Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 24 1 2 3 4 5 6 23 24

Folkeopplysningen!

Re: Folkeopplysningen! [Re: Stein] #1853337 09/09/2014 12:37
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sitat: Stein
Sitat: hilmer
Noe jeg lurer på ved TV'sunnhetssjekker, er om de faktisk får med seg alt. Mener å ha sett et program som konkluderte at appelsinjuice var usunt - fordi det var mye sukker.

Det _er_ mye sukker i appelsinjuice. Riktignok er ikke fruktose like ille som sukrose, men fremdeles...

Som diabetiker legger jeg merke til slikt av effekten det har på blodsukkeret, og appelsinjuice sender blodsukkernivået like raskt til himmels som Coca Cola o.l.

Ikke uenig at det er mye sukker i appelsinjuice - men det er ikke usunt av den grunn.
http://forskning.no/mat-mat-og-helse-hjertet-kreft-landbruk-stub/2008/02/juice-og-frukt-er-sunt

Ja, altså: Sukkeret er ikke sunt, men mye annet i juicen er det.

Det er kanskje sunt hvis blodsukkernivået er veldig lavt, f eks etter hard fysisk anstrengelse? (Spør av uvitenhet.)

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Folkeopplysningen! [Re: anonym5] #1853338 09/09/2014 12:39
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: pontiff
Problemet med den arrogante holdningen er at den ikke fører til at folk blir overbeviste. Den fører derimot til steile fronter og det tror jeg ikke er hensikten til programmer som Folkeopplysning.

Jeg opplever ikke Folkeopplysningen som arrogant (med et så objektiv syn jeg klarer se på det). De kunne latterligjort "alternativbransjen" mye mer enn de gjør, og fortsatt vært seriøse. Synes de til tider gjerne kunne tatt av noen lag med silkehansker.

Steile fronter vil det nok alltid være, og det hjelper nok ikke dette programmet med å redusere. Men så tror jeg heller ikke det er hensikten med programmet. Vil tro at målgruppen til programmet er de som sitter midt i mellom, eller ikke har gjort seg opp en mening. Og for denne målgruppen mener jeg Folkeopplysningen gjør en meget god jobb. Folkeopplysningen er ikke perfekt, hverken i produksjonskvalitet eller faktaformidling, men den er helt klart et meget positivt innslag i en ellers stort sett håpløs mediehverdag.

Re: Folkeopplysningen! [Re: GeirK] #1853339 09/09/2014 12:40
Dan Offline
More than words
More than words
Folk som spiser pulver må ha det inn med teskje.

Re: Folkeopplysningen! [Re: lektorHaugen] #1853343 09/09/2014 12:46
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: lektorHaugen

Det er kanskje sunt hvis blodsukkernivået er veldig lavt, f eks etter hard fysisk anstrengelse? (Spør av uvitenhet.)

Om ikke sunt, så er det jo nødvendig med karbohydrater for å få blodsukkernivået opp igjen til et normalt nivå, men det er selvsagt bedre hvis man klarer å holde det stabilt i utgangspunktet, med mat med lavere glykemisk indeks.

Og etter en hard treningsøkt vil jo de raske karbohydratene bli brukt til å fylle opp igjen glykogenlagrene, slik at mindre overflødig sukker blir omdannet til fett, så sukkerinntak i en slik situasjon er mindre usunt enn når du sitter i sofaen. ICON_SMILE

Re: Folkeopplysningen! [Re: Stein] #1853346 09/09/2014 12:50
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L

Om ikke sunt, så er det jo nødvendig med karbohydrater for å få blodsukkernivået opp igjen til et normalt nivå, men det er selvsagt bedre hvis man klarer å holde det stabilt i utgangspunktet, med mat med lavere glykemisk indeks.

Og etter en hard treningsøkt vil jo de raske karbohydratene bli brukt til å fylle opp igjen glykogenlagrene, slik at mindre overflødig sukker blir omdannet til fett, så sukkerinntak i en slik situasjon er mindre usunt enn når du sitter i sofaen. ICON_SMILE

Takk, det var det jeg tenkte. Jeg foretrekker riktignok først og fremst ei brødskive med ost, men et lite glass juice ved siden av smaker også veldig godt etter en lang sykkeltur.

