VM Hafjell XCO 2014
|
Re: VM Hafjell XCO 2014
[Re: knut77]
08/09/2014 11:03
|
Tobben63
Entusiast
|
Entusiast
Ville ikke dronningen vår, Gunn Rita kunne kjørt bedre i VM med FS og kanskje mindre hjul? Nå sier hun jo at hun fikk lactat i beina med en gang, men jeg tror kanskje det kom av mangel på demping bak. Merker selv at jeg blir fort mye trøttere i beina på ugjent underlag med HT enn med FS.
Jeg er ikke født med ski på beina. Jeg er i beste fall født med en sofapute bak nakken!
|
|
|
08/09/2014 11:09
|
ArneW
Ringrev
|
Ringrev
Jepp det er synd det ikke bli vist mer på tv. Milatz tryna ganske heftig på nest siste runde i andre sving etter bmx hoppa. Han lå som nr 3 tror jeg før kræsjet.
|
|
|
[Re: Tobben63]
08/09/2014 11:13
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Ville ikke dronningen vår, Gunn Rita kunne kjørt bedre i VM med FS og kanskje mindre hjul? Gunn-Rita syklet åpenbart en del dårligere nedover enn flere av de foran henne på lista og de som syklet fortest i U23. En fulldemper kunne nok ha hjulpet. Men Irina Kalentieva som tok sølv på lørdag hadde veldig god flyt nedover på en Colnago halvdemper. GRDF har vært veldig konservativ når det gjelder utstyr. Hun var blant de aller siste som begynte med skivebremser, hun var blant de siste til å øke hjulstørrelsen, og mye sier meg at hun kommer til å ta seg god tid for å venne seg til fulldemper også. At Merida-laget har mistet Ralph Näf merkes litt på lysten og evnen til å prøve nye ting. Thomas Litscher sykler for det meste med fulldemper, men har vel ikke helt samme pondus som Näf hadde i sin tid på Merida. Näf var nok den som i stor grad overbeviste Absalon om å ta i bruk fulldemperen. Ryktene skal ha det til at det kommer en 27,5-versjon av Meridas 96 - sikkert med flere forbedringer i forhold til den gamle 96en, men likevel. Hermida snakket om denne. Han syklet jo også halvdemper på lørdag med middels hell.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: Mmar]
08/09/2014 11:18
|
olechr
More than words
|
More than words
Enkelt og greit fordi store hjul er bedre, men de finner seg ikke til rett på 29. Hvorfor ikke? Gammel skepsis? Grunnen til at Nino ikke fant seg til rette var fordi han mente han ikke fikk styret lavt nok på 29. Det er vel det som går igjen. Går man å ser på syklene til de på 29 så er det svært mange som kjører stemmet helt ned på styrelageret og med veldig negativt stem. Dette gjelder gjerne damer og korte menn.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
08/09/2014 11:19
|
RNRacing
Entusiast
|
Entusiast
Også Cink har vel utelukkende kjørt 29FS på Merida-teamet, Øyvind.
