| 

| 

Hvor bor du, hva jobber du med og hva tjener du?

| 

Re: Hvor bor du, hva jobber du med og hva tjener du?
[Re: paalbn]
30/08/2014 10:15
 | 

traktoregg

Besatt 
 | 

Besatt 
 - Ingen mannlige kolleger.  
 Som tidligere ansatt på barneintensiv så jeg egentlig aldri det som en ulempe, ihvertfall ikke på firmafester   Hehe. Jeg får vel legge til at det er en liten bedrift med under 10 ansatte, og at jeg også er den yngste fast ansatte. Jeg trives stort sett godt med de kollegaene jeg har, men noen ganger kunne jeg tenkt meg noen jeg er litt mer på bølgelengde med.  

|  

| 

| 

[Re: BetongApe]
01/09/2014 12:07
 | 

silverwrx

Besatt 
 | 

Besatt 
Ingen overtidsbetaling overhodet. Kun avspasering av overtid 1 mot 1 som flexitid. (...) Alltid på jobb 24/7
    Jeg skjønner ikke hvordan dette henger sammen. Hvis du har avspasering må jo det bety at du har en arbeidstid, og hvis du har en arbeidstid skal du jo også ha kompensasjon for overtid.    Nei, det er ikke kompensasjon for overtid utenfor arbeidsstedet. Tidsregistrering er kun på pc på jobb, så man får ikke betalt for hjemmejobbing. Ei avspasering heller.   Det forventes at man er tilstede og besvare mail hver dag, ferier. Ved bytte av jobb fikk jeg IKKE mobiltelefon bevisst, som gjør at jeg teknisk ikke har mulighet til slikt gratisarbeide i ferier og helger og ettermiddag kveld. Problemet er uten fri telefon/mobil/pc det gir kundene senere svar, og med stasjonær telefon så blir det hele 1980talls. Men det blir jo jobbing alikevel. Bransjen har kartlagt at gratisarbeidet i bransjen tilsvarer 1.500 årsverk og 750 millioner i tapt lønn. Og det er flere bransjer som rapporterer om omfattende gratisarbeide.  

|  

| 

| 

[Re: kaffekanne]
01/09/2014 12:11
 | 

Østerhus

Avhengig 
 | 

Avhengig 
Gøyal tråd, spesielt de innleggene med en personlig vurdering av hva døgnet skal brukes til!
  Bor forøvrig i Kristiansand med Jegersberg/skogen i nabolaget. Jobber i staten som gir meg 500 i året for å jobbe med miljøvern.
  Det meste er positivt med det. +: fleksibelt, gode kolleger, utfordrende faglig. -: lønnen er dårlig sammenlignet med andre i både privat og andre sammenlignbare grupper i offentlig sektor. Det er lønnsforhandlinger i høst, så den generelle sammenligningen med resten av verden må jeg vente med et par måneder.
  Ellers: En time trening i uka med byskauen utenfor døra. Bortsett fra en iPad som minner meg om e-poster kobler jeg fra jobbmodus når jeg går. Møter mye folk, både i bedrifter og privat. Føler jeg jobber med noe som engasjerer. Akkurat passe mye reising. Overtid blir til fri en annen dag, går med andre ord i null når rakettene fyker til værs.
  Mer lønn kunne gitt meg mer stæsj, men potensielt mindre stæsj-bruk. Tja, noe mer? Joda: heve- og senkepult (leftovers fra SkattSør), betaler for kaffe, men drikker til gjengjeld så mye jeg orker, egenandel for julebord, ingen firmahytte, men kan sykle til jobb med innendørs sykkeloppbevaring og dusj. 

Tynn i håret, men tjukk i hodet!
 |  

| 

| 

01/09/2014 13:02
 | 

HNK

Besatt 
 | 

Besatt 
Jobber i Politiet, med offentlige anskaffelser og tar imot og evaluerer anbud - smått utskjelt bransje (DN - Anbudslandet)
  Er første året i stillingen og tjener i underkant av 500'.
  Fordelene er godt med treningsmuligheter på jobbplassen, gode arbeidstider og en times trening inkludert i uka. Samt at flere kolleger driver med sykling, noe som byr på sosiale treningsturer. Firmahytte kan leies og lunsjen er spis-så-mye-du-vil for 30,-
  Som jurist er ikke lønna all verdens, men er ung og ønsker først og fremst å lære, så får bedre lønn komme siden.
  Kan også legge til at jeg har en kollega over gangen som er Kjell fra "Lunch" - senest idag spurte han om vi hadde hørt om de kåte nonnene som lærte seg å neie i agurkåkern. Herregud.... 

