Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Garanti kun for første eier? Specialized

Garanti kun for første eier? Specialized #1853175 09/09/2014 09:13
svegar Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hei,
er nær ved å dra i hus en brukt sykkel, skal en tur til USA og har funnet en fin en jeg kan plukke opp rett i nærheten. Dette er en Specialized 2013-modell fulldemper i karbon. Jeg har lest Specialized warranty-betingelser, og så vidt jeg forstår dekker dette utelukkende første eier.

Er dette riktig? Er det INGEN forpliktelser for Specialized dersom for eksempel ramma sprekker for eier nr. to? Jeg er litt mer skeptisk til å ta dette på egen kappe med en fulldemper enn om det var en racer eller hardtail der det er mindre mulighet for feil. Jeg bytter alt av slitedeler og tar service og sånt sjøl, så om det skulle være litt med lagre og foringer og sånt så går det greit. men jeg har fått sprekk i ramma i begge de to siste fulldemperne jeg har hatt (Trek og Niner), så denne muligheten finnes vel på en Specialized også.

sv

Re: Garanti kun for første eier? Specialized [Re: svegar] #1853188 09/09/2014 09:33
E
erlendisme Offline
Besatt
Besatt
E
Synsing: Tipper det handler litt om innstillingen til butikken du henvender deg til med skadet ramme. Det er vel ingenting som hindrer denne butikken i å yte deg hjelp, såvidt jeg forstår...Annet enn at de kanskje da bryter "avtalen" med leverandør?

Håper jeg slipper å finne ut hvor serviceinnstilt min LBS er på dette punktet...

Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord

Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10

Sport1 Røyken CyclingTeam
Re: Garanti kun for første eier? Specialized [Re: svegar] #1853201 09/09/2014 10:02
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Garantien de har gir dem ikke noen forpliktelser overfor senere eiere slik den er lagt opp nå. Om du på noe vis er dekket av amerikansk lovgivning (tviler) eller får hjelp på goodwill/ønske om å unngå negativ omtale er enn annen sak.

Re: Garanti kun for første eier? Specialized [Re: svegar] #1853607 09/09/2014 18:43
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Kan jo ikke gå til LBS og be om garanti på en sykkel som er kjøpt i UsA dah..

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Garanti kun for første eier? Specialized [Re: Rockefoten] #1853618 09/09/2014 18:53
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Rockefoten
Kan jo ikke gå til LBS og be om garanti på en sykkel som er kjøpt i UsA dah..

Hvorfor ikke?
Ser at du kanskje kun svarer utifra TS sitt spørsmål, men kunne jo være generelt.
Hvis man har kjøpt sykkelen ny i butikk i USA. Tatt med hjem, lovlig (altså inkl mva til Norge) vil da ikke garantien som første kjøper gjelde og kunne gått til en serviceinnstilt LBS ved et evt rammebrudd?

Grunnen til spørsmålet er at dette muligens bli mitt case sommeren 2015.

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Garanti kun for første eier? Specialized [Re: paalbn] #1853634 09/09/2014 19:08
J
johou Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Noen produsenter har worldwide garanti slik at du kan kjøpe globalt og reklamere lokalt. Fra Specialized sine sider kommer ikke dette frem, så her må man kontakte dem for å finne ut opplegget og evt begrensinger.

Ut fra priser ol jeg ser fra produsentenes websider ser jeg ikke helt den stor inntjeningen på å kjøpe ny sykkel feks i USA fremfor lokalt der man ofte kan få en rabatt med tilhørende support. Men kommer man over ett kupp en plass blir det jo fristende.

Re: Garanti kun for første eier? Specialized [Re: svegar] #1853640 09/09/2014 19:16
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Tror ikke Specialized vil gi deg noen ny ramme om du ødelegger den, men det kan være du får rimelig ramme/rammedel som Crash Replacement.

Hvis en er førstegangskjøper så er kanskje reglene litt annerledes, såfremt man har en troverdig story. Men enkelte merker hadde iallefall før kun garanti i det landet som sykkelen ble kjøpt. Er det så mye å spare på kjøpe sykkel i USA?

Link til lignende spørsmål på Speccialized sine sider : http://specialized.desk.com/customer/portal/questions/143542-international-warranty

Redigert av Andreas83; 09/09/2014 19:18.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Garanti kun for første eier? Specialized [Re: johou] #1853644 09/09/2014 19:22
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: johou
Ut fra priser ol jeg ser fra produsentenes websider ser jeg ikke helt den stor inntjeningen på å kjøpe ny sykkel feks i USA fremfor lokalt der man ofte kan få en rabatt med tilhørende support. Men kommer man over ett kupp en plass blir det jo fristende.

