Birkebeinerrittet 2014
|
Re: Birkebeinerrittet 2014
[Re: Oystein L]
17/09/2014 10:59
|
olechr
More than words
|
More than words
Æ'kke det litt fint da Ole? At markedet regulerer seg selv, og deltakere ikke følger som en saueflokk, men søker til arrangement med lavere prislapp og høyere opplevelsesfaktor? På en måte ja. Men for norsk sykling er det noe dritt egentlig. Man er avhengig av å ha Birken for det er det som indirekte og direkte drifter mye av syklingen her hjemme.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
17/09/2014 11:01
|
magic
Besatt
|
Besatt
I sommer sykla jeg utelukkende kortreiste ritt i nabolaget, hvor alle var runder (altså start og mål på samme sted). Ja med unntak av 1 ritt som gikk av stabelen der jeg var på sommerferie (fabelaktig flott og slitsomt terrengritt i Mosjøen), men det var jo også en runde.
Jo mer jeg tenker over dette jo mer sikker blir jeg på at jeg skal fortsette med det samme neste år, og heller sykle 2-3 ritt for prisen av 1 Birken, hvor tidsbruken begrenser seg til noen timer lørdag eller søndag formiddag.
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
17/09/2014 13:03
|
bcbc
Avhengig
|
Avhengig
Pris er en ting, men jo lengre en kommer frem i puljene, jo mer mas blir det med spisse albuer og farlige situasjoner. Legger man dette til en relativt kjedelig løype, som etterhvert skiller veldig lite, så er det bare å snu seg etter andre ritt med lavere startpris, flotte løyper, start/mål på samme sted og en langt hyggeligere atmosfære. Men skjønner at mange fortatt liker å ha dette som et treningsmål! Dette er fasinerende. jeg oppfatter stemningen i elitefeltet som vesentlig rundere og mer jovial enn dette. Men dette har blitt observert før. Det virker som om det er i nivået bak eliten at det virkelig stresses og vises lite hensyn. I elitefeltet er det som regel godt samarbeid blant de som har falt av, i hvert fall til en viss grad, samt lite kjefting eller spisse albuer. Hvorfor er det sånn tro? Jeg kan ikke snakke for de fire første puljene, men t.o.m pulje 5. Det er et enormt fokus på å henge på ulike puljer, og da med vekt på å henge. Dette er forhåpentlig veldig subjektivt og ikke slik for alle. Men jeg synes det er veldig synd at det blir slik, for Birken betyr mye for folk flest med tanke på motivasjon og det å holde seg i form, og så har det enorm påvirkning på sykkelinteressen. Men ved ritt som blir så enkle, så er det mulig for mange å henge med på grupper og sykle nærmest like fort som en som trener 2-3 ganger så mye, og som på andre ritt med halve distansen er 15 min bak... Birken er et fantastisk arrangement, men for meg og flere jeg har pratet med for dyrt, lite motiverende, et landeveisritt på grus og det koster for mye utenom startkontigenten for å kunne delta. Jeg har ikke deltatt på Vasaen, men har snakket med flere som har deltatt om at det er en artigere løype, men mye køkjøring, og at det her en veldig viktig å komme seg langt frem.... Da blir det omtrent som birken da, eller....? Håper ikke det for kunne tenkt meg å prøve, men det er jo ikke gratis det heller...
|
|
|
[Re: olechr]
17/09/2014 13:23
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
Man vet det har blitt vel lett når Stian remme som er landeveissyklist sa til meg underveis i rittet at neste år var han mer køen på ultra. En annen ting er at det virker nå som flere av de beste terrengutøverne velger ultrabirken. Dette fordi Birken har blitt såpass spesielt og langt unna det man driver med resten av året. Helt strålende, sier jeg. Om flere av eliteutøverne kjører Ultra, er det jo bare morsomt om prestisjen havner der! ÅSSÅ MAKAN SÅ FINT, DA!
Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no
|
|
|
[Re: KKippernes]
17/09/2014 13:28
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Man vet det har blitt vel lett når Stian remme som er landeveissyklist sa til meg underveis i rittet at neste år var han mer køen på ultra. En annen ting er at det virker nå som flere av de beste terrengutøverne velger ultrabirken. Dette fordi Birken har blitt såpass spesielt og langt unna det man driver med resten av året. Helt strålende, sier jeg. Om flere av eliteutøverne kjører Ultra, er det jo bare morsomt om prestisjen havner der! ÅSSÅ MAKAN SÅ FINT, DA! Så sett i ettertid Ole, angrer du litt på at du ikke sykla ultraen istedefor?
