Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 14 1 2 3 4 13 14

Trainerroad

Re: Trainerroad [Re: paala] #1920831 07/02/2015 16:00
sveinaa Offline
More than words
More than words
Hva skal du med trainerroad når du har den rulla da. Bruk programvaren som følger med ICON_SMILE

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Trainerroad [Re: paala] #1920843 07/02/2015 16:39
Kriller Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Tenkte det var greit med litt variasjon.
Bruker Tacx programvaren mye og er fornøyd, men i Trainerroad kan en se film/tv samtidig, og det går ikke i Tacx

Redigert av Kriller; 07/02/2015 16:39.
Re: Trainerroad [Re: paala] #1922620 11/02/2015 20:37
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Funker veldig bra med Trainerroad og Wahoo KICKR, kanskje du skal bytte rulle og selge Tacx?
Søsteren min og jeg har begge denne kombinasjonen er veldig fornøyd!

Re: Trainerroad [Re: paala] #1922754 12/02/2015 08:44
V
vux Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
V
Trainerroad (med litt sufferfest videoer) + Zwift + Kickr da har man et supert og underholdende setup :-)

2014 Canyon Ultimate CF SLX Ultegra di2 (Powertap P1)
2015 Big Bob 7.0
2014 Whaoo Kickr
Re: Trainerroad [Re: paala] #2004566 01/09/2015 21:30
paala Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Opprettet en gruppe for oss som bruker trainerroad ICON_SMILE

http://www.trainerroad.com/teams/3190-trainerroad-norge

Kapitalismen uten konkurser ville være som kristendom uten helvete.
Re: Trainerroad [Re: paala] #2009279 12/09/2015 07:37
Laplace Offline
Avhengig
Avhengig
Ny Vortex Smart rulle på plass og 20min FTP Test med Trainerroad gjennomført. Rulla fungerte bra men ble veldig overrasket over tallene. Lurer på hva som må endres her, siden jeg ikke har FTP på nesten 400W.

Jeg bruker Garmin sin gamle USB ANT+ stick og i Trainerroad følgende innstillinger:
* ANT+ devices: Speed and Cadence Sensor + Heart Rate Monitor (med Garmin pulsbelte)
* Virtual Power på
* Trainer: Tacx Vortex (Head Unit) 2%

Følte at jeg hadde veldig liten motstand fra rulla og jeg kjørte hele veien med høyeste gir. I tillegg kom pulsen ikke ut av sone 2 og hele FTP testen føltes nokså komfortabelt. Vil jeg få mer motstand fra rulla når jeg endrer til Tacx Vortex (Head Unit) 8%?

Etter fullført FTP test oppdaterte jeg Firmware til rulla til 3.1.7 / 0.2.6 og denne gangen brukte jeg følgende innstillinger:
* ANT+ devices: ANT+ Trainer + Heart Rate Monitor (med Garmin pulsbelte)
* Virtual Power av
* Gjennomførte kalibrering med Spindown funksjon i Trainerroad

Men med denne innstillingen måtte jeg jobbet ganske hardt for å komme opp på rundt 250W. Har følelsen at Virtual Power viser altfor mye og det andre oppsettet for lite.

Noen der ute som bruker Trainerroad og Vortex Smart og kan dele litt erfaringene?

Til musklerne kæmper i kramper
Re: Trainerroad [Re: paala] #2012721 20/09/2015 10:11
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Da har jeg fått lagt med konto hos Trainerroad og koblet opp rulla med VirtualPower. En enkel Taxc Satori rulle, men vil jo fungere. Ingen erfaring med wattbasert trening fra før så dette blir interessant. Blir jo ikke spesielt nøyaktig, men såvidt jeg har forstått, så vil det være veldig likt over tid med TR og det er viktig. Så om watten min virker lav/høy i forhold til andre bryr jeg meg lite.

Kikker på programmene som er tilgjengelig. Tenker å ta noen testøkter nå i løpet av September og at jeg starter i oktober en gang med et program.

Vil gjerne ha noen anbefalinger på hva jeg bør velge og sette sammen av program.

Målet i løpet av vinteren er å bygge en god base til neste sesong og øke terskelwatt. Jeg har sjelden trent spesielt strukturert gjennom vinteren før. Fokuset har vært på 3 økter i uka fordelt over styrke, en rulleøkt og en uteøkt. Det har liksom vært mer enn bra nok, men passe lapskaus. Eneste kvalitet har vært på rulleøkta med sone 3 intervall for det meste.

De minste base programmene har 3 økter i uka på rulle. Usikker på o jeg vil prioritere så mye på rulle, men 2 er greit. Kan erstatte 3 økta med sykling ute. Skal prøve å ha en økt ute gjennom hele vinteren.

3 sykkel + 1-2 styrke økter blir maks hva jeg får til.

