Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Emil vs. Strava: Appell for fornuft!

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: EHAa] #1861507 22/09/2014 13:13
sveinaa Offline
More than words
More than words
Uavhengig av denne artikkelserien vil Strava jagingen fortsette. Synes ideen er kul og moro, så mitt innspill var mer til hvordan jeg mener det kan gjennomføres på en forsvarlig måte, som setter sikkerheten høyt, samt at man forsøker å legge det opp sånn at "sykkel" og "stisykkel" haterne ikke kan bruke det som skyts i sin kamp.

Uansett er vel Strava jaging på offentlig vei kanskje farligere? I og med at det er større sannsynlighet for å møte på andre trafikanter?

Redigert av sveinaa; 22/09/2014 13:14.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: sveinaa] #1861510 22/09/2014 13:17
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Det som slo meg var at man først brukte et par sider på å male fanden på veggen og komme med innspill om hvor tåpelig og dust denne idéen var, så kommer det et svar fra Redaktøren der han egentlig ikke sier noe mer enn at de vurderer hva de skal gjøre, og så vips er det bare å legge på en disclaimer på filmene og så er alt i sin skjønneste orden. Borte er problemet med folk som ikke tar hensyn, turgåernes sikkerhet er igjen ivaretatt, og så videre. Hvis koblingen er så problematisk som man vil ha det til, synes jeg bare det var en vel enkel måte å sno seg unna på.

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: sveinaa] #1861512 22/09/2014 13:23
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg synes også det hadde vært kult å se på denne serien. Og jeg tror du har helt rett i at HVIS man skal gjennomføre det, så må man legge ned en innsats først for å vurdere hvordan det gjøres best mulig. Det ser det jo også ut til at redaksjonen har tenkt å gjøre. Jeg er sikker på at de vil løse dette på en god måte.

Jeg har Strava-konto, men jeg bruker det kun på enkelte utvalgte strekninger (oppoverbakker). Jeg skrur altså på loggingen kun ved det ene segmentet jeg har valgt ut, og velger kun ut trygge segmenter hvor jeg kan teste formen mot andre (opp mot Skistua i Trondheim, Driftsvegen o.l.) Jeg forstår at andre synes nedover-Strava er kult, men vil aldri benytte Strava på den måten selv. Deretter bruker jeg både Strava, rittranking.no og andre resultatlister for å sjekke hvordan jeg måler meg opp mot andre.

Derfor hadde JEG syntes det var kulere om de sendte rundt en oppoversyklist, for å prøve seg på oppoversegmenter rundt om i landet. Da kan jeg sjekke om noen av de som har kjørt det segmentet er sammenliknbare med meg selv (f.eks i Birken eller Grenserittet), og se hvor langt bak jeg ville vært.

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: Øyvind V] #1861513 22/09/2014 13:24
sveinaa Offline
More than words
More than words
Måtte se litt på innleggene mine. Tror ikke jeg har vært så bastant? Uansett vil vel en KOM henge bortimot like høyt om den er tatt fra en lokal helt eller Emil C.? Handler jo om å kjøre fortest uansett. Viktig å ikke gjøre det farligere enn det er også.

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: Øyvind V] #1861514 22/09/2014 13:26
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Øyvind V
Det som slo meg var at man først brukte et par sider på å male fanden på veggen og komme med innspill om hvor tåpelig og dust denne idéen var, så kommer det et svar fra Redaktøren der han egentlig ikke sier noe mer enn at de vurderer hva de skal gjøre, og så vips er det bare å legge på en disclaimer på filmene og så er alt i sin skjønneste orden. Borte er problemet med folk som ikke tar hensyn, turgåernes sikkerhet er igjen ivaretatt, og så videre. Hvis koblingen er så problematisk som man vil ha det til, synes jeg bare det var en vel enkel måte å sno seg unna på.

+1

Jeg liker fortsatt ikke ideen. Jeg tror ikke det er en annen måte å gjøre denne stueren på enn å ikke sette rekorder. Evt. filme andre steder enn i Oslo-gryta. Det er helt sikkert noen områder innen en times biltur fra spikersuppa som er såpass lite besøkt at en eventuell tilstrøming av strava-utfordrere ses på som positiv turisme.