- Stefan
|
|
|
[Re: olechr]
17/09/2014 14:04
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Man vet det har blitt vel lett når Stian remme som er landeveissyklist sa til meg underveis i rittet at neste år var han mer køen på ultra.
Jeg trur faktisk at Birken har gjort seg en bjørnetjeneste ved å lage det så lett som nå. For etterhvert "teller" ikke tidene like mye når det er et rent hengeritt. Er helt riktig at det skal være enkelt for å få med massene men selv folk som hater teknisk dropper nå Birken fordi det blir for kjedelig. Kjenner mange som velger vasan som årets mål i steden. Faktisk veldig mange jeg snakket med etter årets ritt skulle kjøre vasan i steden.
En annen ting er at det virker nå som flere av de beste terrengutøverne velger ultrabirken. Dette fordi Birken har blitt såpass spesielt og langt unna det man driver med resten av året. Tror nok det skyldes litt at det er hvertfall ikke morsomt å sykle Birken når man blir frakjørt av landeveissyklister. Da er det morsommere å kose seg på rå stier dagen før i stedet. En med reelle vinnermuligheter kommer fortsatt til å starte på lørdag så lenge det er bra premier og tv sending da samtidig som det er et glassfat i premie og ikke tv på fredag.
|
|
|
17/09/2014 14:17
|
olechr
More than words
|
More than words
Ja da blir det ikke mange på start av terrengsyklister neste år. ;-)
|
|
|
17/09/2014 18:07
|
mariusin79
Entusiast
|
Entusiast
Jeg stiller meg både bak og foran noen av utsagnene her. Prisen er helt dustete høy: i år kjøpte jeg billett for 500,- noen par uker før start. Jeg kommer aldri til å betale fullpris for å sykle birken igjen, da står jeg heller over. Merker også at jeg begynner å bli lei av all orginga rundt birken; i år skulle det bli siste for min del, men nå blir det pulje 2 neste år og da er jeg litt frista :-)
Dette med lett løype syns jeg er helt greit, opplevelsen i de aller fleste ritt består for meg i å presse meg selv og se om jeg får en bedre tid/plassering enn året før; sånn sett passer Birken meg (nesten) like bra som Terrengsykkelrittet. Er jo også litt gøy med et arrangement som favner både terreng og landeveiseliten. Er vel ingen grunn til at en terrengsyklist skal ha dårligere kjørestyrke enn en landeveissyklist?
|
|
|
[Re: mariusin79]
17/09/2014 18:15
|
olechr
More than words
|
More than words
Er vel ingen grunn til at en terrengsyklist skal ha dårligere kjørestyrke enn en landeveissyklist? Nei det er det ikke. Og man blir god på det mann trener på. Så det er jo helt valgfritt og helt fair sånn sett. Men Birken er nærmere hva en landeveissyklist trener på enn en terrengsyklist. Så sånn sett er er det helt greit. Selv syntes jeg terrengritt er mer gøy. Men jeg setter mer og mer pris på mindre ritt også som er billigere å være med på samt mindre strul.
Redigert av olechr; 17/09/2014 18:16.
|
|
|
18/09/2014 07:42
|
Wonka
Entusiast
|
Entusiast
Helt strålende, sier jeg. Om flere av eliteutøverne kjører Ultra, er det jo bare morsomt om prestisjen havner der! ÅSSÅ MAKAN SÅ FINT, DA! [/quote] +1
|
|
|
[Re: Wonka]
18/09/2014 07:52
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Prestisjen kommer ikke til Ultra før det blir gjort noe med premier og dekning.. De beste (med sponsorer og vinnermuligheter) er vel mer eller mindre pålagt å kjøre vanlig. Men Ultra skulle vært elite rittet det. Søk Uci status i tillegg så er det med i Uci marathon series og utlendinger kommer også. Nrk blir sikkert med på å utvide sendingen med mere elitedekning og smack smack så snakker vi ånkli ritt!  Inntil noen skjønner dette er smart så enten tren for å vinne Birken (les bli sterk nok til å være med landeveisrytterne og ta de på slutten) eller kjør Ultra og ha det moro! Det siste er lettest så jeg gjør nok det neste år, men hadde jeg ikke vært gammel, halvfeit, smålat og i full jobb hadde jeg gått for det første.. 
