Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 24 1 2 5 6 7 8 9 23 24

Folkeopplysningen!

Re: Folkeopplysningen! [Re: anonym5] #1853869 10/09/2014 08:15
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag betvivlar att det är de flesta som tänker så. De flesta som är skeptiska till e-stoffer är nog det på grund av att de inte vet vad det är.

Re: Folkeopplysningen! [Re: fredriks] #1853871 10/09/2014 08:15
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: fredriks
De flesta som är skeptiska till e-stoffer är nog det på grund av att de inte vet vad det är.

Det har jeg inntrykk av var tilfellet for 10-20 år siden. I dag vet folk mer enn som så.

Anonym5
Re: Folkeopplysningen! [Re: anonym5] #1853872 10/09/2014 08:16
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: pontiff

De flester som mener e-stoffer er fy, er såpass godt opplyste

Hvis det stemmer er det jo flott. Jeg er skeptisk, dog.

Re: Folkeopplysningen! [Re: anonym5] #1853874 10/09/2014 08:18
Dan Offline
More than words
More than words
Det har jeg inntrykk av var tilfellet for 10-20 år siden. I dag vet folk mer enn som så.

For 10-20 år siden syntes folk vaksiner var en glimrende idé. I dag er folk idioter. Ingen grunn til å tro at idioti ikke påvirker synet på e-stoffer også.

Re: Folkeopplysningen! [Re: anonym5] #1853875 10/09/2014 08:20
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Vansklig att veta vad folk tror om man inte har något undersökning att basera det på eftersom man ju faktiskt inte möter och diskuterar med väldigt många människor men jag är skeptiskt till ditt utsagn.

Re: Folkeopplysningen! [Re: Dan] #1853877 10/09/2014 08:23
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Dan
For 10-20 år siden syntes folk vaksiner var en glimrende idé. I dag er folk idioter.

Der har du forresten et av de nødvendige programmene fra forrige sesong av Folkeopplysningen. Det er en kamp som er nødvendig å ta, ikke hvorvidt folk skyller tarmen eller spiser algepulver om de så vil.

Ingen grunn til å tro at idioti ikke påvirker synet på e-stoffer også.

Jeg tror folk i stor grad har gått fra skepis til e-stoffer fordi de ikke vet hva de er, til skepsis til e-stoffer fordi vi ikke kjenner omfanget av vår bruk av dem. Mener du det er idioti?

Anonym5
Re: Folkeopplysningen! [Re: Dan] #1853880 10/09/2014 08:23
Tex Offline
Besatt
Besatt

For 10-20 år siden syntes folk vaksiner var en glimrende idé. I dag er folk idioter.

Jeg syntes motstanden mot svineinfluensavaksinen var latterlig.
Men sett i ettertid er jeg tilbøyelig til å endre oppfatning.

http://www.nationen.no/landbruk/norsk-pa...luensa-vaksine/

Re: Folkeopplysningen! [Re: fredriks] #1853881 10/09/2014 08:24
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Vansklig att veta vad folk tror om man inte har något undersökning att basera det på eftersom man ju faktiskt inte möter och diskuterar med väldigt många människor men jag är skeptiskt till ditt utsagn.

Jeg møter og diskuterer med en del mennesker i hverdagen, og jeg har inntrykket av folk virker mer eller mindre opplyste. Kan hende det er kulturelt eller geografisk betinget.

Anonym5
Re: Folkeopplysningen! [Re: anonym5] #1853883 10/09/2014 08:27
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: sveinaa
Eller er det agnostiker? Noen må opplyse meg for nå er jeg i ukjent farvann.

Kort sagt er en agnostisker en som ikke vet om Gud eksisterer, mens en ateist mener at Gud ikke eksisterer.

Jag skulle snarare säga att agnostiker är någon som visar en klar osäkerhet angående guds eksistens och en atheist är någon som inte tror att gud existerar.