Det er jeg helt enig i og for min del vil det ikke skje dersom det ikke er betydelig besparelse. Nå vil en Cannondale'n og Niner være like aktuelt som en Specializer for mitt vedkommende.

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Garanti kun for første eier? Specialized [Re: svegar] #1853676 09/09/2014 20:05
Apokope Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Kjøp i Norge så slipper du denne bekymringen. Enkelt og greit ICON_SMILE

Re: Garanti kun for første eier? Specialized [Re: Apokope] #1853677 09/09/2014 20:07
E
erlendisme Offline
Besatt
Besatt
E
Sitat: Apokope

Utfordringen med garanti for andrekjøper er vel fortsatt til stede uansett hvor du kjøper?

Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord

Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10

Sport1 Røyken CyclingTeam
Re: Garanti kun for første eier? Specialized [Re: erlendisme] #1853685 09/09/2014 20:30
over the top Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Apokope

Er vel et prisavslag (evt tilgjengelighet...) som er grunn til å kjøpe i utandet tenker jeg.

Sitat: erlendisme
Utfordringen med garanti for andrekjøper er vel fortsatt til stede uansett hvor du kjøper?
Norske forbrukerrettigheter er sannsynligvis de beste i verden, Det vi evt snakker om her er nok forresten reklamasjon, garanti er ofte svært tidsbegrenset, evt kan man kjøpe forlenget garantitid. Reklamasjon er knyttet til forventet levealder på et produkt og følger produktet, uavhengig av om man er første eller senere eier innefor reklamasjonstiden.

Re: Garanti kun for første eier? Specialized [Re: svegar] #1853726 09/09/2014 21:17
hanedalen Offline
Maker of dreams
Maker of dreams
Ikke meningen å kuppe tråden, men har selv hatt litt problemer med Specialized.

Har selv hatt problemer med Specialized sykler kjøpt brukt, men der sykkelen originalt er kjøpt ny i Norge.

Sykkelen jeg har en SJ Evo Expert carbon 2012. All gulfarge på lakken har falmet av. Dette går jo ikke ut over bruken, men synes likevel det er kjipt da sykkelen ser vesentlig styggere ut. Kontaktet Specialized. De mente det absolutt ikke skulle være slik, men da de skjønte at jeg ikke var førte eier så kom det ikke på tale å gjøre noe med det.

Skal jeg da bare finne meg i det, eventuelt hvordan går jeg frem?

Re: Garanti kun for første eier? Specialized [Re: svegar] #1853780 10/09/2014 04:56
VemundSimensen Offline
Entusiast
Entusiast
Har man ikke en form for reklamasjonsrett på alle varer? Spech vil jo slite med betydelig lav 2.håndsverdi dersom dette følges til punkt og prikke?

kjøpte selv en bil fra 2012, ille rart om originalforhandler skulle nekte å behandle garantisaker på den...

Klatre, klatre, klatre.... weeeee!
Re: Garanti kun for første eier? Specialized [Re: hanedalen] #1853801 10/09/2014 06:11
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: hanedalen

Har selv hatt problemer med Specialized sykler kjøpt brukt, men der sykkelen originalt er kjøpt ny i Norge.

Sykkelen jeg har en SJ Evo Expert carbon 2012. All gulfarge på lakken har falmet av. Dette går jo ikke ut over bruken, men synes likevel det er kjipt da sykkelen ser vesentlig styggere ut. Kontaktet Specialized. De mente det absolutt ikke skulle være slik, men da de skjønte at jeg ikke var førte eier så kom det ikke på tale å gjøre noe med det.

Hvis de sier at det absolutt ikke skal være slik så har de jo gått med på at sykkelen har en mangel. Kontakt dem igjen og fortell dem at du ønsker å reklamere på mangelen. Norsk lovgivning gir ingen begrensninger til senere eiere.

Re: Garanti kun for første eier? Specialized [Re: tygster] #1854229 10/09/2014 16:27
T
Tommy D. Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sitat: tygster
Sitat: hanedalen

Hvis de sier at det absolutt ikke skal være slik så har de jo gått med på at sykkelen har en mangel. Kontakt dem igjen og fortell dem at du ønsker å reklamere på mangelen. Norsk lovgivning gir ingen begrensninger til senere eiere.

Støtter denne!
Det er revnende likegyldig om du er andre eller femte eier så lenge du skal reklamere på en vare etter norsk lov (avhengig om varen er ment å vare mer 2 eller 5 år - fiffig om Specialized mener at de ikke skal holde mer enn 2!!!).
Min erfaring i tvistesaker av denne typen, er å presisere at du ikke ønsker å ta det på garantien, men at du ønsker å reklamere. Da skjønner de oftest raskt at de har lite å stille opp med og fikser saken.

