Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 6 1 2 3 4 5 6

Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min?

Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: krisch] #1808959 19/06/2014 11:12
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: krisch
Sitat: sveinaa
Ok, sorry. Med den setningen mente jeg om kinarammer er dårlige eller ikke.

Det er jo tydelig at mange ikke har kvalitetskontroll som nr 1 på listen sin, når det handles så mye kopi deler fra aliexpress. Hvor mange som kjøper tror du kan flagge med et eller annet papir som sier at kina karbon delen/ramma oppfyller det man ville satt som en selvfølge om det hadde stått Scott eller noe annet på rammen?

Slår meg og at terskelen for å kjøpe kopivarer kontra merkevarer er vanvittig lav når det gjelder sykling. Hvordan resonnerer man seg frem til at feks kina karbon hjul er bedre enn noe man får i alu med merkenavn? Eller er det det at karbon er så fancy at
man bare må ha det?

Jeg kjøpte kinahjul fordi jeg ønsket rimelige høyprofil hjul. Har ikke funnet alu- merkehjul med tilsvarende profil(50mm) til den prisen som kinahjulene kostet.

Ser jo kostnads greia. Koster vel sånn ca 500 USD for et sånt sett. Kanskje rimeligere og. Men det finnes mange tilbud der ute og:

http://www.competitivecyclist.com/easton...ONECOL-FROS700C
http://www.competitivecyclist.com/zipp-4...197-WH-S700CFRO
http://www.competitivecyclist.com/hed-st...0017-ONECOL-FRO

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: Spiffhopeless] #1808962 19/06/2014 11:14
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Spiffhopeless
Jeg handler ikke kopier. Bare karbonsykler som ikke er brandet.

Bra. Da får du jo med deg disse papirene sånn at du vet at rammen har gått gjennom en eller annen form for kontroll.

Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: KnutAa] #1808967 19/06/2014 11:19
K
krisch Offline
Ringrev
Ringrev
K
Betalte 1800 kr for hjula.

Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: Spiffhopeless] #1808968 19/06/2014 11:21
sveinaa Offline
More than words
More than words
Da spør jeg deg (For det var du som nevnte ICAN?). Er ICAN rammemodell SP-AC037 en fake, en tilsvarende eller er det en ikke brandet Pinarello Dogma xx.x? (http://www.icanbikes.com/html/Competition/118.html)

Viser også til siden til Pinarello http://www.pinarello.com/en/genuine-pina...false-pinarello

Redigert av sveinaa; 19/06/2014 11:24.

Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: krisch] #1808971 19/06/2014 11:24
sveinaa Offline
More than words
More than words
Betalte 1800 kr for hjula.

Fin pris det. Kanskje det er jeg som bare er rar.

Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: KnutAa] #1808973 19/06/2014 11:31
K
krisch Offline
Ringrev
Ringrev
K
Neida, Jeg var litt usikker selv om jeg nesten utelukkende hadde lest bare positivt. Har nå prøvd greiene en stund og har slått meg til ro med at det funker like bra som Hed hjulene og Isaac ramma jeg hadde tidligere. Blir å kjøpe på nytt fra Kina hvis jeg kjører i garasjen med sykkelen på taket en gang til. Selger jeg sykkelen eller av en eller annen grunn må ha komplett sykkel, er det billigere å kjøpe hos Gresvig. Jeg er ikke så nøye på brands og utseende.

Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: KnutAa] #1808990 19/06/2014 11:56
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg leser jo mye positivt jeg også. Men jeg er kanskje litt risiko avers. Tenker litt som dette: Om bremsene eller dekkene på bilen min hadde gått fløyten, så hadde jeg ikke bestilt noname brands på nettet uten at det forelå dokumentasjon på at delene faktisk var testet og sto til den kvaliteten de skal ha.

Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: sykkeloyvind] #1845904 27/08/2014 18:00
K
kodax Offline
Veteran
Veteran
K
Sitat: sykkeloyvind
Det er ikke så vanskelig å forstå dette.