Jag anser inte att folk är agnostiker angående, thor, odin, osynliga enhörningar, tekopar i orbit eller spagetti monster trots att de inte kan veta att dessa inte existerar.

Dawkins 7 gradiga skala tycker jag är ett bra konsept angående detta.

Re: Folkeopplysningen! [Re: anonym5] #1853885 10/09/2014 08:30
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Jeg møter og diskuterer med en del mennesker i hverdagen, og jeg har inntrykket av folk virker mer eller mindre opplyste. Kan hende det er kulturelt eller geografisk betinget.

Men diskuterar du med folk med alla sorters jobb, utdaning och bakrund?

Re: Folkeopplysningen! [Re: fredriks] #1853888 10/09/2014 08:37
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Men diskuterar du med folk med alla sorters jobb, utdaning och bakrund?

Nei, kanskje spredningen ikke er all verdens...

Jeg skal også raskt innrømme at selv om folk er skeptiske til bruken, er det enkelte som er svært kreative i fantasien når det gjelder hvorfor stoffene blir tilsatt. Der er kanskje ikke opplysningsnivået det høyeste alltid. Men det gjelder som sagt ikke majoriteten, har jeg inntrykk av.

Redigert av anonymous5; 10/09/2014 08:39.

Anonym5
Re: Folkeopplysningen! [Re: GeirK] #1853893 10/09/2014 08:44
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Når folk går rundt og tror på chemtrails, blir jeg egentlig ikke forundret over at de er redde for sitronsyre i brus heller. ICON_WINK

Re: Folkeopplysningen! [Re: Stein] #1853899 10/09/2014 08:51
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Stein
Som vanlig vet Wikipedia også. Hvis man vil vite mer enn "kort sagt". ICON_WINK

http://no.wikipedia.org/wiki/Ateisme

Ikke lett dette:

Sakset fra Human-Etisk Forbund sin hjemmeside:

Nå tror du kanskje at vi kommer med en sjekkliste der du kunne krysse av for å finne ut om du er ateist eller agnostiker - eventuelt noe ganske annet. Det skal vi ikke. For det første fordi ordene nok på mange måter er blitt brukt til å beskrive den samme innstillingen til guddommer og tro på dem. For det andre fordi et slikt press kanskje ville vært et eksempel på den formen for åndelig tvang som de fleste humanister misliker så sterkt.

Derfor minner vi heller om Human-Etisk Forbunds grunnlegger, Kristian Horn, som la vekt på det han kalte "ærlighet ved erkjennelsens grense" og mente at enhver humanetiker (eller humanist) måtte gjøre seg opp sin egen mening om hva som lå hinsides disse grensene.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Folkeopplysningen! [Re: GeirK] #1853909 10/09/2014 09:06
sveinaa Offline
More than words
More than words
Er det ikke slik at E-stoffer er tilsetningstoffer som er godkjent for bruk innenfor EU? Nå vet ikke jeg om alle er kunstig fremstilt i laboratorier eller om det og finnes naturlige E-stoffer (eller om de naturlige per definisjon ikke er E.stoffer). Diskusjonen om E-stoffer bør kanskje løftes opp til stoffer som er kunstig fremstilt i laboratorier er farligere enn identiske stoffer (kjemisksammensetning) som forekommer naturlig i naturen?

Re: Folkeopplysningen! [Re: sveinaa] #1853915 10/09/2014 09:17
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Det er mye som er farlig: DHMO.

Re: Folkeopplysningen! [Re: sveinaa] #1853916 10/09/2014 09:17
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Diskusjonen om E-stoffer bør kanskje løftes opp til stoffer som er kunstig fremstilt i laboratorier er farligere enn identiske stoffer (kjemisksammensetning) som forekommer naturlig i naturen?

Den delen av debatten jeg interesserer meg for, er den utstrakte bruken av e-stoffer i industrimat (og i noen tilfeller økomat), og om cocktail-effekten (altså e-stoffer blandet på en måte eller i et blandingsforhold som ikke finnes i naturen) har noen langvarig effekt.

