Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 16 av 18 1 2 14 15 16 17 18

Generell CX diskusjon

Re: Generell CX diskusjon [Re: nilka] #1839148 17/08/2014 20:44
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 488
H
Hans Wilhelm Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
H
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 488
Trenger vintersykkel til hovedsak pendling og treningsturer på vei, samt "møkkaværsracer" på høstparten.

Ønsker å kunne kjøre med skjermer på Høsten og plass til så brede dekk som mulig vinterstid (42mm?).
I fjor syklet jeg på en hardtail med 2" Schwalbe Maraton Winter. Hvordan vil en CX fungere i forhold?


Vurderer CaadX 105 (2015), Canyon Inflite AL 8.0S (2014), og Gavia CX Pro, men tar gjerne mot andre kandidater.

Redigert av Hans Wilhelm; 17/08/2014 20:51.

Nybegynner på sykkel. Du kan følge utviklingen min her, http://wilhelmtrener.wordpress.com/
Lik på facebook for mer jevnlige "feelgood" oppdateringer https://www.facebook.com/wilhelmtrener
Re: Generell CX diskusjon [Re: MortenML] #1839350 18/08/2014 08:57
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,278
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
V
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,278
Sitat: MortenML
Sitat: DuffMcShank
Kan folket anbefale et rimelig cx-hjulsett som støtter skivebremser og som fås kjøpt i Norge? Gjerne noe som støtter slangeløst.

Kan man stort sett bruke 29-er hjul, eller må det være spesialbygde hjul for CX?

Er kr 4000,- rimelig?
http://bikeshop.no/Sykkel/Komponenter/Hj...015-p0000045192

Ja, du kan fint sykle på 29er-hjulsett.

Max ryttervekt 83 kilo? Dette synes jeg indikerer et ikke så fryktelig solid sett?
Vinterstid med juleflesk og alt av klær vil jo en 75 kg rytter bikke dette?
For ikke snakke om meg som er 83 i matchvekt.. Er det grei margin på de vektene de oppgir eller?

Re: Generell CX diskusjon [Re: nilka] #1839892 18/08/2014 21:27
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 312
E
e-h Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
E
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 312
Har nå fått en liten testtur på Caadx med nye NoTubes ZTR Crest og Maxxis Mud Wrestler slangeløst. I teorien er felgen noen millimeter for bred i forhold til anbefalt av produsenten på dekkbredden, men håper dette skal fungere fint i høst når jeg blir med på turer med MTB gjengen. Om noen har tips så mottas disse med takk.

Har enda ikke prøvd, men tror rammen skal klare 40mm pigg også. Der blir å teste senere ved behov til jobb-sykling.

Re: Generell CX diskusjon [Re: Hans Wilhelm] #1840695 20/08/2014 07:06
Registrert: May 2012
Innlegg: 944
ganskefort Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: May 2012
Innlegg: 944
Sitat: Hans Wilhelm
Trenger vintersykkel til hovedsak pendling og treningsturer på vei, samt "møkkaværsracer" på høstparten.

Ønsker å kunne kjøre med skjermer på Høsten og plass til så brede dekk som mulig vinterstid (42mm?).
I fjor syklet jeg på en hardtail med 2" Schwalbe Maraton Winter. Hvordan vil en CX fungere i forhold?

Vurderer CaadX 105 (2015), Canyon Inflite AL 8.0S (2014), og Gavia CX Pro, men tar gjerne mot andre kandidater.


Hans Wilhelm, jeg har ikke prøvd noen av modellene du nevner. Men, jeg begynte å vintersykle med CX sist vinter. Har en Fuji Cross 2.0, som er en stabil og grei sykkel. Satte på Schwalbe Marathon Winter 35 mm og det fungerte veldig bra. Overrasket over hvor greit CX'en taklet en del nysnø, men har det falt 40 cm kan den bli litt "tynn".

Fremforalt var det ganske morsomt å bruke den på vinteren, en fryd på hardpakket snø og piggdekkene tok bra på is, men jeg tok ikke mange sjanser.

Lykke til med valget ditt!


Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Generell CX diskusjon [Re: Hans Wilhelm] #1840821 20/08/2014 08:47
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935
RoyE Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935
Sitat: Hans Wilhelm
Trenger vintersykkel til hovedsak pendling og treningsturer på vei, samt "møkkaværsracer" på høstparten.

Ønsker å kunne kjøre med skjermer på Høsten og plass til så brede dekk som mulig vinterstid (42mm?).
I fjor syklet jeg på en hardtail med 2" Schwalbe Maraton Winter. Hvordan vil en CX fungere i forhold?


Vurderer CaadX 105 (2015), Canyon Inflite AL 8.0S (2014), og Gavia CX Pro, men tar gjerne mot andre kandidater.


Jeg kjøpte meg Cube Cross Race Disc i fjor høst og den fikk jeg over 2.000 km på i løpet av vinteren. God sykkel, den bør du også ta med i valget ditt. Du får ikke plass til 42 mm og gode heldekkende skjermer, det er for trangt bak, men 35 mm går veldig fint. 35-dekkene tar seg meget godt frem på brøytede veier og ruller overraskende bra. Prismessig skal vel denne være å skaffe til en 10-12000 vil jeg gjette.

RoyE


#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Generell CX diskusjon [Re: nilka] #1840941 20/08/2014 11:29
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 488
H
Hans Wilhelm Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
H
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 488
Takker for svar.

Ser altså ut til at 35mm pigg holder så lenge det ikke snør ut av ville h...
Heller mot Canyon'en da jeg liker oppsettet med 28mm Conti 4season og heldekkende skjermer. Ser ikke for meg at jeg kommer til å tulle meg ut i skogen med bukkestyre, så behovet for grove dekk føler jeg er fraværende. At dekkene tåler litt mer hopp og sprett, er mindre følsomme for punkteringer enn en racer, samt at de ruller lett er vesentlig viktigere. Ser også for meg at skjermer er fint utover Høsten før det er på tide med piggdekk.

Det som "trekker ned" er jo at det er en 14 modell, nå som 15 modellene rulles ut.


Nybegynner på sykkel. Du kan følge utviklingen min her, http://wilhelmtrener.wordpress.com/
Lik på facebook for mer jevnlige "feelgood" oppdateringer https://www.facebook.com/wilhelmtrener
Re: Generell CX diskusjon [Re: nilka] #1840956 20/08/2014 11:46
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 238
K
kjetilsm Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
K
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 238
De siste 3 årene som jeg har hatt CX har jeg kjørt 35mm kenda CX-dekk uten pigger i 1 vintersesong, 23mm vittoria rubino landeveisdekk (også uten pigger) i 0.7 vintersesonger (dette var året hvor det var så mye snø), og 30mm schwalbe CX-dekk uten pigger i 1.3 vintersesonger. Det er ikke en absolutt nødvendighet at man trenger pigger om vinteren. Personlig har jeg aldri hatt noe behov, og har alltid kjørt piggfritt om vinteren.

Redigert av kjetilsm; 20/08/2014 11:48.
Re: Generell CX diskusjon [Re: nilka] #1840982 20/08/2014 12:13
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 10
Silversurfer Offline
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 10
Jeg har en relativt lett Nakamura Pursuit 4.0 (105-utstyr) som jeg vurderer å sette grovere dekk på. Kan det fungere bra som en slags "cyclocross" med sikte på effektiv pendling/trening på primært asfalt på dårlige dager høst/vinter, evt også litt grusvei? Har ikke skivebrems.

Noen gode dekk å anbefale, dere som har vintererfaring?? :))

Redigert av Silversurfer; 20/08/2014 12:14.
Re: Generell CX diskusjon [Re: Silversurfer] #1841234 20/08/2014 18:18
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 50
A
Aare Offline
Medlem
Offline
Medlem
A
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 50
Sommeren er over og snart laver snøen ned. Bedre føre var, så jeg har begynt å titte på dekk for vinteren jeg også. Jeg har to hjulsett og tenkte å legge pigg på det ene og kun bruke det på de glatteste dagene.