|  

| 

| 

[Re: HNK]
01/09/2014 19:59
 | 

Nire

Entusiast 
 | 

Entusiast 
Kan også legge til at jeg har en kollega over gangen som er Kjell fra "Lunch" - senest idag spurte han om vi hadde hørt om de kåte nonnene som lærte seg å neie i agurkåkern. Herregud....  Harald? Trodde vi var kompiser, jeg.  

|  

| 

| 

[Re: Flex]
02/09/2014 17:14
 | 

torhovl

Entusiast 
 | 

Entusiast 
I tillegg jobber jeg litt som konsulent i forbindelse med noen systemer jeg har laget i tidligere jobber (grei timelønn), og mekker litt sykkel-RLV'er for  www.real-life-video.com innimellom (skrekkelig dårlig timelønn, mest hobby-prosjekt)  Aha, så det er du, altså. Har lurt litt på kven det kunne vere :-)  

Tor Hovland
 |  

| 

| 

[Re: Tobben63]
02/09/2014 18:52
 | 

K.Solvang

Medlem 
 | 

Medlem 
Os (Hordaland) ca500K Tool clerk (innkjøp av vekrktøy og utstyr, kalibrering og utlån av måleutstyr (mikrometer osv))
  Fordeler: Flexitid ( oppmøte 0630-0900) Lett å få fri og jobbe opp tid i etterkant hvis det ikke er timer nok på fexitidkonto.  Kan opparbeide fritid opp til 37,5timer før de må taes ut.  Kan velge om overtid skal betales ut med timesats +50%(100% helg) eller velge om timene skal gå på opparbeidelse av mertid og kun få utbetalt (-skatt sef) 50%.  Eget kontor der jeg er "konge" Fri kaffe Gangavstand til jobb (11min)
  Bakdeler: Spøkelset om innsparinger henger over oss nå. Det vil si at konsernet vil samle produksjon, her, et annet sted i Norge, Polen eller ny fabrikk i Østeuropa.    Noe sier meg at vi er ansatt i samme konsern. Jobber med styremaskiner på sunnmøre.  Hagavik her ja, jeg tror nok det går til dunders for oss begge er jeg redd ....   Jeg har egentlig litt troen på det blir her. Splitter nye lokaler, og plass til alt av maskiner. Opparbeidet en god sak for å beholde driften her. Hvordan er stemningen der nede? Alle tror det værste?  

Her er det noe galt som ikke er riktig!   
 |  

| 

| 

02/09/2014 19:50
 | 

Stein

Yozo Fanboy 
 | 

Yozo Fanboy 
"Til dunders"? Lokal variant av "ad undas"? 

|  

| 

| 

02/09/2014 20:21
 | 

matsk

Entusiast 
 | 

Entusiast 
Jobber som frilansfotograf i Trondheim på tredje året nå. Har stort sett bare bedrifter som kunder. Lønna varierer med resultatet da omsetning = lønn på et såpass lite foretak som mitt er, men ligger mellom 350' og 400' på et vanlig år. Jeg er såpass heldig at jeg har en god del faste oppdrag og kunder (bl.a. mye boligfotografering), så det er relativt trygt i forhold til andre typiske frilansyrker.
  + Enorm frihet å være sin egen sjef, kan ta fri når det passer meg (og lommeboka), så får klemt inn så mye sykling jeg ønsker Treffer nye folk nesten hver dag på jobb Ingen arbeidsdager er like, og varierer fra plankekjøring til megautfordring  Det som startet som en hobby ble jobb
  - ENORMT ansvar å være sin egen sjef Det som startet som en hobby ble jobb 
Redigert av matsk; 02/09/2014 20:21.

|  

| 

| 

[Re: Stein]
04/09/2014 11:58
 | 

K.Solvang

Medlem 
 | 

Medlem 
"Til dunders"? Lokal variant av "ad undas"?  Riktig.  

