Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Ice Spiker Pro - varianter?

Re: Ice Spiker Pro - varianter? [Re: parob] #1900678 11/12/2014 11:34
partypulp Offline
Entusiast
Entusiast
Noen som har erfaring med styrken på pro vs pro evo liteskin?

Tenker på sjansen for å punktere.. Ser for meg at liteskin er mye mer sårbare?

Re: Ice Spiker Pro - varianter? [Re: parob] #1901012 11/12/2014 22:53
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Noen som vet om det er forskjell i mønsteret på RaceGuard og LiteSkin? De tradisjonelle Ice Spiker Pro har tett mønster midt på, og veeeeeldig åpent på sidene, med nesten runde knaster. Det resulterer i bra grep på snø rett frem, og nesten ingenting når man svinger. Og overgangen fra grep til ikke grep kommer plutselig og er nesten uhåndterlig. Nokians dekk er åpne på midten, tettere ytterst, og med masse kanter på kastene. De er en drøm på snø, og allikevel gode på is. Men finnes ikke i noen fornuftig version i 29. Jeg endte med et sett Ice Spiker Pro hvor jeg på fremdekket satte inn de lange piggene fra Freddie's Revenz på kanten. Merkbart bedre, men ikke perfekt.

Re: Ice Spiker Pro - varianter? [Re: parob] #1901038 12/12/2014 05:40
R
Rukus Offline
Avhengig
Avhengig
R
Mener mønsteret er likt på de forskjellige variantene av ISP ICON_SMILE

det vanskelige er en lek, det umulige en utfordring....
Re: Ice Spiker Pro - varianter? [Re: parob] #1901427 13/12/2014 08:33
K.Solvang Offline
Medlem
Medlem
Fikk byttet dekket uten noen problemer hos XXL.
Fått montert på det nye dekket, og dette smatt greit på med litt zalo, 40-50psi og massering. Problemet nå er kast i dekket.
Indikasjonsstreken ligger jamnt over felgkant hele veien rundt på begge sider, men fortsatt er det så mye kast, att det kommer vibrasjoner i hele sykkelen så snart man kommer opp i litt fart... Så blir ny tur ut på xxl. Denne gangen skal de få sette på dekk selv, og sjekke at alt er 100% før jeg drar! Møkklei....

Redigert av K.Solvang; 13/12/2014 08:36.

Her er det noe galt som ikke er riktig!
Re: Ice Spiker Pro - varianter? [Re: K.Solvang] #1901459 13/12/2014 10:15
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Høres dessverre ut som felgene dine ikke er glad i ISP.

Jeg hadde over en viss tid samme problem med et par cx-dekk Kenda Small Block 8 på mtb-felgene Sunringle Black Flag Pro (som har felger med patent av Notubes, m.a.o. primært for slangeløst oppsett). Har også tidvis hatt problemer med å få dekk på American Classic MTB, som også er slangeløs felg. Felger for slangeløst oppsett er konstruert for å skape vakuum og det hender derfor at dekkene suger seg fast, m.a.o. blir ujevne med kast - også der felgkanten synes å gå riktig rundt hjulet. Dekket på forhjulet ble ujevnt og det ble vibrasjoner, slik du opplever.

En løsning på problemet (som det forresten var teknikerne på XXL som viste meg) kan være å gjøre det samme som du allerede har forsøkt, men mer av det:

- Oppgrader fra Zalo til white lithium grease, som fås kjøpt mange steder. Ta rikelig på dekk-kantene.

- Bruk høyere trykk. Ikke vær redd for å gå over maksimum. 60-70 psi på PSI burde ikke være noe problem når sykkelen står stille.

- Spinn hjulet sakte og bruk øyemål for å identifisere ujevnhetene. Masser.

Jeg fikk det bra til på den måten, men det var frustrerende å måtte legge så mye arbeid ned i hvert dekkbytte. Og man har i bakhodet hvor fiklete det blir å bytte dekk ved punktering.

Du vil kanskje ikke høre min endelige løsning: Jeg returnerte Black Flag-hjulsettet til XXL og fikk pengene tilbake (!). Men det var en tilfeldighet og skyldtes ikke problemene med å få på dekket. Eikene løsnet en etter en! Etter to reparasjoner fikk jeg nytt bakhjul der eikene også løsnet etter kort tid... XXL kom frem til at det måtte være produksjonsfeil og gav meg altså pengene tilbake, så pluss til XXL for gode service.

Re: Ice Spiker Pro - varianter? [Re: parob] #1905963 30/12/2014 09:23
Østerhus Offline
Avhengig
Avhengig
En annen ting. Raceguard finner jeg bare i 2,1 bredde, mens EVO kommer i 2,35. Det er jo en vesentlig forskjell. Tror jeg går for EVO, men er redd snøen kommer før jeg får brukt dem i skauen... Men bor på Sørlandet, så vet jo aldri...

Takknemlig For bredde-innspill, sykkelkomponenter får snart en ny ordre!

Tynn i håret, men tjukk i hodet!
Re: Ice Spiker Pro - varianter? [Re: Østerhus] #1906031 30/12/2014 14:56
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Østerhus
Raceguard finner jeg bare i 2,1 bredde, mens EVO kommer i 2,35. Det er jo en vesentlig forskjell. (...) Takknemlig for bredde-innspill...

Du har 26", stemmer?

