Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Kristendom. Tro. Samboer.

Re: Kristendom. Tro. Samboer. [Re: -Jan] #1854465 11/09/2014 05:37
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: -Jan
Sitat: Tor Arne
Man kan lære å forstå eller tro basert på objektiv forskningsmetoder som gir den mest sannsynlige forklaringen

Men da har du fortsatt ikkje bevis.

Kunnskapen er fremskaffet med bevis fordi det er vitenskapelig forskning. Den kan forstås ved å sette seg inn i teorien selv om man ikke har gjort forsøket selv. Man ser at teorien er etterprøvd og kontrollert av uavhengige parter med objektiv metode.

"Gud gjorde det" er ikke noe å forstå, det er bare noe man må akseptere for å tro på det. Det er verken etterprøvbart eller dokumenterbart.

Redigert av Tor Arne; 11/09/2014 05:42.
Re: Kristendom. Tro. Samboer. [Re: Tor Arne] #1854475 11/09/2014 05:49
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ok. Men da blir det kanskje meir riktig å seie:

Man kan lære å forstå eller tro basert på objektiv forskningsmetoder som gir den mest sannsynlige troverdige forklaringen

Re: Kristendom. Tro. Samboer. [Re: -Jan] #1854482 11/09/2014 06:06
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Vitenskap gir oss den mest sannsynlige forklaringen. Dersom videre vitenskapelig forskning fremskaffer en bedre forklaring er det den mest sannsynlige. Presisjonen til teorier forbedres stadig. Det er mer sannsynlig at vi har en nærmere forfar med sjimpansen enn en giraff.

Vitenskap er den mest troverdige metoden vi har.

Redigert av Tor Arne; 11/09/2014 06:07.
Re: Kristendom. Tro. Samboer. [Re: DeepFu] #1854515 11/09/2014 06:45
K
khadgar Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: DeepFu

Nei,jeg aksepterer ikke nytestamentet som en faktakilde når det gjelder Jesu eksistens og virke. Til det har nytestamentet vært en alt for viktig skriftsamling politisk (med endringer, utelatelser og tilføyelser) i minst 1000 år.
Men vi kan sitte å tastaturkrangle til kuene kommer hjem, uten at noen av oss kommer til å vike en millimeter,så det er vel like greit å sette strek.

Vi kjem kanskje ikkje til å rikke oss så mykje no, men vil anbefale deg å google nytestamentet, for desse 1000 åra du prater om stemmer ikkje med fakta i det heile.

Re: Kristendom. Tro. Samboer. [Re: khadgar] #1854544 11/09/2014 07:14
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: khadgar

Vi kjem kanskje ikkje til å rikke oss så mykje no, men vil anbefale deg å google nytestamentet, for desse 1000 åra du prater om stemmer ikkje med fakta i det heile.

Jeg har prøvd, men det var ikke bare enkelt å finne forfattere/nettsider uten en viss "bias" for å si det sånn.

Re: Kristendom. Tro. Samboer. [Re: DeepFu] #1854617 11/09/2014 08:30
K
khadgar Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: DeepFu

Jeg har prøvd, men det var ikke bare enkelt å finne forfattere/nettsider uten en viss "bias" for å si det sånn.

Du kan starte med wikipedia, Ikkje heilt utrulig å anta at det på dette temaet er nok interesse til at det som står der er korrekt. Masse kjelder er det også til artiklane.

Re: Kristendom. Tro. Samboer. [Re: Tor Arne] #1855005 11/09/2014 17:02
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Vitenskap gir oss den mest sannsynlige forklaringen. Dersom videre vitenskapelig forskning fremskaffer en bedre forklaring er det den mest sannsynlige. Presisjonen til teorier forbedres stadig. Det er mer sannsynlig at vi har en nærmere forfar med sjimpansen enn en giraff.

For det første: Ja, (natur-)vitskap vil ha den beste forklaringa i veldig mange samanhengar. Det er dermed ikkje gitt at denne metoden er den som forklarer alle fenomen best. Heller ikkje kan ein slutta at resultata i naturvitskap er inkompatible med alle former for religion/kristendom.

For det andre: Eg synest det er merkeleg at mange ser ut til å tru at religionens funksjon primært skal vera knytt til forklaringskraft. Mitt inntrykk er at naturvitskap og religion er to ganske ulike domene.

