Er hardtrening og makspuls sunt for godt voksne?
|
Re: Er hardtrening og makspuls sunt for godt voksne?
[Re: alfred]
25/09/2014 16:09
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har lest ( har ikke kilden her nå) at man mener at intervalløktene, og da særlig de berømmelige 4*4 , kan forårsake flimmer, mens rolig langkjøring er bedre fri helsa på lengre sikt. Men dette er vel hypoteser man forsker på nå, siden 'flimmerbølgen" blant hobbymosjonistene er ganske ny.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: HeavyDude]
25/09/2014 17:21
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Jeg har lest ( har ikke kilden her nå) at man mener at intervalløktene, og da særlig de berømmelige 4*4 , kan forårsake flimmer, mens rolig langkjøring er bedre fri helsa på lengre sikt. Men dette er vel hypoteser man forsker på nå, siden 'flimmerbølgen" blant hobbymosjonistene er ganske ny. Mener jeg har lest at ultraløpere hadde en større forekomst av hjerteflimmer, de trener vel mest i de lavere sonene. Det blir vel stikk motsatt av hva du har lest. Husk å ta mine utsagn basert på min hukommelse med noen klyper salt.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
25/09/2014 19:54
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
Nå har vel varighet også noe å si mtp skader på hjerte ikke bare intensitet, tenker da på type Birkebeinerennet altså mye mengde kombinert med mye hardt. Korte 4x4 økter i sone 4 ser jeg på som "sunne" og bra for folkehelsa Det ser jeg som belastende/nedbrytende(forutsatt at man kjører maks av hva man klarer i 4x4).
|
|
|
[Re: hrukin]
25/09/2014 20:34
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Mener jeg har lest at ultraløpere hadde en større forekomst av hjerteflimmer, de trener vel mest i de lavere sonene. Det blir vel stikk motsatt av hva du har lest. Husk å ta mine utsagn basert på min hukommelse med noen klyper salt.
Det har figurert i media ja, men forskningen spriker i alle retninger. Jeg prøvde å diskutere dette med "kjendistrener" Cornelis Elander i vår, se denne. At det går en grense et eller annet sted, er vel utvilsomt. Spørsmålet er hvor denne grensen går.
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
[Re: loik]
25/09/2014 20:37
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Det ser jeg som belastende/nedbrytende(forutsatt at man kjører maks av hva man klarer i 4x4). Jeg spør ikke for å krangle, men hva støtter du deg til her? Jeg ønsker å vite!
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
[Re: JayTe]
25/09/2014 21:28
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
Det ser jeg som belastende/nedbrytende(forutsatt at man kjører maks av hva man klarer i 4x4). Jeg spør ikke for å krangle, men hva støtter du deg til her? Jeg ønsker å vite! Hvordan masse 4x4 ol. regelmessig over tid påvirker min kropp/musklatur.
Redigert av loik; 25/09/2014 21:32.
|
|
|
[Re: Peez]
25/09/2014 21:50
|
TEK
Entusiast
|
Entusiast
Den er jeg forsåvidt enig i... Men jeg har nå sett noen 70-80-90 åringer i skikkelig knallform.
Veldig ofte har jeg sett dem ute i løypa i fin driv på ski/føtter osv, men jeg er ikke så sikker på om jeg noen gang har sett de samme komme hesblesende opp en bakke i makspuls... Så spørsmålet er om de er ofte ut og holder seg i bevegelse, eller om de er ofte ute og presser seg maks.