Trønder osv
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: sveinaa] #1861515 22/09/2014 13:27
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Ingen enkeltperson som nødvendigvis har vært mer bastant enn andre, men stemningen i tråden er at "man" synes dette var en dårlig idé. Ikke meningen å peke på deg som den mest bastante i hvert fall ICON_SMILE

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: Øyvind V] #1861523 22/09/2014 13:34
sveinaa Offline
More than words
More than words
Ingen enkeltperson som nødvendigvis har vært mer bastant enn andre, men stemningen i tråden er at "man" synes dette var en dårlig idé. Ikke meningen å peke på deg som den mest bastante i hvert fall ICON_SMILE

Kan jo hende at en god diskusjon gjør at noen tenker seg om en gang til og endrer standpunkt og ICON_SMILE

Uansett synes i alle fall jeg at redaksjonen bør se dette på en redaksjonell måte og kanskje velge å gjennomføre selv om det finnes røster som ikke nødvendigvis er enige. Påfunn som dette er med på å lage et meget dynamisk og magasin (print/nett) som lager reportasjer på en litt mer moro måte enn å intervjue noen om samme tema ICON_SMILE

Redigert av sveinaa; 22/09/2014 13:36.

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: Øyvind V] #1861527 22/09/2014 13:41
Dan Offline
More than words
More than words
Ingen enkeltperson som nødvendigvis har vært mer bastant enn andre

Jeg kan gjerne være han bastante. Jeg synes fortsatt idéen suger. Men jeg tror sykkeloyvind likevel er inne på noe. Vi klarer ikke (og ønsker ikke) å få alle til å sykle sakte i skogen. Vi klarer ikke å få folk til ikke å bruke Strava til å lage nedoversegmenter (selv om jeg synes Strava automatisk burde slette segmenter med en stigningsprosent på mindre enn 3-4%). Men det redaksjonen kan klare er å lage filmer rundt dette som er ubrukelige som ammunisjon for dem som ønsker oss vekk fra marka. Og hvis denne tråden har fått dem til å tenke på det så er jo mission accomplished.

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: Dan] #1861539 22/09/2014 13:50
T
Tollef Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sitat: Dan
Vi klarer ikke å få folk til ikke å bruke Strava til å lage nedoversegmenter (selv om jeg synes Strava automatisk burde slette segmenter med en stigningsprosent på mindre enn 3-4%).

Gjermund Andersen er det deg?

Slett, forby, sensurer alle som bruker skogen annerledes enn meg selv...

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: MuddyBear] #1861541 22/09/2014 13:55
olechr Offline
More than words
More than words
Uansett hva man skriver eller sier i filmen så er det en elendig greie. " Vi vil at alle skal ta hensyn til hverandre og vi oppfordrer ikke til så sykling i marka. KOM IGJEN EMIL KJØR SOM FAEN!"

Jeg ser ikke hva man har å vinne på dette i forhold til hva man faktisk kan tape.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: Tollef] #1861542 22/09/2014 13:57
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Tollef

Hvis disse bruker skogen på en måte som gjør at jeg selv ikke lenger er velkommen der så ønsker jeg dem gjerne slettet.

(Ellers spiller det selvfølgelig ingen rolle om Strava automatisk kutter ut alle nedover- og bortoversegmenter siden resultatet bare blir at det dukker opp en annen nettjeneste som gjør den jobben isteden.)

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: MuddyBear] #1861552 22/09/2014 14:02
sveinaa Offline
More than words
More than words
Litt på siden kanskje. Hvorfor kjøper folk egentlig sykkel med +150mm demping på 14 kg? Trodde det i hovedsak var for å kjøre fort nedover?

Redigert av sveinaa; 22/09/2014 14:02.

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: Tollef] #1861553 22/09/2014 14:02
Espen J Offline
Besatt
Besatt

Fram til vi er majoriteten eller i det minste godt etablert, er det desverre realiteten.
Majoriteten av markabrukerne er fotfolk, terrengsykling i det volumet vi er i nå, er fortsatt ganske nytt, rart, og dermed lett å begrense. Litt som segways, droner og snøscootere. Vi må trå litt varsomt fram til vi blir sett på som en naturlig del av naturbildet.

Trønder osv
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: sveinaa] #1861564 22/09/2014 14:28
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: sveinaa
Litt på siden kanskje. Hvorfor kjøper folk egentlig sykkel med +150mm demping på 14 kg? Trodde det i hovedsak var for å kjøre fort nedover?

Sorry, nei. Men sannsynligvis for å kkunne gønne på nedover samtidig kunne klatre og kjøre flatmark effektivt. Dessuten blir man modigere og kan flytte grensene sine. Samtidig er slike sykler kule, og morsomme å sykle på. En stisykkel med 150mm vandring veier ikke 14 kilo lenger, forresten.

