Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 23 av 23 1 2 21 22 23

Birkebeinerrittet 2014

Re: Birkebeinerrittet 2014 [Re: sveinaa] #1859414 18/09/2014 12:00
Y
YoungNeil Offline
Fersking
Fersking
Y
Jeg vet det. Men tviler på at det er mange mosjonister, så langt utpå dagen, som velger å sitte i gruppa til eliten.

Re: Birkebeinerrittet 2014 [Re: YoungNeil] #1859424 18/09/2014 12:20
sveinaa Offline
More than words
More than words
Selv om de ikke hiver seg med i gruppa må de jo passeres, og da kan det oppstå situasjoner.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Birkebeinerrittet 2014 [Re: YoungNeil] #1859591 18/09/2014 16:13
olavjoergensen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: YoungNeil
Jeg vet det. Men tviler på at det er mange mosjonister, så langt utpå dagen, som velger å sitte i gruppa til eliten.

Det er et valg de aller fleste gjerne ikke har heller.... Pga form selvsagt

Hjulbygger på hobbybasis
Re: Birkebeinerrittet 2014 [Re: Øyvind V] #1859717 18/09/2014 19:13
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V
Sitat: sveinaa
Gidder ikke eliten sykle Birken tror jeg heller ikke det er utslagsgivende for om Per fra Kløfta har Birken som sitt treningsmål og årlige sykkelutflukt.

Mener du at Per ikke vil sykle Birken dersom eliten ikke gjør det? I så fall er jeg ikke helt enig. Jeg oppfatter at eliten i Birken bare er løselig koblet til rittet, og gjetter på at folk flest ikke bryr seg så veldig hardt om hva som skjer i eliteklassen. Det er media og sponsorer, og eliten selv, som er interessert i eliten. Tror jeg. Hører man folk snakke om Birken er det sjelden eliten nevnes; det man snakker om er været, merket og hvor lite man hadde trent før årets ritt ("Men likevel ble det merke, gitt!" "Fy flate, du er rå!").

Det har du nok veldig rett i. Jeg syntes det virker som om det var mye større prestisje å vinne birken for noen år tilbake. Nå blir det bare vannet mer og mer ut. Det jeg har inntrykket av vanlige folk bryr seg mest om er hvordan de evnt har syklet i forhold til de som de har et forhold til i BIrken. Ikke nødvendigvis vinneren.

Kort og gått er det andre ritt man får omtrent like mye pr rundt som Birken.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Birkebeinerrittet 2014 [Re: YoungNeil] #1860141 19/09/2014 11:17
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H

Nå er vel de fleste i Eliten mosjonister og Birken betyr vel stort sett det samme for de som for de andre mosjonistene som ikke sykler i eliteklassen.
Årets vinner av Ultran var en danske som vel ikke akkurat lever av å sykle han heller.

Re: Birkebeinerrittet 2014 [Re: bcbc] #1865010 28/09/2014 18:04
mariusin79 Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: bcbc
"Men ved ritt som blir så enkle, så er det mulig for mange å henge med på grupper og sykle nærmest like fort som en som trener 2-3 ganger så mye, og som på andre ritt med halve distansen er 15 min bak..."

Hvis du blir slått av en som trener 2-3 ganger mindre enn deg, så er vel ikke det birken sin skyld?

Nærmest like fort og bli slått er ikke synonymer i min ordbok, men poenget er, som beskrevet litt høyere opp, at det er sykt lett å henge i store grupper. Jeg har selv vært med på ritt hvor jeg enkelt har hengt med eliten helt frem til det tekniske begynner. For noen er dette artig og et mål, men poenget mitt var at det utvikler seg noen farlige situasjoner og at løypa er i ferd med (har blitt) å bli altfor enkel og skiller veldig lite.... Men smaken er som baken...

Har du noe empirisk grunnlag for å hevde dette? For egen del så har jeg de siste 4-5 årene ligget nesten nøyaktig på samme plass i klassen og totalt har det variert med ca 200 plasser. I år trente jeg betydelig mer enn vanlig i juli og august og spratt opp 50 plasser i klassen og ca 500 plasser totalt. Jeg har syklet i ca samme pulje (+- 2 puljer) de årene jeg har syklet så det bør gi et visst sammenlikningsgrunnlag. Hvis Birken er så enkel som du hevder så burde det ikke være så god korrelasjon mellom prestasjon og treningsmengde. Jeg burde jo selvfølgelig ha forstått dette selv og hengt meg på Lars Berger opp til Skramstad; garantert sub 2:50 :-) Det er da nok av bakker å kjøre fra folk som ikke er like godt trent som deg selv, som feks opp til Skramstad og rosinbakken.

Side 23 av 23 1 2 21 22 23

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå