Folkeopplysningen!
|
Re: Folkeopplysningen!
[Re: H.Iversen]
09/09/2014 08:08
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det måste ju vara något sådant men jag tror ändå inte helt på den förklaringen. Dawkins var ju för exempel en väldigt offentlig person med klara åsikter när han gjorde sina program. Ingen kan seriöst tro så mycket på sig själva att de tror att de kommer komma positivt ut av att vara med i hans program.
|
|
|
[Re: HeavyDude]
09/09/2014 08:10
|
perbl
More than words
|
More than words
Kanskje dette kloke forum kunne sette opp en Top 10-liste over tema vi ønsker at programmer fokuserer på ?
Ett forslag : detox-kurer
Ble ikke dette berørt i en viss grad i forrige sesong, i forbindelse med sånne fotbad? Det ble nå hvertfall nevnt noe om at kroppen i frisk tilstand er svært flink til å rense seg sjøl, og ikke behøver sånne humbugkurer for å få til det.
Per B.
|
|
|
[Re: fredriks]
09/09/2014 08:11
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Ingen kan seriöst tro så mycket på sig själva att de tror att de kommer komma positivt ut av att vara med i hans program. Og det var det heller ingen som gjorde. Bortsett fra biskopen av Canterbury, som avslørte Dawkins som det arrogante mennesket han er. Men disse folkene tror så helt og holdent på sin virkelighetsoppfatning, at de er overbeviste om at de kan omvende selv en Dawkins. Det har noe med denne litt skrudde virkelighetsoppfatningen å gjøre, uten at jeg kan gå nærmere inn på hva det konkret er. Men jeg opplever det mye når jeg snakker men religiøse eller alternative tilhengere: De tror så mye på sin egen overbevisning at de ikke kan forestille seg et annet synspunkt.
Anonym5
|
|
|
[Re: HeavyDude]
09/09/2014 08:12
|
perbl
More than words
|
More than words
Kanskje dette kloke forum kunne sette opp en Top 10-liste over tema vi ønsker at programmer fokuserer på ?
Det jeg har mest lyst til å se er testing av påstander man møter på i en HiFi-butikk.
Per B.
|
|
|
[Re: GeirK]
09/09/2014 08:14
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
De hadde vel et program om tarmskylling forrige gang, hadde de ikke?
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
09/09/2014 08:15
|
BananJan
Entusiast
|
Entusiast
Håper det kommer til å ta opp virvlet og ionisert vann. Gee Atherton vant forøvrig VM-gull med balanse-armbånd i plast rundt armen. Ha, da er det bevist at man sykler fortest i verden nedover, hvis man bruker balanse armbånd
Canyon Ultimate CF SL Kina 29er
|
|
|
09/09/2014 08:16
|
Moonlit
Ringrev
|
Ringrev
Enig med Knirkekne, Anders Wahl har en tendens til å bli litt for dramatisk og ensporet, og ved å trekke frem noen av fordelene ved å tenke mer over det man spiser kunne de ha balansert kritikken litt. Men utover det syns jeg programmet var helt flott! Vi trenger knagger å henge ting på, og Supermat i den formen det presenteres i programmet, kan vel trygt henges på "veldig skeptisk til"-knaggen 
Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
|
|
|
[Re: anonym5]
09/09/2014 08:18
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men det tycker jag inte är samma sak. Man kan vara helt övertygad atheist utan att kunna förestille sig en annan sysnpunkt utan att för den skulle tro att man kan övertyga tillskuarne på en frikyrkogudstjänst.
Jag tror inte att de tror att de kan omvende Dawkins.
|
|
|
[Re: fredriks]
09/09/2014 08:23
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Jag tror inte att de tror att de kan omvende Dawkins. Like lite som Dawkins tror han kan omvende dem, tror jeg. Disse programmene hadde jo ikke hatt noe underholdningsverdi hvis de hadde intervjuet folk som lot seg overbevise, eller åpnet for synspunkter kritiske til sine egne. Produdentene er råe på å finne de mest hardbarka fornektere av alle moderne fornuft, for så å steile dem opp mot en gerilja-forsker, og la programlederen ha siste ordet i tråd med programmets hensikt (opplyse eller belære folket).