Men drømmen må vel være å forlate denne verden pga. at man som 95 åring tryner på stisykkel ned en sti fra geitfjellet på den daglige turen ;-)
Scott Spark RC 2011 Hard Rocx Equilibrium Cambrium Discimus 2007
|
|
|
26/09/2014 07:31
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Det eneste man vet er vel at folk som trener over lang tid er litt utsatt for hjerteflimmer. En del folk som ikke trener får andre og ofte mer alvorlige hjertefeil. Så trening er sunt uansett hardt, halvhardt eller rolig (sistnevnte er vel sunnest) Personlig vil jeg tro man må se på en større helhet når man se på årsak til flimmer. Er det i seg selv selve treningen i voksen alder, eller er det totalbelastning og kombinasjonen - trening, hvile, jobb, hjem, stress? Hvilket parameter er det som forårsaker flimmer? Det tror jeg det går noen år til vi får svar på. Men enkelte av oss har vel genetisk større risiko for både større og mindre hjertefeil enn andre. Trening styrker jo hjertet, så det vil vel stort sett alltid være bedre å trene enn å ikke trene. Dog kan det sikkert være at et hjerte med genetiske betingelser for feil "stresses" litt av trening også, selv om det i all største sannsynlighet styrkes. Jeg leste en eller annen artikkel om en av Aukland gutta (tror det var Anders), han har vel trent så mye over så lang tid nå, at det vil være direkte helsefarlig om han får en bråstans og må kutte treningen (hjertet hans er ekstremt sterkt) mulig jeg feiltolket det jeg leste, men det kan nok ligge noe i dette, all den tid hjertet er en muskel. For min del så mener jeg å merke at kroppen ikke lenger har så godt av 4x4 i sone 4 høy/sone 5. Merker at jeg anstrenger meg så hardt i motbakke intervaller at kroppen mer eller mindre responderer med en følelse av å ønske å kvitte seg med alt i tarmer +++ Kjører lange drag i sone 3, toucher sone 4 og er happy med hvor dette bringer meg jeg for min del. Ingen av oss blir Norgesmestere etter fylte 40 uansett, så jaget etter å trene som en atlet i midten av 20 årene er trolig litt vel preget av desperasjon og en "svunnen" tid - sett fra utsiden. Men vi er alle hva vi er og gjør alle som vi vil - uansett  Lykke til videre, alle som en 
Redigert av Lurifax; 26/09/2014 07:33.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
26/09/2014 08:07
|
Mats Arnesen
Medlem
|
Medlem
I går var jeg på spinning-time der det ble lagt opp til to lange drag på ca. 25 minutter hver. Mot slutten av det første draget hører jeg et dunk, og regner med at det er en som har mistet en flaske eller noe sånt. Jeg år fort dette avkreftet da jeg kikker til siden og ser en mann i det jeg vil anta være 60-årene som ligger flatt ut på gulvet. De første sekundene regner jeg med at han bare har tatt i litt for mye og at han kommer til å kvikne til igjen etter et par sekunder, men når dette ikke skjer begynner alvoret å komme innover meg.
I løpet av de første par minuttene har ambulanse blitt varslet, HLR blir satt i gang og hjertestarter hentet. Hjertestarteren ble brukt hvertfall èn gang, og HLR pågikk helt til ambulansene kom. Jeg vet fortsatt ikke hvordan det gikk med denne mannen, men han kunne ikke hatt mer flaks med tanke på hvor dette skjedde.
Krysser fingrene for at dette gikk bra, men det er en ordentlig guffen følelse å stå midt oppe i det. En skikkelig vekker for hvorfor vi får dette med HLR terpet hvert eneste år - det kan skje når som helst og med hvem som helst.
Redigert av Mats Arnesen; 26/09/2014 08:08.
|
|
|
[Re: JayTe]
26/09/2014 08:29
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
Mener jeg har lest at ultraløpere hadde en større forekomst av hjerteflimmer, de trener vel mest i de lavere sonene. Det blir vel stikk motsatt av hva du har lest. Husk å ta mine utsagn basert på min hukommelse med noen klyper salt.