Så vidt jeg har skjønt har ISP 26" enkelt fremstilt disse alternativene:

1, Evolution Lite Skin 2.1" på 695 gram - alupigg med tungsten carbide kjerne - det letteste og raskeste dekket;
2. Evolution Snakeskin TL Easy 2.35" på 850 gram - alupigg med tungsten carbide kjerne - noe bedre punkteringsbeskyttelse enn Lite Skin og enkelt å sette opp slangeløst;
3. Performance Race Guard 2.1" på 995 gram - stålpigg med tungsten carbide kjerne - rimeligere, tyngre gummi.

Se også http://www.schwalbe.com/en/spike-reader/ice-spiker-pro.htm der det graderes rullemotstand, punkteringsbeskyttelse m.m.

Om du skal brukene dekkene primært i skauen, burde Evo Snakeskin TL Easy 2.35" være et utmerket valg. Forholdsvis lett dekk, rimelig god punkteringsbeskyttelse, lett å sette opp slangeløst og ikke minst bredt.

Se også denne tråden om slangeløst oppsett av ISP: https://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1905058#Post1905058

Re: Ice Spiker Pro - varianter? [Re: Sepeda] #1906057 30/12/2014 16:39
Østerhus Offline
Avhengig
Avhengig
Jepp.
Svaret jeg var ute etter. Takk! 26" ja.
Dekk bestilt, håper de rekker frem til helga...

Tynn i håret, men tjukk i hodet!
Re: Ice Spiker Pro - varianter? [Re: parob] #1906068 30/12/2014 18:12
L
lml Offline
-----
-----
L
Noen som har hatt problemmer med å få på Ice Spiker Pro EVO Liteskin 29x2.25 på Crest felg. Jeg måtte bare gi opp, fikk på den ene siden av dekket men fikk ikke på den andre. Dekkene gikk på et Notubes Gold felgsett med mindre problemmer men måtte jobbe litt her også.
Mener å huske det var en tråd om dette en annengang...

Re: Ice Spiker Pro - varianter? [Re: lml] #1906076 30/12/2014 18:35
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: lml
Noen som har hatt problemmer med å få på Ice Spiker Pro EVO Liteskin 29x2.25 på Crest felg. Jeg måtte bare gi opp, fikk på den ene siden av dekket men fikk ikke på den andre. Dekkene gikk på et Notubes Gold felgsett med mindre problemmer men måtte jobbe litt her også.
Mener å huske det var en tråd om dette en annengang...

Har opplevd samme problem med diverse dekk på Notubes og lignende felger konstruert for slangeløst oppsett. Ser fra diverse fora at Crest er kjent for å være vanskelig å få ikke-slangeløse dekk på, se f.eks. http://forums.mtbr.com/wheels-tires/tires-too-tight-rims-what-do-775143.html og http://singletrackworld.com/forum/topic/stans-ztr-crest-29er-rim-problems

Jeg har fått dekkene på ved å
- dytte dekk-kantene inn mot midten av felgene så langt rundt som mulig;
- evt. bruke strips for å holde dekk-kantene på plass;
- og siden benne forsiktig siste bit av dekket inn ved hjelp av dekkspake - synes Crankbrothers Speedier Lever e.l. fungerer best.

Pass på ikke å få slangen i klemme!

Fant i sin tid en nyttig instruksjonsvideo på Youtube for tight tyres, men finner den ikke igjen i farten.

For siden å sikre at dekket siden kommer rett på og det ikke oppstår ujevnheter, har jeg gjort som jeg opplyste tidligere i tråden:
- Ta white lithium grease e.l.på dekk-kantene.
- Bruk høyere trykk.
- Spinn hjulet sakte og bruk øyemål for å identifisere ujevnhetene. Masser.

Redigert av Sepeda; 30/12/2014 19:33. Rediger grunn: Fjernet setning om høyere lufftrykk/psi etter anbefaling fra Stein :-)
Re: Ice Spiker Pro - varianter? [Re: parob] #1906085 30/12/2014 19:08
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
60-70 psi er jo en akkurat like stor belastning for felgen uansett. I et 2" eller større dekk ville i alle fall jeg vært forsiktig med sånne trykk. Det er vel sjelden man ikke klarer å "poppe" dekket med 45-50 psi? ...Og såpevann er vel greiere enn fett? Det er jo en fordel om dekket ikke roterer på felgen etterpå. ICON_WINK

Re: Ice Spiker Pro - varianter? [Re: parob] #1906090 30/12/2014 19:17
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Stein - ja, du har sikkert rett ang. trykk - så man får være forsiktig. (Maksimum luftrykk for PSI Evo 29 er så vidt jeg husker oppgitt til 54 psi, så dekket tåler nok litt til. Men så må man selvsagt ta hensyn til hva felgen tåler.) Har redigert innlegget ICON_SMILE

Er også i prinsippet enig ang. såpevann versus fett - kan lønne seg å prøve såpevann først. Min erfaring er imidlertid at på skikkelig trange dekk fungerer WLG/white lithium grease hakket bedre. WLG blir også raskt forholdsvis tørt, d.v.s. liten fare for at dekket skulle sitte løst. Har ikke opplevd noen problemer selv.

Håper lml finner ut av det!

Re: Ice Spiker Pro - varianter? [Re: parob] #2048173 12/01/2016 16:54
I
iverta Offline
Ringrev
Ringrev
I
Til 27,5 har jeg valget mellom liteskin og raceguard.

Hvilket av disse to velger jeg? Vekt er muligens ikke det viktigste, all den tid man må pakke på seg klær. Skal på sti!

På mine nåværende 29" står det performance, og de har jeg ikke punga med, og få pigger er borte (innsyklet, 4mil). Fornøyd med dekka, så isp er bænkers!

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support