Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 24 1 2 3 4 5 23 24

Folkeopplysningen!

Re: Folkeopplysningen! [Re: GeirK] #1853252 09/09/2014 11:09
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sitat: GeirK
Sitat: hilmer
Så programmet, og var ikke veldig imponert. Bruker ikke supermat selv. Jeg er rimelig sikker på at det kan bevises at supermat har bra effekt på mange - sikkert ikke bedre en kål....men bedre enn f.eks. pommes frites. Supermaten klarte seg jo egentlig bra mot kålen - og det er jo ikke dårlig!

Men hvis man viser at supermat er bedre enn pommes frites (som jeg tror er ganske lett) og like bra som kål, hva er da vitsen med å spise supermat til 1300 kroner/kg fremfor kål?

Det er skikkelig trendy. Det er viktig, tror jeg.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Folkeopplysningen! [Re: ] #1853255 09/09/2014 11:14
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: pedaIglipp
men at vi har klart å opparbeide et samfunn hvor fakta er underordnet nisjekonsensus og man har skapt falske diktomier mellom evidensbasert medisin og alternativene.

Sikker på at dette er noe vi har opparbeidet oss? Med tanke på menneskers natur så mener jeg vel at det er like sannsynlig at dette er default, og at vi må gjøre en innsats for å komme bort derfra.

Re: Folkeopplysningen! [Re: EgilS] #1853257 09/09/2014 11:14
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Sitat: EgilS

Om det er like bra som kål, men i svært konsentrert form, så kan det jo tenkes at det ikke er så mye dyrere enn kål per enhet næringsstoff. Hvis man i tillegg ikke er så glad i kål ... ICON_SMILE

Jeg vil ikke bli overasket om tørket kål blir billigere siden råstoffet nødvendigvis må være betraktelig rimeligere i anskaffelse.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Folkeopplysningen! [Re: anonym5] #1853259 09/09/2014 11:17
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Sitat: pontiff

Ellers demonstrer du godt den arrogante holdningen til noen som hevder de sitter på sannheten.

Som sagt, når den ene parten har gyldige argumenter og den andre ikke - til tross for at de tror det selv, ja, så kan det skjeve maktforholdet lett tolkes som arroganse - eller "hersketeknikk" og endog "mobbing" for den saks skyld.

- Robert Green Ingersoll
Re: Folkeopplysningen! [Re: EgilS] #1853260 09/09/2014 11:18
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G

Sikker på at dette er noe vi har opparbeidet oss? Med tanke på menneskers natur så mener jeg vel at det er like sannsynlig at dette er default, og at vi må gjøre en innsats for å komme bort derfra.

+1

- Robert Green Ingersoll
Re: Folkeopplysningen! [Re: GeirK] #1853267 09/09/2014 11:30
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A

Om det er like bra som kål, men i svært konsentrert form, så kan det jo tenkes at det ikke er så mye dyrere enn kål per enhet næringsstoff. Hvis man i tillegg ikke er så glad i kål ... ICON_SMILE

Jeg vil ikke bli overasket om tørket kål blir billigere siden råstoffet nødvendigvis må være betraktelig rimeligere i anskaffelse.

Jeg mener at dette ble nevnt i programmet. 30-40 kr/kg for tørket kål, mot 1400kr/kg for spirulina, om jeg ikke husker feil.

Re: Folkeopplysningen! [Re: GeirK] #1853268 09/09/2014 11:30
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig

Hvis kål koster 6 kr per kg, og du trenger 4 kg kål for å lage en kg pulver, så er det ganske langt opp til 1300kr. Og siden kål var marginalt bedre enn super pulveret, så blir kålpulveret ganske mye billigere per enhet næringsstoff.

Re: Folkeopplysningen! [Re: GeirK] #1853269 09/09/2014 11:31
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Altså, Botox-John reklamerer for helsekost mens han selv tydeligvis må ty til kjemikaler for både fjes og kropp. Det holdt ikke med supermat?

Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: Folkeopplysningen! [Re: anonym5] #1853272 09/09/2014 11:33
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

burde komme bedre frem hvorfor disse folkene har så stor tro på det de gjør og måten de blir behandlet på.

Om man skulle göra det i fallet homeotapi och en massa andra liknande saker skulle det ju också oppfattas som latterliggjöring.

Teorierna om varför det skulle fungera är ju ofta inte väldigt trovärdiga i dagens samfund.

Quote:

Ellers demonstrer du godt den arrogante holdningen til noen som hevder de sitter på sannheten.

Vad är problemet om folk gör det när det finns forskningsresultat för en sida av saken medans det inte finns det för den andra sidan?

Homeotapi folket har ju ett "litet" problem med att deras metod inte fungerar bättre än placebo i tester.