"Alle" karbonrammer er laget i Kina eller Taiwan. Noen merker bruker store ressurser på utvikling av rammer og design og sender intrikate bestillinger og spesifikasjonskrav til produsenten i Kina.
Det samme merket vil sannsynligvis teste en god del av rammene de får produsert i et eget testlaboratorium der ting stresstestes osv.
Produsenten på sin side har mye å vinne på å beholde et stort merke som kunde og på å matche kravene merket stiller.

En annen metode er der pordusenten selv tilbyr rammer som de har utviklet selv, eller fått lov å selge videre av et merke som stod for utviklingen noen år tilbake. Her vil store og mindre merker kjøpe en etablert teknolgi og et produkt som igjen sannsynligvis gjennomgår en kvalitetskontroll hos merket. Merket har mange produsenter å velge mellom og vil velge de som leverer best kvalitet og/eller best pris på tilfredstillende kvalitet.
Norske husmerker faller ofte inn her.
I tillegg finnes det løsninger der merket går sammen med produsenten og utvikler en ramme og et design sammen. Da gir ofte produsenten merket enerett på denne konstruksjonen i en periode, før de selger den videre til andre merker. Hard Rocx har gjort en slik variant.
...

Har de store merkene alltid utviklet rammene selv, og sender intrikate bestillinger? Hvor plaseres feks de forskjellige Trek-syklene inn? Havner alle i første kategori, eller er det noen av de billigere i andre kategori? Er feks alle Madone-rammene designet fra bunnen av og eksklusivt for Trek, eller er de billigste variantene de samme rammene som andre merker leverer?

Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: kodax] #1846093 28/08/2014 06:20
K
krisch Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: kodax
Sitat: sykkeloyvind
Det er ikke så vanskelig å forstå dette.

"Alle" karbonrammer er laget i Kina eller Taiwan. Noen merker bruker store ressurser på utvikling av rammer og design og sender intrikate bestillinger og spesifikasjonskrav til produsenten i Kina.
Det samme merket vil sannsynligvis teste en god del av rammene de får produsert i et eget testlaboratorium der ting stresstestes osv.
Produsenten på sin side har mye å vinne på å beholde et stort merke som kunde og på å matche kravene merket stiller.

En annen metode er der pordusenten selv tilbyr rammer som de har utviklet selv, eller fått lov å selge videre av et merke som stod for utviklingen noen år tilbake. Her vil store og mindre merker kjøpe en etablert teknolgi og et produkt som igjen sannsynligvis gjennomgår en kvalitetskontroll hos merket. Merket har mange produsenter å velge mellom og vil velge de som leverer best kvalitet og/eller best pris på tilfredstillende kvalitet.
Norske husmerker faller ofte inn her.
I tillegg finnes det løsninger der merket går sammen med produsenten og utvikler en ramme og et design sammen. Da gir ofte produsenten merket enerett på denne konstruksjonen i en periode, før de selger den videre til andre merker. Hard Rocx har gjort en slik variant.
...

Har de store merkene alltid utviklet rammene selv, og sender intrikate bestillinger? Hvor plaseres feks de forskjellige Trek-syklene inn? Havner alle i første kategori, eller er det noen av de billigere i andre kategori? Er feks alle Madone-rammene designet fra bunnen av og eksklusivt for Trek, eller er de billigste variantene de samme rammene som andre merker leverer?

Selvfølgelig. De bruker lassevis med tid og penger på å fintune alle rammene. Det er jo derfor det er så SINNSYK STOR forskjell på å sykle på ei noname ramme og ei merkeramme. Dessuten så er det jo aldri problemer/brekkasje på ei ramme som har et stort og kjent merkenavn på seg. Også står jo importører og forhandlere mildt sagt på pinne for å yte service og holde seg inne med reservedeler til deg storinvesteringa di når det går galt.

Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: KnutAa] #1847327 30/08/2014 16:55
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D
Jeg synes ikke det er rart den knekker. Med forbehold om at jeg ikke jobber med mekanikk: F=m x a
Med 95 kg vekt, 0,1sekunds krasjtid, 5 m/s hastighet får vi at omtrent 4750 N knakk hjulet bakover.
På pinkbikes video av Nomad så knekker den på 3800 N. 43 kg vekt fritt fall fra 90 cm.
YouTube
De som er proffer, kom gjerne med korreksjon av beregningen.