|
|
|
[Re: Kriss]
18/09/2014 08:11
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Noen fra eliten burde gå foran og bane vei. Da følger kanskje statusen etter. Kanskje damene skulle gå først? -hint hint-
|
|
|
[Re: Øyvind V]
18/09/2014 08:41
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
Noen fra eliten burde gå foran og bane vei. Da følger kanskje statusen etter. Kanskje damene skulle gå først? -hint hint- Nå er det jo en del fra eliten som sykler Ultraen allerede, men vi mangler vel kanskje de helt store navnene... // K
|
|
|
18/09/2014 09:36
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Ultraen hadde helt klart egnet seg godt som verdenscupritt i maraton f.eks. Spørsmålet er om logistikken rundt med fredagsbirken inkludert tillater det...
Åssen det er å få kjørt inn TV-kameraer osv på høyfjellet får andre vurdere, men de maratonrittene jeg har sett på nett e.l. har ikke vært TV-dekket fra start til mål, for å si det slik.
|
|
|
18/09/2014 09:54
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg vet ikke dette, men jeg antar at hoveddelen av inntektene fra sponsorer etc. kommer pga. tv dekningen, antall deltagere etc. på "vanlig" Birken lørdag. Tror neppe Birken AS (eller hva det heter.) vil sette dette på spill uten at man har en like god plan b. Birkens kommersielle verdi ligger tross alt i antall deltagere, og så lenge det er sånn, tror jeg det egentlig bare handler om hvordan man får sluset flest mulig personer fra Rena til Lillehammer. Vil og tro at en oppegående sponsor vil se markedsverdien ved at sine fjes stiller i hovedrittet.
Gidder ikke eliten sykle Birken tror jeg heller ikke det er utslagsgivende for om Per fra Kløfta har Birken som sitt treningsmål og årlige sykkelutflukt.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: bcbc]
18/09/2014 10:35
|
YoungNeil
Fersking
|
Fersking
"Men ved ritt som blir så enkle, så er det mulig for mange å henge med på grupper og sykle nærmest like fort som en som trener 2-3 ganger så mye, og som på andre ritt med halve distansen er 15 min bak..."
Hvis du blir slått av en som trener 2-3 ganger mindre enn deg, så er vel ikke det birken sin skyld?
|
|
|
[Re: sveinaa]
18/09/2014 10:52
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Gidder ikke eliten sykle Birken tror jeg heller ikke det er utslagsgivende for om Per fra Kløfta har Birken som sitt treningsmål og årlige sykkelutflukt. Mener du at Per ikke vil sykle Birken dersom eliten ikke gjør det? I så fall er jeg ikke helt enig. Jeg oppfatter at eliten i Birken bare er løselig koblet til rittet, og gjetter på at folk flest ikke bryr seg så veldig hardt om hva som skjer i eliteklassen. Det er media og sponsorer, og eliten selv, som er interessert i eliten. Tror jeg. Hører man folk snakke om Birken er det sjelden eliten nevnes; det man snakker om er været, merket og hvor lite man hadde trent før årets ritt ("Men likevel ble det merke, gitt!" "Fy flate, du er rå!").
|
|
|
18/09/2014 11:00
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
Gidder ikke eliten sykle Birken tror jeg heller ikke det er utslagsgivende for om Per fra Kløfta har Birken som sitt treningsmål og årlige sykkelutflukt. Mener du at Per ikke vil sykle Birken dersom eliten ikke gjør det? I så fall er jeg ikke helt enig. Jeg oppfatter at eliten i Birken bare er løselig koblet til rittet, og gjetter på at folk flest ikke bryr seg så veldig hardt om hva som skjer i eliteklassen. Det er media og sponsorer, og eliten selv, som er interessert i eliten. Tror jeg. Hører man folk snakke om Birken er det sjelden eliten nevnes; det man snakker om er været, merket og hvor lite man hadde trent før årets ritt ("Men likevel ble det merke, gitt!" "Fy flate, du er rå!"). Jeg tror du har veldig, veldig rett i dine antakelser.
|
|
|
[Re: YoungNeil]
18/09/2014 11:01
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Hvis du blir slått av en som trener 2-3 ganger mindre enn deg, så er vel ikke det birken sin skyld?