Her er det noe galt som ikke er riktig!   
 |  

| 

| 

04/09/2014 15:55
 | 

rørleggern

Ringrev 
 | 

Ringrev 
Respekt for snekkere. Jobber ute i all slags vær og temperaturer, synes dere fortjener mer lønn enn elektrikere og rørleggere..  Dummeste jeg har lest på lenge. Ta deg en tur i kjelleren på et råbygg. Jobb der et år. Da drømmer du om regn vind snø og ikke minst sommer som i år. Kuldegrader har vi nok av og ikke minst den rå luften som er i kjeller på råbygg. Og ikke minst servicerørlegger. Bytter do, skrur på gamle avløpsrør. Her snakker vi skikkelig drittjobb. Snekkere fortjener god lønn. Akkurat som alle andre håndverkere.  

|  

| 

| 

04/09/2014 17:28
 | 

Kamao

Ringrev 
 | 

Ringrev 
Jobber i en bedrift som eies av Norgesgruppen. Leverer mat til matvarebutikker over hele Norge. Stillingen går under som produksjonsmedarbeider, men jobber på lageret/ekspedisjon. 
  Tjener såvidt over 300k i året. Må jobbe MYE overtid for å komme nærheten av 400k, og jobber over 40 timer uka. 
  Goder:
  -Kule folk, haha! -"Gratis" mat, betaler 100,- i måneden. Da får vi fersk brød, pålegg, grønnsaker, osv osv osv og kaffe/te. 
  Ulemper:
  -Tungt arbeid -Til tider veldig hektisk og stressende -Arbeidskolleger som ikke skjønner begrepet "å stå på for hverandre" eller skjønner deadlines. Eller som gir rett og slett faen. -For lite betalt. 

|  

| 

| 

[Re: rørleggern]
04/09/2014 17:37
 | 

kaffekanne

OP
Avhengig 
 | 

OP

Avhengig 
Respekt for snekkere. Jobber ute i all slags vær og temperaturer, synes dere fortjener mer lønn enn elektrikere og rørleggere..  Dummeste jeg har lest på lenge. Ta deg en tur i kjelleren på et råbygg. Jobb der et år. Da drømmer du om regn vind snø og ikke minst sommer som i år. Kuldegrader har vi nok av og ikke minst den rå luften som er i kjeller på råbygg. Og ikke minst servicerørlegger. Bytter do, skrur på gamle avløpsrør. Her snakker vi skikkelig drittjobb. Snekkere fortjener god lønn. Akkurat som alle andre håndverkere.  Hvis det faktisk er det dummeste du har lest på lenge, så tror jeg ikke du har lest særlig mye    

|  

| 

| 

04/09/2014 17:38
 | 

torbis

Ivrig 
 | 

Ivrig 
Jobber i egen sykkelbutikk. Har verdensbeste kolleger og omgåes daglig verdens triveligste kunder. Konkluderer med at jeg har verdens viktigste jobb for meg. 
  Fy søren så moro det er å jobbe når man trives :-D 

|  

| 

| 

04/09/2014 18:03
 | 

chippo

Entusiast 
 | 

Entusiast 
Jobber som markedssjef i finansbransjen.  Pluss: fri avis, telefon, internett hjemme, laptop, bilordning, Firmahytter og leiligheter over hele europa, gratis lunsj, frukt og kaffe, styrer arbeidsdag og tid selv, god lønn
  minus:  Mye jobb og avhengig av å levere resultater.
  Det største paradokset for meg er at jeg nå som jeg tjener ganske godt ikke føler at jeg har bedre råd enn jeg gjorde når jeg tjente dårlig som nyutdannet for 10 år siden. Snarere tvert imot.Har pådratt meg både mer faste kostnader og dyrere vaner som egentlig ikke gir meg noe ekstra. 

|  

| 

| 

04/09/2014 18:21
 | 

palel

Tørr bak øra 
 | 

Tørr bak øra 
Fagleder i avdeling av større rådgivende firma.
  Pluss: jobber i "distriktet" med samme lønn som Oslo, men uten samme utgifter. Full flexitid og overtidsbetalt, fri telefon og lunsj. 
  Minus: Masse reising, flexitid innebærer kun plusstimer, ferier aldri mer enn 5 dager sammenhengende. Alt for lite tid til sykling på sommerstid. 

|  

| 

| 

04/09/2014 18:26
 | 

Rumath

Tørr bak øra 
 | 

Tørr bak øra 
Fagforeningsleder. Tjener 450000,-  Pluss: God lønn etter mitt syn, styrer mye av hverdagen selv, mange utfordringer og lite rutine. Minus: Mange krevende situasjoner, høyt nakkespenn i preioder, må levere hele tiden, Alltid tilgjengelig. Iblant skulle man ønske seg noe mindre ansvar og utdordringer, men så vet jeg vel at jeg trives best når jeg er der det koker. Hvor mye man egentlig styrer av egen hverdag er også et spørsmål.    

