Emil vs. Strava: Appell for fornuft!
|
Re: Emil vs. Strava: Appell for fornuft!
[Re: ]
22/09/2014 09:56
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
(...)En slags sykkelrealityserie egentlig. Er dette da noe verre enn Paradise Hotel, Isdans, Big Brother, På hjul med Dag Otto og andre greier hvor deltakere risikerer kroniske og akutte lidelser, og en masse mindre ønskelig kultur blir til underholdning?
Så vidt meg bekjent finnes det kun veldig marginale grupper (som uansett ikke ser på TV) som vil forby pardans. Slik forholder det seg ikke med stisykling. Det er forskjell på å se dust ut på TV og å gi gratispoeng til forbudsforkjempere. LarsB
|
|
|
[Re: RazeFaze]
22/09/2014 09:58
|
GeirK
More than words
|
More than words
Kanskje ikke Eliten, men Stravajaging foregår ned der på daglig basis Geir... og har gjort det i noen år. Det samme skjer på omtrent alle andre kjente nedfarter i Bymarka. Korte og lange.
Jeg er klar over det, men vi trenger ikke gjøre det verre enn det allerede er ved å reklamere for det med utforeliten i spissen.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: knuthaug]
22/09/2014 10:00
|
GeirK
More than words
|
More than words
Her synes jeg du litt går i fella, som du selv påpekte tidligere, om å forholde seg til verden slik man synes den skal være, heller enn slik den er. Det er ingen tvil om at KOM-jaging og #enduro-trening foregår på nedoverstier allerede i dag, også populære fotstier.
Jeg er klar over det, men vi trenger ikke gjøre det verre enn det allerede er ved å reklamere for det med utforeliten i spissen.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: MuddyBear]
22/09/2014 10:00
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Kanskje ikke Eliten, men Stravajaging foregår ned der på daglig basis Geir... og har gjort det i noen år. Det samme skjer på omtrent alle andre kjente nedfarter i Bymarka. Korte og lange. Selvsagt er det mange som jager etter rekorder, på samme måte som det mange som kjører for fort på veiene. Men det er ingen organisasjoner el.l. som legger opp til dette. Men om NAF hadde laget et arrangement der Petter Solberg skulle sette rekord ned Sognefjellsvegen, Trollstigen el.l i sommersesongen, hadde det nok (naturligvis) blitt en og annen reaksjon...
Redigert av Flex; 22/09/2014 10:01.
|
|
|
22/09/2014 10:01
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Jeg syns ikke det er bra nok med "det er bare å bremse ned" eller "sende en speider i forkant". Risikoen for uhell virker uakseptabelt høy for meg. Syklistens ansvar betyr ikke at h*n kan gjøre hva h*n vil så lenge h*n tar konsekvensene etterpå. Det betyr at h*n skjønner hva man kan og ikke kan gjøre, uavhengig av andres manglende hemninger.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
22/09/2014 10:03
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Hvis folk skal trene på nedoverrettede fartsdisipliner så får de oppsøke anlegg som er bygget for dette eller finne stier der det GARANTERT ikke komme turgåere. Den dagen utforeliten begynner å sette Strava-benchmark ned Våttakammen, kommer jeg til å anmelde dem for brudd på friluftsloven.
Kanskje ikke Eliten, men Stravajaging foregår ned der på daglig basis Geir... og har gjort det i noen år. Det samme skjer på omtrent alle andre kjente nedfarter i Bymarka. Korte og lange. Vet ikke om du får sett denne dog... http://www.strava.com/segments/6902213 22,4 km i snitt ned Våttakammen en søndag? Satser på at det var seint på kvelden.
Big wheels keep on turning
|
|
|
22/09/2014 10:10
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Poenget er ikke at Emil C. setter raske tider på Strava-segmenter. Sykler han (og alle andre) med hodet og tar hensyn til andre folk som måtte befinne seg på stiene er alt hunky dory. Problemet er at når Norges (nordens) største talerør form terrengsyklister, og kanskje den organisasjonen som påvirker disse mest, lager en kul sak om det, vil det fort kunne brukes som "bevis" (merk anførselstegnene) på "idiotoppførsel" fremlagt av de som ønsker å motarbeide oss syklister.
