Nybiltankar. Har 3 barn under 5 år och behöver en bil som klarar vinterföre över skog å mark! Spontant funderar jag på ford s max, Volvo xc 70, audi q5. Bästa är om samtliga barn får plats bak.
Har XC70, og kan ikke tenke meg en annen bil faktisk. Romslig, både i bredden og i lengden, spesielt bagasjerommet. Driftssikker, har kjørt ca 80.000 km og kun hatt vanlige sérviceutgifter ( 4.000 pr 30.000 km). Høy bakkeklaring, den fungerer utmerket på traktorstier på jakt. Og duver fint avgårde på motorveien. Og jeg liker at den ser ut som en stasjonsvogn, ikke som en kasse.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Stabil helt opp i 180km/t , faktisk. Der stoppet det. Jeg synes likevel at Q5-en min er et et godt stykke foran i kjøreegenskaper på veier som fordrer litt aktiv bruk av bremser og ratt.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Til de av dere som nevner X3 og Q5 som gode romslige familiebiler; har dere gått på akkord med begrepet "god plass"?
Jeg har prøvd begge, og funnet sittestilling for voksen person som serdeles kjiip når man har barneseter baki. Spesielt bakovervendte barneseter, og ingen av disse bilene står vel på pallplass når man skal ha 3 barnester i bredden?
Mulig det ikke er noe problem før man blir 189 høy og har lange smekre ben?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Jeg har bare ett lite barn og han sitter forovervendt, så her kan jeg ikke uttale meg. Q5 er ingen spesielt stor bil, nei. Jeg måtte ha sykkelkofferten på taket da vi dro til Værnes i sommer, mens min fars Skoda Octavia fikk all bagasjen inn bak da han hentet oss på Kjevik.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Ved pakking av ikke-ettergivende ting, er det jo like mye formen på bagasjerommet som selve størrelsen som avgjør. Dette gjelder typisk kofferter, barnevogner, sykler osv. Stort bagasjerom teller jo alltid positivt, men kompatibilitet mellom bagasjerom og det som skal stappes inn er også viktig. Mangler du akkurat 2 cm i lengderetningen (eller bredde eller høyde) hjelper det lite at du har et stort flott kubisk bagasjerom.
Gjelder dette kanskje for SUVer? Altså at bagasjerommet er høyt, men ikke nødvendigvis så stor grunnflate?
Nybiltankar. Har 3 barn under 5 år och behöver en bil som klarar vinterföre över skog å mark! Spontant funderar jag på ford s max, Volvo xc 70, audi q5. Bästa är om samtliga barn får plats bak.
Du skal egentlig ha nye SMAX som kommed med 4wd...
Ved pakking av ikke-ettergivende ting, er det jo like mye formen på bagasjerommet som selve størrelsen som avgjør. Dette gjelder typisk kofferter, barnevogner, sykler osv. Stort bagasjerom teller jo alltid positivt, men kompatibilitet mellom bagasjerom og det som skal stappes inn er også viktig. Mangler du akkurat 2 cm i lengderetningen (eller bredde eller høyde) hjelper det lite at du har et stort flott kubisk bagasjerom.
Gjelder dette kanskje for SUVer? Altså at bagasjerommet er høyt, men ikke nødvendigvis så stor grunnflate?
Dette er hele ulempen med mange "suv"er, de har mye volum, men mye av det er i høyden og ikke i grunnarealet. Ergo blir de ofte små i forhold til tradisjonelle stasjonsvogner.
Ford Kuga er jo ikke større enn en Focus, Q5 ikke større enn enn A4 X3 ikke større enn en 3serie Subaru Outback ikke større enn Legacy
Høyreiste koster bare mer. De lavere søsknene kjører som regel bedre.
Samtlige høyreiste biler koster mer enn sine lavere søsken. Bilprodusenter får bedre betalt for de høyreiste, uten at de koster så mye mer å produsere.