Flere av e-stoffene har vist seg å være helseskadelige, men det er gjerne i mengder som er helt unaturlige å få i seg. Andre stoffer kan gi allergiske reaksjoner, eller løs mage, hos noen.

Det vitenskapen ennå ikke vet godt nok, er de langvarige effektene av de små dosene du finner i maten din og spiser hver dag.

Anonym5
Re: Folkeopplysningen! [Re: anonym5] #1853923 10/09/2014 09:26
sveinaa Offline
More than words
More than words
Diskusjonen om E-stoffer bør kanskje løftes opp til stoffer som er kunstig fremstilt i laboratorier er farligere enn identiske stoffer (kjemisksammensetning) som forekommer naturlig i naturen?

Den delen av debatten jeg interesserer meg for, er den utstrakte bruken av e-stoffer i industrimat (og i noen tilfeller økomat), og om cocktail-effekten (altså e-stoffer blandet på en måte eller i et blandingsforhold som ikke finnes i naturen) har noen langvarig effekt.

Flere av e-stoffene har vist seg å være helseskadelige, men det er gjerne i mengder som er helt unaturlige å få i seg. Andre stoffer kan gi allergiske reaksjoner, eller løs mage, hos noen.

Det vitenskapen ennå ikke vet godt nok, er de langvarige effektene av de små dosene du finner i maten din og spiser hver dag.

Etter litt lesing ser jeg at E-stoffer også kan være naturlige stoffer. Det du interesserer deg for vedr. E-stoffer, gjelder vel egentlig ikke bare E-stoffer, men alt man kan få i seg eller utsettes for. Hadde man droppet E440 i syltetøy måtte man feks hatt i mer sukker for å sikre konsistensen. Hva som er mest skadelig er en uendelig debatt der de fleste tar et standpunkt de har synset seg frem til.

Re: Folkeopplysningen! [Re: sveinaa] #1853926 10/09/2014 09:28
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Det du interesserer deg for vedr. E-stoffer, gjelder vel egentlig ikke bare E-stoffer, men alt man kan få i seg eller utsettes for.

Det er sant, jeg er også opptatt av hvilken solkrem jeg smører meg med, eller hva jeg maler under armhulene.

Anonym5
Re: Folkeopplysningen! [Re: GeirK] #1853928 10/09/2014 09:31
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg synes egentlig det interessante er hvordan samfunnet har blitt sånn at mange oppleste og vedtatte sannheter er fundamentert på kvasivitenskap og billig salgsgimmick.

Re: Folkeopplysningen! [Re: anonym5] #1853929 10/09/2014 09:39
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det du interesserer deg for vedr. E-stoffer, gjelder vel egentlig ikke bare E-stoffer, men alt man kan få i seg eller utsettes for.

Det er sant, jeg er også opptatt av hvilken solkrem jeg smører meg med, eller hva jeg maler under armhulene.

Det er mye man kan være skeptisk til. Jeg stiller meg ofte spørsmålet; vet jeg bedre enn de som skal kunne noe om et tema eller lignende? Så og si alltid vil jeg komme frem til at det ærlige svaret f er nei. Det som virkelig overrasker meg er at veldig mange faktisk oppfører seg og agerer som om at svaret var ja.

Re: Folkeopplysningen! [Re: GeirK] #1853932 10/09/2014 09:42
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det er veldig mye vi ikke kan vite noe om, så hvorfor skal man "lure" seg selv ved å lage en konklusjon (ofte basert på piss) som er like svak og udokumentert som at bibelen er en bok som har en sannhetsgehalt på mellom 90 og 95%?

Re: Folkeopplysningen! [Re: sveinaa] #1853946 10/09/2014 09:53
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Jeg stiller meg ofte spørsmålet; vet jeg bedre enn de som skal kunne noe om et tema eller lignende?