|  

| 

| 

05/09/2014 12:36
 | 

Bjartulf

Fersking 
 | 

Fersking 
Siv.-ing, jobber med produktutvikling for subsea. Jobber rett utenfor Bergen.  Lønnen er god, men ikke fantastisk. 
  Fordeler: flexitid (jeg har tvillinger i barnehagealder, flex er konge= prosjektbasert arbeid, så en viss grad av variasjon i arbeidet lønnet trening 3t per uke.  godt miljø i en liten bedrift
  Ulemper: prosjektbasert arbeid, ofte med deadline og mye arbeidspress Mye reising i perioder Etter at jeg ble ferdig med master får jeg nesten ikke ta i verktøy selv.

fortiden 50% sykemeldt, så blir endel tid på sykkelsetet og litt for mye tid på onkologisk avdeling 

|  

| 

| 

[Re: palel]
05/09/2014 19:49
 | 

alfen

Ivrig 
 | 

Ivrig 
   ferier aldri mer enn 5 dager sammenhengende.  
 Ferieloven?  

Sufferlandria: Like fun, without the fun parts.
 |  

| 

| 

[Re: alfen]
05/09/2014 19:54
 | 

GeirK

More than words 
 | 

More than words 
Jeg har, som alle andre, krav på minst tre uker sammenhengende, men jeg tar maks to fordi det er store sjanser for at noe skjærer seg hvis jeg er borte så lenge. Dessuten er ikke store deler av kloden vant med at folk er borte tre uker i slengen, så forventningsnivået tilsier korte ferier. Det er vanskelig nok å få ikke-nordiske medarbeidere til å forstå konseptet med henting i barnehage innen kl 16:30. 

"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
 |  

| 

| 

05/09/2014 20:09
 | 

palel

Tørr bak øra 
 | 

Tørr bak øra 
 Ferieloven?  AML §10-2(2) "Særskilt uavhengig stilling"  

|  

| 

| 

05/09/2014 20:13
 | 

DeepFu

Ringrev 
 | 

Ringrev 
Utdannet vernepleier,  jobber som leder på en rusbehandlingsklinikk.  Fordeler: Føler at man gjør en forskjell.  Ingen dag er lik.  Fri tilgang på binders. 
  Ulemper: Lønna står ikke i forhold til ansvar.  Ingen dag er lik.  Lurer alltid på om man har gjort så godt man kan. 

|  

| 

| 

[Re: palel]
05/09/2014 21:10
 | 

alfen

Ivrig 
 | 

Ivrig 
 Ferieloven?  AML §10-2(2) "Særskilt uavhengig stilling"  Men da har du vel ikke overtid?  

Sufferlandria: Like fun, without the fun parts.
 |  

| 

| 

05/09/2014 21:19
 | 

maghva

Ringrev 
 | 

Ringrev 
Nittedal, eiendom og er svært magert tilgodesett lønnsmessig. 

|  

| 

| 

[Re: traktoregg]
05/09/2014 21:35
 | 

ArneW

Ringrev 
 | 

Ringrev 
 - Ingen mannlige kolleger.  
 Som tidligere ansatt på barneintensiv så jeg egentlig aldri det som en ulempe, ihvertfall ikke på firmafester   Hehe. Jeg får vel legge til at det er en liten bedrift med under 10 ansatte, og at jeg også er den yngste fast ansatte. Jeg trives stort sett godt med de kollegaene jeg har, men noen ganger kunne jeg tenkt meg noen jeg er litt mer på bølgelengde med.   Si ifra vis det blir en ledig stilling fra og med neste sommer. Nyutdannet    

|  

| 

| 

06/09/2014 07:49
 | 

erling

Søk hjelp! 
 | 

Søk hjelp! 
Hobøl/Oslo 47 år Konsulent i et av de store selskapene. Master of Science / Eiendom Mindre enn kona Hjemmekontor Stor frihet Fri telefon Statens satser på reise Overtid Tjener nok til en anstendig sykkelpark + har nok fritid til et anstendig sykkelliv. 

|  

| 

| 

06/09/2014 11:59
 | 

tygster

Veteran 
 | 

Veteran 
 Ferieloven?  Ferieloven er i stor grad fravikelig ved avtale.  