Re: Folkeopplysningen! [Re: Dexter] #1853275 09/09/2014 11:39
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Dexter

Hvis kål koster 6 kr per kg, og du trenger 4 kg kål for å lage en kg pulver, så er det ganske langt opp til 1300kr. Og siden kål var marginalt bedre enn super pulveret, så blir kålpulveret ganske mye billigere per enhet næringsstoff.

Jeg tror det er atskillig mye mer vann i kål enn som så. Mer 50 kg kål for en kilo pulver? Fremdeles mye billigere med kål, men hvor mye kål skal man spise? Det har vel noen bieffekter også. ICON_SMILE

Re: Folkeopplysningen! [Re: anderssb] #1853277 09/09/2014 11:40
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: anderssb

Jeg mener at dette ble nevnt i programmet. 30-40 kr/kg for tørket kål, mot 1400kr/kg for spirulina, om jeg ikke husker feil.

Og anbefalt daglig dose var en teskje, noe som ikke var nok til å gi utslag på næringsinnhold omtrent.
For å få inn nok til at det betyr noe måtte man ha et par desiliter per dag... og dertil enda latterligere pris.

Sånne produkter har ikke noe med helse å gjøre, det har med penger og inntekt.

Og jo, Folkeopplysningen opplyser folk, de opplyser folk om hvor teit og unødvendig slike ting som supermat egentlig er.
Utdritingen klarer SuperJohn helt fint sjøl.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Folkeopplysningen! [Re: GeirK] #1853279 09/09/2014 11:45
sveinaa Offline
More than words
More than words
Hvorfor kan man ikke bare droppe mat? Må jo være supert å kunne dytte i seg noe supermat med noen gromme piller som topping?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Folkeopplysningen! [Re: GeirK] #1853285 09/09/2014 11:50
sveinaa Offline
More than words
More than words
John Opsahl er jo "the real deal", bare se hva han skriver på siden sin:
"John er kjent for å kombinere medisinske og holistiske tradisjoner med moderne vitenskap og metoder. Han er opptatt av at man ikke kan lede noen lenger enn man selv har kommet, og har gjort det til et prinsipp å leve som han snakker. Han mener fokuset i vår offentlige diskusjon om helse i større grad bør handle om hvordan vi kan oppnå livskvalitet og livsglede." http://johnopsahl.com/om-john-opsahl/ (avsnitt 2.).

Re: Folkeopplysningen! [Re: GeirK] #1853292 09/09/2014 11:54
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A

Som sagt, når den ene parten har gyldige argumenter og den andre ikke - til tross for at de tror det selv, ja, så kan det skjeve maktforholdet lett tolkes som arroganse - eller "hersketeknikk" og endog "mobbing" for den saks skyld.

Jeg er ikke uenig i vitenskapen eller i konklusjonene til programmet. Jeg liker ikke måten det blir presentert på. Jeg synes den er arrogant, og jeg tror ikke det hjelper de som gjerne vil overbevise andre. Selvbekreftende, som ble nevnt her tidligere.

Jeg føler meg absolutt ikke mobbet, hvis det var det du trodde.

Re: Folkeopplysningen! [Re: fredriks] #1853296 09/09/2014 11:56
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: fredriks

burde komme bedre frem hvorfor disse folkene har så stor tro på det de gjør og måten de blir behandlet på.

Om man skulle göra det i fallet homeotapi och en massa andra liknande saker skulle det ju också oppfattas som latterliggjöring.

Teorierna om varför det skulle fungera är ju ofta inte väldigt trovärdiga i dagens samfund.

Quote:

Vad är problemet om folk gör det när det finns forskningsresultat för en sida av saken medans det inte finns det för den andra sidan?

Homeotapi folket har ju ett "litet" problem med att deras metod inte fungerar bättre än placebo i tester.

Problemet med den arrogante holdningen er at den ikke fører til at folk blir overbeviste. Den fører derimot til steile fronter og det tror jeg ikke er hensikten til programmer som Folkeopplysning.

Redigert av anonymous5; 09/09/2014 11:58.

Anonym5
Re: Folkeopplysningen! [Re: GeirK] #1853298 09/09/2014 11:58
J
jørgm Offline
Ringrev
Ringrev
J
Jeg var litt til og fra underveis i programmet, og konkluderte vel egentlig med at kål ER supermat. Bare veldig billig sådan. Jeg er ikke superimponert over produksjonen som sådan. Det å peke og si "se så dumme de er" blir lett underholdende, men ikke så veldig god TV imo.

Måtte ellers humre litt i skjegget når flere av testerne beskrev en renselseseffekt av kålpulveret - den effekten får jeg også når jeg spiser mye kål!

