Bilist mot syklist konflikter i media.
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: Myrulv]
#1856156
13/09/2014 11:36
|
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738 |
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: Myrulv]
#1856400
13/09/2014 22:44
|
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
RoyK
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626 |
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: Henning i Re]
#1858047
16/09/2014 16:15
|
Registrert: Feb 2005
Innlegg: 915
loik
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Feb 2005
Innlegg: 915 |
Det var ikke ringeklokke på sykkelen. Derfor forsøkte syklisten å varsle Bradascio ved å rope for deretter å bremse ned til en anslått hastighet mellom 11 til 16,5 km/t. Det mener retten ikke var tilstrekkelig.
Farten skulle vært langt lavere–på linje med de 3–5 km/t fotgjengeren hadde – da syklisten passerte...
...Fotgjengere kan plutselig endre retning eller snu seg og dermed uforvarende komme foran syklisten
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: loik]
#1858130
16/09/2014 18:30
|
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 111
Geir Magne
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 111 |
Det var ikke ringeklokke på sykkelen. Derfor forsøkte syklisten å varsle Bradascio ved å rope for deretter å bremse ned til en anslått hastighet mellom 11 til 16,5 km/t. Det mener retten ikke var tilstrekkelig.
Farten skulle vært langt lavere–på linje med de 3–5 km/t fotgjengeren hadde – da syklisten passerte...
...Fotgjengere kan plutselig endre retning eller snu seg og dermed uforvarende komme foran syklisten Da ser ut som valget står mellom følgende: 1. Sykle i veibanen, følge trafikkreglene men allikevel risikere liv og helse fordi mange mener at der burde man ikke være 2. Sykle i maks 10 km/t på sykkel og gangsti og bruke en evighet for å komme seg til og fra jobb. Jo mer jeg leser på nett og jo mer klaging jeg hører om syklister uansett hvor de velger å bevege seg så jo meg si at motivasjonen for å sykle til jobb går kraftig ned. Når det gjelder trening har jeg mer eller mindre parkert landveissyklingen og terrengsykling er heldigvis mulig her uten å støte på for mange folk. Dommen bekrefter for så vidt det jeg alltid har ment, sykkel- og gangsti er mer eller mindre ubrukelig i områder med mye gangtrafikk. Statens Håndbok for sykling sier også det samme - bare synd at de som planlegger infrastruktur gir blanke i sin egne håndbøker.
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: loik]
#1858158
16/09/2014 19:15
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,399
trondmm
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,399 |
Det var ikke ringeklokke på sykkelen. Derfor forsøkte syklisten å varsle Bradascio ved å rope for deretter å bremse ned til en anslått hastighet mellom 11 til 16,5 km/t. Det mener retten ikke var tilstrekkelig.
Farten skulle vært langt lavere–på linje med de 3–5 km/t fotgjengeren hadde – da syklisten passerte...
...Fotgjengere kan plutselig endre retning eller snu seg og dermed uforvarende komme foran syklisten Jeg forventer at myndighetene tar ansvar etter denne dommen og bytter ut samtlige skilt av typen 522 Gang- og sykkelveg med 518 Gangveg.
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: Henning i Re]
#1858176
16/09/2014 19:34
|
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737 |
"– Denne saken viser at den løsningen som er valgt nesten overalt i Norge, med delt gang- og sykkelvei, ikke fungerer godt, sier kommunikasjonssjef Trygg Trafikk Kristin Øyen."
Ja, for slike ting som dette skjer jo stadig vekk ...
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: trondmm]
#1858177
16/09/2014 19:36
|
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737 |
Jeg forventer at myndighetene tar ansvar etter denne dommen og bytter ut samtlige skilt av typen 522 Gang- og sykkelveg med 518 Gangveg. Det er vel ikkje meir komplisert enn å halde litt avstand til folk ved passering.
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: -Jan]
#1858185
16/09/2014 19:44
|
Registrert: Feb 2005
Innlegg: 915
loik
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Feb 2005
Innlegg: 915 |
Jeg forventer at myndighetene tar ansvar etter denne dommen og bytter ut samtlige skilt av typen 522 Gang- og sykkelveg med 518 Gangveg. Det er vel ikkje meir komplisert enn å halde litt avstand til folk ved passering. Fotgjengere kan plutselig endre retning eller snu seg og dermed uforvarende komme foran syklisten Og de går ofte midt i veien, som ikke er så veldig brei, så det er begrenset hvor stor avstand man kan holde.