Ronny NyhusBikeguide og Cannondale ambassadør Free Motion, Gran Canaria'15 Cannondale SuperSix Hi-mod DA Di2 '15 Cannondale F-Si Carbon Team
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
08/09/2014 11:23
|
olechr
More than words
|
More than words
Ville ikke dronningen vår, Gunn Rita kunne kjørt bedre i VM med FS og kanskje mindre hjul? Gunn-Rita syklet åpenbart en del dårligere nedover enn flere av de foran henne på lista og de som syklet fortest i U23. En fulldemper kunne nok ha hjulpet. Men Irina Kalentieva som tok sølv på lørdag hadde veldig god flyt nedover på en Colnago halvdemper. GRDF har vært veldig konservativ når det gjelder utstyr. Hun var blant de aller siste som begynte med skivebremser, hun var blant de siste til å øke hjulstørrelsen, og mye sier meg at hun kommer til å ta seg god tid for å venne seg til fulldemper også. At Merida-laget har mistet Ralph Näf merkes litt på lysten og evnen til å prøve nye ting. Thomas Litscher sykler for det meste med fulldemper, men har vel ikke helt samme pondus som Näf hadde i sin tid på Merida. Näf var nok den som i stor grad overbeviste Absalon om å ta i bruk fulldemperen. Ryktene skal ha det til at det kommer en 27,5-versjon av Meridas 96 - sikkert med flere forbedringer i forhold til den gamle 96en, men likevel. Hermida snakket om denne. Han syklet jo også halvdemper på lørdag med middels hell. Som du sier er Merida laget veldig trege på nytt utstyr. De har jo kjørt med vanlig QR foran helt til nå. Hermida er vel eneste (?) med barends i hele feltet og de er stort sett ganske sent ute med alt som er nytt. De 2 yngre gutta, litcher og cink har kjørt FS hele året. Men alt i alt er ikke Merida kjent for å være veldig nyskapende som lag. Det syntes jeg man også ser på syklene som kommer i butikk. Jeg tipper Gunn Rita kommer over på 29 FS etterhvert, men damene har nok generellt vanskeligere for å komme seg over da vekt forskjellen er større i prosent. Men selv er jeg ikke i tvil om at damene har kanskje enda mer å hente på FS og heve/senkepinne da de er dårligere jevnt over i teknisk terreng. Skal sies at Gunn Rita har tatt noen steg i år teknisk som er imponerende.
|
|
|
08/09/2014 11:36
|
olechr
More than words
|
More than words
Man så det tydelig i feks Sør Afrika hvor det er mye hopp og drop. Der kjørte Gunn Rita som Jolanda noe hun ikke ahr vært i nærheten av før. Så hun har blitt vesentlig bedre teknisk i år i forhold til før, noe som er imponerede når man har rundet 40.
|
|
|
[Re: olechr]
08/09/2014 11:38
|
NilsStrom
Entusiast
|
Entusiast
På vegne av en hel drøss her inne: imponerede når man har rundet 40. Å jasså ??? 
|
|
|
08/09/2014 11:53
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Man så det tydelig i feks Sør Afrika hvor det er mye hopp og drop. Der kjørte Gunn Rita som Jolanda noe hun ikke ahr vært i nærheten av før. Så hun har blitt vesentlig bedre teknisk i år i forhold til før, noe som er imponerede når man har rundet 40. Det er helt klart. Gunn-Rita er dønn seriøs og har øvd og trent på nye ting. Men i røysa med feildoseringen ned mot slutten tapte hun en del tid til de 2-3 første i hvert fall. Men man sykler fortere nedover når man har gode bein også, så det er jo ikke så rart.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
08/09/2014 12:32
|
erlendisme
Besatt
|
Besatt
Det var greit at speakeren alltid holdt oss oppdatert på når på døgnet det var. Trur ordene "this morning" og "this afternoon" var de mast brukte i målområdet!
Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord
Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10
Sport1 Røyken CyclingTeam
|
|
|
08/09/2014 12:41
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tipper Gunn Rita kommer over på 29 FS etterhvert, men damene har nok generellt vanskeligere for å komme seg over da vekt forskjellen er større i prosent. Men selv er jeg ikke i tvil om at damene har kanskje enda mer å hente på FS og heve/senkepinne da de er dårligere jevnt over i teknisk terreng.
Skal sies at Gunn Rita har tatt noen steg i år teknisk som er imponerende.
Man hører det samme med større forskjell i prosent, og der er mange livredde.. Men de første som bør ha store hjul, fulldemper og heve/senke pinne er jo damene for de er dårligst teknisk. Så i rundbane skjønner ikke jeg at noen damer vil kjøre HT.
|
|
|
[Re: ]
08/09/2014 12:44
|
olechr
More than words
|
More than words
Så får vi bare håpe at det som skjer i kullissene på Hafjell snart kulminerer i noe produktivt fremfor den unødvendige seigpiningen som foregår nå.