Hvis underlaget er lett nok, er det sjukt mye lettere å sitte pakket inn inne en gruppe enn å fange vind i front eller alene. Konsekvensen er at det blir det stoooore grupper.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
18/09/2014 11:01
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag tror att det att de bästa är med i rittet gör rittet spesiellt iallafall för en hel del av de som är med. Det är interessant att jämföra sig med de bästa.
Men det som också kan bli ett problem för birken om eliten välger ultra birken är om också de bästa i klassen välger ultrabirken vilket skulle medföra att poängen med märke tiden till viss del försvinner.
|
|
|
[Re: fredriks]
18/09/2014 11:10
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jag tror att det att de bästa är med i rittet gör rittet spesiellt iallafall för en hel del av de som är med. Det är interessant att jämföra sig med de bästa. Nja, er det nå egentlig så interessant? Igjen, jeg gjetter på at det "folk flest" sammenligner seg med er merketida, sin egen tid fra året før, naboens tid og kollegaens (eller sjefens) tid. For de fleste (?) handler Birken om merket. Da er eliten uinteressant. I mindre ritt bruker jeg å sammenligne egen tid med vinnerens tid, og synes det er interessant. En 9.-plass, 6 minutter bak vinneren er tall jeg kan forholde meg til. Birken er så jækla svært at slike sammenligninger ikke funker; resultatlisten er rotete så jeg vet ikke hvilken plass jeg kom på totalt, og jeg vet heller ikke hvor langt bak vinneren jeg er siden elite har en annen avslutning. Jeg synes det er uinteressant å vite at jeg kom på 35.-plass i klasse M35 når jeg ikke vet hvor mange som var med i den klassen (var det 40 eller 2000?), og jeg tror ikke at Per fra Kløfta som klarte merket med 3 minutters margin får noe særlig utbytte av å sammenligne seg med Willmann heller. Alle vet at det går sykt fort i elite, og sånn sett er det kanskje artig å se på vinnertida og innse at det er folk fra en annen verden som deltar der. For en liten håndfull er det kanskje interessant å se på hvor lang tid de 50 % dårligste i eliten brukte for å se om man kanskje har mulighet til å henge med selv neste gang.
|
|
|
18/09/2014 11:11
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Gidder ikke eliten sykle Birken tror jeg heller ikke det er utslagsgivende for om Per fra Kløfta har Birken som sitt treningsmål og årlige sykkelutflukt. Mener du at Per ikke vil sykle Birken dersom eliten ikke gjør det? I så fall er jeg ikke helt enig. Jeg oppfatter at eliten i Birken bare er løselig koblet til rittet, og gjetter på at folk flest ikke bryr seg så veldig hardt om hva som skjer i eliteklassen. Det er media og sponsorer, og eliten selv, som er interessert i eliten. Tror jeg. Hører man folk snakke om Birken er det sjelden eliten nevnes; det man snakker om er været, merket og hvor lite man hadde trent før årets ritt ("Men likevel ble det merke, gitt!" "Fy flate, du er rå!"). Dårlig formulert av meg. Jeg mener akkurat det samme som deg.
|
|
|
18/09/2014 11:13
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jag tror att det att de bästa är med i rittet gör rittet spesiellt iallafall för en hel del av de som är med. Det är interessant att jämföra sig med de bästa. Nja, er det nå egentlig så interessant? Igjen, jeg gjetter på at det "folk flest" sammenligner seg med er merketida, sin egen tid fra året før, naboens tid og kollegaens (eller sjefens) tid. For de fleste (?) handler Birken om merket. Da er eliten uinteressant. I mindre ritt bruker jeg å sammenligne egen tid med vinnerens tid, og synes det er interessant. En 9.-plass, 6 minutter bak vinneren er tall jeg kan forholde meg til. Birken er så jækla svært at slike sammenligninger ikke funker; resultatlisten er rotete så jeg vet ikke hvilken plass jeg kom på totalt, og jeg vet heller ikke hvor langt bak vinneren jeg er siden elite har en annen avslutning. Jeg synes det er uinteressant å vite at jeg kom på 35.-plass i klasse M35 når jeg ikke vet hvor mange som var med i den klassen (var det 40 eller 2000?), og jeg tror ikke at Per fra Kløfta som klarte merket med 3 minutters margin får noe særlig utbytte av å sammenligne seg med Willmann heller. Alle vet at det går sykt fort i elite, og sånn sett er det kanskje artig å se på vinnertida og innse at det er folk fra en annen verden som deltar der. For en liten håndfull er det kanskje interessant å se på hvor lang tid de 50 % dårligste i eliten brukte for å se om man kanskje har mulighet til å henge med selv neste gang. Enig!
|
|
|
18/09/2014 11:21
|
bcbc
Avhengig
|
Avhengig
"Men ved ritt som blir så enkle, så er det mulig for mange å henge med på grupper og sykle nærmest like fort som en som trener 2-3 ganger så mye, og som på andre ritt med halve distansen er 15 min bak..."