Det har figurert i media ja, men forskningen spriker i alle retninger. Jeg prøvde å diskutere dette med "kjendistrener" Cornelis Elander i vår, se denne. At det går en grense et eller annet sted, er vel utvilsomt. Spørsmålet er hvor denne grensen går. Ville ikke lagt så stor vekt på Elanders vurderinger her. Han er god på muskelvekst men jeg oppfatter ham ikke som en autoritet på kondisjonsidrett mvh
|
|
|
26/09/2014 09:39
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Nå har vel varighet også noe å si mtp skader på hjerte ikke bare intensitet, tenker da på type Birkebeinerennet altså mye mengde kombinert med mye hardt. Korte 4x4 økter i sone 4 ser jeg på som "sunne" og bra for folkehelsa Det ser jeg som belastende/nedbrytende(forutsatt at man kjører maks av hva man klarer i 4x4). Ikke maks, sone 4. Altså 16 minutter i denne sunne, passe harde og prestasjonsfremmende sonen. Gjør du det hver dag vil det kanskje ikke være sunt lenger 
|
|
|
26/09/2014 09:51
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
Nå har vel varighet også noe å si mtp skader på hjerte ikke bare intensitet, tenker da på type Birkebeinerennet altså mye mengde kombinert med mye hardt. Korte 4x4 økter i sone 4 ser jeg på som "sunne" og bra for folkehelsa Det ser jeg som belastende/nedbrytende(forutsatt at man kjører maks av hva man klarer i 4x4). Ikke maks, sone 4. Altså 16 minutter i denne sunne, passe harde og prestasjonsfremmende sonen. Gjør du det hver dag vil det kanskje ikke være sunt lenger Hvorfor 4x4 i sone 4(sone 4 = ca 90-105 % av belastningen man kan holde i 60 min, eller laktat terskel som man som regel kan holde i mer enn 60 min)? Klikk på bilder for kilder!

Redigert av loik; 26/09/2014 10:00.
|
|
|
26/09/2014 10:34
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
He, he. Den tabellen er jo flott å se på men gir ikke noe mening i forhold til trening over tid som er litt mere komplekst enn som så.
|
|
|
26/09/2014 11:19
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mener å ha lest en plass at for mye hard trening kan være skadelig for hjertet, uansett alder. Her står det jo en del interessant om akkurat det det blir spurt om i tråden: http://tidsskriftet.no/article/2207282
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
26/09/2014 11:32
|
sls
Veteran
|
Veteran
Nå er det litt ulike soneinndelinger ute og går. Når I4-begrepet ble innført snakket man knapt nok om hele 8 soner, dvs de høyeste sonene var ihvertfall kun for ekstremt eksplosiv innsats. Når minuttsintervaller ligger i sone 6 blir det litt rart for meg. Min tolkning av 4x4 hører hjemme i sone 5 over - ikke sone 4.
|
|
|
26/09/2014 12:14
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Nå har vel varighet også noe å si mtp skader på hjerte ikke bare intensitet, tenker da på type Birkebeinerennet altså mye mengde kombinert med mye hardt. Korte 4x4 økter i sone 4 ser jeg på som "sunne" og bra for folkehelsa Det ser jeg som belastende/nedbrytende(forutsatt at man kjører maks av hva man klarer i 4x4). Ikke maks, sone 4. Altså 16 minutter i denne sunne, passe harde og prestasjonsfremmende sonen. Gjør du det hver dag vil det kanskje ikke være sunt lenger Hvorfor 4x4 i sone 4(sone 4 = ca 90-105 % av belastningen man kan holde i 60 min, eller laktat terskel som man som regel kan holde i mer enn 60 min)? Klikk på bilder for kilder!
 Er jo greit å nevne at de øktene du viser til i bildet er eksempler på økter på elitenivå ref. dokumentet du hentet dem fra. Er jo i tillegg greit å få med seg at 4x4 økter i sone 5 krever relativt lang restitusjonstid da dette i praksis på en måte er "all out" økter opp mot 100% av HFmax. Blir egentlig veldig nysgjerrig på om det er mange som trener så hardt? Ps. Tror og de fleste som tester terskel finner ut at denne ligger et eller annet sted i S3 OLT og ikke i S4... Pluss at tabellen sier lite om noe før man ser den i sammenheng med tabell 3 i samme dokument. Der kommer det frem at S5 trening er opptil 2% og S4 trening er opptil 4% av treningstiden (Vi snakker om få økter i løpet av året.).
Redigert av sveinaa; 26/09/2014 12:21.
