Kun tre damer tatt ut til VM
|
Re: Kun tre damer tatt ut til VM
[Re: imag]
16/09/2014 08:30
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Ja, tre korte ord i den teksten er satt i store bokstaver, da passer det fint å bruke retorikk for å fyre opp under inntrykket som skapes av at dette er et gubbevelde som for guds skyld ikke vil ha jenter med på leken, når sannheten er at jentene ganske enkelt ikke er gode nok. Det er vel voksne menn som står bak uttaket og tilsvaret, men at de for guds skyld ikke vil ha jenter med på leken skjønner jeg ikke hvordan du kommer fram til. Men det var nå uansett ikke meningen å fyre opp under akkurat den debatten. Ikke veldig mange ord med store bokstaver, men jeg trekker nå uansett på smilebåndet når noen tydeligvis tror man blir hørt litt mer dersom man skriver på den måten. Jeg tror det er FEIL, for å si som NCF.
Redigert av Øyvind V; 16/09/2014 08:30.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
16/09/2014 08:38
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Snakk om å henge seg opp i detaljer og tillegge folk egenskaper/holdninger... Det kan f. eks være så enkelt som at manuset hadde enkle understrekninger, men at den som publiserte ikke fikk det til, og gjorde SLIK i steden?
|
|
|
[Re: Oystein L]
16/09/2014 08:43
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
Det så jo greit ut dette. Det hadde kanskje vært like greit å publisere det når uttaket ble offentliggjort? (eller har det gått meg hus forbi?)
De har hvertfall spart seg for "dette kommer dere til å bli demotivert av"-argumentasjonen.
Like greit å bruke versaler for å fremheve poengene, trenger så slipper man å være i tvil, selv om det kanskje ikke er helt innafor å skrive.
// Kristoffer
Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no
|
|
|
16/09/2014 09:07
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Snakk om å henge seg opp i detaljer og tillegge folk egenskaper/holdninger... Det kan f. eks være så enkelt som at manuset hadde enkle understrekninger, men at den som publiserte ikke fikk det til, og gjorde SLIK i steden? Jeg har da vitterligen ikke tillagt folk hverken egenskaper eller holdninger; hvor får du det fra? Innrømmer at jeg hang meg opp i detaljer, men i sum bidrar slike detaljer til at hele prosessen virker litt klønete håndtert (ref. "dere får ikke være med fordi dere blir så demotiverte. Nei vent, det er fordi dere ikke har høy nok w/kg"). Edit: Ser at jeg skrev "voksne menn", og det kan kanskje regnes som en egenskap. Men holdning? Næh.
Redigert av Øyvind V; 16/09/2014 09:09.
|
|
|
[Re: KenR]
16/09/2014 09:42
|
olechr
More than words
|
More than words
Gjennomsnittlig O2max på 61 og terskelwatt på 3,6 er rett og slett sjokkerende dårlig. Jepp det er mosjonist dårlig. Men det er jo ikke noe sjokkerende for resultatene står jo i stil med tallene
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: Tobben63]
16/09/2014 10:09
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Bare sånn at jeg forstår dette riktig. Er det sånn å forstå at de norske damesyklistene må opp 25-30% i watt tallene for å være innen for "topp 10" kategorien?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
16/09/2014 10:27
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Bare sånn at jeg forstår dette riktig. Er det sånn å forstå at de norske damesyklistene må opp 25-30% i watt tallene for å være innen for "topp 10" kategorien? Ja, noe sånt. Hvertfall må de opp en 20%. Men dette er snittet, noe som betyr at noen av de "aktuelle" tester enda lavere. Jeg har ingen tall, men tipper at Gunn-Rita Dahle Flesjå tester over 4,5 W/Kg, det samme med noen av de raskeste damevinnerene i Birken opp gjennom årene. Det samme med noen av de modne damene som vant temp-NM for noen år siden, som Gunn Hilleren.
|
|
|
16/09/2014 10:31
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag tänkte på en sak.
På herresiden har norge haft klart bättre syklister än sverige under en rätt lång period men på dame siden är det tvärt om. Sverige har haft syklister som varit med i toppen medans norge väl inte haft det.