Hvis du blir slått av en som trener 2-3 ganger mindre enn deg, så er vel ikke det birken sin skyld? Nærmest like fort og bli slått er ikke synonymer i min ordbok, men poenget er, som beskrevet litt høyere opp, at det er sykt lett å henge i store grupper. Jeg har selv vært med på ritt hvor jeg enkelt har hengt med eliten helt frem til det tekniske begynner. For noen er dette artig og et mål, men poenget mitt var at det utvikler seg noen farlige situasjoner og at løypa er i ferd med (har blitt) å bli altfor enkel og skiller veldig lite.... Men smaken er som baken...
|
|
|
[Re: bcbc]
18/09/2014 11:23
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
For noen er dette artig og et mål, men poenget mitt var at det utvikler seg noen farlige situasjoner Hehe, akkurat dette gjelder ikke bare Birken, og eliten setter ekstremt lite pris på at mosjonistene har dette som mål...nettopp fordi det skaper livsfarlige situasjoner, til tider. edit: ....har jeg HØRT, hvertfall // K
Redigert av KKippernes; 18/09/2014 11:26.
|
|
|
18/09/2014 11:26
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag kan vara enig med mycket där men jag tänker ändå lite annorlunda.
Som jag skrev är det ju dock möjligt att merke tiden i praktiken ändras om eliten och andra flinka syklister välger att sykla ultrabirken och om ideen med den ändras så ändras ju målet för väldigt många.
Jag är också rätt förvånad av att så många bryr sig så mycket om tiden när det är oppenbart att det är mycket lättare en del år att få en bra tid.
Det jag tänker är att om man inte konkurrerar väldigt mycket och vill ha ett mål på sin prestation så är prosent efter de allra bäste kanske det bästa målet du kan få. Prosent efter en lokal helt eller vinnaren i klassen och liknande säger inte lika mycket.
Men det är också självklart så att många av de som är med inte bryr sig spesiellt mycket.
|
|
|
18/09/2014 11:33
|
YoungNeil
Fersking
|
Fersking
Eliten sykler jo ikke sammen med mosjonistene, så da er det jo eliten selv som skaper disse situasjonene. Men mulig det er en del "elite" i de bakerste puljene.
|
|
|
18/09/2014 11:34
|
bcbc
Avhengig
|
Avhengig
For noen er dette artig og et mål, men poenget mitt var at det utvikler seg noen farlige situasjoner Hehe, akkurat dette gjelder ikke bare Birken, og eliten setter ekstremt lite pris på at mosjonistene har dette som mål...nettopp fordi det skaper livsfarlige situasjoner, til tider. edit: ....har jeg HØRT, hvertfall // K Det kan jeg tenke meg stemmer godt, for jeg selv har overhodet ingenting sammen med de beste i en gruppe å gjøre. Jeg har ingenting å bidra med, og jeg er ikke like flink i felt som de som er mye flinker og sykler mye mer enn meg... Derfor tror jeg det hadde vært lurere å ha mer terreng!
|
|
|
18/09/2014 11:34
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Eliten sykler jo ikke sammen med mosjonistene, så da er det jo eliten selv som skaper disse situasjonene. Men mulig det er en del "elite" i de bakerste puljene. Damene starter jo i pulje 19 og gutta helt sist. Hvordan får du det til at de ikke kommer i kontakt med mosjonistene?
|
|
|
18/09/2014 11:42
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
Eliten sykler jo ikke sammen med mosjonistene, så da er det jo eliten selv som skaper disse situasjonene. Men mulig det er en del "elite" i de bakerste puljene. Merk: ikke kun for Birken. Det er vel flere ritt hvor eliten står på starstrek med raskeste "ikke-elite"-pulje bak seg? Sykkelenern f.eks? // K
|
|
|
|
|