Noen som har erfaring eller mening om noen av disse, inkludert preferanser?

http://bikeshop.no/Sykkel/Komponenter/De...112-p0000014553

http://bikeshop.no/Sykkel/Komponenter/De...N03-p0000005893

http://www.sykkelkomponenter.no/products/schwalbe-marathon-winter-35-x-622mm-240s



Redigert av Aare; 20/08/2014 19:24.
Re: Generell CX diskusjon [Re: Aare] #1841676 21/08/2014 10:52
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 3
T
TumblingDice Offline
Nytt medlem
Offline
Nytt medlem
T
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 3
Sitat: Aare

Noen som har erfaring eller mening om noen av disse, inkludert preferanser?


Jeg har alltid vært en pyse på snø og is, men kjørte Schwalbe Marathon Winter med stort hell forrige vinter. Veldig godt grep og ruller overraskende bra. Tunge og deilige som alle piggdekk - så du blir ekstra sterk til våren kommer.

Re: Generell CX diskusjon [Re: nilka] #1842504 22/08/2014 11:22
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 276
X
Xenon Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
X
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 276
Ser ikke om dette har vært diskutert før, men:

Jeg tenkte å putte en (1) flaskeholder på cx'en (som ikke enda er i hus) - hvor er den minst i veien dersom jeg plutselig tenker at jeg skal bære sykkelen på skuldra?

På ritt (hvis jeg stiller) er det vel forventet at flaskeholder(e) skrus av?

Re: Generell CX diskusjon [Re: nilka] #1846840 29/08/2014 10:48
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 488
H
Hans Wilhelm Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
H
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 488
For 2015 modellene kommer hydrauliske skivebremser mer og mer på de litt mer kostbare modellene, fra ca 15k og oppover, Blant annet hos Canyon, Cannondale og Fuji.

Er dette noe en som er ute etter en vintersykkel til pendling og turbruk bør vurdere? Min erfaring med mekaniske skivebremser begrenser seg til noen ytterst få meter på en Merida CX med ekstra hendler på styret. De imponerte ikke!


Nybegynner på sykkel. Du kan følge utviklingen min her, http://wilhelmtrener.wordpress.com/
Lik på facebook for mer jevnlige "feelgood" oppdateringer https://www.facebook.com/wilhelmtrener
Re: Generell CX diskusjon [Re: Xenon] #1846844 29/08/2014 10:55
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 417
S
Sixtus Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
S
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 417
Sitat: Xenon
Ser ikke om dette har vært diskutert før, men:

Jeg tenkte å putte en (1) flaskeholder på cx'en (som ikke enda er i hus) - hvor er den minst i veien dersom jeg plutselig tenker at jeg skal bære sykkelen på skuldra?

På ritt (hvis jeg stiller) er det vel forventet at flaskeholder(e) skrus av?


Flaskeholderen er vel i veien uansett, dersom du skal bære den på skulderen. Skal du bære den mye er det nok å anbefale å ha flaska i lommen. Når det er sagt er det vel ikke så mange situasjoner under trening der du trenger å løpe med sykkelen på ryggen (med mindre du trener på å sykle fort i en løype).

Under ritt sykles det uten flasker. Det er jo bare en times tid det holder på, så det holder å være hydrert før start.

Re: Generell CX diskusjon [Re: Sixtus] #1846908 29/08/2014 12:33
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
thamg Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
Sitat: Sixtus
Under ritt sykles det uten flasker. Det er jo bare en times tid det holder på, så det holder å være hydrert før start.


Re: Generell CX diskusjon [Re: nilka] #1847964 01/09/2014 06:23
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 28
J
Jan-Erik Offline
Fersking
Offline
Fersking
J
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 28
Er det noen som har en oversikt over hvor brede dekk man kan sette på en gitt felgbredde? Nå som 28 mm, 35 mm og kanskje enda bredere høst- og vinterdekk trenger seg på er det vel ikke bare å sette på hva som helst selv om det skulle være plass i rammen?
Det gikk fint med 35 mm pigg på X-bow'en sist vinter, men disse felgene er rimelig slitte nå, så noe må gjøres (kjøpes eller resirkuleres).


jan-erik

Strava
Re: Generell CX diskusjon [Re: Jan-Erik] #1848046 01/09/2014 08:16
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
thamg Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
Sitat: Jan-Erik
Er det noen som har en oversikt over hvor brede dekk man kan sette på en gitt felgbredde? Nå som 28 mm, 35 mm og kanskje enda bredere høst- og vinterdekk trenger seg på er det vel ikke bare å sette på hva som helst selv om det skulle være plass i rammen?
Det gikk fint med 35 mm pigg på X-bow'en sist vinter, men disse felgene er rimelig slitte nå, så noe må gjøres (kjøpes eller resirkuleres).