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: daktari] #1847379 30/08/2014 18:51
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Sitat: daktari
Jeg synes ikke det er rart den knekker. Med forbehold om at jeg ikke jobber med mekanikk: F=m x a
Med 95 kg vekt, 0,1sekunds krasjtid, 5 m/s hastighet får vi at omtrent 4750 N knakk hjulet bakover.
På pinkbikes video av Nomad så knekker den på 3800 N. 43 kg vekt fritt fall fra 90 cm.
YouTube
De som er proffer, kom gjerne med korreksjon av beregningen.

Tror ikke det er riktig anta 95kg vekt, ingen rytter klarer å holde i mot slike krefter, og vil fortsette fremover når sykkelen stopper.

Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: Ole] #1847437 30/08/2014 20:46
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D
Ja, beregningen er veldig forenklet. Retardasjonstiden er jeg også usikker på. Men energien i bevegelse var 95 kg i 5 m/ s og alt skulle stoppes. Bildøra tar sikkert opp litt energi også.

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: KnutAa] #1847444 30/08/2014 20:57
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Det er i hvert fall svært få karboer, som er bygd for den type fritidssyssel

Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: KnutAa] #1848439 01/09/2014 14:40
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Det blir veldig lang arm inn mot styrerøret i ramma fra fronten av fremhjulet og fra styret og ned til styrerøret. Kroppsvekten er i fart bortimot aksielt med overrøret, og hendene er sannsynligvis på styret, enda lenger oppe. Dermed blir det en kraft helt i toppen som vil belaste styrerrøret, og krafta der hjulet treffer bilen gjør også akkurat det samme. Det overrasker meg ikke at verken kinarammer eller Cannondalerammer knekker under slike belastninger. Føler det kun er et av to utfall på noe slikt - enten knekker gaffelen eller så knekker ramma. For øvrig er det veldig vanskelig å sammenligne et tilfelle mot et annet, ettersom en ikke vet nok om omstendighetene, når rytteren slapp styret osv. Om sykkelen slipper å ta ryttervekta helt så bør den overleve.

LTK og Hongfu er ganske utbredt i Norge. Også det jeg vil kalle velrennomerte merker her i landet som bruker rammer og gafler derfra. Kinarammene er/blir vel også representert under VM på Hafjell om jeg ikke bommer helt...

Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: KnutAa] #1848475 01/09/2014 16:00
Ottoturbo Offline
Ringrev
Ringrev
På'n igjen. Det finnes jo mange tråder her om at rammer til 20 000kr knekker rett som det er. Skadet han seg mer når rammen knakk i sammenstøtet? Å sammenlikne kollisjoner ("jeg kræsjet med min sykkel og da var det ikke en skramme i sykkelen") er meget unøyaktig da f.eks. en liten endring i vinkelen sykkelen treffer hindringen på kan medføre at rammen må oppta svært mye mer energi og ikke minst deformasjonen av det du treffer spiller også en viktig rolle. Videre har hastighet, ryttervekt og rytterposisjon på sykkelen også innvirkning på utfallet. Lette sykkelrammer er svært optimalisert for å kunne motstå "sportstlige" belastninger, dvs. de krefter rytter og underlaget påfører sykkelenrammen. "Wear and tear" not so much.

Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: KnutAa] #1848655 01/09/2014 20:00
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Den store forskjellen mellom kjente merker og kinarammer ligger i kvalitetskontrollen. For eksempel Trek leverer en bestilling på x antall rammer som skal møte deres kvalitetskrav. De kan også sende en ansatt som kvalitets sikrer produksjonen, lokalt. Eller implementere tester som sikrer kvaliteten. Generelt ting som koster penger for å sørge for kvalitet.

Dette gjør de fordi de setter navnet sitt på ramma. De vet at de går konk hvis de blir kjent som "ramme-knekke-merket". De investerer i brandet sitt.

En anonym kinaprodusent trenger ikke å ta slike hensyn. Derfor er sannsynligheten for at en merkeramme har høyere kvalitet mye større enn en kinaramme.

Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: KnutAa] #1848659 01/09/2014 20:03
K
kjetilsm Offline
Entusiast
Entusiast
K
Litt uklart hva som er no-name. Er dengfu, hongfu, flyxii, osv. egentlig "no-name"? Det er vel produkter fra disse som man vanligvis forbiner med uttrykket, men prisen er jo like lav som, eh, ekte, no-name, og disse merkene har jo faktisk merkenavn (bare ikke alltid fysisk plassert på produktet), og jeg vil tro de ikke er spesielt interessert i å sende ut dårlige varer, ettersom dårlige varer ville ha svekket merkenavnet for disse merkene.

Redigert av kjetilsm; 01/09/2014 20:06.
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: Dexter] #1848660 01/09/2014 20:04
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Dexter
Den store forskjellen mellom kjente merker og kinarammer ligger i kvalitetskontrollen. For eksempel Trek leverer en bestilling på x antall rammer som skal møte deres kvalitetskrav. De kan også sende en ansatt som kvalitets sikrer produksjonen, lokalt. Eller implementere tester som sikrer kvaliteten. Generelt ting som koster penger for å sørge for kvalitet.

Dette gjør de fordi de setter navnet sitt på ramma. De vet at de går konk hvis de blir kjent som "ramme-knekke-merket". De investerer i brandet sitt.

En anonym kinaprodusent trenger ikke å ta slike hensyn. Derfor er sannsynligheten for at en merkeramme har høyere kvalitet mye større enn en kinaramme.

Kan godt hende det stemmer, men hva baserer du dette på?

Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: kjetilsm] #1848675 01/09/2014 20:14
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: kjetilsm
Litt uklart hva som er no-name. Er dengfu, hongfu, flyxii, osv. egentlig "no-name"? Det er vel produkter fra disse som man vanligvis forbiner med uttrykket, men prisen er jo like lav som, eh, ekte, no-name, og disse merkene har jo faktisk merkenavn (bare ikke alltid fysisk plassert på produktet), og jeg vil tro de ikke er spesielt interessert i å sende ut dårlige varer, ettersom dårlige varer ville ha svekket merkenavnet for disse merkene.

Merkenavnet? De har ikke noe merkenavn, det er det som er poenget. Jeg gjetter på at 99% av de som bestiller rammer fra Kina ikke har noe forhold til om de kjøper fra dengfu eller honfu. Pris og utseende er vel det eneste som betyr noe. Alternativt kan de bare bytte navn hvis de skulle få et dårlig rykte.

Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: Dexter] #1848687 01/09/2014 20:32
K
kjetilsm Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: kjetilsm

Merkenavnet? De har ikke noe merkenavn, det er det som er poenget. Jeg gjetter på at 99% av de som bestiller rammer fra Kina ikke har noe forhold til om de kjøper fra dengfu eller honfu. Pris og utseende er vel det eneste som betyr noe. Alternativt kan de bare bytte navn hvis de skulle få et dårlig rykte.

Dette virker som logikk laget av en styrtrik nordmann. Når man betaler 4000 kroner for en ramme, en del av sykkelen som helst ikke bør være av altfor dårlig kvalitet (ellers kan man dø), så sjekker man litt rundt etter merker osv. Både dengfu og hongfu har bygget opp et merke over veldig mange år, og jeg tviler på at de har lyst å bytte navn og dermed miste merkenavnet sitt.

Redigert av kjetilsm; 01/09/2014 20:33.
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: Dexter] #1848705 01/09/2014 20:53
K
krisch Offline
Ringrev
Ringrev
K

Skjønner ikke helt hvordan du mener at feks dengfu, hongfu eller andre karbonrammeprodusenter skulle kunne overleve hvis de ble kjent som"ramme knekke merker"?

Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: Tor Arne] #1848810 02/09/2014 06:51
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tor Arne

Kan godt hende det stemmer, men hva baserer du dette på?

Jeg vet med sikkerhet at det er slik i flere andre bransjer, så det er i hvert fall ganske sannsynlig at det er slik for sykler også. Greier ikke fabrikanten å levere innenfor oppdragsgivers kvalitetskrav får de fyken.

EDIT: Det er vel ingen (?) som er kjent for å være "ramme-knekke-merket", men det finnes mange andre kvalitetskrav enn at rammen ikke skal brekke tvers av.

