|
|
kramper i ritt
|
Re: kramper i ritt
[Re: TMiland]
06/09/2014 15:56
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Har ikke synset mye om hvor mye vann du drikker, bare kommenter at det virker vel i overkant å drikke en liter før frokost. Nå vet jeg ikke hva slags jobb du har, men selv for en proffsyklist er dette ekstremt. Ser ikke helt hvordan en liter vann før frokost henger samme med prestasjon. Men for all del, der er et fritt land og alle gjør nesten som de vil.
|
|
|
[Re: fredriks]
06/09/2014 16:00
|
TMiland
Fersking
|
Fersking
Det var ju inget i de linkarna som indikerar att man bör drikka en liter vann före frokost varje dag.
Att man bör drikke under träning är ju en annan sak och det är det väl ingen som betvivlar fördelen av. Nei, har vel aldri sagt at man bør det heller, jeg sa at jeg gjorde det. Prøv selv.  Edit* Det står dessuten "Pass på at du har erstattet væsketapet fra den siste treningsøkten slik at du starter hver treningsøkt i væskebalanse." Jeg starter dagen med å hydrere meg før jeg spiser frokost, da slipper jeg tenke så mye på om jeg er hydrert eller ikke til neste treningsøkt. 
Redigert av TMiland; 06/09/2014 16:31.
|
|
|
[Re: KenR]
06/09/2014 16:35
|
TMiland
Fersking
|
Fersking
Har ikke synset mye om hvor mye vann du drikker, bare kommenter at det virker vel i overkant å drikke en liter før frokost. Nå vet jeg ikke hva slags jobb du har, men selv for en proffsyklist er dette ekstremt. Ser ikke helt hvordan en liter vann før frokost henger samme med prestasjon. Men for all del, der er et fritt land og alle gjør nesten som de vil. Jo, du sa at jeg sannsynligvis drikker ALT for mye vann. Som sagt bør du lese deg opp på temaet, siden dette virker helt unaturlig for deg. Jeg deler mine erfaringer for å bidra til tråden, da vil jeg helst slippe slike sure oppstøt du har kommet med her.
|
|
|
06/09/2014 17:02
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Jeg kan ganske mye om temaet, så det var derfor jeg reagerte på at du drikker en liter før frokost hver dag pluss Crampfix. Det er neppe anbefalt av noen eksperter på området. Beklager at du oppfattet det som sure oppstøt, det var bare velmenende informasjon. Men som de sier i reklamen: det fungerer for meg. Kjør på.
|
|
|
[Re: mr.herb]
06/09/2014 17:52
|
TMiland
Fersking
|
Fersking
Feilinformasjon er vel aldri velment? Det å drikke vann om morgenen har mange helsemessige fordeler, det være seg 1 kopp, halv liter eller liter. Mer lesestoff: http://www.newhealthguide.org/Drinking-Water-In-The-Morning.htmlHer er det anbefalt 1,5 liter før du spiser. Ja, dette fungerer for meg, da er det vel sannsynlig at det fungerer for andre også, var i grunn derfor jeg ville dele informasjonen.
|
|
|
06/09/2014 18:05
|
epsilone6
Entusiast
|
Entusiast
Det var ju inget i de linkarna som indikerar att man bör drikka en liter vann före frokost varje dag.
Att man bör drikke under träning är ju en annan sak och det är det väl ingen som betvivlar fördelen av. Nei, har vel aldri sagt at man bør det heller, jeg sa at jeg gjorde det. Prøv selv.  Edit* Det står dessuten "Pass på at du har erstattet væsketapet fra den siste treningsøkten slik at du starter hver treningsøkt i væskebalanse." Jeg starter dagen med å hydrere meg før jeg spiser frokost, da slipper jeg tenke så mye på om jeg er hydrert eller ikke til neste treningsøkt. Jeg vet ikke med deg, men det tar ikke veldig lang tid før jeg pisser etter å ha drukket en liter av noe. I det dokumentet fra olympiatoppen du linket til var det anbefalt å drikke litt 10-15 minutter før trening for å erstatte det første væsketapet. Har ikke helt troen på kameltaktikk om det er 5 timer til jeg skal trene.
|
|
|
06/09/2014 18:07
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Feilinformasjon er vel aldri velment? Det å drikke vann om morgenen har mange helsemessige fordeler, det være seg 1 kopp, halv liter eller liter. Mer lesestoff: http://www.newhealthguide.org/Drinking-Water-In-The-Morning.htmlHer er det anbefalt 1,5 liter før du spiser. Ja, dette fungerer for meg, da er det vel sannsynlig at det fungerer for andre også, var i grunn derfor jeg ville dele informasjonen. Mye vas og myter ang. væskeinntak. Stadig flere går vel bort fra den voldsomme bælminga av vann/drikke i forkant, da kroppen jo bare skrur opp utskillelsen. Noe ekstra + litt salter/mineraler i forkant ved lange økter/ritt og litt justert i forhold til temp., thats it. Viktigst er vel inntak underveis ved lange prøvelser.
iq
|
|
|
06/09/2014 18:09
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Aka "Hjemmet-litteratur".
|
|
|
06/09/2014 18:15
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det kan nog diskuteras vem det är som bedriver feilinformation här...
Jag anser OLT som "litt" mer trovärdig än din andra link och det är inte spesiellt lika budskap i de två länkarna men det är klart vilken du baserar din kunskap på.
|
|
|
06/09/2014 20:32
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Tror f.eks. ikke Masaien drikker så veldig mye vann når løper styggfort i 30 graders varme. For at dehydrering skal føre til slapphet og kvalme tror jeg vi snakker om virkelig dehydrering over tid og ikke det du oppnår i løpet av noen timer i et ritt. At man kan få kramper ved dehydrering vil jeg også se dokumentasjon på. Det finnes forskning som viser at litt dehydrering (under konkurranse) ikke nødvendigvis påvirker prestasjonen negativt. De færreste som har sykla styggfort i et maratonritt eller f.eks. TDF er hydrerte på slutten, men presterer allikevel godt. For mye væske skal visst nok hindre blodet i å ta opp Natrium!? Kramper?! BMJ avliver muligens disse mytene, les og vurder selv: http://www.trening.no/kosthold/ma-vi-drikke-under-trening/
Redigert av Hekta-MTB; 06/09/2014 20:40.
|
|
|
07/09/2014 07:09
|
Ronny1969
Entusiast
|
Entusiast
Det er vel svært få (om noen) tilfeller der kollapser under idrettaktiviteter kan spores tilbake til dehydrering. Men mange som skyldes en positivt væskeoverskudd, aka inntak av for mye væske, som forstyrrer saltbalansen og gir tilstanden hyponatremi. Mange dødsfall også. Utrolig mye sportsdrikksforskning som , i beste fall, bagatelliserer dette. Det å tilsette salter/ elektrolytter i sportsdrikken har vist seg heller ikke ha noen effekt, da det er væskevolumet som fremkaller tilstanden. Men placeboeffekt er virkningsfullt det. Jeg fikk faktisk kramper på birken i år, i bussen på vei til Rena 
|
|
|
|
|