Re: Kristendom. Tro. Samboer. [Re: dagfink] #1855224 12/09/2014 05:20
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: dagfink

For det første: Ja, (natur-)vitskap vil ha den beste forklaringa i veldig mange samanhengar. Det er dermed ikkje gitt at denne metoden er den som forklarer alle fenomen best. Heller ikkje kan ein slutta at resultata i naturvitskap er inkompatible med alle former for religion/kristendom.

For det andre: Eg synest det er merkeleg at mange ser ut til å tru at religionens funksjon primært skal vera knytt til forklaringskraft. Mitt inntrykk er at naturvitskap og religion er to ganske ulike domene.

Hvilken metode gjør bedre jobb enn vitenskapelig metode i de tilfellene du snakker om?

Religion prøver å overlappe vitenskap, og feiler fullstendig der den gjør det.

Re: Kristendom. Tro. Samboer. [Re: PålGnål] #1855337 12/09/2014 08:17
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Jesus ?:

Han ofret seg selv ja, men i dragsuget gikk også flere disipler med. Bekymret han seg over dette eller helliggjorde målet det meste ?
I Jesu tilfelle, kan nok målet debatteres og rettferdiggjøre mye. Likevel, psykiatriske diagnoser er ingen sannheter, men i større grad en "samfunnets dom over medborgere". Altså, slik jeg ser det, et graderingssystem fra sånn ca: Ubrukelig til direkte farlig.

Og romerne, som da dominerte og styrte normene den gang, betraktet ham vel som "direkte farlig", i det minste etterhvert.

Et annet eksempel på zeitgeist og hvordan samfunnets tidsånd gjenspeiles i diagnoser, er nok at under nazi-Tyskland, så var vel Hitler å betrakte som særdeles frisk og rask.. Et enda nyere eksempel er Nelson Mandela. Psykopat under boer-styret. Folke(verdens)helt etter apartheid-fallet.

Til saken eller utklippet:

CHARISMATIC PSYCHOPATHS are charming, attractive liars. They are usually gifted at some talent or another, and they use it to their advantage in manipulating others. They are usually fast-talkers, and possess an almost demonic ability to persuade others out of everything they own, even their lives. Leaders of religious sects or cults, for example, might be psychopaths if they lead their followers to their deaths. This subtype often comes to believe in their own fictions. They are irresistible.

Sociopaths have always existed in varying form and to various degrees. They have been known by various titles. They have been studied using various techniques, and through the years their ailment has been blamed on various causes. But one thing never varies: all sociopaths share three common characteristics. They are all very egocentric individuals with no empathy for others, and they are incapable of feeling remorse or guilt. [The Sociopath Rebecca Horton (April 1999)]

While the psychopath has likes and dislikes and fondness for the pleasures that human company can bring, analysis shows that he is completely egocentric, valuing others only for their enhancement of his own pleasure or status. While he gives no real love, he is quite capable of inspiring love of sometimes fanatical degree in others.

He is generally superficially charming and often makes a striking impression as possessed of the noblest of human qualities. He makes friends easily, and is very manipulative, using his ability with words to talk his way out of trouble. Many psychopaths love to be admired and bask in the adulation of others.

With the lack of love, there is also a lack of empathy. The psychopath is unable to feel sorry for others in unfortunate situations or put himself in another's place, whether or not they have been harmed by him.[Gordon Banks]

Det må være lov å tro på noe, uten å sykeliggjøres. Og "total mangel på empati" var kanskje heller ikke helt Jesus. Schizofren, meget mulig. Dissosiert personlighet. Don Quijote de la Galilea ? Eller kanskje han hadde rett ? Ekstrem var han i hvert fall. Og kristne mennesker, i hverdagslivet, er ikke kjent for å omgås andre ekstreme personligheter så mye. Med mindre de selv har vært ex-junkies e.l.

Magefølelsen hinter til meg om at "romerske psykiatere" ville, mange av dem, gitt han en diagnose a la utklippet.

Redigert av Abit; 12/09/2014 08:29.
Re: Kristendom. Tro. Samboer. [Re: PålGnål] #1855360 12/09/2014 08:37
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
King of the bongo:

Redigert av Abit; 12/09/2014 08:37.
Re: Kristendom. Tro. Samboer. [Re: Tor Arne] #1855771 12/09/2014 16:22
K
khadgar Offline
Entusiast
Entusiast
K

Hvilken metode gjør bedre jobb enn vitenskapelig metode i de tilfellene du snakker om?