Undrar varför det är så?
|
|
|
16/09/2014 10:32
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
Hvis man ser på Coggan sitt diagram, så svarer 3.6 W/kg for en kvinnelig utøver omtrent til 4.15 W/kg for en mann. 70 kg tung mann med terskel rundt 290 W -- ikke akkurat materiale man ville vurdert å sende til VM (men nivået hos damene er nok en del mer ujevnt, så direkte sammenlignbart er det neppe).
|
|
|
16/09/2014 10:46
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Bare sånn at jeg forstår dette riktig. Er det sånn å forstå at de norske damesyklistene må opp 25-30% i watt tallene for å være innen for "topp 10" kategorien? Ja, noe sånt. Hvertfall må de opp en 20%. Men dette er snittet, noe som betyr at noen av de "aktuelle" tester enda lavere. Jeg har ingen tall, men tipper at Gunn-Rita Dahle Flesjå tester over 4,5 W/Kg, det samme med noen av de raskeste damevinnerene i Birken opp gjennom årene. Det samme med noen av de modne damene som vant temp-NM for noen år siden, som Gunn Hilleren. T. Cromwell ble ranket som nr 20 på verdensrankingen i 2013 med en terskelwatt på 4,6, kan man da anta at en norsk tempovinner/pall har tilnærmet samme tallverdier? Blir ikke det litt vel optimistisk? Spesielt når man samtidig sier at GRD har noe over 4,5 (Hun er i verdens toppen, noe de norske tempodamene ikke er).
|
|
|
[Re: olechr]
16/09/2014 10:55
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
I want to ride my bicycle
Gjennomsnittlig O2max på 61 og terskelwatt på 3,6 er rett og slett sjokkerende dårlig. Jepp det er mosjonist dårlig. Men det er jo ikke noe sjokkerende for resultatene står jo i stil med tallene øøøøøyh. Jeg har 3,6! Sannheten suger. Joke aside. Det høres lavt ut. Hva må til for endre dette for jentene?
|
|
|
[Re: Trond Vidar]
16/09/2014 10:59
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det jobbes nå med et O2-relatert jenteprosjekt på tvers av grener, her hentes det inn krefter fra andre O2-idretter for å supplere egne ressurser. Utfordringen er at ting tar tid...
|
|
|
16/09/2014 11:06
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Sitter man ikke med god sykkelspesifikk kompetanse på akkurat dette på Lillehammer da (Da med gutter)? Synes i alle fall jeg har lest masse om dette i DN (kan det ha vært linket opp mot Oscar Svendsen mon tro?)
|
|
|
16/09/2014 11:07
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
Gjennomsnittlig O2max på 61 og terskelwatt på 3,6 er rett og slett sjokkerende dårlig. Jepp det er mosjonist dårlig. Men det er jo ikke noe sjokkerende for resultatene står jo i stil med tallene Uten sammenligning forøvrig, hadde begge mosjonistjentene (43 og 29 år) i Team Terrengsykkel 59/60 i O2max. Det var ved første test, før de begynte å følge treningsprogrammene. Nå var fokus mest på å bli bedre i terrenget gjennom sesongen, men begge to konkluderte vel til en viss grad med at det var vanskelig å heve O2max med den tiden de hadde til rådighet til trening. // Kristoffer
Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no
|
|
|
16/09/2014 11:11
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Bare sånn at jeg forstår dette riktig. Er det sånn å forstå at de norske damesyklistene må opp 25-30% i watt tallene for å være innen for "topp 10" kategorien? Ja, noe sånt. Hvertfall må de opp en 20%. Men dette er snittet, noe som betyr at noen av de "aktuelle" tester enda lavere. Jeg har ingen tall, men tipper at Gunn-Rita Dahle Flesjå tester over 4,5 W/Kg, det samme med noen av de raskeste damevinnerene i Birken opp gjennom årene. Det samme med noen av de modne damene som vant temp-NM for noen år siden, som Gunn Hilleren. T. Cromwell ble ranket som nr 20 på verdensrankingen i 2013 med en terskelwatt på 4,6, kan man da anta at en norsk tempovinner/pall har tilnærmet samme tallverdier? Blir ikke det litt vel optimistisk? Spesielt når man samtidig sier at GRD har noe over 4,5 (Hun er i verdens toppen, noe de norske tempodamene ikke er). Som sagt, jeg har ingen tall. Tipper at GRD er over 4,5 W/Kg noe som betyr at hun gjerne er nærmere 5. Når de "gamle" norske tempohestene som Gunn, Bjørg Eva Jensen og Camilla Hott for å nevne noen, så tror jeg disse nærmet seg 4,5 W/kg på sine beste dager. Dette er kun basert på mine erfaring etter å ha syklet/trent litt med noen av dem på den tiden. For dagens situasjon vet sikkert Kriss mer om de aktuelle tallene for Birken ettersom fruen vant på 3:05. Med svært begrensede muligheter for å ligge på hjul, så tipper jeg Borghild her nærmer seg 4,5 W/Kg på terskel /FTP.
