Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 24 1 2 4 5 6 7 8 23 24

Folkeopplysningen!

Re: Folkeopplysningen! [Re: Dan] #1853595 09/09/2014 18:37
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bare så det er sagt, så er jeg agnostiker. Man finner svært få "rene" ateister i samfunnet.

Røverhistorier i bibelen:
-Verden ble skapt på 7 dager.
-Tre menn levde i munnen på en fisk
-Jomfrufødsel (helt merkelig at det er religion bygget på verdens dårligste unnskyldning for utroskap).
-En dau person blir levende tre dager etter.
osv. osv.

http://rationalwiki.org/wiki/Scientific_errors_in_the_Bible

http://www.evilbible.com/Biblical%20Contradictions.htm

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Folkeopplysningen! [Re: GeirK] #1853596 09/09/2014 18:37
sveinaa Offline
More than words
More than words
Forsøk biblioteket da slipper du å bidra på hans lønnsslipp!

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Folkeopplysningen! [Re: GeirK] #1853599 09/09/2014 18:38
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Tilbake til supermat, jeg tror det viktigste med at folk tror på supermatens fordeler og lever etter det er at man blir bevisst på matinntaket. Med det mener jeg ikke at de som lever supermaten er sunnere av supermaten selv, men av at de sikkert er mere bevisst på å ikke putte i seg all den usunne maten. Man trenger selvfølgelig ikke supermat til det, men de har jo tatt et bevisst standpunkt når det gjelder matinntaket.

Tror jeg har funnet min egen supermat her jeg er i San Sebastian for øyeblikket.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Folkeopplysningen! [Re: supernalle] #1853602 09/09/2014 18:41
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: supernalle
Bare så det er sagt, så er jeg agnostiker. Jeg du finner svært få "rene" ateister i samfunnet.

-Jomfrufødsel (helt merkelig at det er religion bygget på verdens dårligste unnskyldning for utroskap).
osv. osv.

Så de fleste ateister tror det kan være noe mer?

Re: Folkeopplysningen! [Re: supernalle] #1853615 09/09/2014 18:52
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Bare så det er sagt, så er jeg agnostiker. Man finner svært få "rene" ateister i samfunnet.

osv. osv.

Greia er vel at dersom det virkelig er slik at Gud er allmektig, så er ikke noe av det du lister umulig, og begrepet "sannsynlig" blir meningsløst som i " hva er sannsynligheten for at GeirK skal bestemme seg for å sette seg ned å tegne en banan akkurat nå?". Nå er det vel få som tror at verden ble skapt på sju dager, men da dette ble skrevet, ville nok de fleste ramlet av dersom hele chain of events fra Big Bang til mennesker ble forklart i detalj. Det er derfor en forenkling for å passe tiden og kunnskapsnivået til dem som levde da.

Jeg vil jeg gå litt mer fundamentalt til verks. Hva er argumentene som usannsynliggjør at noen skapte de fysiske lovene som resulterte i skapelsen av universet?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Folkeopplysningen! [Re: sveinaa] #1853620 09/09/2014 18:54
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sveinaa

De utelukker ikke muligheten.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Folkeopplysningen! [Re: GeirK] #1853622 09/09/2014 18:56
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Noen som vet hvilken utdannelse Opsahl har? Han er ifølge "Om John Opsahl" delen på nettsiden hans "Nordens ledende ekspert på supermat og helhetlig livsstil, forfater og gründer av bedriften Supernature." så han bør ha en grei ryggsekk med utdannelse.

Alltid skummelt med bloggere og salgspersoner som fremstår som eksperter på temaet, uten at de har basalkunnskap om temaet eller et snev av kildekritisk fiber i kroppen.

Btw, ikke jeg som skrev forfatter feil, kun copypaste fra nettsiden.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Folkeopplysningen! [Re: supernalle] #1853625 09/09/2014 19:00
sveinaa Offline
More than words
More than words

Så jeg er nærmere ateist enn kristen når jeg ikke utelukker at det kan være noe mer, også noe som kan ligne på hvordan Gud defineres?

Re: Folkeopplysningen! [Re: hrukin] #1853626 09/09/2014 19:01
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Sitat: hrukin
Tilbake til supermat, jeg tror det viktigste med at folk tror på supermatens fordeler og lever etter det er at man blir bevisst på matinntaket. Med det mener jeg ikke at de som lever supermaten er sunnere av supermaten selv, men av at de sikkert er mere bevisst på å ikke putte i seg all den usunne maten. Man trenger selvfølgelig ikke supermat til det, men de har jo tatt et bevisst standpunkt når det gjelder matinntaket.