Re: Folkeopplysningen! [Re: GeirK] #1853351 09/09/2014 12:54
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Uansett: Om noe er "sunt" eller "usunt" spiller ganske liten rolle så lenge man ikke overdriver. Har du et ellers sunt kosthold og holder deg i aktivitet, kan du sikkert både unne deg et par glass juice til frokosten og en snickers etter trening uten nevneverdig dårlig samvittighet,

(Og hvis du som meg har et grusomt kosthold og får alt for lite trening, blir det en dråpe i havet!) ICON_WINK

Re: Folkeopplysningen! [Re: Stein] #1853360 09/09/2014 13:00
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
cheers

Re: Folkeopplysningen! [Re: GeirK] #1853361 09/09/2014 13:01
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Sitat: sveinaa
Blir jo bare tøvete å påstå at appelsinjuice er usunt. Da kan man samtidig si at appelsiner er usunt. Og like greit kline til å si at alle frukter med tilnærmet likt sukkerinnhold er usunt. Bare sprøyt..!

Nei - det ikke sammenlignbart. Appelsin inneholder mye fiber som du ikke får med deg når du drikker juice, dessuten får du mye lettere i deg sukker ved å drikke juice. To store glass appelsinjuice tilsvarer en kilo appelsiner. For meg faller det ikke naturlig å spise en kilo appelsiner i tillegg til vanlig frokost før jeg går på jobb, men to glass juice går lett ned.

Så lenge jeg ikke sier noe om mengder blir det jo sammenlignbart (mitt poeng), men med en gang man tar hensyn til mengder så kan man trekke andre konklusjoner.

Et lite glass appelsinjuice på 2 dl med fruktkjøtt bør være akseptabelt for friske mennesker.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Folkeopplysningen! [Re: Stein] #1853362 09/09/2014 13:06
anderfo Online
Besatt
Besatt
Noe jeg lurer på ved TV'sunnhetssjekker, er om de faktisk får med seg alt. Mener å ha sett et program som konkluderte at appelsinjuice var usunt - fordi det var mye sukker.

Det _er_ mye sukker i appelsinjuice. Riktignok er ikke fruktose like ille som sukrose, men fremdeles...

Som diabetiker legger jeg merke til slikt av effekten det har på blodsukkeret, og appelsinjuice sender blodsukkernivået like raskt til himmels som Coca Cola o.l.

+1.
Løsningen er å spise en appelsin og drikke et glass vann. Godt, og enklere å regulere (særlig for oss som ser fasiten direkte på blodsukkeret).
Med mindre man faktisk trenger sukkeret akkurat nå, selvsagt - som nevnt av flere litt lenger opp her.

Re: Folkeopplysningen! [Re: GeirK] #1853367 09/09/2014 13:15
sveinaa Offline
More than words
More than words
Man kan bare ikke si at appelsinjuice og Cola er likt?

Appelsinjuice
Spiselig del 100.0 %
Kjoule 182.0
Kalorier 43.0
Protein 0.6 g
Karbohydrater 10.0 g
Fett 0.0 g
Mettet fett 0.0 g
Enumettet fett 0.0 g
Flerumettet fett 0.0 g
Transfett 0.0 g
Kolesterol 0.0 mg
Stivelse 0.0 g
Mono og disakkerider 10.0 g
Tilsatt sukker 0.0 g
Kostfiber 0.1 g
Alkohol 0.0 g
Retinol 0.0 µg
Beta-karoten 17.0 µg
Vitamin A 1.0 RAE
Vitamin D 0.0 µg
Vitamin E 0.2 alfa-TE
Vitamin B1, tiamin 0.08 mg
Vitamin B2, riboflavin 0.02 mg
Niacin 0.2 mg
Niacin ekvivalenter 0.2 NE
Vitamin B6 0.07 mg
Folat 23.0 µg
Vitamin B12 0.0 µg
Vitamin C 30.0 mg
Kalsium 11.0 mg
Jern 0.1 mg
Natrium 1.0 mg
Kalium 186.0 mg
Magnesium 12.0 mg
Sink 0.1 mg
Selen 1.0 µg
Kopper 0.03 mg
Fosfor 17.0 mg

Coca Cola
Kjoule180
Kcal 42
Protein 0
Karbohydrater 10,6 g
-hvorav sukkerarter 10,6 gr

Re: Folkeopplysningen! [Re: sveinaa] #1853371 09/09/2014 13:17
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Nei?

Ingen har gjort det heller.

Observerer at mengden kalorier og karbohydrater er til forveksling lik, dog.

