Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

TR: Port de Sóller, Mallorca

TR: Port de Sóller, Mallorca #1860255 19/09/2014 14:21
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Dette er en samling av turtips, siden jeg fikk sneket inn 3 turer med Port de Soller som utgangspunkt.

Tur 1: Port de Soller - Soller - Fornalutx
Vitale data: ca 23 km / 2 timer / 500 høydemeter
GPX: http://www.strava.com/activities/194582920
Vanskelighetsgrad: Middels teknisk nedkjøring første del, mye løs stein og "trappetrinn" i den bygde stien GR221.

Utgangspunkt: Sykling på asfalt til start på sti/oppover grusvei. 98% av oppoversyklingen gjøres på grusvei i starten av turen.

Etter 3-400 høydemeter er utsikten upåklagelig.

Rett etter dette kan man velge å ta en avstikker opp til en restaurant/utsiktspunkt, det droppet jeg pga tidsklemma, men det skal visst være råflott.
http://no.tripadvisor.com/Restaurant_Rev...ic_Islands.html

På toppen venter olivenlundene på besøk.

Her er det bare å gi gass...

Turen fortsetter videre ned til småbyen Fornalutx - her er utsikten nedover dalen fantastisk, og man har et pent antall høydemeter igjen på gammel håndbygd sti gjennom oliven og sitronlunder, før man er tilbake til utgangspunktet.

Tur 2: Port de Soller - Soller - Deia
Vitale data: ca 30 km / 2,5 timer / 800 høydemeter
GPX: http://www.strava.com/activities/194808281
Vanskelighetsgrad: Middels teknisk, noen steinete nedkjøringer men jevnt over enkelt og solid underlag. Bra med høydemeter.

Start fra sentrum av Soller, retning Palma. Mesteparten av syklingen i starten er oppover grusvei og asfalt.

Etter første klatring på asfalt venter denne utsikten over Soller:

Etter dette er det litt transport bortover og oppover...før stien virkelig begynner

Flott utsikt fra toppunktet før man faller inn på GR221.

...som er en ganske imponerende håndbygd sti.

Redigert av Anders A-R; 19/09/2014 14:22.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: TR: Port de Sóller, Mallorca [Re: Anders A-R] #1860256 19/09/2014 14:23
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Og utsikten langs stien er upåklagelig!

Mye bra sti og god flyt venter - før man tråkler seg ned noen hundre meter på asfalt til vannkanten i Deia:

Returen er mye tråkling på asfalt, dessverre. Men det betaler seg.

Tur 3: Bunyola - Sa Communa
Vitale data: ca 20 km / 2 timer / 760 høydemeter
GPX: http://www.strava.com/activities/195716158
Vanskelighetsgrad: Middels tekniske nedkjøringer, skarpe steiner og fare for snakebites.

Her må man transportere seg selv ca 15min med bil i retning Palma. Parkering langs hovedvei, eller shuttling deler av strekningen dersom man er så heldig å ha sjåfør.

Etter en mildt sagt tøff klatring venter heldigvis belønningen.

Her er det en del elementer dersom man spotter de underveis - mulighet for luftige svev, men DH-rettet slange er et must. Jeg punkterer sjelden, men her ble det hele 2 snakebites innenfor en kilometer.

Panoramashot etter å ha lekt seg et par hundre høydemeter ned, og klatret opp igjen mot toppen.

Nydelig nedkjøring mot Bunyola

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: TR: Port de Sóller, Mallorca [Re: Anders A-R] #1860259 19/09/2014 14:30
O
Ole M Offline
Entusiast
Entusiast
O
Dette så fryktelig fristende ut! Når er bildene tatt?

Re: TR: Port de Sóller, Mallorca [Re: Anders A-R] #1860375 19/09/2014 19:25
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Forrige uke, kom hjem i går. Så vi fikk virkelig godværet der nede, tett på 30 grader midt på dagen hele uka. Jeg startet i 8-9 draget de to første turene, og da gikk det greit. Den siste turen ble med oppstart ca 1200, og det straffet seg i klatringen opp de første 450 høydemeterne.