Naturvitenskap kan per definisjon berre brukast til å karlegge korleis naturlovene er, og då bruke nevnte lover til å fortelle om korleis ting vil bli eller korleis dei har vore. Det kan ikkje på nokon måte fortelle om kvifor ting er som det er.

Påståtte konflikter mellom kristendom og vitenskap på områda naturvitenskap er andvendbart er på dei fleste område på grunn av at dei som fremmar påstandene insisterer på å ta klart allegoriske tekstar som faktafortellinger.

Ja, det er ein del kristne som også tek dei fortellingene eg meiner er allegoriske som fakta, dette er ikkje ein vesentilg del for kristne i seg sjølv. Og for ateisme/kristendomsdebatten har det like lite å seie at kristne har forskjellige meininger som at ateistar har det.

Anbefalar bloggen til Bjørn Are Davidsen til dei som er interessert i temaet: dekodet.blogspot.com

Re: Kristendom. Tro. Samboer. [Re: khadgar] #1855777 12/09/2014 16:25
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: khadgar

Naturvitenskap kan per definisjon berre brukast til å karlegge korleis naturlovene er, og då bruke nevnte lover til å fortelle om korleis ting vil bli eller korleis dei har vore. Det kan ikkje på nokon måte fortelle om kvifor ting er som det er.

Påståtte konflikter mellom kristendom og vitenskap på områda naturvitenskap er andvendbart er på dei fleste område på grunn av at dei som fremmar påstandene insisterer på å ta klart allegoriske tekstar som faktafortellinger.

Ja, det er ein del kristne som også tek dei fortellingene eg meiner er allegoriske som fakta, dette er ikkje ein vesentilg del for kristne i seg sjølv. Og for ateisme/kristendomsdebatten har det like lite å seie at kristne har forskjellige meininger som at ateistar har det.

Anbefalar bloggen til Bjørn Are Davidsen til dei som er interessert i temaet: dekodet.blogspot.com

Pisspreik. Disse teksters bokstavelighet er en funksjon av tidsånden, og ikke din fortolkning. Du er jo skrudd, sry asså. Du er faktisk "king of the Bongo" som aldri våget seg ut fra "Congo".

Om du noen sinne våger å forlate Congo, hvilket du neppe gjør, så kan sikkert Manu Chao gi deg noen tips og gode råd på veien.

Redigert av Abit; 12/09/2014 17:17.
Re: Kristendom. Tro. Samboer. [Re: Tor Arne] #1855826 12/09/2014 17:39
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D

Poenget mitt er at naturvitskap ikkje forklarer alt. Problema er legio innan område som logikk, etikk, matematikk, … Kva har naturvitskapleg metode å seia til forklaring av f.eks. kontradiksjonsprinsippet? Ikkje veit eg kva som er dei beste metodane i alle samanhengar, men eg veit at dei er metodar i fleirtal. Naturvitskapleg(-e) metode(/-ar) forklarer svært mykje, men den/dei evnar ikkje å utseia alt som kan vera av interesse.

Re: Kristendom. Tro. Samboer. [Re: dagfink] #1855834 12/09/2014 17:48
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: dagfink

Poenget mitt er at naturvitskap ikkje forklarer alt. Problema er legio innan område som logikk, etikk, matematikk, … Kva har naturvitskapleg metode å seia til forklaring av f.eks. kontradiksjonsprinsippet? Ikkje veit eg kva som er dei beste metodane i alle samanhengar, men eg veit at dei er metodar i fleirtal. Naturvitskapleg(-e) metode(/-ar) forklarer svært mykje, men den/dei evnar ikkje å utseia alt som kan vera av interesse.

Hvorfor ikke bare tro på multidimensjonelt univers ? Ingen kan forklare det. Fins ingen grunn til å tro på det ene og ikke det andre, foruten funksjonelle grunner.

Og da spør jeg deg kristne mann. Hvorfor valgte du kristendommen, og ikke bare kristendommen, men selve pietismen etc.... Og du vet svaret med deg selv:

La vida es una tombola...

Religiøse, etter min erfaring, beundrer folk som kan takle den erkjennelse og likevel oppføre seg. Muslimske naboer, eller lutheranske bymisjonister. Begge deler. Som igjen leder over på det emosjonelle aspekt ved det å tro.

Intuivivt så virker du som en, av en rekke, typer som egentlig ikke trenger religion for å likevel være en ok fyr. Da gjenstår en liten dose nevotisme og en større dose funksjonalisme

Redigert av Abit; 12/09/2014 17:55.
Re: Kristendom. Tro. Samboer. [Re: Abit] #1855842 12/09/2014 17:57
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Sitat: Abit
Og da spør jeg deg kristne mann.

