Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 5 1 2 3 4 5

Kun tre damer tatt ut til VM

Re: Kun tre damer tatt ut til VM [Re: Tobben63] #1859057 17/09/2014 21:40
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg skjønner ingen ting. Ville trodd 2 rutinerte ryttere som har nivået hadde bidratt positivt til laget. Har ikke sett at Linn Torp har kommentert uttaket? Har jeg gått glipp av det?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Kun tre damer tatt ut til VM [Re: Cantona] #1859086 18/09/2014 03:22
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Cantona

....gjør at det blir mulighet for at det ble to flybilletter ledige som kan erverves av forbundsfolk eller fru forbundsmann..

Tull.
Selvfølgelig reiser ingen turister til VM for NCF's regning.

Re: Kun tre damer tatt ut til VM [Re: olechr] #1859153 18/09/2014 07:39
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: olechr
Det er vel det som er litt av problemet med det uttaket her at man ikke har tatt med de som klatrer best og har best forutsetninger for å henge med. Uten at jeg følger med så mye så virker det rart at Lorvik og Johnsen sammen med Miriam er de som burde ha vært der.

Sånn sett så er argumentene litt vikene.

Du har fulgt med nok..
Det er garantert ikke de tre med høyest w/kg som er tatt ut.
Så da blir det litt snedig og bruke det som argument at w/kg er viktig i denne løypa.
Den med høyest sitter hjemme.

Når man slipper over de fartshumpene man har av bakker i NC før man er halvveis, så kan det kanskje bli litt hardt i VM, da hjelper det ikke å være ung..

Re: Kun tre damer tatt ut til VM [Re: Oystein L] #1859422 18/09/2014 12:18
Cantona Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Oystein L
Sitat: Cantona

....gjør at det blir mulighet for at det ble to flybilletter ledige som kan erverves av forbundsfolk eller fru forbundsmann..

Tull.
Selvfølgelig reiser ingen turister til VM for NCF's regning.

Var ment som tull fra min side også, men ser i ettertid at akkurat det kommer dårlig frem:-)

Barberer legga:)
Re: Kun tre damer tatt ut til VM [Re: Tobben63] #1859423 18/09/2014 12:18
sveinaa Offline
More than words
More than words
Den første stigningen har snitt 3,5% (max 8%) stigning over 5,1 km og den andre stigningen har snitt 6,6% (max 10%) stigning over 1,1 km og begge skal kjøres 14 ganger. Løypa kan vel sies å være sånn passelig knallhard?

Re: Kun tre damer tatt ut til VM [Re: Tobben63] #1859573 18/09/2014 15:27
sveinaa Offline
More than words
More than words

Redigert av sveinaa; 18/09/2014 15:38.

Re: Kun tre damer tatt ut til VM [Re: sveinaa] #1860851 21/09/2014 11:13
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Karl Lima er jo ikke akkurat objektiv, så ville tatt det som kommer derfra med en klype salt..
Ser fra VM lagtempo og der starter man med 6 og må vel være 4 i mål.. De to som ikke var med inn var de to som er tatt ut.
De tre beste er ikke de som starter neste helg, det er jeg helt sikker på og det er uansett det som blir mest feil.

Re: Kun tre damer tatt ut til VM [Re: Kriss] #1861562 22/09/2014 14:24
T
tango Offline
Fersking
Fersking
T
I utgangspunktet er det vel 5 ganske jevne jenter det er snakk om. Lorvik droppes nok først og fremst fordi hun sliter med rykk og napp og at hun ikke tør å plassere seg i feltet internasjonalt - dermed kjøres hun av i de internasjonale rittene der det ikke bare er lange bakker. Etter hva jeg har hørt lykkes hun dermed heller ikke i å bidra for laget - dette så jeg også Falk var krystallklar på - hun tar ikke oppgavene hun blir tildelt i internasjonale ritt og har ikke utviklet denne egenskapen siden i fjor, da det tok en bakke før hun var kjørt av VM-feltet (Miriam satt jo med lange..). Johnsen tas vel ikke med fordi hun dessverre nok har stagnert som rytter de siste to årene, og da man tar alderen i betraktning så ser vel ikke forbundet nok potensial fremover.

Lorvik og Miriam har vært kapteinene i landslagsritt med mye bakker, mens det er kjørt for Emilie og Johnsen i mer flate etapper. Likevel er det vel faktisk Eline som har flest topp ti med landslaget i år - 4 stk - siste var en 8. plass i en svært hard profil i Ardeche, uten laghjelp - der f.eks Johnsen var kjørt av med mer enn 10 min.