Re: Folkeopplysningen! [Re: anonym5] #1853302 09/09/2014 12:01
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G

Jeg er ikke uenig i vitenskapen eller i konklusjonene til programmet. Jeg liker ikke måten det blir presentert på. Jeg synes den er arrogant, og jeg tror ikke det hjelper de som gjerne vil overbevise andre. Selvbekreftende, som ble nevnt her tidligere.

Jeg føler meg absolutt ikke mobbet, hvis det var det du trodde.

Nei - jeg trodde ikke det. Jeg mente det generelt. Jeg er også til en viss grad enig med deg. En av de lærde som blir intervjuet svarer etter hva jeg husker kategorisk "nei" på spørsmålet om at supermat har noen effekt. Det kan ikke en vitenskapsperson si, og det burde hun blitt kjørt på. Jeg er også enig med deg i at programmet virker selvbekreftende siden det ligger tjukt utenpå Anders Wahl at han har gjort seg opp en mening på forhånd - noe som er et dårlig utgangspunkt for en vitenskapelig analyse.

- Robert Green Ingersoll
Re: Folkeopplysningen! [Re: GeirK] #1853303 09/09/2014 12:01
BananJan Offline
Entusiast
Entusiast
Så programmet, og var ikke veldig imponert. Bruker ikke supermat selv. Jeg er rimelig sikker på at det kan bevises at supermat har bra effekt på mange - sikkert ikke bedre en kål....men bedre enn f.eks. pommes frites. Supermaten klarte seg jo egentlig bra mot kålen - og det er jo ikke dårlig!

Men hvis man viser at supermat er bedre enn pommes frites (som jeg tror er ganske lett) og like bra som kål, hva er da vitsen med å spise supermat til 1300 kroner/kg fremfor kål?

Dette er jo hele grunnen til at de forsvarer seg som de gjør, dette er jo butikk! I stedet for å si at du bør spise 5 om dagen, og ta deg en sykkeltur i frisk luft, så kan du kjøpe pulver til 1300kr/kg, og oppnå de samme fordelene.

Men innrømme at de gjør det for pengene sin sin skyld, kommer ikke til å skje. De mener seriøst at de gjør alle oss en tjeneste med å importere og forhandle "supermaten", som de videreselger med skyhøy fortjeneste.

Canyon Ultimate CF SL
Kina 29er

Re: Folkeopplysningen! [Re: GeirK] #1853305 09/09/2014 12:02
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Noe jeg lurer på ved TV'sunnhetssjekker, er om de faktisk får med seg alt. Mener å ha sett et program som konkluderte at appelsinjuice var usunt - fordi det var mye sukker.
Her en artikkel fra det vitenskapelige magasinet KK:
http://www.kk.no/livsstil/du-kan-droppe-juicen-24946

Re: Folkeopplysningen! [Re: hilmer] #1853307 09/09/2014 12:07
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Noe jeg lurer på ved TV'sunnhetssjekker, er om de faktisk får med seg alt. Mener å ha sett et program som konkluderte at appelsinjuice var usunt - fordi det var mye sukker.

Det _er_ mye sukker i appelsinjuice. Riktignok er ikke fruktose like ille som sukrose, men fremdeles...

Som diabetiker legger jeg merke til slikt av effekten det har på blodsukkeret, og appelsinjuice sender blodsukkernivået like raskt til himmels som Coca Cola o.l.

Re: Folkeopplysningen! [Re: hilmer] #1853309 09/09/2014 12:09
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Her har jo noen kommet med en gedigen selvmotsigelse:

"Det høye sukkerinnholdet gjør nemlig juice til en like usunn drikk som brus og saft, men er selvsagt å foretrekke fremfor disse på grunn av det høye innholdet av vitaminer og mineraler."

Og det høye innholdet av mineraler og vitaminer gjør juice til den foretrukne drikken, men gjør den IKKE sunnere?

Det henger jo ikke på greip i det hele tatt.

- Robert Green Ingersoll
Re: Folkeopplysningen! [Re: GeirK] #1853311 09/09/2014 12:12
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Det burde stått noe sånt som : like usunn med hensyn på sukkerinnhold men sunnere totalt sett pga innhold av vitaminer/mineraler

Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: Folkeopplysningen! [Re: Stein] #1853312 09/09/2014 12:12
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Stein

Det _er_ mye sukker i appelsinjuice. Riktignok er ikke fruktose like ille som sukrose, men fremdeles...

Som diabetiker legger jeg merke til slikt av effekten det har på blodsukkeret, og appelsinjuice sender blodsukkernivået like raskt til himmels som Coca Cola o.l.