Redigert av loik; 16/09/2014 19:44.
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: -Jan]
#1858190
16/09/2014 19:46
|
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 111
Geir Magne
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 111 |
Jeg forventer at myndighetene tar ansvar etter denne dommen og bytter ut samtlige skilt av typen 522 Gang- og sykkelveg med 518 Gangveg. Det er vel ikkje meir komplisert enn å halde litt avstand til folk ved passering. Kommer vel litt an på sykkel- og gangstien. Jeg var ute og syklet en dag hvor det gikk to i bredden og da var det klin umulig å komme forbi uten å fint vente på før de gikk på rekke. Det er selvfølgelig ikke noe problem å gjøre det en gang i ny og ne men på strekninger med mye trafikk av både syklister og fotgjengere blir det frusterende for begge parter i lengden. Selv med kun en i bredden på slike smale sykkel- og gangstier er det nesten umulig å passere på en trygg måte uten å måtte gå ned i tilnærmet gangfart. Da kan vi like så godt kalle det for gangveier.
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: loik]
#1858192
16/09/2014 19:48
|
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737 |
Du må jo sjølvsagt halde såpass avstand at du ikkje kolliderer, sjølv om hen plutseleg endrar retning. Er det dårleg plass, ja så brems ned.
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: -Jan]
#1858212
16/09/2014 20:06
|
Registrert: Feb 2005
Innlegg: 915
loik
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Feb 2005
Innlegg: 915 |
Du må jo sjølvsagt halde såpass avstand at du ikkje kolliderer, sjølv om hen plutseleg endrar retning. Er det dårleg plass, ja så brems ned. Og da kan man likegodt gå, hvis det er endel folk.
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: -Jan]
#1858216
16/09/2014 20:10
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,399
trondmm
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,399 |
Jeg forventer at myndighetene tar ansvar etter denne dommen og bytter ut samtlige skilt av typen 522 Gang- og sykkelveg med 518 Gangveg. Det er vel ikkje meir komplisert enn å halde litt avstand til folk ved passering. Neida. Ikke komplisert i det hele tatt. Men, når fotgjengere ikke trenger å ta hensyn til syklister overhodet, da er det ikke en gang- og sykkelveg. Da er det en ren gangveg. Ergo bør skiltingen endres.
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: Henning i Re]
#1858218
16/09/2014 20:11
|
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 228
slanken
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 228 |
Hva er vitsen med ringeklokke når man kan vase rundt i gangfeltet med musikk på øret?
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: loik]
#1858220
16/09/2014 20:12
|
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 111
Geir Magne
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 111 |
Du må jo sjølvsagt halde såpass avstand at du ikkje kolliderer, sjølv om hen plutseleg endrar retning. Er det dårleg plass, ja så brems ned. Og da kan man likegodt gå, hvis det er endel folk. Er det mer enn 10 gående og 100 syklister i makstimen, evt mer enn 100 gående og 10 syklister i makstimen så anbefaler Statens Vegvesen sine egne håndboker at det bygges sykkelveg med fortau. På tross av dette planlegges det den dag i dag f.eks. i mitt område med sykkel- og gangsti hvor allerede dagens trafikktall skulle tilsi sykkelveg med fortau. Og da har man ikke engang tatt høyde for at politikerne at uttrykt ønske om at trafikkvekst skal tas ut i sykkel- og kollektivbruk. Tror dessverre vi vil se flere ulykker av den typen før fagmyndigheter og politikere tar sine egne løfter og håndbøker på alvor.
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: Henning i Re]
#1858227
16/09/2014 20:24
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,399
trondmm
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,399 |
Sånn for ordens skyld. Trafikkreglene sier følgende: § 18.Særlige bestemmelser for syklende ... 3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart. Nå står det ingenting om hva gang- og sykkelveg innebærer av retter og plikter for verken gående eller syklende. Men, dommen gjør det i hvert fall klart at §18.3 gjelder til fulle også på gang- og sykkelveg. Dermed kan jeg ikke se at "gang- og sykkelveg" betyr noe som helst for syklister. Faktisk er det verre å kalle det "gang- og sykkelveg", ettersom det gir syklistene en falsk tro om at vegen er tilrettelagt for blandet trafikk, noe den aldri er. Kall heller alt for gangveg, så er det opplagt at man er på fotgjengerenes domene.