Dessuten er det vel ikke det å kjøre fort nedover i seg selv som er problemet!

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: Stein] #1861567 22/09/2014 14:31
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Stein

Sorry, nei. Men sannsynligvis for å kkunne gønne på nedover samtidig kunne klatre og kjøre flatmark effektivt. Dessuten blir man modigere og kan flytte grensene sine. Samtidig er slike sykler kule, og morsomme å sykle på. En stisykkel med 150mm vandring veier ikke 14 kilo lenger, forresten.

Hva er problemet da ?

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: MuddyBear] #1861571 22/09/2014 14:36
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Folk som gjør det uten å ta hensyn, naturligvis.

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: sveinaa] #1861573 22/09/2014 14:37
Espen J Offline
Besatt
Besatt

Hva er problemet da ?

Å oppfordre til det i norges største organ for terrengsykling?

Trønder osv
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: MuddyBear] #1861575 22/09/2014 14:39
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Heller å oppfordre til å holde følge med de beste i strave-segmenter.

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: Espen J] #1861586 22/09/2014 14:57
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Espen J

Hva er problemet da ?

Å oppfordre til det i norges største organ for terrengsykling?

En god vinkling på en sånn story vil faktisk ta brodden av det, og jeg klarer faktisk ikke se at det å lage en reportasje/videoreportasje om det, er det samme som å promotere det og si at dette oppfordrer vi til?

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: Stein] #1861591 22/09/2014 14:58
sveinaa Offline
More than words
More than words
Heller å oppfordre til å holde følge med de beste i strave-segmenter.

Da kan man jo kanskje like greit legge ut en oppfordring på lederplass i neste Terrengsykkel der Terrengsykkel oppfordrer alle med et navn i terrengsykkel, til å slutte å bruke Strava?

Redigert av sveinaa; 22/09/2014 15:01.

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: MuddyBear] #1861592 22/09/2014 15:00
T
Tollef Offline
Ringrev
Ringrev
T
Det virker som mange mener at:

"Prøv å sykle fort nedover"="Ikke ta hensyn til fotgjengere"

Slik er det naturligvis ikke. Det er ikke nedbremsing for den ene fotgjengeren som skiller klinten fra hveten uansett. At en som sykler nedover en sti for å perse på strava tar mindre hensyn til fotgjengere enn en som perser opp en slak grusbakke sliter jeg med å se logikken i.

Hvor mange kamikazesyklister tror dere egentlig disse videoene verver? Eller er man redd for at ØV ser filmen og sier at "så fort sykler alle syklister"?

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: ] #1861595 22/09/2014 15:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: pedaIglipp
Sitat: larsb
Det er forskjell på å se dust ut på TV og å gi gratispoeng til forbudsforkjempere.
LarsB

Det er jo den helt åpenbare stridskjernen her.

Tilstanden vi er i, hvor syklister må gå med silketøfler for å ikke starte en eller annen lemfeldig reguleringsprosess, er ikke bærekraftig.

At terrengsykkel.no da kjører en artig realityserie blir jo da blåst helt ut av dimensjoner, sånn som Dynastiet på NRK omtrent. Greit nok at det er sånn det er, men jeg synes da at selve Stravasaken bare er en tydliggjøring av reguleringsproblemet enn selve problemstillingen rundt selve syklingen.

Her går det an å ha to tanker i hodet samtidig. Inntil reguleringsproblemet er løst, bør syklister sørger for at andre brukergrupper ikke får ammunisjon til å utnytte en "lemfeldig reguleringsprosess" for alt den er verd.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: Tollef] #1861597 22/09/2014 15:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Eller er man redd for at ØV ser filmen og sier at "så fort sykler alle syklister"?

De ordlegger seg ikke slik, men det kan godt hende at de samler opp slike videoer som "bevis" for at det foregår mye hasardiøs sykling,og bruker det i en reguleringsprosess.

- Robert Green Ingersoll
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: Tollef] #1861599 22/09/2014 15:12
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
At en som sykler nedover en sti for å perse på strava tar mindre hensyn til fotgjengere enn en som perser opp en slak grusbakke sliter jeg med å se logikken i.

Jeg skjønner ikke argumentet med mindre det ligger en artikkel ute om at Rune Høydal skal perse med Strava oppover en del slake grusbakker.

Uansett, hva tror du føles mest truende for turgåerne?