Mener det riktig at noen skal kunne tjene masse penger på noe som ikke virker som avertert?

Tror jeg har funnet min egen supermat her jeg er i San Sebastian for øyeblikket.

Og jeg fant min i Queretaro, Mexico i går kveld.

- Robert Green Ingersoll
Re: Folkeopplysningen! [Re: sveinaa] #1853629 09/09/2014 19:04
sveinaa Offline
More than words
More than words

Så jeg er nærmere ateist enn kristen når jeg ikke utelukker at det kan være noe mer, også noe som kan ligne på hvordan Gud defineres?

Eller er det agnostiker? Noen må opplyse meg for nå er jeg i ukjent farvann.

Re: Folkeopplysningen! [Re: Andreas83] #1853633 09/09/2014 19:08
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Andreas83
Noen som vet hvilken utdannelse Opsahl har? Han er ifølge "Om John Opsahl" delen på nettsiden hans "Nordens ledende ekspert på supermat og helhetlig livsstil, forfater og gründer av bedriften Supernature." så han bør ha en grei ryggsekk med utdannelse.

Alltid skummelt med bloggere og salgspersoner som fremstår som eksperter på temaet, uten at de har basalkunnskap om temaet eller et snev av kildekritisk fiber i kroppen.

Btw, ikke jeg som skrev forfatter feil, kun copypaste fra nettsiden.

Forklaringen kommer i avsnitt 2. Han er the real deal assa!!!

John er kjent for å kombinere medisinske og holistiske tradisjoner med moderne vitenskap og metoder. Han er opptatt av at man ikke kan lede noen lenger enn man selv har kommet, og har gjort det til et prinsipp å leve som han snakker. Han mener fokuset i vår offentlige diskusjon om helse i større grad bør handle om hvordan vi kan oppnå livskvalitet og livsglede.

Re: Folkeopplysningen! [Re: GeirK] #1853660 09/09/2014 19:46
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sitat: GeirK

Jeg vil jeg gå litt mer fundamentalt til verks. Hva er argumentene som usannsynliggjør at noen skapte de fysiske lovene som resulterte i skapelsen av universet?

Spørsmålet er litt unødvendig komplisert. Vi kan tenke oss en dialog som går omtrent sånn:
Ateisten: Jeg vet ikke hvorfor det finnes noen virkelighet. Kanskje finner vi det ut en gang, og det finnes enkelte fysikere som mener at de er på vei mot en løsning, men jeg vet virkelig ikke.
Teisten: Jeg tror det var Gud som skapte virkeligheten.
Ateisten: Gud? Hvorfor det? Det kan jeg ikke se noen som helst rasjonell grunn til å tro. Verden ser ikke ut til å være skapt av en allmektig, allgod og allvitende person. Til det er det for mye lidelse, og ikke kan jeg se noen mirakler, heller.
Teisten: Jasså? Så bevis at jeg tar feil, da!

Hva foreslår du at ateisten skal svare?

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Folkeopplysningen! [Re: sveinaa] #1853680 09/09/2014 20:13
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P
Sitat: hilmer
Appelsinjuice er ganske interessant. Når jeg var mye mindre enn jeg er nå så serverte mine nå avdøde besteforeldre alltid appelsinjuice til frokost. Den ble servert i noen glass som var knøttsmå og mindre enn tradisjonelle melkeglass. Det var heller aldri snakk om mer enn ett glass heller. Sånn holt de på til de døde.

Til sammenligning vil jeg tro at mange familier som drikker appelsinjuice daglig i dag drikker 4-6 ganger så mye.

Dette sier kanskje ikke så veldig mye annet enn at samfunnet har forandret seg mye. Allikevel tror jeg at hovedgrunnen til at "alt er usunt" i dag, er at vi alltid propper i oss vanvittige mengder egentlig helt til vi er mette på det vi stapper inn i kjeften, og da blir alt med en gang usunt grunnet mengdene vi får i oss.

Jeg kunne dratt den samme historien og byttet ut juice med sjokolade, lakris, potetgull osv. og alt hadde faktisk passet.

Jeg har vokt opp med tilsvarende glass: 1 dl glass. 1 dl dekker dagsbehovet.