I tillegg til at det vil kunne lokke andre raske syklister med dårligere utviklet fornuft og konsekvensanalyse til å prøve det samme. Kanskje med mindre heldig utfall. Ikke Emils eller Terrengsykkels ansvar, kanskje, men likevel... Selvsagt kommer dette til å skje uansett, men det er ikke sikkert man bør ønske å bidra til det likevel.
|
|
|
22/09/2014 10:13
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg har alltid trodd nedover sykling handlet om å sykle fort. Har og innbilt meg at mange av de som driver med det elsker fart og spenning og uavhengig av Strava ville klint til like mye?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: Stein]
22/09/2014 10:13
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I tillegg til at det vil kunne garantert lokke andre raske syklister med dårligere utviklet fornuft og konsekvensanalyse til å prøve det samme. Kanskje med mindre heldig utfall.
Redigert av Oystein L; 22/09/2014 10:14. Rediger grunn: Måtte rette litt for Stein
|
|
|
[Re: larsb]
22/09/2014 10:14
|
Tollef
Ringrev
|
Ringrev
Så vidt meg bekjent finnes det kun veldig marginale grupper (som uansett ikke ser på TV) som vil forby pardans. Slik forholder det seg ikke med stisykling.
Hvordan vil du karakterisere gruppen som vil forby stisykling? I mine øyne er det en liten gruppe som vil dette, mens flesteparten av Norges befolkning bryr seg ikke nevneverdig. Medlemsmassen kan være stor, men forkjemperne av forbud vil jeg tro er ganske få. Flesteparten av medlemmene vil jeg tro er i "bryr meg ikke". Jeg blir litt oppgitt av opphausingen av konflikten mellom syklister/fotgjengere. Jeg sykler masse på populære stier i Østmarka og møter sjeldnere enn 1 gang i året mugne fotgjengere (det hender til og med at jeg tar tiden på meg selv i nedoverbakkene og må stoppe for fotgjengere). Overdriv heller ikke risikoen. Å bremse en sykkel til "passere fotgjengerfart" i møte med fotgjenger går temmelig fort, og for egen del alltid innenfor "får øye på fotgjenger" til "passerer fotgjenger". Husk også at førstepersonsfiliming med vidvinkel alltid ser mye raskere ut enn det egentlig er.
|
|
|
[Re: Tollef]
22/09/2014 10:16
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Så vidt meg bekjent finnes det kun veldig marginale grupper (som uansett ikke ser på TV) som vil forby pardans. Slik forholder det seg ikke med stisykling.
Hvordan vil du karakterisere gruppen som vil forby stisykling? I mine øyne er det en liten gruppe som vil dette, mens flesteparten av Norges befolkning bryr seg ikke nevneverdig. Medlemsmassen kan være stor, men forkjemperne av forbud vil jeg tro er ganske få. Flesteparten av medlemmene vil jeg tro er i "bryr meg ikke". Jeg blir litt oppgitt av opphausingen av konflikten mellom syklister/fotgjengere. Jeg sykler masse på populære stier i Østmarka og møter sjeldnere enn 1 gang i året mugne fotgjengere (det hender til og med at jeg tar tiden på meg selv i nedoverbakkene og må stoppe for fotgjengere). Overdriv heller ikke risikoen. Å bremse en sykkel til "passere fotgjengerfart" i møte med fotgjenger går temmelig fort, og for egen del alltid innenfor "får øye på fotgjenger" til "passerer fotgjenger". Husk også at førstepersonsfiliming med vidvinkel alltid ser mye raskere ut enn det egentlig er. Kan man skille mellom stisykling og nedover basert stisykling med skikkelig rigg?
