlag.

Friksjon og stigning er så enkle å ha med å gjøre, at man bare kan legge dem sammen. Det vil altså si at du legger til -0,15 (altså trekker fra for 15 % negativ stigning) på friksjonskoeffisienten.

Deretter kjører du formelen du lærte i fysikken på skolen:
s=(v^2)/(2*my*g), der

v=fart (i meter/sekund, du må altså dele antall km/t på 3,6)
my=friksjonskoeffisient, justert for stigning, som i eksempelet over
g=tyngdeakselerasjonen (9,81 m/s^2, eller 10 om man vil..)

For 20 km/t gir dette 4,5 meter bremsestrekning.
For 30 km/t blir det 10 meter.

Gitt en friksjonskoeffisient på 0,5, og at du kan bremse uforstyrret og kontinuerlig, kan altså bremsestrekningen være i størrelsesorden 5-10 meter. Men:

I tillegg må man legge inn en reaksjonstid. Det er vanlig å benytte om lag 1 sekund. Med de oppgitte hastighetene resulterer det i omtrent en dobling av total stopplengde.

Mitt anslag vil derfor være at man trenger 10-20 meter fra man oppdager faren, til man har stoppet. Dette forutsetter som sagt en friksjon på 0,5, en relativt våken syklist, at man kan bremse uavbrutt, og at hjulene er i kontakt med bakken (uten å sprette/hoppe).

Det at man trenger 10-20 meter på å stoppe, betyr ikke at man kun trenger 10-20 meter sikt. Det ville i så fall medføre at man stopper med framhjulet i kneet til en stakkars turgåer. Han ville sikkert ikke blitt fornøyd med "full kontroll, på millimetern!". Akseptabel minsteavstand etter stopp får være opp til hver enkelt å anslå..

Edit: beregninger utført på iPhone + hoderegning, så det er mulig jeg har blingset på noe...


Skal noen jakte stravasegmenter i nedoverbakke kommer farten til å overstige 30 km/t. Jeg tenker 40-50 km/t er mer realistisk i perioder. Uten at jeg har justert utregningene, antar jeg at stoppstrekningen inkl reaksjonstid blir fra 30 meter og oppover, og da er det så langt at den som sykler sjeldent har så lang fri sikt.


--
Tord Bern Hansen

Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: tbh] #1861849 22/09/2014 21:38
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 1,898
EHAa Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 1,898
40 km/t gir 4 ganger så lang bremsestrekning som 20 km/t. Det gir dobbelt så lang reaksjonslengde. Det vil altså si 20m + 10 m = 30 meter

Så den gjetningen er grei...

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: MuddyBear] #1861876 23/09/2014 00:54
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 523
Papegøyal Offline
Troll
Offline
Troll
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 523
Jeg har lenge irritert meg over disse Strava-segmentene, eller rettere sagt, mer irritert meg over hvor grundig tidene mine fra junior-tida blir trash-a når jeg ser hva folk legger ut. Nesten så jeg har hatt lyst til å rappe en crosser, sette på gps-en og fise opp haukåsen for å lette på tungsinnet.

Derfor blir jeg jo i veldig godt humør når Strava legger ut segmenter hvor man kan kjøre nedover. Jeg kjenner ungen i meg blir ivrig. Oi, konkurranse igjen. Dette kan også gi positive helsegevinster, og det skal man ikke se bort ifra når man kommer sutrende med pass-på-turgåere argumentet. Min erfaring er at turgåere flytter seg helt greit bare man skriker de riktige glosene høyt nok.

Svensken har forresten helt rett i fyllekjøringsargumentet. Jeg stemmer for at terrengsykkel lager en reality-serie hvor alle får uttdelt skikkelig fyldig og fin hveteøl på toppen av de beste utforkjøringene, og så er det om å gjøre å komme ned med høyest promille. Boardercross-start, og tommyball-regler. Kan bli jævlig gøy å se på. Alle har vel gopro-cam etterhvert?

I disse IS-tider kunne det gått rett hjem med et serienavn som sykkelterroristene. For å få den velkjente urbane feelingen vi så godt kjenner fra gode gamle whistler-filmer med Wade & co, så kan vi filme folk som sykler på bakhjulet foran minareten på furuset, mens noe jalla-indisk musikk spilles i bakgrunnen, det er sikkert ingen som hører forskjell på det og islamske moske-svisker.


I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: GeirK] #1861878 23/09/2014 01:01
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 523
Papegøyal Offline
Troll
Offline
Troll
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 523
Sitat: GeirK
Det forutsetter da at det finnes folk som er avhengig av dette tiltaket for å komme seg ut i skogen for å ha det gøy. Det skjønner jeg ikke logikken i. Kan du meg litt innsikt i hvordan disse tenker?

Oi, dette så dritkult ut, så god har jeg lyst til å bli også, nå må jeg ut for å sykle mer i skogen.


I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: Papegøyal] #1861905 23/09/2014 06:31
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Sitat: Papegøyal
når Strava legger ut segmenter


"Strava-brukere" lager segmenter.

Tror egentlig at Strava opprinnelig bare tenkte at segmenter skulle brukes i klatringer. Ser litt sånn ut på enkelte formuleringer der i alle fall.

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: MuddyBear] #1861969 23/09/2014 08:12
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279
Tgabriel Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279
Eksempel fra virkeligheten:
http://budstikka.no/nyheter/tor-ikke-la-barna-ga-alene-1.8593604

Litt av poenget falt ut i nettutgaven. I dagens papirutgave er det i tillegg gjort et poeng av Strava, hvor blant annet leaderboard for segmentet i artikkelen er lagt verd som skjermdump (syklistenes navn strøket ut).

Edit: Nå skriver Budstikkaredaksjonen at Stravasegmentet går i veibanen, ikke på GSV. Og at det er grunnen til at henvisningen til Strava er utelatt i nettversjonen...

Redigert av Tgabriel; 23/09/2014 08:37.
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: MuddyBear] #1861971 23/09/2014 08:14
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Hei alle sammen!
Diskusjonen om Strava og grensene for hva vi terrengsyklister kan tillate oss i skogen vil helt sikkert fortsette, men det blir ikke med en tv-serie om Emil og rekordjag som bakteppe.

Etter å ha vurdert innspillene, diskutert saken grundig og forsøkt å klippe første episode på nytt, var verken redaksjonen eller Emil selv komfortable med å gjennomføre prosjektet. Vi har dermed stanset produksjon og publisering.

Vi ser at det som var tenkt som en underholdende serie med sprek sykling på kjente stier og et fenomen du kan elske eller hate, lett kunne bli oppfattet på en måte som rammer Terrengsykkel og terrengsyklister negativt.

Vi takker for engasjementet og oppfordrer alle til å vise hensyn i jakten på de gode øyeblikkene og opplevelsene der ute i skogen og fjellet.

På vegne av redaksjonen


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Side 5 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support