Faktum er vel at Miriam og Eline er like konkurransedyktige internasjonalt som de norske gutta i U23, men de mangler dessverre et lag rundt seg i U23 og de har ikke et U23 VM å delta i. Miriam ble vel ca 12 i EM etter flere bruddforsøk, mens Eline hentet 1 min på hovedfeltet etter teknisk stopp på sisterunden - og gikk inn med feltet på en dag med sykdom i kroppen.

Jeg tror likevel VM blir en tøff opplevelse for de tre som skal delta, og dessverre tror jeg ikke opplevelsen hadde blitt så mye bedre om de var 5. At de velger å gå for de unge da de først velger bort noen, mener jeg er opplagt. Dette er gode jenter, men som sendes ut i hardt vær(les: senior elite) fordi UCI ikke praktiserer likestilling enda. Se for dere at U23-gutta skulle stille i senior VM, hvor bra hadde det gått?

At de velger bort junior jenter er ikke til å forstå. I EM var det flere av juniorgutta som ikke bidro, og beste kom inn på 23. plass i kamp om 6. plass. Beste junior jente kom inn på 24. plass i kamp om 6. plass..... Og hvem hadde tro på topp ti for Eline i 2012?

Re: Kun tre damer tatt ut til VM [Re: Tobben63] #1865099 28/09/2014 20:03
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Jeg har nå lest gjennom Forbundets utdyping av dameuttaket og reagerer fortsatt på en del av det som sies.

Og diskusjonen overfor dreier seg mest fellesstarten. Jeg reagerer også på at de ikke sender noen på tempoen.

Nettopp på tempo burde det være mulig for forbundet å satse. Dette krever ikke all verdens støtteapparat og man kan jobbe målrettet med noen få parametere for å bli best mulig. Det er mye mindre rom for tilfeldigheter på tempo, og man er ikke avhengig av en spesiell løypeprofil som passer der yttertypene man har.

Nok en gang er det punktet som er mest opprørende det som sies om terskelwatt. Norgesmesteren på tempo i år, Thrude Natholmen har en terskelwatt på ca 4,55 w/k - 4,75 w/kg, og vant i år med noen sekunder. Dermed er nok nummer 2 ikke så altfor langt unna heller. Som flere har nevnt overfor ligger flere andre jenter også på +-4,5 w/kg.

Det er da ganske drøyt av forbundet og si at norske jenter er håpløst langt unna internasjonalt toppnivå og offentlig sr at de ligger på 3,6 w/kg i snitt. Dette er jo direkte feil for de beste norske jentene.

På spørsmålet om alder trekker forbundet fram Gunn Rita Dahle, noe som jo skulle understreke poenget, om at man kan være god selv om man ikke er ung. Men hun sykler jo ikke på landevegslandslaget. De siste årene har det vært flere Norske jenter som har vunnet NM i tempo når de var +- 40. Ingen har fått sjansen i VM. Her konstaterer forbundet bare at nivået ikke er høyt nok blant de norske, men forbundet har aldri gjort noe for å utvikle disse jetene videre.

En siste ting, å ta ut laget bare to uker før mesterskapet gjør det ikke akkurat lett å lage et skikkelig formtoppingsopplegg. Jeg tipper at dette var med på å ødelegge for Reidar. Allerede etter NM burde han fått beskjed om at han var uttatt til VM slik at han kunne toppet formen, og det samme burde ha blitt gjort for jentene.

Re: Kun tre damer tatt ut til VM [Re: sigmund1] #1865132 28/09/2014 20:46
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: sigmund1

På spørsmålet om alder trekker forbundet fram Gunn Rita Dahle, noe som jo skulle understreke poenget, om at man kan være god selv om man ikke er ung. Men hun sykler jo ikke på landevegslandslaget. De siste årene har det vært flere Norske jenter som har vunnet NM i tempo når de var +- 40. Ingen har fått sjansen i VM. Her konstaterer forbundet bare at nivået ikke er høyt nok blant de norske, men forbundet har aldri gjort noe for å utvikle disse jetene videre.

Uansett så er det jo ingen som er i nærheten. Det de poenkterer er vel at er mann 40 og god så blir mann tatt ut. Å vinne NM er ikke det samme som at man har noe i VM og gjøre.

Selv om jeg fortsatt trur feil folk blir sendt. Å tåle rykk og napp ser jeg ikke som noe grunn til å ikke sende Lorvik. For damene ryker jo ikke. Hadde ikke klart å kjøre jevnere om mann hadde prøvd. Det nærmeste mann kom rykk og napp før finalen var når folk veltet og da ventet de jo på hverandre igjen.

Uansett så er det langt igjen. Når de utaler at neste år er målet topp 10 da trur jeg det er greit med en liten realitets sjekk. For da er det mye som skal skje i løpet av vinteren :-P

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Side 5 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support, Valentino