Nå vil jeg ikke virke konspiratorisk, jeg baserer også mine valg best tilgjengelig kunnskap. Men det er en dimensjon til: hvilken agenda har den som formidler informasjonen?

Røyking eller global oppvarming er to glimrende eksempler hvor det kommer (eller kom) mye motstridende informasjon fra eksperter og "eksperter". Da er man nødt til å koble inn den kritiske sansen og spørre seg "Hva slags agenda har den personen som forteller meg dette".

Big pharma opererer jo på samme måte. De formidler at deres blodtrykkregulerende legemiddel er god medisin, men unlater konsekvent å fortelle at en daglig gåtur kan ha samme effekt. Hvorfor det? Fordi de tjener penger på det første, og ikke det siste.

Redigert av anonymous5; 10/09/2014 09:55.

Anonym5
Re: Folkeopplysningen! [Re: sveinaa] #1853949 10/09/2014 09:54
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Det er veldig mye vi ikke kan vite noe om, så hvorfor skal man "lure" seg selv ved å lage en konklusjon (ofte basert på piss) som er like svak og udokumentert som at bibelen er en bok som har en sannhetsgehalt på mellom 90 og 95%?

Er dette knyttet til e-stoffdiskusjonen? Kan du komme med noen eksempler slik at jeg vet hva du snakker om?

Anonym5
Re: Folkeopplysningen! [Re: anonym5] #1853952 10/09/2014 09:58
sveinaa Offline
More than words
More than words

Er dette knyttet til e-stoffdiskusjonen? Kan du komme med noen eksempler slik at jeg vet hva du snakker om?

Den var av generell art, og mest med han Opsahl i hodet, og ikke spesielt på e-stoffer. Men vedr. e-stoffer så kan man jo støtte seg til at de som har godkjent bruken kanskje har gjort en god nok jobb uten at det er unormalt?

Redigert av sveinaa; 10/09/2014 09:59.

Re: Folkeopplysningen! [Re: sveinaa] #1853955 10/09/2014 10:04
EgilS Offline
More than words
More than words
Jeg synes egentlig det interessante er hvordan samfunnet har blitt sånn at mange oppleste og vedtatte sannheter er fundamentert på kvasivitenskap og billig salgsgimmick.

Som jeg skrev over; jeg tror ikke samfunnet har blitt sånn, det har by default alltid vært slik. Og så er det heller en stadig økende kunnskap som gjør at vi beveger oss (saaaakte) bort derfra.

Vi har jo for eksempel heldigvis i mesteparten av verden sluttet med heksebrenning fordi man innser at hekser (og sataniske konspirasjoner) ikke finnes.

Redigert av EgilS; 10/09/2014 10:05.
Re: Folkeopplysningen! [Re: anonym5] #1853956 10/09/2014 10:11
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Big pharma opererer jo på samme måte. De formidler at deres blodtrykkregulerende legemiddel er god medisin, men unlater konsekvent å fortelle at en daglig gåtur kan ha samme effekt. Hvorfor det? Fordi de tjener penger på det første, og ikke det siste.

Først: Å omtale dem som "Big Pharma" høres nesten litt konspirasjonsteoretisk ut i seg selv. ICON_WINK

Så: Hvorfor skulle de det? De er legemiddelindustrien. De lager medisiner som skal ha en gitt effekt. Det er ikke deres oppgave å drive med forebyggende arbeid. Det er det leger og andre deler av samfunnet som bør ta seg av. Ingen små eller store bedrifter forsøker vel å minimalisere behovet for produktene og tjenestene sine?

Re: Folkeopplysningen! [Re: anonym5] #1853958 10/09/2014 10:13
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg stiller meg ofte spørsmålet; vet jeg bedre enn de som skal kunne noe om et tema eller lignende?