Kven er det du spør?

Re: Kristendom. Tro. Samboer. [Re: Abit] #1855870 12/09/2014 18:18
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Jesus ?:

Han ofret seg selv ja, men i dragsuget gikk også flere disipler med. Bekymret han seg over dette eller helliggjorde målet det meste ?
I Jesu tilfelle, kan nok målet debatteres og rettferdiggjøre mye. Likevel, psykiatriske diagnoser er ingen sannheter, men i større grad en "samfunnets dom over medborgere". Altså, slik jeg ser det, et graderingssystem fra sånn ca: Ubrukelig til direkte farlig.

Og romerne, som da dominerte og styrte normene den gang, betraktet ham vel som "direkte farlig", i det minste etterhvert.

Et annet eksempel på zeitgeist og hvordan samfunnets tidsånd gjenspeiles i diagnoser, er nok at under nazi-Tyskland, så var vel Hitler å betrakte som særdeles frisk og rask.. Et enda nyere eksempel er Nelson Mandela. Psykopat under boer-styret. Folke(verdens)helt etter apartheid-fallet.

CHARISMATIC PSYCHOPATHS are charming, attractive liars. They are usually gifted at some talent or another, and they use it to their advantage in manipulating others. They are usually fast-talkers, and possess an almost demonic ability to persuade others out of everything they own, even their lives. Leaders of religious sects or cults, for example, might be psychopaths if they lead their followers to their deaths. This subtype often comes to believe in their own fictions. They are irresistible.

Sociopaths have always existed in varying form and to various degrees. They have been known by various titles. They have been studied using various techniques, and through the years their ailment has been blamed on various causes. But one thing never varies: all sociopaths share three common characteristics. They are all very egocentric individuals with no empathy for others, and they are incapable of feeling remorse or guilt. [The Sociopath Rebecca Horton (April 1999)]

While the psychopath has likes and dislikes and fondness for the pleasures that human company can bring, analysis shows that he is completely egocentric, valuing others only for their enhancement of his own pleasure or status. While he gives no real love, he is quite capable of inspiring love of sometimes fanatical degree in others.

He is generally superficially charming and often makes a striking impression as possessed of the noblest of human qualities. He makes friends easily, and is very manipulative, using his ability with words to talk his way out of trouble. Many psychopaths love to be admired and bask in the adulation of others.

With the lack of love, there is also a lack of empathy. The psychopath is unable to feel sorry for others in unfortunate situations or put himself in another's place, whether or not they have been harmed by him.[Gordon Banks]

Det må være lov å tro på noe, uten å sykeliggjøres. Og "total mangel på empati" var kanskje heller ikke helt Jesus. Schizofren, meget mulig. Dissosiert personlighet. Don Quijote de la Galilea ? Eller kanskje han hadde rett ? Ekstrem var han i hvert fall. Og kristne mennesker, i hverdagslivet, er ikke kjent for å omgås andre ekstreme personligheter så mye. Med mindre de selv har vært ex-junkies e.l.

Magefølelsen hinter til meg om at "romerske psykiatere" ville, mange av dem, gitt han en diagnose a la utklippet.

Morsom analyse, men jeg trur ikke Jesus var så mye out of the box sammenlignet med det som kommer frem fra andre kilder enn det nye testamentet. Jesus ser bare ut til å ha vært en litt mykere tilhenger av parushim, de som ofte blir fremstilt som hans opponenter, fariseene.
Skal man lete etter 'multiple personalities' så kvalifiserer Paul mer enn Jesus trur jeg.
Ønsket om å være både jødisk og hellenistisk lar seg ikke forene i en og samme person, i hvert fall ikke på denne tiden. Et mulig brudd med Qumranmenigheten gjorde vel sitt for å polarisere ham enda mer, mot hellenismen.

Re: Kristendom. Tro. Samboer. [Re: Tange] #1855880 12/09/2014 18:27
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Tange
Jesus ?:

Morsom analyse, men jeg trur ikke Jesus var så mye out of the box sammenlignet med det som kommer frem fra andre kilder enn det nye testamentet. Jesus ser bare ut til å ha vært en litt mykere tilhenger av parushim, de som ofte blir fremstilt som hans opponenter, fariseene.
Skal man lete etter 'multiple personalities' så kvalifiserer Paul mer enn Jesus trur jeg.
Ønsket om å være både jødisk og hellenistisk lar seg ikke forene i en og samme person, i hvert fall ikke på denne tiden. Et mulig brudd med Qumranmenigheten gjorde vel sitt for å polarisere ham enda mer, mot hellenismen.