Medlem i NOTS Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
26/09/2014 12:26
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
He, he. Den tabellen er jo flott å se på men gir ikke noe mening i forhold til trening over tid som er litt mere komplekst enn som så. Men hva er vitsen med å sykle 4 drag av 4 minutter med en belastning man klarer å holde sammenhengende i rundt 60 minutter?
|
|
|
[Re: sveinaa]
26/09/2014 12:46
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
Det ser jeg som belastende/nedbrytende(forutsatt at man kjører maks av hva man klarer i 4x4). Ikke maks, sone 4. Altså 16 minutter i denne sunne, passe harde og prestasjonsfremmende sonen. Gjør du det hver dag vil det kanskje ikke være sunt lenger Hvorfor 4x4 i sone 4(sone 4 = ca 90-105 % av belastningen man kan holde i 60 min, eller laktat terskel som man som regel kan holde i mer enn 60 min)? Klikk på bilder for kilder!
 Er jo greit å nevne at de øktene du viser til i bildet er eksempler på økter på elitenivå ref. dokumentet du hentet dem fra. Hva om man tar utgangspunkt i FTP(det antallet watt man kan holde sammenhengende i 60 minutter), er det noen vits å sykle 4 drag av 4 minutter med en belastning man klarer å holde sammenhengende i rundt 60 minutter? Er jo i tillegg greit å få med seg at 4x4 økter i sone 5 krever relativt lang restitusjonstid da dette i praksis på en måte er "all out" økter opp mot 100% av HFmax. Så hvorfor 4x4(i en sone man kunne klart rundt 15 drag av 4 minutter)? Blir egentlig veldig nysgjerrig på om det er mange som trener så hardt?
Ps. Tror og de fleste som tester terskel finner ut at denne ligger et eller annet sted i S3 OLT og ikke i S4... Laktat terskel? Pluss at tabellen sier lite om noe før man ser den i sammenheng med tabell 3 i samme dokument. Der kommer det frem at S5 trening er opptil 2% og S4 trening er opptil 4% av treningstiden (Vi snakker om få økter i løpet av året.). Så hvorfor 4x4(i en sone man kunne klart rundt 15 drag av 4 minutter)?
|
|
|
26/09/2014 13:32
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Lurer på hvor mange som trener en del som ligger på 60 min i sone 4 i løpet av en intervalløkt? Sone 4 er vel over terskel SLS, sone 5 over der igjen. Noen trener 4x4 i sone 5, jeg mener at sone 4 like godt kan brukes og er mye sunnere  Kommer mye an på hvordan du trener. (Bolker, tradisjonelt osv)
Redigert av Hekta-MTB; 26/09/2014 13:35.
|
|
|
26/09/2014 13:45
|
sls
Veteran
|
Veteran
Mitt poeng var vel at 4x4 i sone 4 er veldig lite ihht tabellen over. Andre soneinndelinger gir mye færre minutter som maks i hver sone. Så poenget er I4-begrepet ikke er entydig.
|
|
|
26/09/2014 13:50
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Ja enig i det, derfor synes jeg tabellen er verdiløs for oss mosjonister og tilårskomne som debatten handler om.
|
|
|
26/09/2014 15:02
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
Lurer på hvor mange som trener en del som ligger på 60 min i sone 4 i løpet av en intervalløkt? Det er det maksimale man klarer i 60 minutter(FTP), så mitt spørsmål, hva er vitsen med kun 4x4 i sone 4, ikke 2x20, 4x12, 4x10, 5x8 ol.? Sone 4 er vel over terskel SLS, sone 5 over der igjen. Noen trener 4x4 i sone 5, jeg mener at sone 4 like godt kan brukes og er mye sunnere  Kommer mye an på hvordan du trener. (Bolker, tradisjonelt osv) Hva om man vil prestere?
|
|
|
26/09/2014 15:19
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
så mitt spørsmål, hva er vitsen med kun 4x4 i sone 4, ikke 2x20, 4x12, 4x10, 5x8 ol. De øktene du referer til der er typiske sone 3 økter. Jeg sa ikke at man kun skulle kjøre 4x4 i sone 4. Det synes jeg blir veldig enspora, men at 4x4 i sone 4 er en "sunn" økt fordi den er passe hard og prestasjonsfremmende og bør/kan være en del av en bolk. Jeg sier også at systematisk trening dreier seg om veldig mye mer enn en økt, enten det er 4x4 eller 4x12. At noen synes en puls på opp mot 92% er for lett i 4x4 min er jeg altså ikke enig i. Leser du litt om Helgerud og Hoff så har de benyttet 4x4 som opptrening av hjertepasienter. De har også i littareturen sin beskrevet hvordan 4x4 skal/bør gjennomøres og dette tolker jeg som økter i sone 4. Sitat fra NTNU, medisin sin brosjyre om 4x4: "Intensitet slik at du når 85 til 95% av maksimal hjertefrekvens etter 2 minutter. - riktig intensitet er slik at du etter 2 minutter puster tungt, men ikke har noen ubehag eller stive bein."