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: trondmm]
#1858250
16/09/2014 20:40
|
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737 |
Forskjellen på gangveg og gang- og sykkelveg er at sistnemde ofte har større bredde. Da er det åpenbart at det er mogleg å halde høgare fart der. Trafikkreglane seier at du på gang- og sykkelveg skal avpasse farten ved passering av gåande. På gangveg skal du passere med tilnærma gangfart.
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: loik]
#1858262
16/09/2014 20:52
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Du må jo sjølvsagt halde såpass avstand at du ikkje kolliderer, sjølv om hen plutseleg endrar retning. Er det dårleg plass, ja så brems ned. Og da kan man likegodt gå, hvis det er endel folk. Nei. Da kan man like godt sykle i veibanen og jeg synes alle syklister skal begynne med deg fra og med i morgen da denne dommen i praksis slår fast at dagens gang- og sykkelveger er fullstendig uegnet for transportsykling.
Redigert av GeirK; 16/09/2014 21:09.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: GeirK]
#1858278
16/09/2014 21:13
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 1,898
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 1,898 |
Åpenbart at GeirK har rett, synes jeg. Tror likevel det gjelder å ta hensyn så godt man kan. Går det bratt oppover, sykler i hvert fall ikke jeg i veibanen hvis jeg har et annet valg. Og blir det lang kø bak deg, er det bare rimelig å forvente at man trekker ut til siden for å slippe køen forbi.
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: -Jan]
#1858292
16/09/2014 21:29
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,399
trondmm
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,399 |
Forskjellen på gangveg og gang- og sykkelveg er at sistnemde ofte har større bredde. Da er det åpenbart at det er mogleg å halde høgare fart der. Trafikkreglane seier at du på gang- og sykkelveg skal avpasse farten ved passering av gåande. På gangveg skal du passere med tilnærma gangfart. Her var det altså snakk om en ulykke på en gang- og sykkelveg, og dommen slår fast at man ikke bør holde høyere fart enn 3-5km/t ved passering av gående på en gang- og sykkelveg. Det er ikke tilnærma gangfart, en gang. Det ER gangfart.
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: trondmm]
#1858296
16/09/2014 21:40
|
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737 |
Nei, det står at syklisten burde ha bremsa ned til 3-5 km/t i akkurat dette tilfellet.
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: Henning i Re]
#1858297
16/09/2014 21:43
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,399
trondmm
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,399 |
Står det noe om hvorfor akkurat dette tilfellet er helt unikt?
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: trondmm]
#1858298
16/09/2014 21:43
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 1,898
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 1,898 |
Forskjellen på gangveg og gang- og sykkelveg er at sistnemde ofte har større bredde. Da er det åpenbart at det er mogleg å halde høgare fart der. Trafikkreglane seier at du på gang- og sykkelveg skal avpasse farten ved passering av gåande. På gangveg skal du passere med tilnærma gangfart. Her var det altså snakk om en ulykke på en gang- og sykkelveg, og dommen slår fast at man ikke bør holde høyere fart enn 3-5km/t ved passering av gående på en gang- og sykkelveg. Det er ikke tilnærma gangfart, en gang. Det ER gangfart. Det spørs hva de legger i "på linje med". Hvis du holder samme fart som forankjørende/-gående, er det bare en ting som er sikkert: Du kommer aldri forbi. Dersom de mener dette bokstavelig, er det i praksis et forbud mot å passere gående. Jeg tviler på at retten mente det slik, jeg vil anta at de holder seg til "tilnærmet gangfart".
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: EHAa]
#1858302
16/09/2014 21:46
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,399
trondmm
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,399 |
jeg vil anta at de holder seg til "tilnærmet gangfart". Hvilket altså er det som gjelder på rene gangveger.
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: trondmm]
#1858305
16/09/2014 21:52
|
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737 |
Står det noe om hvorfor akkurat dette tilfellet er helt unikt? Ikkje unikt, men det at syklisten måtte rope tydar vel på at det var trongt å passere her (eller at at ho hadde uforsvarleg høg fart, og ikkje oppdaga den gåande før det var for seint.)
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: Henning i Re]
#1858307
16/09/2014 22:00
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 1,898
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 1,898 |
Jeg prøvde å kommentere din presisering av forskjell på tilnærmet gangfart og "ER gangfart", trondmm.