|  

| 

| 

06/09/2014 12:58
 | 

rørleggern

Ringrev 
 | 

Ringrev 
Respekt for snekkere. Jobber ute i all slags vær og temperaturer, synes dere fortjener mer lønn enn elektrikere og rørleggere..  Dummeste jeg har lest på lenge. Ta deg en tur i kjelleren på et råbygg. Jobb der et år. Da drømmer du om regn vind snø og ikke minst sommer som i år. Kuldegrader har vi nok av og ikke minst den rå luften som er i kjeller på råbygg. Og ikke minst servicerørlegger. Bytter do, skrur på gamle avløpsrør. Her snakker vi skikkelig drittjobb. Snekkere fortjener god lønn. Akkurat som alle andre håndverkere.  Hvis det faktisk er det dummeste du har lest på lenge, så tror jeg ikke du har lest særlig mye    Det er sant, har ikke tid til å lese. Barn, sykkel og jobb. Tilfeldig jeg kom over dette. Eneste forumet jeg er innom er mtbr og terrengsykkel. Facebook vet jeg ikke hva er.  Velger å bruke den ledige tiden på å banke fatbike i skogen.  

|  

| 

| 

07/09/2014 05:22
 | 

1356

Fersking 
 | 

Fersking 
Sykepleier,jobber med akuttmedisin. Grunnlønn,med fire års ansiennitet, rundt 370k, havner et sted mellom 450 og 500 ved årsslutt, og er forsåvidt fornøyd med det.
  Fordeler: personlig og faglig utfordrende, gøy, og en kan mer eller mindre måle effekten av arbeidet. Jobber generelt fler menn i akuttmedisin enn noen andre steder i helsevesenet, og det er en god ting, selv om noen innbiller seg at det er flott med 95% kvinnelige kolleger.
  Ulemper: helseforetak, både nasjonalt,regionalt og lokalt. En katastrofe for pasientsikkerhet. Arbeidstiden, som på min arbeidsplass overstiger hver tredje helg. Hver tredje helg er helt greit, noe mer er ikke. 

|  

| 

| 

[Re: 1356]
07/09/2014 06:08
 | 

Abit

Ivrig 
 | 

Ivrig 
Sykepleier,jobber med akuttmedisin. Grunnlønn,med fire års ansiennitet, rundt 370k, havner et sted mellom 450 og 500 ved årsslutt, og er forsåvidt fornøyd med det.
  Fordeler: personlig og faglig utfordrende, gøy, og en kan mer eller mindre måle effekten av arbeidet. Jobber generelt fler menn i akuttmedisin enn noen andre steder i helsevesenet, og det er en god ting, selv om noen innbiller seg at det er flott med 95% kvinnelige kolleger.
  Ulemper: helseforetak, både nasjonalt,regionalt og lokalt. En katastrofe for pasientsikkerhet. Arbeidstiden, som på min arbeidsplass overstiger hver tredje helg. Hver tredje helg er helt greit, noe mer er ikke.  Presiser gjerne litt her.  Min erfaring er at effektiv jobbing blir større med menn, og med jevnere arbeidsfordeling. "Drittsekk" unntakene fins, men jeg har møtt svært få av dem blant menn. Også vaktlederne bruker ta sin del av jobben, være seg helsevesenet eller i industrien. NordKvinner er regelen at det fins unntak. Ansinitet synes å være synonymt med "innsatsmessige fordeler".  Har også jobbet med en del utenlandske kvinner, på sykehjem. Noen chilenske var noen racere på innsatsvilje og produksjon. Husker ei fra Bangladesh, som var helt håpløst. Spisse albuer, for å gjøre minst mulig under arbeidstiden. Typen som kjefter på pasienten når de blir ringt etter fordi pasienten har sterke smerter og forrige doseringen var virkesløs.  Som besøkende, ble jeg ganske imponert over de svenske sykepleierne på Ullevål. Ingen enkel standard på norske. Kan like gjerne være den sure Kiwi kassadama, som er på vakt den ene dagen. Om du finner henne, for hun har gjemt seg bort. Neste dag, noe og noen helt andre.  I akkuttmedisinen, så kommer vel menns psykopatiske side mer til sin rett. Løsningsorienterte i tilspissa situasjoner, i større grad. Samtaleterapi får ikke bort kniven som ennå står igjen i låret, liksom.  
Redigert av Abit; 07/09/2014 06:17.

|  

| 

| 

|  

|