Anonym5
|
|
|
[Re: H.Iversen]
09/09/2014 08:25
|
BananJan
Entusiast
|
Entusiast
Jag har inte sett folkeopplysningen men ska göra det. En sak som förvånar mig med sådana program är att så många "experter" på rare ting ställer opp i programen då det är oppenbart att de inte kommer framställas på en positiv måte.
Om du är en kreatinist, frikyrklig, håller på med dowsing eller talar med döda och blir spurt av Dawkins för en intervju för ett av hans program så borde man förstå att man inte bör ställa opp. Jeg innbiller meg at de er såpass arrogant og full av seg selv at de tror de kan omvende og overbevise hvem som helst... Grunnen til at de stiller opp, er for å reklamere for de overpriste og uvirksomme produktene sine. De håper å kunne omvende de som sitter litt på gjerdet. Litt negative omtaler regner de med, de kan jo alltids klage til PFU, og på den måten oppnå enda mer reklame for luriumet sitt.
Canyon Ultimate CF SL Kina 29er
|
|
|
[Re: perbl]
09/09/2014 08:27
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Det jeg har mest lyst til å se er testing av påstander man møter på i en HiFi-butikk. Ja, men.... Hva hadde skjedd her på forumet, da? 
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
09/09/2014 08:35
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Håper det kommer til å ta opp virvlet og ionisert vann. Er Ionisert vann noe som er "bra" for folk? Kondensvannet i tørketrommelen er vistnok ionisert. Kansje jeg skulle begynne å tappe på flasker og selge
- Stefan
|
|
|
09/09/2014 08:38
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Jag tror inte att de tror att de kan omvende Dawkins. Like lite som Dawkins tror han kan omvende dem, tror jeg. Disse programmene hadde jo ikke hatt noe underholdningsverdi hvis de hadde intervjuet folk som lot seg overbevise, eller åpnet for synspunkter kritiske til sine egne. Produdentene er råe på å finne de mest hardbarka fornektere av alle moderne fornuft, for så å steile dem opp mot en gerilja-forsker, og la programlederen ha siste ordet i tråd med programmets hensikt (opplyse eller belære folket). Er det Folkeopplysningen eller Dawkins du referer til nå? Hvis det er Folkeopplysningen, så synes jeg de fikk en fair mulighet til å uttale seg. Både før og etter forsøket. De gjorde jo ikke noe annet enn å etterprøve deres egne påstander.
|
|
|
[Re: Dexter]
09/09/2014 08:59
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Er det Folkeopplysningen eller Dawkins du referer til nå? Det er mest Dawkins. Folkebelæringen er snillere i klippingen.
Anonym5
|
|
|
[Re: ]
09/09/2014 09:00
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Det er for kjapp slutning å si at det er pga programformatet.
Det var deltakerne selv som mente at klippingen var uheldig for deres del. Jeg finner ikke saken akkurat nå, men jeg mener det var en diskusjonsrunde i Aftenposten i fjor.
Anonym5
|
|
|
09/09/2014 09:05
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Headeren på hjemmesiden til John Opsahl: "Spirit - Mind - Body - Life" Han er jo en parodi på seg selv...
|
|
|
09/09/2014 09:30
|
pogoman
Entusiast
|
Entusiast
Skal du ha et program som opplyser om homøopati tar du historien først, så kommer argumenter for og imot, likevektet, og så lar du seeren avgjøre hva han eller hun vil mene. Det med objektivitet og like mye tid til begge sider osv. er ofte litt misforstått. Der noe åpenbart er feil er det journalistens oppgave å avsløre det. Ikke noe annet. I et program om barnemishandling ville det være unaturlig om barnemishandlere skulle få argumentere halve programmet forhvor lurt & bra det er å grisebanke barn f.eks.
|
|
|
09/09/2014 10:00
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Gee Atherton vant forøvrig VM-gull med balanse-armbånd i plast rundt armen.