Beste vinterbilen jeg har eid er wrx sti(med dccd). Utrolig vinterbil. http://www.subaru-global.com/tec_dccd.html og du får den med 2 isofix og nesten en tesla i engangsavgift.
Permanent 4wd eller 2wd med "on demand" trekk på alle 4?
Kan du kalle en bil som har MULIGHET for 4wd for firehjulstrekker? Eller vil du kalle en bil MED firehjulstrekk for firehjulstrekker.
Som du ser av mitt innlegg, har jeg skrevet at det går rykter om at smax kommer med 4wd. Du skriver at den kommer med 4wd. Jeg spør ikke for å arrestere deg, kun fordi jeg er veldig nysgjerrig på dette:
Vet du at den kommer med 4wd, eller antar du det på grunn av at nye Mondeo kommer med 4wd?
Ford Kuga er jo ikke større enn en Focus, Q5 ikke større enn enn A4 X3 ikke større enn en 3serie Subaru Outback ikke større enn Legacy
Det er jo ikke sant.
Se f.eks. på innvendig bredde i baksete på henholdsvis A4 og Q5, med tre barnester bak er det noen nyttige centimeter i Q5 vs. A4.
Når det er sagt er utformingen minst like viktig mtp. barneseter. I en Q5 får man plass til tre barneseter (type puter med rygg uten isofix), mens man sliter mer i en Superb.
Jeg har gått for 525D x-drive. Etter min erfaring holder det fint med en vanlig bil på brøytede fjellveier, så jeg tror ikke jeg kommer til å savne ekstra bakkeklaring. Til gjengjeld får jeg en bil som gir grei kjøreglede året rundt på landeveien.
Testet en Golf 6 med Haldex i fjor vinter og den imponerte meg med tanke på fremkommelighet. Dro tilhenger opp bakke i 15cm løssnø uten problemer. Mer fremkommelighet en det trenger ikke jeg i hvertfall.
Med 3 barn er jo et tredelt baksete å foretrekke, alla det du får i Sharan, S-max mm. "Vinterføre over skog og mark" - da tenker jeg 4x4 og litt bakkeklaring. Du nevner selv et av de beste alternativene da, XC70. Klasseledende i bredde baksetet og bagasjerom. Har selv en V70 og selv om Golf, Octavia, Superb mm. hevder å ha større bagasjerom i VDA liter er dette annerledes in real life. Volvo sin rette bakluke og gode bredde (130 cm+) rett over de lave hjulhusene gjør at du vil få betydelig mer inn enn oppgitte VDA liter skulle tilsi. Subaru Outback/Legacy er på samme måte, et stort og praktisk bagasjerom, her får du i tillegg bedre plass i lengderettning i baksetet enn i XC70, men ikke helt samme bredden.
Ulempen med XC70 er at den begynner å bli gammel, selv om den har fått noen facelift, får du dessverre ikke den nye 8-trinns automaten og VEA-motorene med AWD i 60/70-serien. Min kontakt hos Bilia var usikker på om det ville komme, eller om dette først blir på neste modell av XC70, dvs. 2016 +
E-klasse er vel et alternativ, og sikkert andre svære biler i SUV-klassen som kanskje er innafor, men du skriver ikke noe om budsjett?
(EDIT: oops, ikke på mtbr forumet, nei, norske avgifter her, ja)
Relativt ny A4 Allroad Relativt ny Q5 Ikke fullt så ny Touareg XC60
(Selv hadde jeg gått for en av de første A6 Allroadene med 2.7T og fikset issuene med motor og understell. Akkurat de bilene er for spesielt interesserte og skrukyndige, men jeg digger dem)
Som du ser av mitt innlegg, har jeg skrevet at det går rykter om at smax kommer med 4wd. Du skriver at den kommer med 4wd. Jeg spør ikke for å arrestere deg, kun fordi jeg er veldig nysgjerrig på dette:
Vet du at den kommer med 4wd, eller antar du det på grunn av at nye Mondeo kommer med 4wd?
Den kommer med 4wd utåp nyåret, de reklamerer med det.