T,

Re: Garanti kun for første eier? Specialized [Re: VemundSimensen] #1854257 10/09/2014 17:41
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: VemundSimensen
Har man ikke en form for reklamasjonsrett på alle varer? Spech vil jo slite med betydelig lav 2.håndsverdi dersom dette følges til punkt og prikke?

kjøpte selv en bil fra 2012, ille rart om originalforhandler skulle nekte å behandle garantisaker på den...

Jeg skjønner ikke helt logikken i at reklamasjonsrett på bruktbil kjøpt i Norge skal være relevant for en brukt sykkel kjøpt i USA. Gidder du forklare?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Garanti kun for første eier? Specialized [Re: svegar] #1854336 10/09/2014 19:59
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Devinci har livstidsgaranti uansett eier, kanskje verdt en titt for å se om du finner noe Devinci i området du skal bo i?

Re: Garanti kun for første eier? Specialized [Re: svegar] #1854449 11/09/2014 04:47
VemundSimensen Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg menrr bil/varer/sykkel i norge, ikke usa. Refererte til postene over min.

Klatre, klatre, klatre.... weeeee!
Re: Garanti kun for første eier? Specialized [Re: VemundSimensen] #1855931 12/09/2014 19:36
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Refererte til postene over min.

Det er ikke så godt å få med seg når du legger in posten din som et svar til trådstarter og ikke den du svarer.

- Robert Green Ingersoll
Re: Garanti kun for første eier? Specialized [Re: svegar] #1856000 12/09/2014 21:17
F
Finger Offline
Medlem
Medlem
F
Köpte nyligen en obrukt second hand s works epic 2013 och upptäkte efter några km att stora yttersta skivan på kassetten var skev (XX1).. Felmontering? Samt att gripskiftern var defekt å detta på en "ny" cykel. Kontaktade närmaste cykelbutik som sände in de defekta delarna. I retur fick jag ny gripskift å kassett som butiken monterade. Kostade ett par hundrings!!!!
Iofs. har inte detta med sprekke i ramen att göra men principen.

Re: Garanti kun for første eier? Specialized [Re: svegar] #1856205 13/09/2014 13:46
F
Finger Offline
Medlem
Medlem
F
Svaret finns i länken du postade med (http://cdn.specialized.com/OA_MEDIA/pdf/General%20Warranty.pdf)............

Re: Garanti kun for første eier? Specialized [Re: GeirK] #1856219 13/09/2014 14:32
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: GeirK
Refererte til postene over min.

Det er ikke så godt å få med seg når du legger in posten din som et svar til trådstarter og ikke den du svarer.

Det er helt vanlig nettikette at hvis det ikke er noen man svarer til, så er det til forrige innlegg man svarer.

Det er en liten glipp med dette forumet at når man bare legger inn et svar i tekstboksen nederst på siden, så er trådstarter som blir utpekt som den man svarer til.

Redigert av anonym; 13/09/2014 16:43.
Re: Garanti kun for første eier? Specialized [Re: Finger] #1856363 13/09/2014 20:22
T
Tommy D. Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sitat: Finger
Svaret finns i länken du postade med (http://cdn.specialized.com/OA_MEDIA/pdf/General%20Warranty.pdf)............

Ja... Nærmere bestem i dette lille utdraget her hvor noen sentrale ord kommer frem:

... Some states, jurisdictions, countries, and provinces do not allow some or all of the limitations set forth herein...

Du KAN IKKE få en garanti som er dårligere enn norsk lov, for vare kjøpt i Norge! Garantien overstyres i så fall, og trådstarter her har opplagt en god sak så fremt den er kjøpt i Norge, er under 5 år gammel og han har kvittering fra selger.

Godt råd! KJØP I NORGE. Spesielt om du har knukket 2 rammer tidligere!

Jeg gjentar til det kjedsommelige - http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon

T.

Redigert av Tommy D.; 13/09/2014 20:26.
Re: Garanti kun for første eier? Specialized [Re: svegar] #1856859 14/09/2014 21:15
Apokope Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Når man kjøper fra utlandet og skal ta ting på garanti:
Hvem skal man henvende seg til?
Specialized Norge? Valgfri (tilfeldig) forhandler?
Er det noen policy på dette?

Re: Garanti kun for første eier? Specialized [Re: Apokope] #1856897 15/09/2014 05:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg tror ikke verken importør eller butikker vil ha noe med en privatimportert sykkel å gjøre.

Jeg har hatt med Specialized-ramma til en kompis over til USA for å få den byttet på granti der.

- Robert Green Ingersoll

Moderator  support