Har lyst til å være i god form i midten av februar og deretter igjen våren. Kommer til å ha Terrengsykkelrittet som et treningsmål.

Noen som har en formening om hvilke kombinasjoner av program jeg bør sette sammen, nå i første omgang frem mot Februar?
Grunnen til å være i god form i februar er enkelt å greit at da blir det en uke i Spania og sykling 6 dager på rad. Vil ha bein til å få mest mulig gøy ut av den turen ICON_SMILE

Traditional base eller Sweet spot base først?

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Trainerroad [Re: paala] #2012888 20/09/2015 19:04
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Når jeg kikka på det her en dag så så det ut som at Sweet spot-basen hadde høyere intensitet enn den tradisjonelle, og dermed er det vel naturlig å legge Sweet spoten etter tradisjonell. Men ser ikke den tradisjonelle ekstremt kjedelig ut?

Re: Trainerroad [Re: traktoregg] #2012890 20/09/2015 19:08
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Jo jeg synes også den tradisjonelle ser ganske ensformig ut. Men vurderer om det er bra å ha en sånn rolig periode uansett før masse hardkjør.

Jeg trenger å få opp farta mi i sone 1 og tolker tradisjonell base som en del rolige økter

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Trainerroad [Re: paala] #2013857 22/09/2015 21:39
paala Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg kjørte rett på "SweetSpot Base" opplegg nå. Varer i 12 uker. Syns det er ganske hardt til tider, men gir vel god effekt får jeg håpe. Tenkte å hoppe på "Sustained Power Build" etter det

Re: Trainerroad [Re: paala] #2013882 23/09/2015 04:36
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Kjører også SweetSpot base, og noen av øktene kjennes litt ja. Tar bare deler av øktene, da jeg også må få tid til løping og litt sykling ute.

Fortsetter med power build.

Div. sportsremedier ...
Re: Trainerroad [Re: universalis] #2013898 23/09/2015 06:01
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: universalis
Kjører også SweetSpot base, og noen av øktene kjennes litt ja. Tar bare deler av øktene, da jeg også må få tid til løping og litt sykling ute.

Må bli litt sånn for meg også, da jeg skal få til sykling ute en gang i uka gjennom hele vinteren.
Erstatter du en økt med løp/sykkel eller flytter du bare på økta? Prøver du å tilpasse løp/sykkel til hvordan Trainerroad økta i utgangspkt skal være den aktuelle dagen?

#NBNL -

Re: Trainerroad [Re: paala] #2013909 23/09/2015 06:28
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Annet spm vedr TR: musikk og video.
Vet at noen økter kan støtte/følge sufferfest. Jeg har en liten bunke av de videoene, og vet det er guider på hvordan få fulgt disse.
Ser forsåvidt ikke ut som disse er en del av treningsplanene,men må kjøres separat.

Jeg har bare testet en økt med TR, og såvidt jeg har registrert så må man fikse "underholdningen" selv med enten musikk eller video.
Riktig? Eller finnes det opsjoner med tilpasset musikk/video til øktene?

Ut ifra hva jeg leste på Sufferfest var det litt styr å få til om man brukte ipad som jeg gjør, men så greit ut med en mac/pc.

#NBNL -

Re: Trainerroad [Re: hbakken] #2014023 23/09/2015 10:14
paala Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: hbakken
Sitat: universalis

Må bli litt sånn for meg også, da jeg skal få til sykling ute en gang i uka gjennom hele vinteren.
Erstatter du en økt med løp/sykkel eller flytter du bare på økta? Prøver du å tilpasse løp/sykkel til hvordan Trainerroad økta i utgangspkt skal være den aktuelle dagen?

Jeg bare erstatter økta. Prøver å holde meg til det antallet økter programmet tilsier. Eks: Forrige uke skulle jeg ha 5 økter. Kjørte 4 av de inne på kveldstid. Dette er økter på 60 og 90 min. Den siste rolige langturen (som er helt j**** å gjøre på rulle) kjørte jeg utendørs på søndag.

Re: Trainerroad [Re: paala] #2014218 23/09/2015 16:51
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Jeg erstatter også økta. I tillegg hopper jeg over restitusjonsøktene. Bruker tiden til familieaktiviteter. Nå gjør jeg stort sett tirsdag og torsdagsøktene, og har løping i helgene (konkurranser).

Når konkurransene gir seg, blir det tre trainerroadøkter og en fast langtur (løping og ski) på søndager. Da hopper jeg nok stort sett over restitusjonsøkten på onsdager.

Så blir det powerbuild etter jul en gang.

Div. sportsremedier ...
Re: Trainerroad [Re: paala] #2016243 29/09/2015 07:38
T
Tommyv Offline
Avhengig
Avhengig
T
Hei!