|
|
|
26/09/2014 18:33
|
TEK
Entusiast
|
Entusiast
Fra 3T sine sider: "Økt oksygenopptak = økt fettforbenning. Forskning viser at hard intervalltrening med høy puls gir gode resultater.
PulsMix 45 er en rask og effektiv måte å komme i form på. Timen består av 45 minutter effektiv trening, fordelt på 4x4 minutters pulsintervaller og 4x3 minutters intervaller med aktiv pause. Målet er å komme høyt opp i puls på pulsintervallene (85-95 % av makspuls) mens de aktive pausene består av roligere sykling hvor målet er å ligge på omtrent 70 % av makspuls."
Olympiatoppens sone 4 er 87-92% av makspuls, som jeg vil si er innenfor samme område. For min del er det i alle fall utrolig slitsomt å kjøre 4 økter i sone 5 (altså over 92%), og det gjør jeg ikke mange gangene før jeg er dritt lei. Ute i terrenget blir det noe litt annet - da toucher jeg rett som det er opp i sone 5, men jeg bruker heller ikke da å ligger der oppe over tid.
Nå skal ikke jeg late som om jeg vet så veldig mye om det, men såvidt jeg har forstått dette, så føles sone 5 mye tyngre, uten at det nødvendigvis gir så mye mer treningseffekt enn sone 4. Også er det jo også det at man - i alle fall for min del - skal ha mye overskudd for å klare å kjøre seg opp i sone 5. Er jeg i en periode hvor jeg trener ganske mye sliter jeg med å klare å kjøre meg opp i sone 4 under spinningtimene, da jeg ikke har nok overskudd/krefter til å ta meg nok ut.
Scott Spark RC 2011 Hard Rocx Equilibrium Cambrium Discimus 2007
|
|
|
26/09/2014 19:57
|
sveinaa
More than words
|
More than words
[quote=loik]Det ser jeg som belastende/nedbrytende(forutsatt at man kjører maks av hva man klarer i 4x4). Ikke maks, sone 4. Altså 16 minutter i denne sunne, passe harde og prestasjonsfremmende sonen. Gjør du det hver dag vil det kanskje ikke være sunt lenger Hvorfor 4x4 i sone 4(sone 4 = ca 90-105 % av belastningen man kan holde i 60 min, eller laktat terskel som man som regel kan holde i mer enn 60 min)? Klikk på bilder for kilder!
 Er jo greit å nevne at de øktene du viser til i bildet er eksempler på økter på elitenivå ref. dokumentet du hentet dem fra. Hva om man tar utgangspunkt i FTP(det antallet watt man kan holde sammenhengende i 60 minutter), er det noen vits å sykle 4 drag av 4 minutter med en belastning man klarer å holde sammenhengende i rundt 60 minutter? Er jo i tillegg greit å få med seg at 4x4 økter i sone 5 krever relativt lang restitusjonstid da dette i praksis på en måte er "all out" økter opp mot 100% av HFmax. Så hvorfor 4x4(i en sone man kunne klart rundt 15 drag av 4 minutter)? Blir egentlig veldig nysgjerrig på om det er mange som trener så hardt?
Ps. Tror og de fleste som tester terskel finner ut at denne ligger et eller annet sted i S3 OLT og ikke i S4... Laktat terskel? Pluss at tabellen sier lite om noe før man ser den i sammenheng med tabell 3 i samme dokument. Der kommer det frem at S5 trening er opptil 2% og S4 trening er opptil 4% av treningstiden (Vi snakker om få økter i løpet av året.). Så hvorfor 4x4(i en sone man kunne klart rundt 15 drag av 4 minutter)? [/quote] Bare sånn til info. De sonene fra olympia toppen du bruker som referanse tar ikke utgangspunkt i watt men puls. Blir helt feil å trekke inn FTP når alle dine referanser handler om puls! Søk opp feks Joe Friel om du vil lese om watt trening.