Jeg håper at det kan gjøre litt utslag i rundbane satsningen her hjemme også. Er jo ikke å skyve under en stol at det er mange som sykler mye saktere enn hva de burde på årets viktigste dag. Mange snakker mye, men få viser noe til det. Ser man på de som satser "fullt" så blir det dessverre for dårlig. Med noen unntak. Da særlig Lene og Sondre som kjører sine beste ritt i år. Er jo ikke tvil om at mange må drive med mye rart i satsningen sin. Håper at det blir gjort diverse tiltak både i klubber og landslag. Forbundet har for all del hatt et bra opplegg i år, men jeg er redd det er "for bra" i forhold til nivået. Trur det kunne vært gjort masse her hjemme i steden for World cup etc som koster mye og i de fleste tilfeller gir lite. Med noen få unntak så må mange lære mye i fra bunn blant annet. Blir hvertfall spennende å se hva som skjer fremover og håper hvertfall noen av de norske som syklet i helgen fikk inspirasjon til å gi skikkelig gass.
|
|
|
[Re: Kriss]
08/09/2014 12:44
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg tipper Gunn Rita kommer over på 29 FS etterhvert, men damene har nok generellt vanskeligere for å komme seg over da vekt forskjellen er større i prosent. Men selv er jeg ikke i tvil om at damene har kanskje enda mer å hente på FS og heve/senkepinne da de er dårligere jevnt over i teknisk terreng.
Skal sies at Gunn Rita har tatt noen steg i år teknisk som er imponerende.
Man hører det samme med større forskjell i prosent, og der er mange livredde.. Men de første som bør ha store hjul, fulldemper og heve/senke pinne er jo damene for de er dårligst teknisk. Så i rundbane skjønner ikke jeg at noen damer vil kjøre HT. Det fatter ikke jeg heller.
|
|
|
08/09/2014 12:49
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Spent på hvordan et millionunderskudd her påvirker satsingen kommende år. Få som har en langsiktig plan med progresjon og som helt klart kommer til å satse neste år.. Hvis alle som vurderer å legge opp gjør det blir det fort litt tynt.
|
|
|
08/09/2014 13:13
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Hvorfor ikke? Gammel skepsis? Nå er vel hjulstørrelse noe av det som setter størst begrensninger og føringer for hvilke egenskaper man kan gi en sykkelramme? Om man da godtar premisset om at rammens egenskaper er viktig for hvordan sykkelen oppfører seg, er det jo ikke utenkelig at man ikke klarer å få ønskede egenskaper samtidig som man lager plass til store nok hjul. Klart, det vil alltid være et kompromiss mellom store hjul og kjedestaglengde, bb drop, styregeometri etc. Overgangen fra 26 til 27,5 gikk jo veldig fint. At Nino nå ønsker noe enda større, men ikke 29er, høres sært ut. Gimmick? Styrehøyde kan jeg til en viss grad forstå. Er vel snaue 4 cm høyere på en 29er. Men det må da være mulig å lage en ramme med ultrakort styrerør, eller på annet vis få styret så lavt han ønsker det.
|
|
|
08/09/2014 13:22
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Er rundbane blitt så tøft internasjonalt at det er vanskelig å klare satsingen alene? At utfordringen med å være 24/7 utøver kanskje blir for stor for noen uten et apparat rundt? Ser feks at så Emil L. (svensken) har Fredrik Ericsson som trener og for Gunn Rita fungere vel Kenneth (mannen) som trener. Tenker at man med en egen trener ikke blir så ensom i satsingen, og at det er sunt når noen ser ting fra et annet perspektiv.
Redigert av sveinaa; 08/09/2014 13:27.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
08/09/2014 13:38
|
olechr
More than words
|
More than words
Nivået i internasjonal rundbane er skøyhøyt, det trur jeg de fleste fikk se i helgen.
Selvsagt er det viktig med et apperat rundt, men de som er rundt deg må du godt overrens med og må ha greie på rundbane. Det er vel det største problemet i Norge. Er svært svært på i hele tatt som har deltatt i et stort rundbane ritt.