Veiledende har du tabellen et stykke ned på denne siden:
http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html
I praksis tøyes disse grensene greit i begge retninger, men det er klart at blir dekket for bredt for felgen øker risikoen for at det popper av.
På mine 17mm felger (innvendig bredde) får jeg det til å funke med 40mm brede dekk, men prøvde også med 42mm og det var ikke helt optimalt.
Men det har sikkert mye å si hvor "trang" felgen og/eller dekket er, og det varierer sikkert mellom ulike typer dekk også.

Re: Generell CX diskusjon [Re: nilka] #1848243 01/09/2014 10:53
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 874
Ekorre Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 874
Hva bruker dere av dekk til generell grusbanking på cxen? har hatt Racing Ralph og Sammy Slick før. Men vil ha en pariser som duger på grusen i marka.

Vil ha hudfarvede sider og dekk som ruller bra og har noenlunde grep i svingene.

Har sett på Challenge Grifo/Grifo XS/Chicane og Dugast Pipistrello. Noen som har noen innvendinger? Eller er Strade Bianca eller Gravel Grinder the shit? en jungel dette her.

Redigert av Ekorre; 01/09/2014 10:57.
Re: Generell CX diskusjon [Re: nilka] #1848556 01/09/2014 18:00
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,392
T
turbo Offline
Veteran
Offline
Veteran
T
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,392
Noen som kan svare på flg Canyon spørsmål?
- Er rammene Inflite 9,0 og 9,0S de samme?
- Hvilken dekkbredde går på disse?
- Regner med at det er mulig med skjermer på 9.0?

Redigert av turbo; 01/09/2014 18:01.
Re: Generell CX diskusjon [Re: turbo] #1848736 01/09/2014 21:55
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 488
H
Hans Wilhelm Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
H
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 488
Sitat: turbo
Noen som kan svare på flg Canyon spørsmål?
- Er rammene Inflite 9,0 og 9,0S de samme?
- Hvilken dekkbredde går på disse?
- Regner med at det er mulig med skjermer på 9.0?


- Rammene skal være lik på alle Inflite
- I følge Canyon går det 35mm. Ifølge andre steder jeg har lest går det ca 42mm.
- Skjermer på 9.0, vet ikke, men vil anta det.

Ellers kan jeg anbefale å spørre Canyon på den Tyske offisiele Facebook-siden. De svarer kjapt og greit der.


Nybegynner på sykkel. Du kan følge utviklingen min her, http://wilhelmtrener.wordpress.com/
Lik på facebook for mer jevnlige "feelgood" oppdateringer https://www.facebook.com/wilhelmtrener
Re: Generell CX diskusjon [Re: thamg] #1848799 02/09/2014 06:36
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 276
X
Xenon Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
X
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 276
Helt sjef det, Thamg ICON_SMILE

Da tar jeg det hele med ro, og putter på to King Cage eller liknende ICON_SMILE

Re: Generell CX diskusjon [Re: Hans Wilhelm] #1849391 02/09/2014 18:29
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,392
T
turbo Offline
Veteran
Offline
Veteran
T
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,392
Sitat: Hans Wilhelm
Sitat: turbo
Noen som kan svare på flg Canyon spørsmål?
- Er rammene Inflite 9,0 og 9,0S de samme?
- Hvilken dekkbredde går på disse?
- Regner med at det er mulig med skjermer på 9.0?


- Rammene skal være lik på alle Inflite
- I følge Canyon går det 35mm. Ifølge andre steder jeg har lest går det ca 42mm.
- Skjermer på 9.0, vet ikke, men vil anta det.