Redigert av sveinaa; 26/09/2014 20:04.
|
|
|
[Re: sls]
26/09/2014 20:04
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Mitt poeng var vel at 4x4 i sone 4 er veldig lite ihht tabellen over. Andre soneinndelinger gir mye færre minutter som maks i hver sone. Så poenget er I4-begrepet ikke er entydig. Den tabellen tar utgangspunkt i eliteutøver og om du leser hele dokumentet den er hentet fra så ligger kun opp mot 2% av øktene i S5 som vil si ganske lite. Se tabell 3 i dokumentet fra olympiatoppen!
|
|
|
26/09/2014 20:11
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Lurer på hvor mange som trener en del som ligger på 60 min i sone 4 i løpet av en intervalløkt? Sone 4 er vel over terskel SLS, sone 5 over der igjen. Noen trener 4x4 i sone 5, jeg mener at sone 4 like godt kan brukes og er mye sunnere  Kommer mye an på hvordan du trener. (Bolker, tradisjonelt osv) Tja. Jeg tror det er veldig veldig få som ligger 60 min i S4 OLT i en økt. En terskeløkt i S3 OLT med total på 60 min er av de fleste ansett som en veldig bra økt? Er det noen her som har forsøkt et så hardt opplegg over tid?
|
|
|
27/09/2014 07:55
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
så mitt spørsmål, hva er vitsen med kun 4x4 i sone 4, ikke 2x20, 4x12, 4x10, 5x8 ol. De øktene du referer til der er typiske sone 3 økter. Hvem sier det er sone 3? Jeg sa ikke at man kun skulle kjøre 4x4 i sone 4. Det synes jeg blir veldig enspora, men at 4x4 i sone 4 er en "sunn" økt fordi den er passe hard og prestasjonsfremmende og bør/kan være en del av en bolk. Jeg sier også at systematisk trening dreier seg om veldig mye mer enn en økt, enten det er 4x4 eller 4x12. At noen synes en puls på opp mot 92% er for lett i 4x4 min er jeg altså ikke enig i. Hva med 4x8, passer det med 92 % av makspuls(som i overgangen imellom sone 4-5)? Leser du litt om Helgerud og Hoff så har de benyttet 4x4 som opptrening av hjertepasienter. De har også i littareturen sin beskrevet hvordan 4x4 skal/bør gjennomøres og dette tolker jeg som økter i sone 4. Sitat fra NTNU, medisin sin brosjyre om 4x4: "Intensitet slik at du når 85 til 95% av maksimal hjertefrekvens etter 2 minutter. - riktig intensitet er slik at du etter 2 minutter puster tungt, men ikke har noen ubehag eller stive bein." når du har gjennomført 4 x 4 min intervaller skal du være I stand til å gjennomføre en 4- minutter til Og det er vel sone 5, ikke sone 4(hvor rundt 15 intervalldrag skal være mulig)?
|
|
|
27/09/2014 07:58
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva mener du Sveinaa med "så hardt opplegg over tid" ?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
27/09/2014 08:01
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
Ps. Tror og de fleste som tester terskel finner ut at denne ligger et eller annet sted i S3 OLT og ikke i S4... Laktat terskel? Pluss at tabellen sier lite om noe før man ser den i sammenheng med tabell 3 i samme dokument. Der kommer det frem at S5 trening er opptil 2% og S4 trening er opptil 4% av treningstiden (Vi snakker om få økter i løpet av året.). Så hvorfor 4x4(i en sone man kunne klart rundt 15 drag av 4 minutter)? Bare sånn til info. De sonene fra olympia toppen du bruker som referanse tar ikke utgangspunkt i watt men puls. Blir helt feil å trekke inn FTP når alle dine referanser handler om puls! Søk opp feks Joe Friel om du vil lese om watt trening. Hvorfor blir det feil? Kilde
Redigert av loik; 27/09/2014 08:06.
|
|
|
|
|