Litt tilleggsinfo om GR221 (og mange fine bilder) http://www.seemallorca.com/activities/walking/gr221-dry-stone-route

Re: TR: Port de Sóller, Mallorca [Re: Anders A-R] #1860388 19/09/2014 19:51
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Lekkert - og flott turrapport!

Re: TR: Port de Sóller, Mallorca [Re: Anders A-R] #1861495 22/09/2014 12:56
lmo Offline
Entusiast
Entusiast
Flott! Har syklet litt på kryss og tvers på landeveien, men kanskje jeg skulle prøve meg utenfor neste gang jeg er nedover.
Har forresten spist middag på restauranten du nevner. Fantastisk utsikt og grei mat (men uten Michelin stjerner). Dessuten ble det et is og Colastopp der på klatringen opp fra Port de soller til tunnelen (890 hm) i 38 grader i sommer.

Re: TR: Port de Sóller, Mallorca [Re: Anders A-R] #1861531 22/09/2014 13:44
sveinaa Offline
More than words
More than words
Ikke meningen å kuppe denne tråden, men hadde 2 supre turer på andre siden av Mallorca (Cala Millor) i sommer med disse:

http://www.roxybikes.de/roxybike-home-english.html

Supre guider og syklet sammen med tyskere, nederlendere, dansker og sveitsere.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: TR: Port de Sóller, Mallorca [Re: Anders A-R] #1875956 18/10/2014 18:33
adrenaline Offline
Entusiast
Entusiast
Herlig å lese denne tråden. Har selv mange ganger parkert inntil samme skiltet som på bilde nr tre før turen nedover til Fornalutx begynner. Mange flotte stier i Soller området.
Her er et par godbiter som jeg anbefaler for neste gang turen går til sydenlandet

http://www.strava.com/segments/1674443

http://www.strava.com/segments/1668803

Redigert av adrenaline; 18/10/2014 18:35.

Specialized Camber Expert Carbon EVO 29, Niner RIP9, Niner SIR9
Re: TR: Port de Sóller, Mallorca [Re: adrenaline] #1875970 18/10/2014 19:14
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
yes
Biniaraix ser veldig interessant ut, jeg satt faktisk og studerte OSM der nede for å finne noe gull, og vurderte lenge å få shuttling opp til akkurat den der, og for så vidt området rundt militærbasen og rote meg tilbake til byen. Det er GR221 hele veien omtrent, er det ikke? Tok du noen bilder?

Redigert av Anders A-R; 18/10/2014 19:50.

Re: TR: Port de Sóller, Mallorca [Re: Anders A-R] #1875994 18/10/2014 20:28
adrenaline Offline
Entusiast
Entusiast
Ja tok endel bilder, men litt googling på Barranc de Biniaraix så bør du finne masse bilder. Utrolig spektakulær billedskjønn tur.
Jeg tråkka alle de ørten fordømte kilometrene til Cuber, men det går fint an å kapre seg ei drosje som svipper deg opp på et kvarter ICON_WINK

Favorittturen min der starter fra Port soller og en liten spesialtur over første heia over Port soller før jeg kommer ned på veien igjen. Videre opp asfaltveien til den lille kirka ( st maria ettelllerannet) og inn på grusveien som du også kommer inn på når du krysser hovedveien. Så kan du jo veien opp og ned til Fornalutx. Kaffe og appelsinjuicestopp på torget før ferden videre på turstien tilbake til Soller. Krysse tvers igjennom soller og opp i lia på andre siden som du bruker på turen til Deia. Men ikke til Deia denne gangen, men krysse veien ved Son Bleda. Det lille hotellet akkurat på toppen i svingen. Ditt bilde nr sju.
Nok en kaffe og appelsinjuice stopp før sjarmøretappen tilbake til Port Soller som vises på den første turen jeg refererer til. Alternativt litt nedover hovedveien mot Deia og første vei til høyre og sikte mot fyrhuset ved innseilingen til Port soller. Og viola har du en rundtur rundt hele dalen og minmalt med asfalt ICON_WINK
Gleder meg til sommeren igjen. Vi reiser hit hvert år på ferie. Supert sted for både far, mor og barn

Redigert av adrenaline; 18/10/2014 20:32.

Specialized Camber Expert Carbon EVO 29, Niner RIP9, Niner SIR9

Moderator  support