Nettopp, og juice smakte sikkert like godt før. Om ikke bedre kanskje? Allikevel begrenset man seg. I

Hvordan var tilgjengeligheten på ferskpresset juice på den tiden? Konsentratjuice, som jeg er vokst opp med, smaker jo høgg i forhold til den jeg kjøper nå

Re: Folkeopplysningen! [Re: peterpan] #1853682 09/09/2014 20:23
Furu Offline
/Stig
/Stig
Kanskje den kom rett fra en fersk appelsin.

Stig

Re: Folkeopplysningen! [Re: GeirK] #1853711 09/09/2014 21:00
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H

Mener det riktig at noen skal kunne tjene masse penger på noe som ikke virker som avertert?

Og jeg fant min i Queretaro, Mexico i går kveld.

Var den bestillingen et bevisst valg eller bare noe du ville prøve.

Kompleks problemstilling angående å selge ting som ikke virker som avertert, det gjelder ikke bare kostholdsindustrien. Vil vel si at nær 100% (superenkel forskning ICON_SMILE )av ting som averteres på TV ikke virker som budskapet. Se bare på oppvaskmidler etc

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Folkeopplysningen! [Re: Andreas83] #1853732 09/09/2014 21:32
O
ostemann Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Noen som vet hvilken utdannelse Opsahl har? Han er ifølge "Om John Opsahl" delen på nettsiden hans "Nordens ledende ekspert på supermat og helhetlig livsstil, forfater og gründer av bedriften Supernature." så han bør ha en grei ryggsekk med utdannelse. ...

I markedsføringsmaterialet til kurset bygget på boka «Supermat - Fra folkemedisin til moderne ernæring» omtales Opsahl slik:

Sitat: Supernature
John Opsahl er gründer av Supernature, forfatter, folkemedisiner og Life Coach. Han har gjennom livet vært over hele verden og studert ulike tradisjoner innen folkemedisin. Han har møtt medisinmenn - og kvinner, guruer og lærere som har delt sine metoder og hemmeligheter. ...

John Opsahl later også til å være grunnlegger av Still Point som tilbyr «kurs og utdanning i vibrasjonell medisin». (Kilde 1 og kilde 2.) Hva vibrasjonell medisin er forstår jeg ikke helt. Nederst på denne siden beskriver Opsahl selv hva som skulle undervises på en samling nå i sommer.

Gjennom lett googling finner man videre at en John Opsahl deltok på Alternativmessen i Oslo i 2007. Han beskrives som «mystiker, leder for AMATI, Norsk Akademi for Vibrasjonsmedisin og Oslo Vibrapatisenter». Siden supermat-John satt i styret for Amati Sentret regner jeg det for trygt å si at dette er samme mann.

Redigert av ostemann; 09/09/2014 21:42.
Re: Folkeopplysningen! [Re: hrukin] #1853749 09/09/2014 22:00
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G

Var den bestillingen et bevisst valg eller bare noe du ville prøve.

Nei - det var en forrett de lokale heltene bestilte for å teste Gringo el Noruega litt, tror jeg.

Kompleks problemstilling angående å selge ting som ikke virker som avertert, det gjelder ikke bare kostholdsindustrien. Vil vel si at nær 100% (superenkel forskning ICON_SMILE )av ting som averteres på TV ikke virker som budskapet. Se bare på oppvaskmidler etc

Jepp. Faller i samme kategori, egentlig.

- Robert Green Ingersoll
Re: Folkeopplysningen! [Re: GeirK] #1853753 09/09/2014 22:13
perbl Offline
More than words
More than words

Mitt fundamentale spørsmål som fikk meg til å bryte med religiøs barndom er følgende:

Hvis Gud har skapt alt, hvorfor har vi da så mange vidt forskjellige og fantastisk komplekse religiøse forklaringsmodeller her på jorda, slik at hvilken religion du synes forklarer skapelsen av universet i all hovedsak bestemmes av hvilke foreldre du har, og ikke hva du kan observere rundt deg i naturen og trekke en teori utfra? Denne fullstendige uvitenskapelige måten å velge seg en forklaringsmodell for alt fra universets skapelse til hvordan man skal leve sitt daglige liv ble for meg vanskeligere og vanskeligere å svelge dess mer jeg leste meg opp på naturvitenskap og vitenskapelig preget tankegang.

Et annet fundamentalt tankeeksperiment er det følgende: Hvis all menneskelig kunnskap hadde blitt visket ut i morgen, hadde man om femti tusen år hatt en ny kristendom som følge av at menneskene hadde oppdaget ting som pekte dem i denne retningen? Jeg tror mange vitenskapsdisipliner ville gjenoppstått i mer eller mindre samme form de har i dag, men er fullstendig overbevist om at religionene ville sett totalt forskjellige ut. Man kan selvsagt tro at Gud ville tatt kontakt og kommunisert, men så langt synes han ikke å gjøre dette på særlig effektivt vis i våre dager hvertfall, og de historiske kildene vi har å støtte oss til er jo heller ikke helt uegnet for bred diskusjon og tolkning.