|
|
|
[Re: Tollef]
22/09/2014 10:39
|
Dan
More than words
|
More than words
Overdriv heller ikke risikoen. Å bremse en sykkel til "passere fotgjengerfart" i møte med fotgjenger går temmelig fort, og for egen del alltid innenfor "får øye på fotgjenger" til "passerer fotgjenger". Husk også at førstepersonsfiliming med vidvinkel alltid ser mye raskere ut enn det egentlig er. Jada, det er ikke det å sykle fort på sti i seg som er problemet. Problemet er at når du kobler fortsykling til en tidtagning som gjør at et run er ødelagt hvis man må bremse for mye underveis så vil resultatet bli at noen strekker strikken i forhold til hvilken passeringsfart som er akseptabel i møte med fotgjengere.
|
|
|
[Re: Dan]
22/09/2014 10:44
|
GeirK
More than words
|
More than words
Bingo. Hvis man føler at man har hatt et bra run og for en gangs skyld har truffet på alle linjevalgene, skal det noe til å bryte gjennom testosteron- og adrenalintåka og ødelegge hva som kan bli ny pers for å bevare fred og ro i forholdet til turgåerne.
|
|
|
[Re: GeirK]
22/09/2014 11:15
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Bingo. Hvis man føler at man har hatt et bra run og for en gangs skyld har truffet på alle linjevalgene, skal det noe til å bryte gjennom testosteron- og adrenalintåka og ødelegge hva som kan bli ny pers for å bevare fred og ro i forholdet til turgåerne. Men det er absolutt ikke umulig. Jeg har null problem med det... Også kan jeg fantasere om hvilken tid jeg hadde fått om det ikke var folk der, når jeg kommer hjem.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: GeirK]
22/09/2014 11:23
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Bingo. Hvis man føler at man har hatt et bra run og for en gangs skyld har truffet på alle linjevalgene, skal det noe til å bryte gjennom testosteron- og adrenalintåka og ødelegge hva som kan bli ny pers for å bevare fred og ro i forholdet til turgåerne. Burde man ta dette forebyggende og kanskje være så tøff at man setter spørsmålstegn ved #enduro på stier man ikke har sikret?
|
|
|
[Re: sveinaa]
22/09/2014 11:27
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Burde man ta dette forebyggende og kanskje være så tøff at man setter spørsmålstegn ved #enduro på stier man ikke har sikret?
Hva mener du? Enduro er en konkurranseform, og under konkurranser er selvsagt løypene sikret. Trening til Enduroløp, altså stisykling, må man kunne forvente at skal skje i henhold til lover og regler, og at hensyn tas. ...Det må man selvsagt når det kommer til trening til Birken også, og vi vet jo hvordan det ofte går, så... 
|
|
|
[Re: Dan]
|
Tollef
Ringrev
|
Ringrev
Det vil alltid være noen som passerer fotgjengere i for høy hastighet. Disse filmene kommer neppe til å øke dette problemet nevneverdig.
Bør man forby bilspill?
|
|
|
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Takk for engasjementet og tilbakemeldingene.
Vi i Terrengsykkel tar tilbakemeldingene i denne tråden til oss og vurderer akkurat nå hva vi skal gjøre videre med denne video-serien.
Utgangspunktet var at vi tente på ideen om å lage en morsom tv-serie om et fenomen som er blitt svært populært blant norske stisyklister. Vi vet at sykling på sti i stor fart foregår i dag, både av de som er på Strava og blant dem som bare synes det er gøy å sykle fort i nedoverbakker. For mange er dette selve essensen av stisykling, og det er en viktig del av det universet Terrengsykkel dekker. Terrengsykkel er samtidig opptatt å oppfordre folk til å ta forholdsregler, og vise fornuft og forsiktighet når vi/de sykler fort på sti. Strava er for mange en super tjeneste som gjør at man kan oppdage nye stier, bryne seg på tider til kamerater, og finne motivasjon i øving- og treningshverdagen. Men Strava fører også med seg et ansvar om å vise forsiktighet. I mange sammenhenger kan det være så enkelt som å velge bort Stravasegmenter som ikke egner seg for konkurrering, eller å velge tider på døgnet, og i uka med stor omhu. Eller det handler om å alliere seg med venner for å sikre klar bane. Dette gjøres i større og mindre grad allerede, men ytterligere bevistgjøring rundt dette kan være lurt og kan være noe en video-serie kan bidra til.