I Norge blir det for mye pappa og mamma hjelper til med treningen. Ikke at det nødvendigvis er galt, men det blir nok i mange tilfeller for snillt. Samt vi er et lite land og man skal være litt spesiell for å drive med toppidrett. Når jeg leser at Norske syklister syntes det blir stas med sommeferie for da skal de sette bort sykklene så river jeg meg i håret. For det er jo da de burde trent som mest. :-P
|
|
|
08/09/2014 13:48
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det er liksom ikke bare knallhard fysisk, men teknisk er det jo helt spinnvilt også. Er det rett og slett mangelen på gode "miljøer" der man kan utvikle seg som gjør det vanskelig? Eller er det kanskje det at det er vanskelig å satse fullt når man blir en 17-18 år og det er andre ting som er spennende?
|
|
|
08/09/2014 13:58
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hvordan er nivået i Danmark og feks SRAM ligaen?
|
|
|
08/09/2014 14:09
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det er liksom ikke bare knallhard fysisk, men teknisk er det jo helt spinnvilt også. Jeg synes det ser knallhardt ut psykisk også. En luke i en internasjonalt rundbanefelt er ikke helt det samme som en luke på Birken. Jeg forsøker bare å tenke meg sjøl hva en sånn luke betyr for de to som har luka. Han som drar på kan jo ha gjort det selvmordsdrag som siste utvei, eller bli overrasket over luka og lure på hva mannen bak pønsker på. Han som ligger bak luka kan jo være helt kjørt men allikvel i håpet om at det roer seg eller han foran har gjort noe skikkelig dumt. Eller vite at han foran har dårlig psyke og få seg en skikkelig knekk hvis han taper en luke. Ligger han bak og lager luke med vilje fordi han har noen råe linjer han vil ha uttelling for. Eller drar han foran på ekstra for å ikke avsløre linja si? Når man ser Nino kjøre i fra i starten så har jeg vanskelig for å tro at han har et gir til. Har også vanskelig for å tro at Fumic, Fontana, Absalon eller noen av de andre bak kjører taktisk og håper han skal "sprekke" eller få teknisk uhell. Tror eneste mulighet for å vinne per i dag er å kjøre alt hva kroppens kapasitet klarer og ha full klaff teknsik med utstyr. For er jo en annen ting som gir rundbane en dimensjon til i forhold til mange andre idretter, og det er at "alt" på en måte kan skje. Et godt eksempel er gjørmerittet i Tyskland (Albstadt?) når bakgiret til Absalon bare røyk. Sånn vedr. vm løypa kan kanskje Ole Christian sette ord på hvor hard den klatringen var det siste rundene? Jeg blir egentlig bare målløs når jeg ser noe som ligner på spurting opp den klatringen runde etter runde. Og man skal ikke som i maraton inn i en nedkjøring der man kan slappe av, men rett inn i et teknisk "helvete" som ikke tilgir en dritt om man bommer.
Redigert av sveinaa; 08/09/2014 14:23.
|
|
|
08/09/2014 14:22
|
olechr
More than words
|
More than words
Blir hvertfall spennende å se hva som skjer fremover og håper hvertfall noen av de norske som syklet i helgen fikk inspirasjon til å gi skikkelig gass. Det er langt ifra sikkert at man når internasjonalt nivå ved å ta det som gjør en best i Norge, og bare gjør mer av det. Jeg gir meg ikke helt på at det ikke kunne vært lurt å få til noe i mellomeuropa i forbundsregi. Altså i form av leiligheter eller hus leid på forbundets regning, koblet opp mot treningsterreng, og trenerressurser som kan nivået internasjonalt. Men det er er vel ganske begrenset utvalg av trenere. Det er jo tross alt bare en håndfull rundbanestjerner i verden. Jeg er helt enig at jeg har trua på å få til noe i mellom Europa. Hadde jeg vært 20 år og satset så hadde jeg flyttet i morgen. Enkelt og greit for å kjøre mot de med høyere fart og kjøre flere ritt. MEN det er svært få nordmenn som hadde hatt noe igjen for det pr dags dato. For de fleste har mer enn nok motstand her hjemme. Kan telle på under en halv hånd hvem som kunne hatt noe igjen for det pr dags dato. Det som burde vært fokusert på er å få til treningsgrupper hvor de som satser møter opp og trener samme. For å pushe seg videre og videre.Få opp treningskultur, at de harde øktene blir mer gøy og lettere å gjennomføre. Dette er jo ganske kjent fra langrennsmiljøet. Der trener jo folk helt opp til senior nivå sammen, her trrener folk stort sett alene.