|
|
|
16/09/2014 11:22
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Bare sånn at jeg forstår dette riktig. Er det sånn å forstå at de norske damesyklistene må opp 25-30% i watt tallene for å være innen for "topp 10" kategorien? Ja, noe sånt. Hvertfall må de opp en 20%. Men dette er snittet, noe som betyr at noen av de "aktuelle" tester enda lavere. Jeg har ingen tall, men tipper at Gunn-Rita Dahle Flesjå tester over 4,5 W/Kg, det samme med noen av de raskeste damevinnerene i Birken opp gjennom årene. Det samme med noen av de modne damene som vant temp-NM for noen år siden, som Gunn Hilleren. T. Cromwell ble ranket som nr 20 på verdensrankingen i 2013 med en terskelwatt på 4,6, kan man da anta at en norsk tempovinner/pall har tilnærmet samme tallverdier? Blir ikke det litt vel optimistisk? Spesielt når man samtidig sier at GRD har noe over 4,5 (Hun er i verdens toppen, noe de norske tempodamene ikke er). Som sagt, jeg har ingen tall. Tipper at GRD er over 4,5 W/Kg noe som betyr at hun gjerne er nærmere 5. Når de "gamle" norske tempohestene som Gunn, Bjørg Eva Jensen og Camilla Hott for å nevne noen, så tror jeg disse nærmet seg 4,5 W/kg på sine beste dager. Dette er kun basert på mine erfaring etter å ha syklet/trent litt med noen av dem på den tiden. For dagens situasjon vet sikkert Kriss mer om de aktuelle tallene for Birken ettersom fruen vant på 3:05. Med svært begrensede muligheter for å ligge på hjul, så tipper jeg Borghild her nærmer seg 4,5 W/Kg på terskel /FTP. Kan hende du har rett. Camilla Hott ble jo diskutert i en tråd for ikke lenge siden ifm. et ritt (husker ikke rittet) og hun tapte vel lite til feks olechr når det var grus (kjørte kanskje sammen med en annen mann, men allikevel.). Borghild er vel ikke langt unna det man kan kalle "topp 10" (XCM)? Kjørte ikke hun feks fletta av Bingham i fjorårets Birken?
|
|
|
16/09/2014 11:23
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sitter man ikke med god sykkelspesifikk kompetanse på akkurat dette på Lillehammer da (Da med gutter)? Synes i alle fall jeg har lest masse om dette i DN (kan det ha vært linket opp mot Oscar Svendsen mon tro?) Joda, men har de lykkes med jentene? Her må vi hente inn flere krefter, og ikke minst vi med det som ligger rundt den isolerte treninga; miljø, utøverutvikling, treningsforståelse, etc, og jobbe langsiktig.
|
|
|
16/09/2014 11:53
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Hvordan fungerer samarbeidet mellom forbundet og de ulike lagene? Er det utstrakt samarbeid, eller lite kontakt?