Ellers kan jeg anbefale å spørre Canyon på den Tyske offisiele Facebook-siden. De svarer kjapt og greit der.


Takk for tips! Kan høre med de for sikkerhet skyld, men jeg vil vel tro at det er samme ramme ja.

Re: Generell CX diskusjon [Re: nilka] #1849393 02/09/2014 18:30
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 2,061
Espen E Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 2,061
Birk er min LSB og jeg handler der om det er mulig og produktet passer meg. Nå har de akkurat lansert neste års modeller og det er mulig å legge inn forhåndsbestilling til redusert pris. Vet den prisen kommer tilbake senere på året, men det er noe med å begynne året med ny sykkel. Nok om det og til saken. Ønsker meg en moderat priset CX og ser plutselig denne modellen i sortimentet: http://www.birksport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=1009_1015&products_id=6731 11 delt 105 gruppe og hydrauliske skivebremser er sell in punkter for meg, spesielt det siste. Vil denne få mange konkurrenter til 9990.- eller er dette et godt kjøp? Kjør debatt :-)

Redigert av Espen E; 02/09/2014 18:31.

- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: Generell CX diskusjon [Re: Espen E] #1849405 02/09/2014 18:42
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,392
T
turbo Offline
Veteran
Offline
Veteran
T
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,392
Sitat: Espen E
Birk er min LSB og jeg handler der om det er mulig og produktet passer meg. Nå har de akkurat lansert neste års modeller og det er mulig å legge inn forhåndsbestilling til redusert pris. Vet den prisen kommer tilbake senere på året, men det er noe med å begynne året med ny sykkel. Nok om det og til saken. Ønsker meg en moderat priset CX og ser plutselig denne modellen i sortimentet: http://www.birksport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=1009_1015&products_id=6731 11 delt 105 gruppe og hydrauliske skivebremser er sell in punkter for meg, spesielt det siste. Vil denne få mange konkurrenter til 9990.- eller er dette et godt kjøp? Kjør debatt :-)


Pen sykkel. Må være en fin pendlemaskin. Kan man kjøre på 35mm dekk mon tro?

Re: Generell CX diskusjon [Re: Espen E] #1849447 02/09/2014 19:34
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 488
H
Hans Wilhelm Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
H
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 488
Sitat: Espen E
Birk er min LSB og jeg handler der om det er mulig og produktet passer meg. Nå har de akkurat lansert neste års modeller og det er mulig å legge inn forhåndsbestilling til redusert pris. Vet den prisen kommer tilbake senere på året, men det er noe med å begynne året med ny sykkel. Nok om det og til saken. Ønsker meg en moderat priset CX og ser plutselig denne modellen i sortimentet: http://www.birksport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=1009_1015&products_id=6731 11 delt 105 gruppe og hydrauliske skivebremser er sell in punkter for meg, spesielt det siste. Vil denne få mange konkurrenter til 9990.- eller er dette et godt kjøp? Kjør debatt :-)


Synes det ser ut som en bra og rett utstyrt pendler. Ikke av de aller letteste, og ikke levering før medio Januar er vel det som taler imot. Tror ikke det vil mysse av CX´er med hyd.skivebremser til forhåndsordre prisen. Er vel Canyon 9.0 som havner rundt 15 som er nærmest.

Jeg ønsker meg også hydrauliske bremser, men er usikker på om det egentlig er behov for dette på en pendler/vintertreningssykkel?


Nybegynner på sykkel. Du kan følge utviklingen min her, http://wilhelmtrener.wordpress.com/
Lik på facebook for mer jevnlige "feelgood" oppdateringer https://www.facebook.com/wilhelmtrener
Re: Generell CX diskusjon [Re: Hans Wilhelm] #1849632 03/09/2014 06:57
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 2,061
Espen E Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 2,061
Sitat: Hans Wilhelm

Jeg ønsker meg også hydrauliske bremser, men er usikker på om det egentlig er behov for dette på en pendler/vintertreningssykkel?