Nå vil jeg ikke virke konspiratorisk, jeg baserer også mine valg best tilgjengelig kunnskap. Men det er en dimensjon til: hvilken agenda har den som formidler informasjonen?

Røyking eller global oppvarming er to glimrende eksempler hvor det kommer (eller kom) mye motstridende informasjon fra eksperter og "eksperter". Da er man nødt til å koble inn den kritiske sansen og spørre seg "Hva slags agenda har den personen som forteller meg dette".

Det vil nesten alltid ligge noe bakom, men det ber ikke nødvendigvis det samme som at det alltid er en skjult skummel agenda?

Røyking er faktisk et godt eksempel på at "verden" tok feil. Vedr. global oppvarming er jeg usikker på om vi vet nok. Klimaet har jo tross alt gått mye opp og ned tidligere også. Synes disse ordene er passende: Det går ikke an å konkludere med en absolutt sannhet og si at den vil stå seg for evig og alltid, når man vet at de fleste absolutte sannheter kun står/er gyldig i en periode eller om man vil i sin samtid. Vi vet på en måte ikke hva vi vet i morgen. Verden utvikler seg.

For mange kan nok en gåtur ordne blodtrykket, men for noen må det medisin til. Man kan jo også tenke på at veldig mange røyker, selv om det vet at de vil dø av følgene røykingen vil/kan gi. Tar man det med i betraktningen så tror jeg det er lurt å tilby medisin da veldig mange ikke hadde giddet å ta den turen....

Re: Folkeopplysningen! [Re: hilmer] #1853959 10/09/2014 10:14
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: hilmer
Sitat: Stein
[quote=hilmer]
Som diabetiker legger jeg merke til slikt av effekten det har på blodsukkeret, og appelsinjuice sender blodsukkernivået like raskt til himmels som Coca Cola o.l.

Ikke uenig at det er mye sukker i appelsinjuice - men det er ikke usunt av den grunn.
http://forskning.no/mat-mat-og-helse-hjertet-kreft-landbruk-stub/2008/02/juice-og-frukt-er-sunt

"sunt" er relativt. Når diskusjonen går såpass i detalj som den gjør her, bør man vel egentlig droppe å bruke ordet i det hele tatt.

For en diabetiker kan appelsinjuice være ganske usunt. Poteter er generelt sunt som en del av kostholdet, men det kan fortsatt være relativt usunt for en som spiser en kvart kilo til hvert måltid og sliter med overvekt.

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: Folkeopplysningen! [Re: EgilS] #1853964 10/09/2014 10:20
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: EgilS

Som jeg skrev over; jeg tror ikke samfunnet har blitt sånn, det har by default alltid vært slik. Og så er det heller en stadig økende kunnskap som gjør at vi beveger oss (saaaakte) bort derfra.

Vi har jo for eksempel heldigvis i mesteparten av verden sluttet med heksebrenning fordi man innser at hekser (og sataniske konspirasjoner) ikke finnes.

Usikker. Opplever ganske ofte at mange bare tar et standpunkt fordi en de vet om eller kjenner har sagt at sånn er. Alternativmedisin er jo fundamentert på sannhetsvitner istedenfor vitenskapelig bevis.

Eller har man sluttet med det fordi man har fått et annet menneskesyn (der menneskeverdien er en helt annen?). Om man skal se på hva noen tror på uten det fnugg av bevis er jeg ikke sikker på at man ikke hadde brent ditt og datt på bålet om det ikke hadde medført straff... Man ofrer vel fortsatt dyr noen steder i verden?

Re: Folkeopplysningen! [Re: sveinaa] #1853975 10/09/2014 10:44
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Men vedr. e-stoffer så kan man jo støtte seg til at de som har godkjent bruken kanskje har gjort en god nok jobb uten at det er unormalt?

Men hva er god nok? Ingen har studert langtidseffektene.

Anonym5
Side 7 av 24 1 2 5 6 7 8 9 23 24

Moderator  support