|
|
|
16/09/2014 12:52
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bare sånn at jeg forstår dette riktig. Er det sånn å forstå at de norske damesyklistene må opp 25-30% i watt tallene for å være innen for "topp 10" kategorien? Ja, noe sånt. Hvertfall må de opp en 20%. Men dette er snittet, noe som betyr at noen av de "aktuelle" tester enda lavere. Jeg har ingen tall, men tipper at Gunn-Rita Dahle Flesjå tester over 4,5 W/Kg, det samme med noen av de raskeste damevinnerene i Birken opp gjennom årene. Det samme med noen av de modne damene som vant temp-NM for noen år siden, som Gunn Hilleren. T. Cromwell ble ranket som nr 20 på verdensrankingen i 2013 med en terskelwatt på 4,6, kan man da anta at en norsk tempovinner/pall har tilnærmet samme tallverdier? Blir ikke det litt vel optimistisk? Spesielt når man samtidig sier at GRD har noe over 4,5 (Hun er i verdens toppen, noe de norske tempodamene ikke er). Som sagt, jeg har ingen tall. Tipper at GRD er over 4,5 W/Kg noe som betyr at hun gjerne er nærmere 5. Når de "gamle" norske tempohestene som Gunn, Bjørg Eva Jensen og Camilla Hott for å nevne noen, så tror jeg disse nærmet seg 4,5 W/kg på sine beste dager. Dette er kun basert på mine erfaring etter å ha syklet/trent litt med noen av dem på den tiden. For dagens situasjon vet sikkert Kriss mer om de aktuelle tallene for Birken ettersom fruen vant på 3:05. Med svært begrensede muligheter for å ligge på hjul, så tipper jeg Borghild her nærmer seg 4,5 W/Kg på terskel /FTP. En wattnerd regner vel ut det likevel..  Borghild har aldri tatt en 20 min test, men kjørte 4,5 w/kg i 1.11 opp Geiranger. Det er 2 "hvileflater" der som drar ned snittet litt, og det er valig watt ( ikke normalized) målt med srm. Det var i fjor og kjører normalt litt mer på terrengsykkel da hun syns hun sitter bedre på den.. Så tipper den er litt høyere. Testet også på Lillehammer i februar i fjor, det samme har flere damer bla. Hitec og de resultstene har forbundet. Borghild kjører bra oppover, men ikke best så de beste har nok nærmere 5. Marianne Vos og noen få til har nok over 5.
Redigert av Kriss; 16/09/2014 19:51.
|
|
|
16/09/2014 14:51
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Litt interessant å lese hva Lima avslutter med: Vi prøver å samarbeide med landslaget, men det er ikke lett, avslutter sportsdirektøren i Hitec til procycling.no. http://www.procycling.no/jeg-er-ikke-overrasket/Synd man ikke klarer å samarbeide bedre. Et topp lag å dra veksler på kan vel ikke være annet enn positivt?
|
|
|
16/09/2014 15:41
|
olechr
More than words
|
More than words
Sitter man ikke med god sykkelspesifikk kompetanse på akkurat dette på Lillehammer da (Da med gutter)? Synes i alle fall jeg har lest masse om dette i DN (kan det ha vært linket opp mot Oscar Svendsen mon tro?) De fleste jentene som har gått der oppe har hvertfall så langt blitt "trent i filler".
|
|
|
16/09/2014 15:45
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Sitter man ikke med god sykkelspesifikk kompetanse på akkurat dette på Lillehammer da (Da med gutter)? Synes i alle fall jeg har lest masse om dette i DN (kan det ha vært linket opp mot Oscar Svendsen mon tro?) De fleste jentene som har gått der oppe har hvertfall så langt blitt "trent i filler". Høres ikke bra ut.
|
|
|
[Re: Trond Vidar]
16/09/2014 15:45
|
olechr
More than words
|
More than words
Gjennomsnittlig O2max på 61 og terskelwatt på 3,6 er rett og slett sjokkerende dårlig. Jepp det er mosjonist dårlig. Men det er jo ikke noe sjokkerende for resultatene står jo i stil med tallene øøøøøyh. Jeg har 3,6! Sannheten suger. Joke aside. Det høres lavt ut. Hva må til for endre dette for jentene? Det er jo så greit at det må trenes hardere/annerledes og det som ikke er så moro gå ned i vekt. Nå er det ikke alle det gjelder men for mange er det mye å gå på. Men nå får jeg lukke igjen macen her, for nå kommer jeg vel til å få tomater og egg igjennom skjermen her når jeg nevner at det er vikitg å spise sundt og ha en lett vekt. ;-)
|
|
|
16/09/2014 15:54
|
lim3
Ivrig
|
Ivrig
Tror du er inne på noe der. Kjenner til at en av de eldre syklistene i NC damer hintet om dette til lagkameratene og det ble et ramaskrik uten like. Men det er forferdelig vanskelig hvordan en skal be en noen slake av seg noen kg for å henge bedre med.