For meg er det faktisk hydraulikken som frister mest. 11 delt er veldig sekundært. Har en hjemmemekket CX nå med skivebremser med wiretrekk. Det er enorm forskjell på det og terrengsykkelbremsene mine som stort sett betjenes med en finger.
Vekten på sykkelen er grei nok, en CX forventer jeg skal være kraftigere dimensjonert enn en ren racer. Er såpass storvokst at jeg nesten ser på det som en fordel.


- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: Generell CX diskusjon [Re: Hans Wilhelm] #1849851 03/09/2014 10:45
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 67
S
Skogen Offline
Medlem
Offline
Medlem
S
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 67
Sitat: Hans Wilhelm
For 2015 modellene kommer hydrauliske skivebremser mer og mer på de litt mer kostbare modellene, fra ca 15k og oppover, Blant annet hos Canyon, Cannondale og Fuji.

Er dette noe en som er ute etter en vintersykkel til pendling og turbruk bør vurdere? Min erfaring med mekaniske skivebremser begrenser seg til noen ytterst få meter på en Merida CX med ekstra hendler på styret. De imponerte ikke!


Har kjørt en sommer på CaadX (Ultegra) med mekaniske skivebremser fra Shimano. Fungerer brillefint i all slags sommervær, hvordan det blir til vinteren gjenstår å se, men kan egentlig ikke se for meg at en vestlandsvinter skal gjøre noe forskjell.

Re: Generell CX diskusjon [Re: Espen E] #1849984 03/09/2014 14:21
Registrert: May 2004
Innlegg: 1,321
Totte Offline
Unionstøysekopp
Offline
Unionstøysekopp
Registrert: May 2004
Innlegg: 1,321
Men bildet fra Birksport viser da skivebremser med wire?


- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: Generell CX diskusjon [Re: Totte] #1849990 03/09/2014 14:46
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 2,061
Espen E Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 2,061
Sitat: Totte
Men bildet fra Birksport viser da skivebremser med wire?


Ja og det viser også Tiagra gruppe. Sjekket med Birk på Rud i dag det viser seg at det kommer en enklere modell med Tiagra og bremser med wire. Det er den bildet viser. Rammene er like så bildet avviker på gruppe men ikke ramme og hjul.


- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: Generell CX diskusjon [Re: nilka] #1850346 04/09/2014 07:31
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 578
tregil Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 578
Er det noen som har prøvd seg med tubular sykkelkrossdekk?

Hvilken bredde på felgen er anbefalt for tubulardekk med bredde 32-33 mm?

Re: Generell CX diskusjon [Re: Skogen] #1850351 04/09/2014 07:36
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 488
H
Hans Wilhelm Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
H
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 488
Sitat: Skogen
Sitat: Hans Wilhelm
For 2015 modellene kommer hydrauliske skivebremser mer og mer på de litt mer kostbare modellene, fra ca 15k og oppover, Blant annet hos Canyon, Cannondale og Fuji.

Er dette noe en som er ute etter en vintersykkel til pendling og turbruk bør vurdere? Min erfaring med mekaniske skivebremser begrenser seg til noen ytterst få meter på en Merida CX med ekstra hendler på styret. De imponerte ikke!


Har kjørt en sommer på CaadX (Ultegra) med mekaniske skivebremser fra Shimano. Fungerer brillefint i all slags sommervær, hvordan det blir til vinteren gjenstår å se, men kan egentlig ikke se for meg at en vestlandsvinter skal gjøre noe forskjell.


Jeg tror vel også at mekaniske vil fungere mer enn godt nok. Så lenge det er trening på vei, og transport sykkelen brukes til er det igrunn sjelden jeg faktisk bremser. Er mer snakk om justering av fart.
Hvor mye kraft legger du på bremsen i forhold til en vanlig brems? Det er jo det jeg ser på som den store fordelene med hydraulisk, at du nesten ikke trenger kraft.


Nybegynner på sykkel. Du kan følge utviklingen min her, http://wilhelmtrener.wordpress.com/
Lik på facebook for mer jevnlige "feelgood" oppdateringer https://www.facebook.com/wilhelmtrener
Side 16 av 18 1 2 14 15 16 17 18

Moderator  support, Valentino