Jeg prøvde trainerroad for første gang i går. Jeg tenkte å kjøre sweet spot base først.
Den starter med "8 minute test". Jeg har ingen erfaring med dette fra før, og svært liten erfaring med strukturert trening, og noe erfaring med å presse meg hardt.
Når man kjører testen så kommer det jo opp masse tekst som skal veilede deg gjennom. Jeg misstenker at jeg kanskje ble litt villedet istedenfor veiledet?
Jeg har ikke så mye treningsbakgrunn på kardio, men jeg har sykla ca. 1000km siden Juli. Stort sett rolig, men noe hardt har det selvfølgelig også blitt.

Så til testen. Teksten sier man skal finne en watt man såvidt klarer å holde ut. Man skal helst ikke pøse på i starten og "fade ut" mot slutten, og man skal heller ikke sprinte på slutten. En jevn watt altså.

Her er grafen, øverst er watt, nederst er HR.
På første 8 minutters intervall fant jeg fort en fin watt. Men jeg tenkte på slutten at det ble nok litt lett ja.
Så på 8 min intervall nummer to så legger jeg meg litt høyere. Føler det går greit og øker dermed alt for mye (økte med ca. 30 watt) og må ned igjen.

Men så til spørsmålet mitt! Makspulsen min er 192 sist jeg sjekka. Og makspulsen min under denne testen var 170. Jeg lå bare 35 sekunder i sone 4 (olympiatoppens HR soner). Er det riktig? Jeg kunne ikke klart 8 minutter med den watten jeg hadde i 2 minutter ca. på intervall 2. og jeg lå like under grensa tror jeg ellers. noe midt i mellom der hadde vært ideelt for 8 min tror jeg uten å "fade" på slutten.

Er jeg blitt et diesellokomotiv eller må jeg bare manne meg opp og presse no så jævli mye hardere og komme meg opp i sone 4,5?
Jeg følte på ingen måte at jeg holdt på å dø på slutten, men jeg var jo SLITEN. Og jeg hadde ikke klart å holde økningen jeg prøvde meg på ut intervallet..

hjelp? ICON_TONGUE

Re: Trainerroad [Re: paala] #2016303 29/09/2015 09:06
sveinaa Offline
More than words
More than words
Neste gang du skal prøve så øker du med 15 watt ift. første drag på begge dragene. I tillegg kan du kjøre noen økter med kortere intervaller med høyere intensitet sånn at kroppen blir litt mer vant til å ligge over terskel (som man bør få til på 8 mins drag når man tester all out) sånn at gjennomføringen av 8 mins drag blir lettere.

Makspuls er uhyre dårlig til å bruke som parameter for å finne sonene dine, da det er store individuelle forskjeller. Prøv deg frem med watt i testen også finner du wattverdiene dine som du kan trene etter isteden for puls.

Re: Trainerroad [Re: sveinaa] #2016356 29/09/2015 10:08
T
Tommyv Offline
Avhengig
Avhengig
T
Sitat: sveinaa
Neste gang du skal prøve så øker du med 15 watt ift. første drag på begge dragene. I tillegg kan du kjøre noen økter med kortere intervaller med høyere intensitet sånn at kroppen blir litt mer vant til å ligge over terskel (som man bør få til på 8 mins drag når man tester all out) sånn at gjennomføringen av 8 mins drag blir lettere.

Makspuls er uhyre dårlig til å bruke som parameter for å finne sonene dine, da det er store individuelle forskjeller. Prøv deg frem med watt i testen også finner du wattverdiene dine som du kan trene etter isteden for puls.

Oki! Jeg tenkte jo og at watten var det som hadde noe å si, og da om jeg klarte å holde watten i 8 min eller ikke.
Men siden det ikke føltes ut som jeg kom til å dø mtp. puls så lurte jeg rett og slett på om jeg ikke hadde tatt i hardt nok.
(Kan hende jeg ikke gjorde det, men det er greit første gang jeg prøver på no sånt.. Blir nok bedre etterhvert.)

Re: Trainerroad [Re: Tommyv] #2016360 29/09/2015 10:22
E
elviz Offline
Veteran
Veteran
E
Testet du makspuls på sykkel eller i annen idrett? Som oftest vil man ikke klare å få like høy makspuls på sykkel som ved løping og ski f.eks.

Re: Trainerroad [Re: Tommyv] #2016361 29/09/2015 10:22
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Tommyv

Oki! Jeg tenkte jo og at watten var det som hadde noe å si, og da om jeg klarte å holde watten i 8 min eller ikke.
Men siden det ikke føltes ut som jeg kom til å dø mtp. puls så lurte jeg rett og slett på om jeg ikke hadde tatt i hardt nok.
(Kan hende jeg ikke gjorde det, men det er greit første gang jeg prøver på no sånt.. Blir nok bedre etterhvert.)