|
|
|
16/09/2014 16:05
|
olechr
More than words
|
More than words
Faktisk så ville tidligere sportsjef at jeg skulle på kurs på olympiatoppen å lære og spise for noen år siden. Dette var pga at jeg var åpen om at vekt hadde noe å si samt at jeg spiste en del pulver. Det som er sjukt i etterkant er at han som mente dette var hårreisende har innrømmet både det ene og andre i ettertid.
I et regnestykke hvor det er med watt og kg så velger de fleste å se bortifra kg delen av det regnestykke. Det er svært mange som er "gode" på og trene. Dvs de er ikke så gode på det men de gjør mye av det. Men de glemmer å spise sundt, ha en lett kropp og alt det andre som er viktig for å sykle fort. Når jeg hører: "Jeg kan spise det jeg vil fordi jeg trener så mye" når kroppen vitner om noe helt annet så river jeg meg i håret.
Det er så synd at dette ikke er et større fokus hos Olympiatoppen og andre. For mange vet det er viktig, men det er når folk skal slanke seg og ikke kan noe om inntak det er da det skjærer seg. Når et fokus går fra å være mett til at man skal slanke seg og være sulten hele tiden. Det er da det går galt. Mens man egentlig burde ha fokus på næringsrik mat hele tiden.
Siden vi er nevnt tidligere i tråden her. Hvis man trur at jeg, Håkon og Anders feks kan klare å sykle ganske fort til tider selv etter vi har lagt opp bare har med trening å gjøre, ja da tar man feil. :-)
|
|
|
16/09/2014 17:51
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Er det såpass tabu å snakke om slanking på senior nivå? Forstår at man ikke kan ha fokus på det som jr rytter, men trodde man ikke kom utenom det på senior nivå i en sport som sykling?
|
|
|
16/09/2014 18:18
|
Cantona
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er overbevist om at Lorvik har høyere terskelwatt på kiloen enn skissert her.. Spesielt god på tempo er hun ikke, men i klatreferdigheter er hun ikke mye bsk Borghild, Kriss? Om ikke bedre på racer spesifikt?
Barberer legga:)
|
|
|
[Re: Cantona]
16/09/2014 19:47
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er overbevist om at Lorvik har høyere terskelwatt på kiloen enn skissert her.. Spesielt god på tempo er hun ikke, men i klatreferdigheter er hun ikke mye bsk Borghild, Kriss? Om ikke bedre på racer spesifikt? Jepp. Lorvik har mye høyere enn snittet som det refereres til. Det ser alle. Ingrid kjører veldig bra oppover. Tipper hun kjører minst like bra på en racer ja, på korte bakker sikkert bedre. Borghild er nok best når det går jevnt hardt, lange bakker og ikke rykk og napp.
|
|
|
16/09/2014 19:58
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Gjennomsnittlig O2max på 61 og terskelwatt på 3,6 er rett og slett sjokkerende dårlig. Jepp det er mosjonist dårlig. Men det er jo ikke noe sjokkerende for resultatene står jo i stil med tallene øøøøøyh. Jeg har 3,6! Sannheten suger. Joke aside. Det høres lavt ut. Hva må til for endre dette for jentene? Det er jo så greit at det må trenes hardere/annerledes og det som ikke er så moro gå ned i vekt. Nå er det ikke alle det gjelder men for mange er det mye å gå på. Men nå får jeg lukke igjen macen her, for nå kommer jeg vel til å få tomater og egg igjennom skjermen her når jeg nevner at det er vikitg å spise sundt og ha en lett vekt. ;-) Fett gir ikke trøkk uansett om det er meg, deg, damer eller kjerringer..  Det er jo engang fakta, selv om det ikke "er lov" å snakke om det. Mac closed her og..
|
|
|
|
|