For religioner tror jeg faktisk vi ville utviklet, da jeg er rimelig sikker på at det er ulike manifestasjoner for behov og evner mennesker besitter, og jeg er også rimelig overbevist om at det ikke ville vært bare en av dem.

Redigert av perbl; 09/09/2014 22:14.

Per B.
Re: Folkeopplysningen! [Re: Andreas83] #1853798 10/09/2014 06:07
EgilS Offline
More than words
More than words

Gjelder ikke bare bloggere og salgspersoner, men i like stor grad forumnisser. Flusst av de her inne også som basert på litt googling har blitt eksperter på kosthold, klima, etc.
ICON_SMILE

Redigert av EgilS; 10/09/2014 06:10.
Re: Folkeopplysningen! [Re: supernalle] #1853826 10/09/2014 07:09
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Synd at serien kom så sent, at den ikke klarte å ta knekken på fysioterapi, som før i tiden ble sett på som kjetteri av leger. Nå er det faktisk både bevist og akseptert. Pokker assa.

Fysioterapi og fysioterapi er heller ikke det samme.
Noen er ubrukelige, noen er knallbra...

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Folkeopplysningen! [Re: perbl] #1853829 10/09/2014 07:17
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: perbl

Mitt fundamentale spørsmål som fikk meg til å bryte med religiøs barndom er følgende:

Hvis Gud har skapt alt, hvorfor har vi da så mange vidt forskjellige og fantastisk komplekse religiøse forklaringsmodeller her på jorda, slik at hvilken religion du synes forklarer skapelsen av universet i all hovedsak bestemmes av hvilke foreldre du har, og ikke hva du kan observere rundt deg i naturen og trekke en teori utfra? Denne fullstendige uvitenskapelige måten å velge seg en forklaringsmodell for alt fra universets skapelse til hvordan man skal leve sitt daglige liv ble for meg vanskeligere og vanskeligere å svelge dess mer jeg leste meg opp på naturvitenskap og vitenskapelig preget tankegang.

Et annet fundamentalt tankeeksperiment er det følgende: Hvis all menneskelig kunnskap hadde blitt visket ut i morgen, hadde man om femti tusen år hatt en ny kristendom som følge av at menneskene hadde oppdaget ting som pekte dem i denne retningen? Jeg tror mange vitenskapsdisipliner ville gjenoppstått i mer eller mindre samme form de har i dag, men er fullstendig overbevist om at religionene ville sett totalt forskjellige ut. Man kan selvsagt tro at Gud ville tatt kontakt og kommunisert, men så langt synes han ikke å gjøre dette på særlig effektivt vis i våre dager hvertfall, og de historiske kildene vi har å støtte oss til er jo heller ikke helt uegnet for bred diskusjon og tolkning.

For religioner tror jeg faktisk vi ville utviklet, da jeg er rimelig sikker på at det er ulike manifestasjoner for behov og evner mennesker besitter, og jeg er også rimelig overbevist om at det ikke ville vært bare en av dem.

Et annet poeng er hvis mennenskene er gudsutvalgte (og kanskje især jødene) hvorfor er vi da så betydningsløse i universet.

Det blir som om du skal bygge et bur til hamsteret ditt og bygger Europa.

Re: Folkeopplysningen! [Re: GeirK] #1853830 10/09/2014 07:18
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Den er veldig artig å vise til folk som kategorisk mener at E-stoffer er fy.

Hvor er e-stoffene i den lista?

Redigert av anonymous5; 10/09/2014 07:39.

Anonym5
Re: Folkeopplysningen! [Re: supernalle] #1853835 10/09/2014 07:24
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Jeg tror du blander arroganse med en påpeking av den ekstreme naiviteten og/eller hjernevasking en religiøs person må ha for å tro på en eller flere gudeskikkelser og evt. røverhistorier i diverse bøker.

Neida, jeg mener at Rowan Williams opptrådte på en måte under intervjuet som blottla Dawkins arroganse på en glimrende måte. Biskopen svarte på alle spørsmålene, var ydmyk, åpen og nysgjerrig til Dawkins standpunkt. Dawkins på den andre siden hadde kun til hensikt å trykke biskopen opp i et hjørnet, noe han ikke klarte og så måtte stotre sin mening etter intervjuet for å redde skinnet sitt.