Tror muligens han kunne vunnet uansett, men det er nå meg da.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
09/09/2014 10:08
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
Skal du ha et program som opplyser om homøopati tar du historien først, så kommer argumenter for og imot, likevektet, og så lar du seeren avgjøre hva han eller hun vil mene. Tull! Det er dette man kaller falsk balanse. Ofte er det slik at en side tar fullstendig feil, og den andre er korrekt. Da presenterer man ikke begge sider som likeverdige. Kreasjonisme stiller ikke likt med evolusjonslære, selv om noen måtte mene det. Samme gjelder kjemi vs alkymi, astronomi vs astrologi... Jeg mener en journalists oppgave er å framstille saken mest mulig korrekt, opplysende og faktabasert. Da kan det være at en side i saken blir fullstendig slaktet, rett og slett fordi alle fakta peker i den retning.
|
|
|
09/09/2014 10:30
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Leste igjennom innlegget til Botox John. Lurer bare litt på hva han mener med pkt 4: "4: Legg merke til hvordan seerne manipuleres under «kålforsøket», der man påviser placeboeffekten. Det hele sammenstilles på en slik måte at man uten å si det direkte konkluderer med at dette beviser at supermat er placebo. (Placebo er den best dokumenterte medisinske effekten i verden, og angår alle typer medisinsk behandlilng, livsstilsendinger, kosthold, trening, hudpleie, til og med kjøp av klær, bil og alt annet. Dette er en generell mekanisme som omhandler hvordan vi mennesker lurer oss selv når vi har en forventning om en ønsket effekt. Det grove er at det fremstilles på en slik måte at man sluser seerne til konklusjonen at det å inkliudere supermat i kostholdet er selvbedrag. Kål-prosjektet der de lurer bloggere til å tro at kålpulver er supermat, har overhode ingenting med supermat å gjøre i seg selv. Men er et helt greit forsøk for å påvise at placeboeffekten er reell. I dette forsøket kunne de også ha brukt sammenstillingen smertestillende medikamenter versus lurepiller. De ville fått nøyaktig samme resultat. Innebærer dette at NRK mener at smertestillende medisiner kun er placeboefekt og svindel?" Er det slik at siden placeboeffekten er reell, og supermat har en placeboeffekt, så derfor fungerer det? Sammenligningen med smertestillende blir bare for dum, da akkurat placebo er noe man tester for.
|
|
|
[Re: Reitstoen]
09/09/2014 10:34
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Jeg ser at det er en hvis fare for det, ja. Men skal et program som tilsynelatende har til hensikt å opplyse oss om noe, fremstå som balansert og virkelighetsnær, burde komme bedre frem hvorfor disse folkene har så stor tro på det de gjør og måten de blir behandlet på. Det kom ikke frem i forrige sesong, mener jeg. Hele programmet er lagt opp slik at det ikke opplyser, men belærer. Ellers demonstrer du godt den arrogante holdningen til noen som hevder de sitter på sannheten.
Anonym5
|
|
|
[Re: Dexter]
09/09/2014 10:51
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Er det slik at siden placeboeffekten er reell, og supermat har en placeboeffekt, så derfor fungerer det? Kanskje han mener at forsøket ikke viser at det er placebo som gir supermateffekten? Jeg ser til en viss grad poenget hans. Forsøk har tross alt vist at sukkerpiller kan gi samme effekt som smertestillende når forsøkspersonene trodde de fikk nettopp det. Men dette betyr jo ikke at smertestillende ikke virker. Han mener vel dette også gjelder for supermat?