- Robert Green Ingersoll
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: Espen J] #1861600 22/09/2014 15:13
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Espen J

+1

Jeg liker fortsatt ikke ideen. Jeg tror ikke det er en annen måte å gjøre denne stueren på enn å ikke sette rekorder. Evt. filme andre steder enn i Oslo-gryta. Det er helt sikkert noen områder innen en times biltur fra spikersuppa som er såpass lite besøkt at en eventuell tilstrøming av strava-utfordrere ses på som positiv turisme.

Nettopp, jeg har et par, tre bakker som han kan prøve seg på som ikke ligger ute på strava og som omtrent ikke er besudlet av hverken fotgjengere eller syklister.
Bare å sende meg en PM ICON_WINK .

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: Stein] #1861602 22/09/2014 15:13
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Gammelogdesperat

"Løsningen" på potensielle konflikter eller "vår sak", tror jeg ikke er forbud, nekte folk ditt og datt, men heller bidra positivt i lokalmiljøet, og å opplyse folk.
I mitt lokalområde betyr det at noen går i bresjen for barne- og ungdomsgrupper innen sykling(nytt tilbud lokalt), dialog med andre idrettslag, inngår samarbeid med kommunen om etablering og merking/vedlikehold av traseer osv.

Naturligvis, men det er jo en annen diskusjon. Nå var det bare snakk om at denne saken i bladet/på nettsiden hadde en uheldig signaleffekt.

Poenget mitt er at jeg synes det har en heldig signaleffekt. En sånn sak gjør at flere får lyst til å komme seg ut i skauen og ha det gøy og det er bra av de grunner jeg har nevnt.
Samtidig sier jeg at man ved div. lokalt arbeide kan påvirke kunnskapsnivået og vise gode hensikter på flere nivåer.

Redigert av Gammelogdesperat; 22/09/2014 15:16.

iq
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: Gammelogdesperat] #1861607 22/09/2014 15:18
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det forutsetter da at det finnes folk som er avhengig av dette tiltaket for å komme seg ut i skogen for å ha det gøy. Det skjønner jeg ikke logikken i. Kan du meg litt innsikt i hvordan disse tenker?

- Robert Green Ingersoll
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: GeirK] #1861610 22/09/2014 15:22
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Sitat: pedaIglipp
Sitat: larsb
Det er forskjell på å se dust ut på TV og å gi gratispoeng til forbudsforkjempere.
LarsB

Det er jo den helt åpenbare stridskjernen her.

Tilstanden vi er i, hvor syklister må gå med silketøfler for å ikke starte en eller annen lemfeldig reguleringsprosess, er ikke bærekraftig.

At terrengsykkel.no da kjører en artig realityserie blir jo da blåst helt ut av dimensjoner, sånn som Dynastiet på NRK omtrent. Greit nok at det er sånn det er, men jeg synes da at selve Stravasaken bare er en tydliggjøring av reguleringsproblemet enn selve problemstillingen rundt selve syklingen.

Her går det an å ha to tanker i hodet samtidig. Inntil reguleringsproblemet er løst, bør syklister sørger for at andre brukergrupper ikke får ammunisjon til å utnytte en "lemfeldig reguleringsprosess" for alt den er verd.

Kanskje Terrengsykkel burde skrive en skikkelig sak om reguleringsproblemet. Tror det kunne blitt en meget interessant artikkel, og mange inklusive meg kunne lært mye. Det hadde kanskje også vekket dugnadsånden i terrengsykkelmiljøene slik at flere bidro ig ikke noen få dro lasset alene?

Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: MuddyBear] #1861614 22/09/2014 15:28
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Ellers tillater jeg meg å minne debattantene på at friluftslovens FORUTSETNING for å gi lov til å sykle på stier i skogen er at det skjer "hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet".

- Robert Green Ingersoll
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft! [Re: GeirK] #1861623 22/09/2014 15:35
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Ellers tillater jeg meg å minne debattantene på at friluftslovens FORUTSETNING for å gi lov til å sykle på stier i skogen er at det skjer "hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet".

Om man leser den uten å tolke for mye så synes jeg det ligger mye begrensninger i akkurat teksten.

Lurer litt på om noen har gode argumenter for å dra med seg en sykkel med 160mm + vandring og grovere dekk enn en moped? For om man skal sykle hensynsfullt og med varsomhet så holder det vel med en sykkel med mye mindre vandring og langt fra så grove dekk?

Redigert av sveinaa; 22/09/2014 15:36.

Side 4 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support