Verken vi eller andre som driver med stisykling, kan late som om sykling nedover på sti i stor fart ikke foregår. Videomateriale som dokumenterer det finnes allerede i massevis. Men vi ser at Terrengsykkel har et spesielt ansvar her, og redaksjonen vurderer nå hvordan vi kan redigere og presentere serien med Emils Strava-rekorder på en måte som gjør at vi kan ivareta et fokus på sikkerheten, harmonien i skogen og terrengsyklingens rykte.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
22/09/2014 11:32
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Vi i Terrengsykkel tar tilbakemeldingene i denne tråden til oss og vurderer akkurat nå hva vi skal gjøre videre med denne video-serien.
Utgangspunktet var at vi tente på ideen om å lage en morsom tv-serie om et fenomen som er blitt svært populært blant norske stisyklister. Vi vet at sykling på sti i stor fart foregår i dag, både av de som er på Strava og blant dem som bare synes det er gøy å sykle fort i nedoverbakker. For mange er dette selve essensen av stisykling, og det er en viktig del av det universet Terrengsykkel dekker. Terrengsykkel er samtidig opptatt å oppfordre folk til å ta forholdsregler, og vise fornuft og forsiktighet når vi/de sykler fort på sti. Strava er for mange en super tjeneste som gjør at man kan oppdage nye stier, bryne seg på tider til kamerater, og finne motivasjon i øving- og treningshverdagen. Men Strava fører også med seg et ansvar om å vise forsiktighet. I mange sammenhenger kan det være så enkelt som å velge bort Stravasegmenter som ikke egner seg for konkurrering, eller å velge tider på døgnet, og i uka med stor omhu. Eller det handler om å alliere seg med venner for å sikre klar bane. Dette gjøres i større og mindre grad allerede, men ytterligere bevistgjøring rundt dette kan være lurt og kan være noe en video-serie kan bidra til.
Verken vi eller andre som driver med stisykling, kan late som om sykling nedover på sti i stor fart ikke foregår. Videomateriale som dokumenterer det finnes allerede i massevis. Men vi ser at Terrengsykkel har et spesielt ansvar her, og redaksjonen vurderer nå hvordan vi kan redigere og presentere serien med Emils Strava-rekorder på en måte som gjør at vi kan ivareta et fokus på sikkerheten, harmonien i skogen og terrengsyklingens rykte.
Takk! Et glimrende og seriøst svar. Håper det finnes en løsning, for jeg må jo innrømme at jeg har lyst til å se videoene. 
|
|
|
22/09/2014 11:35
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Burde man ta dette forebyggende og kanskje være så tøff at man setter spørsmålstegn ved #enduro på stier man ikke har sikret?
Hva mener du? Enduro er en konkurranseform, og under konkurranser er selvsagt løypene sikret. Trening til Enduroløp, altså stisykling, må man kunne forvente at skal skje i henhold til lover og regler, og at hensyn tas. ...Det må man selvsagt når det kommer til trening til Birken også, og vi vet jo hvordan det ofte går, så... Jeg mente ikke å henge ut #enduro. Men det må jo være legitimt å spørre om dette, uten at klørne kvesses? Nedoverbasert sykling med + 150mm demping kan for mange virke skremmende da det bare rett og slett går fort. Det at Birken syklister (hva nå enn det er?) kjører som tullinger, er neppe et argument for at andre også skal gjøre det? 
|
|
|
22/09/2014 11:37
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Nei, jeg skjønte det. Ville bare presisere at "Enduro" ikke er en bestemt type sykling, men en konkurransefrom som går på "vanlige" stier.
|
|
|
22/09/2014 11:40
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Takk! Et glimrende og seriøst svar. Håper det finnes en løsning, for jeg må jo innrømme at jeg har lyst til å se videoene. Dersom Terrengsykkel sikrer stiene under opptakene og informerer om at opptak er gjort under sikre forhold vil man oppnå nettopp det.
|
|
|
22/09/2014 11:42
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Meget bra svar fra vyrde red.