Anonym5
|
|
|
09/09/2014 10:53
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Er det slik at siden placeboeffekten er reell, og supermat har en placeboeffekt, så derfor fungerer det? Kanskje han mener at forsøket ikke viser at det er placebo som gir supermateffekten? Jeg ser til en viss grad poenget hans. Forsøk har tross alt vist at sukkerpiller kan gi samme effekt som smertestillende når forsøkspersonene trodde de fikk nettopp det. Men dette betyr jo ikke at smertestillende ikke virker. Han mener vel dette også gjelder for supermat? Jeg tolket det mer som: "Hva så om det er placebo? det virker jo!"
|
|
|
09/09/2014 10:55
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Han påstår de serverer direkte løgn, i så fall burde det nå la seg backe opp med et par sitater som viser løgnen. Merkelig nok får han ikke til dette. Jeg spurte ham om dette på bloggen hans - høflig og lite konfronterende. Spørsmålet slapp ikke gjennom sensuren.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
09/09/2014 10:57
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg ser til en viss grad poenget hans. Forsøk har tross alt vist at sukkerpiller kan gi samme effekt som smertestillende når forsøkspersonene trodde de fikk nettopp det. Men dette betyr jo ikke at smertestillende ikke virker.
Korrekt, men hvis du gir smertestillende og placebo til to likeverdige kontrollgrupper og observerer samme resultat, kan du trygt konkludere at de smertestillende pillene har liten effekt utover placebo.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
09/09/2014 11:00
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Lite vet de at Opplysning er et annet ord for Latterliggjøring. Dette ble det litt diskusjoner rundt i forrige sesong, uten at NRK har brydd seg nevneverdig om det.
Det å diskutere med noen som ikke tar synsing og ugyldige argumenter for god fisk, oppleves ofte som latterliggjøring både for den som ikke vinner frem i diskusjonen og noen av de som ser på. Du trenger ikke gå lenger enn til dette forumet for å finne akkurat det samme.
|
|
|
09/09/2014 11:03
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Det jeg har mest lyst til å se er testing av påstander man møter på i en HiFi-butikk.
Dette spurte jeg dem om på FB-siden deres, og de sa at det var et tema som mange hadde foreslått, men som de ikke hadde fått plass til i årets sesong. Det forhindrer ikke deg fra å stille samme spørsmål =)
|
|
|
09/09/2014 11:03
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Så programmet, og var ikke veldig imponert. Bruker ikke supermat selv. Jeg er rimelig sikker på at det kan bevises at supermat har bra effekt på mange - sikkert ikke bedre en kål....men bedre enn f.eks. pommes frites. Supermaten klarte seg jo egentlig bra mot kålen - og det er jo ikke dårlig!
|
|
|
[Re: hilmer]
09/09/2014 11:06
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Så programmet, og var ikke veldig imponert. Bruker ikke supermat selv. Jeg er rimelig sikker på at det kan bevises at supermat har bra effekt på mange - sikkert ikke bedre en kål....men bedre enn f.eks. pommes frites. Supermaten klarte seg jo egentlig bra mot kålen - og det er jo ikke dårlig! Men hvis man viser at supermat er bedre enn pommes frites (som jeg tror er ganske lett) og like bra som kål, hva er da vitsen med å spise supermat til 1300 kroner/kg fremfor kål?
|
|
|
09/09/2014 11:09
|
EgilS
More than words
|
More than words
Så programmet, og var ikke veldig imponert. Bruker ikke supermat selv. Jeg er rimelig sikker på at det kan bevises at supermat har bra effekt på mange - sikkert ikke bedre en kål....men bedre enn f.eks. pommes frites. Supermaten klarte seg jo egentlig bra mot kålen - og det er jo ikke dårlig! Men hvis man viser at supermat er bedre enn pommes frites (som jeg tror er ganske lett) og like bra som kål, hva er da vitsen med å spise supermat til 1300 kroner/kg fremfor kål? Om det er like bra som kål, men i svært konsentrert form, så kan det jo tenkes at det ikke er så mye dyrere enn kål per enhet næringsstoff. Hvis man i tillegg ikke er så glad i kål ... 
|
|
|
|
|