Jeg tror at syklisten blir et "lett bytte" for retten når det skjer en ulykke med personskade, nesten uansett hvordan syklisten oppførte seg.
"Jeg tok hensyn til fotgjengeren!" Jaha, hvorfor ble det da kollisjon?
"Jeg syklet i hvert fall sakte!" Syklet du sakte nok? Hvorfor har da fotgjengeren varige men?
Selv om syklisten kanskje ikke har oppført seg verre enn vi alle gjør en gang i blant, blir det vanskelig å forsvare seg. Syklisten (og fotgjengeren) har antakeligvis bare hatt ordentlig uflaks. Det kunne helt sikkert like gjerne skjedd meg, hvis både jeg og fotgjengeren valgte løsninger som var maksimalt dårlig tilpasset hverandre.
Men det å nekte å gi fra seg personalia er IKKE uflaks.
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: -Jan]
#1858310
16/09/2014 22:10
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,399
trondmm
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,399 |
Står det noe om hvorfor akkurat dette tilfellet er helt unikt? Ikkje unikt, men det at syklisten måtte rope tydar vel på at det var trongt å passere her (eller at at ho hadde uforsvarleg høg fart, og ikkje oppdaga den gåande før det var for seint.) Vel, det er en veldig oversiktlig strekning. En ganske bratt strekning også, og man kommer som regel opp i 40km/t bare ved å trille ned bakken. Hvor trangt det var, kan du se på bildet i artikkelen. God plass til to syklister og en fotgjenger, men det kommer jo også an på hvor forutsigbart fotgjengeren går når han har sperret verden ute.
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: trondmm]
#1858314
16/09/2014 22:18
|
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737 |
Hvor trangt det var, kan du se på bildet i artikkelen. Vi veit vel ikkje noko om kor mange gåande/syklande som var der totalt?
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: EHAa]
#1858329
17/09/2014 04:58
|
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 111
Geir Magne
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 111 |
Åpenbart at GeirK har rett, synes jeg. Tror likevel det gjelder å ta hensyn så godt man kan. Går det bratt oppover, sykler i hvert fall ikke jeg i veibanen hvis jeg har et annet valg. Og blir det lang kø bak deg, er det bare rimelig å forvente at man trekker ut til siden for å slippe køen forbi. Den beste løsningen inntil sykkelveger på fortau er på plass er å sykle i veibanen og trafikken forbi hvis det dannes kø. Men det som er problemet er at det ikke alle bilister som er enig i at det er den beste løsningen, spesielt hvis det går en sykkel- og gangsti parallelt med veibanen. Det er jo bilister som har problemer med syklister i veibanen selv når det ikke finnes sykkel- og gangsti. Kan jo se på kommentarene på denne videoen som en kjenning av meg la ut. https://www.facebook.com/video.php?v=10152366968136723For min del har jeg feiget ut - jeg sykler ikke i det hele tatt med mindre jeg vet jeg sykler i områder hvor det veldig lite trafikk. Jeg prøver også å unngå også områder med sykkel- og gangstier fordi med hastigheten jeg holder vet jeg at jeg ikke bør sykle der, men det er veldig mange som mener at jeg allikevel burde vært der og som klikker i vinkel når jeg beveger meg i veibanen.
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: Henning i Re]
#1858331
17/09/2014 04:59
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804 |
Fotgjengere er rare. Her om dagen måtte jeg stoppe på gang- og sykkelvegen fordi ien flokk med videregåendeelever gikk i bredden på gang- og sykkelvegen. Jeg sto der og venta til noen skulle gi plass, men hu som gikk rett mot meg snakka i mobiltelefonen, og så ikke at jeg sto der en gang. Like før hu hadde gått rett på sykkelen min så tok venninna tak i henne og dro henne til side.  Jeg rista bare på hodet og flirte. Nå begynner jeg å pendle på fatbike. I går skulle jeg forbi enda en flokk, men da sykla jeg bare over grøfta og ut i vegbanen, og så inn igjen på gang- og sykkelvegen etter at jeg var forbi. Bilistene som var minst 50 m unna syns sikkert jeg oppførte meg livsfarlig siden jeg "skiftet mellom å være gående og kjørende som det passer meg" som de kaller det.
Redigert av Tor Arne; 17/09/2014 05:02.
|
|
|
|
|