Re: Folkeopplysningen! [Re: sveinaa] #1853373 09/09/2014 13:19
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G

Nei - men det er det vel heller ingen som har gjort.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Folkeopplysningen! [Re: GeirK] #1853376 09/09/2014 13:21
sveinaa Offline
More than words
More than words
Er ingen som har sagt det i klar tekst, men når man skriver:

Hva ønsker man å få frem?

Re: Folkeopplysningen! [Re: GeirK] #1853378 09/09/2014 13:23
sveinaa Offline
More than words
More than words

Jeg ville bare opplyse om at det er store forskjeller selv om det har samme sukkerinnhold.

Re: Folkeopplysningen! [Re: GeirK] #1853379 09/09/2014 13:23
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Det er mye drit i industrimat, ingen tvil. Er det noen her som tror vi har godt av feks mat med en slik innholdsfortegnelse?

- Robert Green Ingersoll
Re: Folkeopplysningen! [Re: sveinaa] #1853380 09/09/2014 13:23
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Nettopp det jeg skrev. At det ER like mye sukker i appelsinjuice som i Cola, og DET er ikke nødvendigvis heldig, selv om man får i seg en masse nyttig også, fra appelsinjuice. (...Og masse annet kanskje unyttig/uheldig fra Cola.) Det var ingen skjulte budskaper her. Drikker du to liter juice om dagen blir du like feit som du blir av å drikke to liter cola om dagen.

Re: Folkeopplysningen! [Re: Stein] #1853383 09/09/2014 13:24
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Det er også flere kalorier i lettmelk enn i Cola.

- Robert Green Ingersoll
Re: Folkeopplysningen! [Re: Stein] #1853391 09/09/2014 13:32
sveinaa Offline
More than words
More than words

Nettopp det jeg skrev. At det ER like mye sukker i appelsinjuice som i Cola, og DET er ikke nødvendigvis heldig, selv om man får i seg en masse nyttig også, fra appelsinjuice. Det var ingen skjulte budskaper her. Drikker du to liter juice om dagen blir du like feit som du blir av å drikke to liter cola om dagen.

Om man tar hensyn til mengde og moderat inntak, og at man ikke er diabetiker, tror jeg man uten å lyve, kan si at appelsinjuice er sunt..

Jeg kan jo si at vann er usunt (og ha rett i det om man legger til grunn at man snakker om 10 liter vanninntak om dagen.).

Re: Folkeopplysningen! [Re: sveinaa] #1853393 09/09/2014 13:36
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Om man tar hensyn til mengde og moderat inntak, og at man ikke er diabetiker, tror jeg man uten å lyve, kan si at appelsinjuice er sunt..

...Hvilket jeg heller ikke har sagt noe om. Jeg kom bare med en saklig opplysning.

Quote:
Jeg kan jo si at vann er usunt (og ha rett i det om man legger til grunn at man snakker om 10 liter vanninntak om dagen.).

Man kan sikkert finne eksempler begge veier.

Mange hevder at rødvin er sunt, mens folk lider på ymse måter og dauer som fluer av alkoholmisbruk også. Tatt ut av sammenheng kan man bruke alle fakta til alt mulig rart.

Faktum er like forbannet at det er mye sukker i juice, og det var alt jeg sa. Jada. Et glass appelsinjuice vil sikkert av de aller fleste karakteriseres som sunt. Inkludert meg selv.

Re: Folkeopplysningen! [Re: sveinaa] #1853403 09/09/2014 13:44
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Vad som är sunt eller inte beror nog ofta på mänden. Juice är väl en vara där det är väldigt lätt att få i sig så pass mycket att det inte blir direkt sunt. Om man drikker juice flera gånger på en dag så kanske man drikker en liter, vilket är 100 gram sukker med 400 kalorier, och det är en del.

Re: Folkeopplysningen! [Re: GeirK] #1853405 09/09/2014 13:46
sveinaa Offline
More than words
More than words
Appelsinjuice er ganske interessant. Når jeg var mye mindre enn jeg er nå så serverte mine nå avdøde besteforeldre alltid appelsinjuice til frokost. Den ble servert i noen glass som var knøttsmå og mindre enn tradisjonelle melkeglass. Det var heller aldri snakk om mer enn ett glass heller. Sånn holt de på til de døde.

Til sammenligning vil jeg tro at mange familier som drikker appelsinjuice daglig i dag drikker 4-6 ganger så mye.