Ikke uenig at det er mye sukker i appelsinjuice - men det er ikke usunt av den grunn.
http://forskning.no/mat-mat-og-helse-hjertet-kreft-landbruk-stub/2008/02/juice-og-frukt-er-sunt

Re: Folkeopplysningen! [Re: GeirK] #1853313 09/09/2014 12:13
sveinaa Offline
More than words
More than words
Nå så ikke jeg nevnte program, men det gjør jo ikke så mye når jeg har skummet siden til mr. perfect (Opsahl). Som hovedregel bør alle, spesielt de som støtter seg til kvasiforskning, forstå at konklusjoner som bygges på udokumenterte påstander ikke vil stå seg over tid uten at det stilles spørsmål. Selv en tulling med lav IQ som meg forstår at det er ugler i mosen når "beviset" på at supermat virker er at placebo virker.....?

Re: Folkeopplysningen! [Re: Stein] #1853314 09/09/2014 12:16
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G

Appelsinjuice inneholder 30% fruktose, 50% sukrose og 20% glukose. Det ikke bra med for mye fruktose heller da den kun kan brytes ned i leveren.

- Robert Green Ingersoll
Re: Folkeopplysningen! [Re: eGo] #1853317 09/09/2014 12:17
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: eGo
Det burde stått noe sånt som : like usunn med hensyn på sukkerinnhold men sunnere totalt sett pga innhold av vitaminer/mineraler

Dytter man i seg liter på liter med juice så er det selvsagt ikke sunt. Jeg vil vel heller si problemet med mange konklusjoner er at man ikke tar hensyn til mengde. Blir jo bare tøvete å påstå at appelsinjuice er usunt. Da kan man samtidig si at appelsiner er usunt. Og like greit kline til å si at alle frukter med tilnærmet likt sukkerinnhold er usunt. Bare sprøyt..!

Re: Folkeopplysningen! [Re: hilmer] #1853323 09/09/2014 12:23
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Ikke uenig at det er mye sukker i appelsinjuice - men det er ikke usunt av den grunn.
http://forskning.no/mat-mat-og-helse-hjertet-kreft-landbruk-stub/2008/02/juice-og-frukt-er-sunt

Ja, altså: Sukkeret er ikke sunt, men mye annet i juicen er det.

Re: Folkeopplysningen! [Re: Stein] #1853326 09/09/2014 12:26
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G

Jeg trodde fruktose var farligere enn sukrose (som vel er vanlig sukker)?

Omtrent like mye sukker i juice som i Cola, og det anbefales vel ikke å drikke mer enn maks ett glass om dagen. Her i huset blander vi alltid juicen med vann. Det er forskning som antyder at fruktose er farligere enn vanlig sukker, som er en blanding av glukose og fruktose. Man bør derfor ikke spise/drikke for mye frukt heller om man skal tro på denne artikkelen. Og fem om dagen er tre grønnsaker og to frukt.

Mesteparten av glukosen forbrennes mens fruktosen lagres som fett i leveren. Det er forbundet med mange negative helseeffekter.

http://forskning.no/mat-og-helse-sykdommer/2012/02/skadelig-sukker

Redigert av Goldrush; 09/09/2014 12:40.

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Folkeopplysningen! [Re: sveinaa] #1853334 09/09/2014 12:33
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Sitat: sveinaa
Blir jo bare tøvete å påstå at appelsinjuice er usunt. Da kan man samtidig si at appelsiner er usunt. Og like greit kline til å si at alle frukter med tilnærmet likt sukkerinnhold er usunt. Bare sprøyt..!

Nei - det ikke sammenlignbart. Appelsin inneholder mye fiber som du ikke får med deg når du drikker juice, dessuten får du mye lettere i deg sukker ved å drikke juice. To store glass appelsinjuice tilsvarer en kilo appelsiner. For meg faller det ikke naturlig å spise en kilo appelsiner i tillegg til vanlig frokost før jeg går på jobb, men to glass juice går lett ned.

- Robert Green Ingersoll
Re: Folkeopplysningen! [Re: anonym5] #1853336 09/09/2014 12:36
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Problemet med den arrogante holdningen er at den ikke fører til at folk blir overbeviste. Den fører derimot til steile fronter og det tror jeg ikke er hensikten til programmer som Folkeopplysning.

Det tror jag beror på vilka du vill nå fram till. En del folk i mitten tror jag faktiskt den metoden fungerar på. Det är nog en hel del folk som inte vet spesiellt mycket om det som programmen handlar om men som kan bli överbevista.

Men det är ju också klart att det handlar mye om underhållning för de som redan är eniga med programets ide.

Side 3 av 24 1 2 3 4 5 23 24

Moderator  support