|
|
|
08/09/2014 14:27
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fellestreninger er gjerne farlige de.. For da kan det gå for fort og bli for hardt.
|
|
|
08/09/2014 14:35
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Noen som vet hvordan det blir med UCI poeng i rittene her hjemme til neste år?
|
|
|
08/09/2014 14:36
|
olechr
More than words
|
More than words
Det er ikke avgjort enda er jeg ganske sikker på. Men håper at alle Norges cup blir UCI ritt.
|
|
|
08/09/2014 14:46
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Er jo bare å krysse fingrene for mange poeng for da koster i alle fall satsing mindre økonomisk med tanke på matching. Hadde jo vært moro med flere sterke startfelt som ligner på det som var i Horten.
Er det landslaget som tar med seg ryttere til Sunshine cup? Eller er det noe hver og enkelt må stå for selv?
|
|
|
[Re: sveinaa]
08/09/2014 14:50
|
olechr
More than words
|
More than words
Er det landslaget som tar med seg ryttere til Sunshine cup? Eller er det noe hver og enkelt må stå for selv?
En mellomting trur jeg. Noen hadde egenandel andre ikke.
|
|
|
08/09/2014 15:12
|
sveinaa
More than words
|
More than words
For de fleste har mer enn nok motstand her hjemme. Jodda, men jeg tenkte en slags frikobling fra et miljø som ikke har vist seg effektivt i å bygge eller bevare talenter. Om alfahannen i treningsgruppa di er god for pallen i et nasjonalt rundbaneritt, betyr ikke det automatisk at noe som helst av har overføring til internasjonalt nivå. Det er liksom litt som å sloss om å være beste burgerkokken i byen når du egentlig har lyst til å bli ala carte chef :-) Man får ikke automatisk bedre: trening, treningsfilosofi, kosthold eller mentaljobbing ved å flytte og/eller kjøre ritt i utlandet. Og jeg tror faktisk ikke alle er tøffe nok hue til å flytte utenlands alene for å satse (Ikke alle får til en satsing om man er ensom og alene i en trist leilighet i utlandet.).
|
|
|
08/09/2014 15:17
|
olechr
More than words
|
More than words
For de fleste har mer enn nok motstand her hjemme. Jodda, men jeg tenkte en slags frikobling fra et miljø som ikke har vist seg effektivt i å bygge eller bevare talenter. Om alfahannen i treningsgruppa di er god for pallen i et nasjonalt rundbaneritt, betyr ikke det automatisk at noe som helst av trening, treningsfilosofi, kosthold eller mentaljobbing har overføring til internasjonalt nivå. Det er liksom litt som å sloss om å være beste burgerkokken i byen når du egentlig har lyst til å bli ala carte chef :-) Men det er tøfft å flytte. Jeg trur at hvis det ikke er såpass tak i deg at du henger med hjemme så sliter du i utlandet. Har jo snakket med flere som har flyttet og det er veldig tøfft å sitte i en leilighet alene til du har fått et miljø. Klarer du ikke å flippe burgere på nivå med de beste på macern så trur jeg du kan se langt etter å bli MIchelin kokk uansett hvor du flytter.
|
|
|
08/09/2014 15:37
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Om miljøskifte er viktig kan man jo kjøre litt i Danmark. Litt mer eksotisk? Er passe langt og ofte ganske billig å overnatte. Tror feks at alle SRAM liga rittene i år hadde UCI status.
På en annen side tror jeg ikke det styrker et norsk miljø heller. Finnes det noe tilbud som kan sammenlignes med kretslag i ballspill for de som sykler aldersbestemt?
|
|
|
08/09/2014 15:39
|
olechr
More than words
|
More than words
Man ser jo det at selv så få rundbane ritt i norge så er det svært få som tar skjea i egen hånd og kjører feks i Danmark ja.
|
|
|
|
|