I realiteten er det veldig kompleks. Hvor vanlig var denne type "sykdom" da osv... Du er inne på det. Dessverre ser jeg veldig få religiøse berøre den problemstilling. Eller "Dessverre". Jeg gir en flying fuck. De betaler jo trygda mi med sin nissetro og konformitet.

En ting jeg er "skråsikker" på, er at psykiatrien er et rangeringsystem over medborgere. Og i så måte, så ville Jesu sin 2014 reinkarnasjon antakelig også fått en mindre positiv og inkluderende diagnose.

Redigert av Abit; 12/09/2014 18:28.
Re: Kristendom. Tro. Samboer. [Re: PålGnål] #1855950 12/09/2014 19:55
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Nei faen asså. Livet er ingen rosekrans for noen av oss. Dere misunner frihet. Jeg misunner mening. ETDCCCCC....

Det jeg vet, er at ingen av grunnene er grunnlag for å verken bli selvhevdende eller sur.

Ser bortsett fra dette religiøse klovneriet som er schizo.

Re: Kristendom. Tro. Samboer. [Re: PålGnål] #1855987 12/09/2014 20:48
T
Tommas Offline
Avhengig
Avhengig
T
Vi sitter på et bittelite sandkorn i en tilnærmet uendelig sandstorm, som har kvernet rundt i en evighet. Og akkurat på det bittelille sandkornet plukket designeren og skaperen av hele det kjente og ukjente univers en tilfeldig stamme og plantet sin sønn der?

Jeg spør ofte meg selv når jeg leser og hører hva dypt religiøse personer sier, om de faktisk kan tro på det selv - eller om de rett og slett "spiller med" for å passe inn i et eller annet system?

At vi i bunn og grunn er en relativt (i forhold til resten av planeten) avansert dyreart, som er dundrende ferdig når vi dør, blir vel litt for trist for de fleste.

Da er det mer givende for en oppegående primat å se opp på himmelen, finne på en eller annen gudommelig kraft som gir det hele mening, og trøste seg selv med at det ikke er slutt når det er slutt.

Skulle bibelen mot formodning være korrekt så kommer jeg definitivt til å få en oppstrammer når klokka slår sitt siste slag. Jeg velger dog å tro at sendingen kun går i svart ;-)

Redigert av Tommas; 12/09/2014 20:48.
Re: Kristendom. Tro. Samboer. [Re: Abit] #1856029 12/09/2014 22:15
K
khadgar Offline
Entusiast
Entusiast
K

Pisspreik. Disse teksters bokstavelighet er en funksjon av tidsånden, og ikke din fortolkning. Du er jo skrudd, sry asså. Du er faktisk "king of the Bongo" som aldri våget seg ut fra "Congo".

Om du noen sinne våger å forlate Congo, hvilket du neppe gjør, så kan sikkert Manu Chao gi deg noen tips og gode råd på veien.

Kven er denne tidsånda, og kva gjer at du har fasit på kva denne er eller var?

Re: Kristendom. Tro. Samboer. [Re: PålGnål] #1865796 30/09/2014 00:04
PålGnål Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Et spørsmål jeg stilte i gruppa på dette kurset: Kan man være kristen uten å tro på Jesus?

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Kristendom. Tro. Samboer. [Re: PålGnål] #1865814 30/09/2014 06:19
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: PålGnål
Et spørsmål jeg stilte i gruppa på dette kurset: Kan man være kristen uten å tro på Jesus?

Er ikke det litt bakvendt å ikke tro på det eneste i kristendommen som har rot i virkeligheten?

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Kristendom. Tro. Samboer. [Re: cvrokka] #1865821 30/09/2014 06:27
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hvis man prøver å være kristen uten å tro på Kristus, ender man vel teknisk sett opp med å være jøde.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Kristendom. Tro. Samboer. [Re: PålGnål] #1865860 30/09/2014 07:22
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt

Nei, det går ikke, med mindre du mener man kan være syklist uten å eie en sykkel. Definisjonen på å være kristen er at man tror på Gud (samme som jødene, og i og for seg araberne) pluss at man tror på Jesus (som i og for seg er en historisk sett anerkjent person, men som i kristendomen også i tillegg gis guddommelige egenskaper) + den hellige ånd (eller det folk flest omtaler som "noe")

Sitat: cvrokka
Er ikke det litt bakvendt å ikke tro på det eneste i kristendommen som har rot i virkeligheten?

yes

Sitat: Geirk
Hvis man prøver å være kristen uten å tro på Kristus, ender man vel teknisk sett opp med å være jøde.