Den mannen har faktisk sluttet å bidra til folkeopplysningen, dessverre.

Anonym5
Re: Folkeopplysningen! [Re: sveinaa] #1853844 10/09/2014 07:43
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Eller er det agnostiker? Noen må opplyse meg for nå er jeg i ukjent farvann.

Kort sagt er en agnostisker en som ikke vet om Gud eksisterer, mens en ateist mener at Gud ikke eksisterer.

Redigert av anonymous5; 10/09/2014 07:44.

Anonym5
Re: Folkeopplysningen! [Re: anonym5] #1853848 10/09/2014 07:49
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Som vanlig vet Wikipedia også. Hvis man vil vite mer enn "kort sagt". ICON_WINK

http://no.wikipedia.org/wiki/Ateisme

Re: Folkeopplysningen! [Re: ] #1853851 10/09/2014 07:56
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: pedaIglipp
Noen av stoffene under konserveringsmidler og farge står jo direkte som e-stoffer.

Jeg ser det, men jeg har lært at e-stoffer er noe man tilsetter for å øke visse egenskaper til mat og drikke.

Det jeg lurer på i dette tilfellet er hvem som har tilsatt stoffene i den pasjonsfrukten som (jeg tror) lista viser.

Redigert av anonymous5; 10/09/2014 08:02.

Anonym5
Re: Folkeopplysningen! [Re: GeirK] #1853855 10/09/2014 08:01
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
"E-stoffer" er bare koder på forskjellige stoffer en matvare inneholder, og behøver altså ikke være "tilsatt". Hvor har du dette fra? Mulig jeg tar feil, altså. Jeg bare spør.

Edit: Du har rett. De er "tilsetningsstoffer", men det artikkelen illustrerer er jo at de ikke behøver å være uheldige.

Sitat: http://no.wikipedia.org/wiki/E-nummer
E-nummer (tilsetningsstoffer også kalt e-stoffer) er en fellesbetegnelse på stoff som blir tilsatt næringsmidler (mat og drikke) for å øke holdbarhet, erstatte sukker eller gi bestemte farger, smak eller konsistens. Bokstaven E står for at stoffene er EU-godkjent. Det finnes omtrent 340 godkjente e-stoffer.

Redigert av Stein; 10/09/2014 08:02.
Re: Folkeopplysningen! [Re: Stein] #1853858 10/09/2014 08:04
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Stein
De er "tilsetningsstoffer", men det artikkelen illustrerer er jo at de ikke behøver å være uheldige.

Nettopp. E-stoffer er per definisjon ikke naturlige, selv om de kan komme fra naturlige kilder. Lista sier ingenting om at e-stoffer ikke kan være uheldige, den viser kun at stoffer vi tilsetter mat og drikke også finnes i naturen. Å vise til hva en pasjonsfrukt inneholder sier ingenting om at vår bruk av e-stoffer er kosher.

Er det ikke litt billig retorikk å bruke en liste som ikke inneholder e-stoffer for å argumentere for at e-stoffer også kan være naturlige?

Redigert av anonymous5; 10/09/2014 08:05.

Anonym5
Re: Folkeopplysningen! [Re: GeirK] #1853861 10/09/2014 08:06
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Argumentet slik jeg tolket det er vel at e-stoffer ikke nødvendigvis er farlige stoffer ("kjemikalier"), men også godt kan være naturprodukter som vi i andre sammenhenger mener er sunne. Gjemt bak et E-nummer er det mange som synes de ser skumle ut i innholdsfortegnelser.

Re: Folkeopplysningen! [Re: Stein] #1853863 10/09/2014 08:11
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Stein
Argumentet slik jeg tolket det er vel at e-stoffer ikke nødvendigvis er farlige stoffer ("kjemikalier"), men også godt kan være naturprodukter som vi i andre sammenhenger mener er sunne.

De flester som mener e-stoffer er fy, er såpass godt opplyste at de vet at e-stoffer godt kan komme fra naturen. Det er vår utstrakte bruk de er skeptiske til.

Grunnen til at jeg mener det er billig retorikk er fordi

Den er veldig artig å vise til folk som kategorisk mener at E-stoffer er fy.

faller på sin egen urimelighet siden lista verken viser e-stoffer eller sannsynliggjør at vår bruk av dem ikke er uheldig.

Redigert av anonymous5; 10/09/2014 08:13.

Anonym5
Side 6 av 24 1 2 4 5 6 7 8 23 24

Moderator  support