Dette sier kanskje ikke så veldig mye annet enn at samfunnet har forandret seg mye. Allikevel tror jeg at hovedgrunnen til at "alt er usunt" i dag, er at vi alltid propper i oss vanvittige mengder egentlig helt til vi er mette på det vi stapper inn i kjeften, og da blir alt med en gang usunt grunnet mengdene vi får i oss.

Jeg kunne dratt den samme historien og byttet ut juice med sjokolade, lakris, potetgull osv. og alt hadde faktisk passet.

Re: Folkeopplysningen! [Re: GeirK] #1853408 09/09/2014 13:47
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H

Kanskje ikke her, men forbrukerinspektørene og KK sier det langt på veg. (Om ikke noe annet i overskriftene)

Re: Folkeopplysningen! [Re: GeirK] #1853410 09/09/2014 13:48
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Tja. Det er begrenset med nyttige stoffer i f.eks. potetgull. Med mindre du hevder at det er "sunt" å kose seg litt.

Re: Folkeopplysningen! [Re: sveinaa] #1853413 09/09/2014 13:50
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Appelsinjuice er ganske interessant. Når jeg var mye mindre enn jeg er nå så serverte mine nå avdøde besteforeldre alltid appelsinjuice til frokost. Den ble servert i noen glass som var knøttsmå og mindre enn tradisjonelle melkeglass. Det var heller aldri snakk om mer enn ett glass heller. Sånn holt de på til de døde.

Til sammenligning vil jeg tro at mange familier som drikker appelsinjuice daglig i dag drikker 4-6 ganger så mye.

Dette sier kanskje ikke så veldig mye annet enn at samfunnet har forandret seg mye. Allikevel tror jeg at hovedgrunnen til at "alt er usunt" i dag, er at vi alltid propper i oss vanvittige mengder egentlig helt til vi er mette på det vi stapper inn i kjeften, og da blir alt med en gang usunt grunnet mengdene vi får i oss.

Jeg kunne dratt den samme historien og byttet ut juice med sjokolade, lakris, potetgull osv. og alt hadde faktisk passet.

Jeg har vokt opp med tilsvarende glass: 1 dl glass. 1 dl dekker dagsbehovet.

Re: Folkeopplysningen! [Re: Stein] #1853414 09/09/2014 13:51
sveinaa Offline
More than words
More than words
Tja. Det er begrenset med nyttige stoffer i f.eks. potetgull. Med mindre du hevder at det er "sunt" å kose seg litt.

Jeg er enig, men spiser man en kopp med potegull ift. en full pose, så kødder man ikke på samme måte til hele kaloriinntaket den dagen.

Re: Folkeopplysningen! [Re: sveinaa] #1853415 09/09/2014 13:53
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Nei. Jfr. det jeg sa for en stund siden, Her.

Re: Folkeopplysningen! [Re: hilmer] #1853417 09/09/2014 13:53
sveinaa Offline
More than words
More than words

Jeg har vokt opp med tilsvarende glass: 1 dl glass. 1 dl dekker dagsbehovet.

Nettopp, og juice smakte sikkert like godt før. Om ikke bedre kanskje? Allikevel begrenset man seg. I dag er det veldig mange som ikke gjør det. Ikke bare med juice men med alt som smaker godt. Dessverre.

Re: Folkeopplysningen! [Re: GeirK] #1853419 09/09/2014 13:56
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Det er mye drit i industrimat, ingen tvil. Er det noen her som tror vi har godt av feks mat med en slik innholdsfortegnelse?

Vanskelig å si. Mye "skummel" kjemi her. Best å bare spise ting som er helt naturlig ICON_SMILE

Re: Folkeopplysningen! [Re: Reitstoen] #1853423 09/09/2014 13:58
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Sitat: Reitstoen

Vanskelig å si. Mye "skummel" kjemi her. Best å bare spise ting som er helt naturlig ICON_SMILE

Jeg hadde en mistake om at det var for mange opplyste folk her inne til at den ville funke. Den er veldig artig å vise til folk som kategorisk mener at E-stoffer er fy.

- Robert Green Ingersoll
Re: Folkeopplysningen! [Re: Reitstoen] #1853425 09/09/2014 13:59
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Reitstoen
Best å bare spise ting som er helt naturlig ICON_SMILE

Helt naturlig? Sjekk ut Superfood! ICON_WINK

Side 4 av 24 1 2 3 4 5 6 23 24

Moderator  support