Big wheels keep on turning
|
|
|
22/09/2014 11:48
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Med en bra disclaimer, kanskje litt "fornuft-formaninger", enten som tekst eller noen velvalgte ord fra l'editor, i starten av hver film, og kanskje la kameraet sveipe innom "sikkerhetsforanstaltningene" som blir tatt slik at det synes at her blir det gjort ekstra tiltak, burde mye være gjort.
Litt "så fort går det an å sykle strava-segmentene når man er enduromester/tidligere utformester OG legger forholdene til rette for at man kan sykle fort påen sikker måte."
|
|
|
22/09/2014 12:51
|
btm
Besatt
|
Besatt
Kanskje også sørge for å møte noen fotgjengere i en av filmene, der Emil stopper helt opp, hilser og slår av en prat, for på den måten å ufarliggjøre dette?
btm
|
|
|
22/09/2014 12:53
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Med en bra disclaimer, kanskje litt "fornuft-formaninger", enten som tekst eller noen velvalgte ord fra l'editor, i starten av hver film, og kanskje la kameraet sveipe innom "sikkerhetsforanstaltningene" som blir tatt slik at det synes at her blir det gjort ekstra tiltak, burde mye være gjort. Ja, da blir nok Vestmarkas Ønner beroliget og alt er bare fryd og gammen. En god disclaimer er det som trengs... 
|
|
|
[Re: Øyvind V]
22/09/2014 12:56
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Med en bra disclaimer, kanskje litt "fornuft-formaninger", enten som tekst eller noen velvalgte ord fra l'editor, i starten av hver film, og kanskje la kameraet sveipe innom "sikkerhetsforanstaltningene" som blir tatt slik at det synes at her blir det gjort ekstra tiltak, burde mye være gjort. Ja, da blir nok Vestmarkas Ønner beroliget og alt er bare fryd og gammen. En god disclaimer er det som trengs... Ingenting slår som en god sarkastisk kommentar:) Her får du frem poenget, uten å støte noen (tror jeg). Enig forresten..
|
|
|
[Re: Øyvind V]
22/09/2014 12:58
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Med en bra disclaimer, kanskje litt "fornuft-formaninger", enten som tekst eller noen velvalgte ord fra l'editor, i starten av hver film, og kanskje la kameraet sveipe innom "sikkerhetsforanstaltningene" som blir tatt slik at det synes at her blir det gjort ekstra tiltak, burde mye være gjort. Ja, da blir nok Vestmarkas Ønner beroliget og alt er bare fryd og gammen. En god disclaimer er det som trengs... Nei. Dem skal det nok mer til å berolige, men da ville i alle fall ikke videoene være "råsykling på trafikkerte stier."
|
|
|
[Re: EHAa]
22/09/2014 12:59
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Med en bra disclaimer, kanskje litt "fornuft-formaninger", enten som tekst eller noen velvalgte ord fra l'editor, i starten av hver film, og kanskje la kameraet sveipe innom "sikkerhetsforanstaltningene" som blir tatt slik at det synes at her blir det gjort ekstra tiltak, burde mye være gjort. Ja, da blir nok Vestmarkas Ønner beroliget og alt er bare fryd og gammen. En god disclaimer er det som trengs... Ingenting slår som en god sarkastisk kommentar:) Her får du frem poenget, uten å støte noen (tror jeg). Enig forresten.. Markedsføres det som enkelthendelser og rekordforsøk, under sikreforhold (sperret sti), så kan ingen bruke dette mot stisykling på generell basis.
|
|
|
[Re: sveinaa]
22/09/2014 13:05
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
I og med at fokuset er på Strava, så synes jeg koblingen til å oppfordre til etterfølgelse blir litt for tett. Det er jo hele poenget med Strava. "Se hvor fort jeg syklet, klarer du å slå den?".
|
|
|
|
|