Teknisk sett er det flere religioner med utgangspunkt i samme gud. De to største er Kristendom og Islam, dernest kommer Jøder og, som vi i det siste har lært, Yezidier og flere andre minoriteter. I tillegg har du esoteriske retninger som tror på "noe" men som i realiteten har adoptert det meste fra kristendom spirituelt sett , men forholder seg mer til engler og mer eller mindre mystiske og magiske fenomener mer eller mindre omtalt i bibelen / NT.

Re: Kristendom. Tro. Samboer. [Re: GeirK] #1865873 30/09/2014 07:35
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: GeirK

Nja, i mange måter er jødedommen og kristendommen hverandres diametrale motsetninger. Jødedommens forståelse av Tenach og kristendommens tolkning av det gamle testamentet er ofte milevis fra hverandre. Det må nok fjernes mer, hele det nye testamentet og dets tolkninger.
.

Re: Kristendom. Tro. Samboer. [Re: Sykkelbob] #1865886 30/09/2014 07:47
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Sykkelbob

Nei, det går ikke, med mindre du mener man kan være syklist uten å eie en sykkel. Definisjonen på å være kristen er at man tror på Gud (samme som jødene, og i og for seg araberne) pluss at man tror på Jesus (som i og for seg er en historisk sett anerkjent person, men som i kristendomen også i tillegg gis guddommelige egenskaper) + den hellige ånd (eller det folk flest omtaler som "noe")

Nei, dette er en av de viktige forskjellene mellom jødedommen og kristendommen. Troen spiller i utgangspunkt ikke en rolle og strengt tatt kan man være jøde (ikke etnisk altså) uten å tru på Gud. Selv om helheten er mye mer kompleks.

Re: Kristendom. Tro. Samboer. [Re: PålGnål] #1865888 30/09/2014 07:49
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Noen har svart her inne og jeg stiller meg bak det andre sier at man ikke kan være kristen uten å tru på Jesus.

Men, hva kom dere frem til i gruppa?

Re: Kristendom. Tro. Samboer. [Re: Tange] #1865895 30/09/2014 07:56
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Sykkelbob

Nei, dette er en av de viktige forskjellene mellom jødedommen og kristendommen. Troen spiller i utgangspunkt ikke en rolle og strengt tatt kan man være jøde (ikke etnisk altså) uten å tru på Gud. Selv om helheten er mye mer kompleks.

Sammegud som jødene, forutsatt at jødene da tror på gud, noe jeg var overbevist om at de gjør, men skal villig innrømme at jeg ikke er spesielt ekspert på.

Re: Kristendom. Tro. Samboer. [Re: PålGnål] #1865976 30/09/2014 09:40
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Helhetsbildet er mer komplekst.

Men akkurat som tro i jødedommen ikke spiller den rollen den har i kristendommen så er deres guder ikke de samme heller. Den jødiske forståelsen av Gud er en helt annen enn den kristene tolkningen av Gud.

Re: Kristendom. Tro. Samboer. [Re: Tange] #1865994 30/09/2014 10:05
PålGnål Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran

Noen har svart her inne og jeg stiller meg bak det andre sier at man ikke kan være kristen uten å tru på Jesus.

Men, hva kom dere frem til i gruppa?

Jeg la frem problemet på en litt annen måte.

Jeg tror ikke på Jesus, men han kan godt ha levd. Jeg synes det er vanskelig å tro at ikke det fins noe mer, så jeg si at jeg tror på en skaper av noe slag. I den tro lever jeg hele livet frem til jeg står ved perleporten en dag. Det møter jeg skaperen.
Så spørs det da om Jesus har levd eller ikke. Skaperen spør: Har du trodd på Jesus eller?
Jeg svarer: Nei, men jeg har hele livet trodd på deg fordi jeg har følt at du har vært Gud. Jesus fremstod for meg som et eventyr og min fornuft gjorde at den gamle boka der var vanskelig å tro på.
Hva gjør skaperen da?

På tide å begynne å trene igjen...
Side 5 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support