Redigert av rockphotog; 02/09/2014 06:53.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: krisch] #1848844 02/09/2014 07:30
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig

Skjønner ikke helt hvordan du mener at feks dengfu, hongfu eller andre karbonrammeprodusenter skulle kunne overleve hvis de ble kjent som"ramme knekke merker"?

Det er det heller ikke sikkert de gjør. Men de har mye mindre å tape med dårligere kvalitetskontroll og/eller dårligere design. Hvis hongfu byttet navn til hangfu, tror jeg ikke det har så mye å si.

Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: Dexter] #1848900 02/09/2014 08:42
Flex Offline
Veteran
Veteran

Det er det heller ikke sikkert de gjør. Men de har mye mindre å tape med dårligere kvalitetskontroll og/eller dårligere design. Hvis hongfu byttet navn til hangfu, tror jeg ikke det har så mye å si.

Selvsagt har det noe å si, på samme måte som om Trek skiftet navn til Tråkk. Hvorfor skulle de ha mindre å tape? Det er vel heller motsatt; de må vokte seg ekstra nøye på grunn av at det fortsatt er en del som har forutinntatte holdninger.

Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: Flex] #1848946 02/09/2014 09:55
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Det er stor forskjell i på merkevarebygging mot sluttkonsument og navnet på en obskur underleverandør. Hvem som har laget USB-ledningen som følger med Garmin-dingsen din er mindre viktig, og leverandøren skiftes ut om nødvendig.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: Flex] #1848968 02/09/2014 10:17
Odinpodin Offline
Avhengig
Avhengig

Da tror jeg ikke du har fulgt med i timen, hvis du leser noen av gigant trådene om kina carbon på mtbr så ser du at hongfu har ett meget godt rykte, de har tilogmed sendt noen av forum medlemmene nedover for å besøke fabrikken.

"Don’t buy upgrades, ride up grades." Merckx
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: rockphotog] #1848971 02/09/2014 10:24
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: rockphotog
Det er vel ingen (?) som er kjent for å være "ramme-knekke-merket", men det finnes mange andre kvalitetskrav enn at rammen ikke skal brekke tvers av.

Crack'n'fail er jo et temmelig kjent merke. ICON_SMILE

Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: rockphotog] #1848975 02/09/2014 10:27
Flex Offline
Veteran
Veteran
Sitat: rockphotog
Det er stor forskjell i på merkevarebygging mot sluttkonsument og navnet på en obskur underleverandør. Hvem som har laget USB-ledningen som følger med Garmin-dingsen din er mindre viktig, og leverandøren skiftes ut om nødvendig.

Sant nok. Men nå er det stadig flere leverandører i Kina som henvender seg mot sluttkonsument (Hongfu / Dengfu er et par eksempler).

Og en ramme er en *litt* mer kritisk komponent enn en USB-kabel. Det ser man på hvor mange ganger det diskuteres i ulike fora. Jeg kan ikke huske på å ha sett noen "Vil du være havarikommisjon for USB-kabelen min"-tråd ennå ICON_WINK

Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: KnutAa] #1848988 02/09/2014 10:35
Odinpodin Offline
Avhengig
Avhengig
Det burde det være, for er det noe som er brannfarlig så er det ladere/kabler av dårlig kvalitet ICON_WINK

Redigert av Odinpodin; 02/09/2014 10:39.

"Don’t buy upgrades, ride up grades." Merckx
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: KnutAa] #1849056 02/09/2014 11:23
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
På generelt grunnlag, dvs fra to uavhengige bransjer, kan seff nødvendigvis ikke stemme for sykkelproduksjon.

Kinesere er eksperter for å tyne produksjonskostnader. Så lenge du ikke har en kravspec som sier at du skal bruke så mye av ditt og så mye av datt og skal ha en kvalitet på sånn og sånn vil kineserne bruke de som er billigst av materialer.

Selv har vi en fast ansatt i Shanghai for å sikre korrekt produksjonslinje og en kompis er en Kina hver måned for å sikre nettopp for korrekt kvalitet.

Regner med at en merkefabrikat vil ha en mer spesifisert kravspec på sine varer enn en no-name.

Logikken tilsier ihvertfall det, om det er korrekt ved jeg ikke

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Side 4 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support, Valentino