Du kan og ha i bakhodet at du kanskje trenger litt tilvenning på rulla. Da det høres litt ut som du pga opphoping av laktat/stive bein ikke klarer å nyttiggjøre deg av all kapasiteten din når du sykler på rulla. Jeg vil tro det er mulig å sykle i over 5 min i sone 4 på begge drag.

Re: Trainerroad [Re: elviz] #2016362 29/09/2015 10:24
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: elviz
Testet du makspuls på sykkel eller i annen idrett? Som oftest vil man ikke klare å få like høy makspuls på sykkel som ved løping og ski f.eks.

Gruer meg for øvrig til VO2max og laktattest i kveld frown

Re: Trainerroad [Re: paala] #2019240 07/10/2015 10:21
sveinaa Offline
More than words
More than words
Om noen vurderer Bkool så er det greit å være klar over at TR og Bkool kommuniserer "dårlig" på den måten at Bkool justerer seg opp 30% - 40% mer på watt. Tror TR jobber med en bug fix.

Re: Trainerroad [Re: sveinaa] #2019306 07/10/2015 12:16
R
Randomrex Offline
Entusiast
Entusiast
R
Om noen vurderer Bkool så er det greit å være klar over at TR og Bkool kommuniserer "dårlig" på den måten at Bkool justerer seg opp 30% - 40% mer på watt. Tror TR jobber med en bug fix.

Hei, takk for info!
Har du den nye eller gamle BKOOL? Jeg har den gamle versjonen og ennå ikke fått mulighet til å parre mot TR... :/

//Kenneth

Re: Trainerroad [Re: paala] #2019311 07/10/2015 12:25
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg tror jeg har den nye (altså 2015 modellen.). Den er sort og lik bildene på Bkool sine sider.

Har du forsøkt å oppgradere din via simulatoren?

Re: Trainerroad [Re: sveinaa] #2019314 07/10/2015 12:28
R
Randomrex Offline
Entusiast
Entusiast
R
Jeg har den gamle hvite typen, og i følge BKOOL selv, kommer denne oppgraderingen til min versjon snart..
Hva de nå mener med "snart" er ikek godt å si...

Gratulerer med svart modell forresten! Sikler veldig på den selv!

Re: Trainerroad [Re: Randomrex] #2019315 07/10/2015 12:33
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg tror det er mye for pengene. Veldig overrasket over hvor godt den gjenskaper "kjørefølelse", tror neppe man får noe bedre for under 5 000,- (likte også godt at det fulgte med ant+ dongle.). Men ble litt irritert i går nå treningen ble ødelagt av tullet med TR/Bkool. Har sendt TR epost og venter på svar. Håper det løser seg.

Re: Trainerroad [Re: paala] #2019318 07/10/2015 12:38
123 Offline
Entusiast
Entusiast
http://support.trainerroad.com/hc/en-us/articles/201697324-Bkool-Electronic-Trainers?page=2

Jeg har akkurat bestilt bkool og tenkte å bruke denne mot/med TR. Håper de finner ut av det raskt:)

Re: Trainerroad [Re: paala] #2019320 07/10/2015 12:43
R
Randomrex Offline
Entusiast
Entusiast
R
Så utrolig herlig å se så mange har kastet seg på BKOOL-bølgen!
Nå skal ikke jeg kuppe denne tråden, men skrik ut om dere finner noen gode grupper i BKOOL som dere er med på! ICON_SMILE

Er det noen som vet om TR har gode nok treningsprogrammer for en hel vinter og at man faktisk kan få bedre form av å bruke de programmene som ligger inne? BKOOL har vel ikke akkurat noen gode "treningsrutiner", men er mer bare for å sykle kjente og ukjente strekninger...

Re: Trainerroad [Re: paala] #2019321 07/10/2015 12:44
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg tror de sliter litt (har holdt på en stund for å fikse det nå). Får krysse fingrene ICON_SMILE

Re: Trainerroad [Re: sveinaa] #2019322 07/10/2015 12:47
paala Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: Tommyv

Du kan og ha i bakhodet at du kanskje trenger litt tilvenning på rulla. Da det høres litt ut som du pga opphoping av laktat/stive bein ikke klarer å nyttiggjøre deg av all kapasiteten din når du sykler på rulla. Jeg vil tro det er mulig å sykle i over 5 min i sone 4 på begge drag.

Kjørte 2*8 mins test i går og lå i pulssone 4 og 5 hele tiden på begge drag, minus første 30 sek på draga. Hva gjelder wattsoner lå jeg i sone 6 og 7 (VO2Max og Anaerobic). Skal sies at jeg nesten falt av sykkelen etter siste draget.

På de hardeste draga på rulla klarer jeg å presse frem 177-178 bpm. Oppnår omtrent det samme på løping og ski. Sykling ute derimot sliter jeg med å komme så høyt.

Redigert av paala; 07/10/2015 12:47.

Side 2 av 14 1 2 3 4 13 14

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå