Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nybegynner i Bergen. Hva og hvor?

Nybegynner i Bergen. Hva og hvor? #1848254 01/09/2014 11:04
N
Naustdal Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Hei

Jeg har blitt bitt av sykkelbasillen, men hovedsaklig på asfalt. Jeg herjesyklet mye i ungdomskolealder, og mener å huske at dette var ganske kjekt. Studentøkonomien gjør at tilgangen på nytt utstyr er ganske lav, men jeg har fortsatt sykkelen fra ungsomskolealder, En Trek Y3, noe jeg forstår er omtrent det verste man kan ha. Kan denne duge til noe som helst, uten ambisjonsnivå? Med unntak av noen forferdelig morderiske pedaler jeg tenkte å skifte ut, hadde jeg håpt å slippe unna uten flere, eller store, utlegg. Hva trenger jeg egentlig av utstyr?

Jeg bor på Paradis, har forstått at det skal være stier på Storetveit og Fantoft. Jeg synes å ha sett noen sykle ut i terrenget fra bilveien i Sædalen. Vanskelig å forklare akkurat hvor, men det er på høyre side, litt etter tunnel nummer to, når du kommer fra Birkelundstoppen. I nærheten av en mur med noe trappegreier (beklager tidenes dårligste forklaring). Er dette noe en halvveis uerfaren person, på dårlig utstyr, kan begi seg ut på?

Mvh.
Naustdal
Re: Nybegynner i Bergen. Hva og hvor? [Re: Naustdal] #1848314 01/09/2014 11:57
mogens Offline
Besatt
Besatt
Det stemmer, det er et ganske fint område der du nevner, kjent som "Pitteskogen". Det fortsetter videre i Rambjøra landskapsvernområde, som også byr på småtekniske stier - de bør dog unngås ved mye regn, da det fort blir gjørmete og sykling kan gi stygge sår i terrenget da. Kombineres dette med skogsområdene ved Storetveit og Fantoft (ved Stavkirken) har man en fin runde i ditt nærområde.

Her kreves ikke så avansert sykkel, hardtail går fint.

Jeg kommer sannsynligvis til å ta en runde i området nå på onsdag ettermiddag/kveld, gi en lyd om guiding er ønskelig.

Morten

Re: Nybegynner i Bergen. Hva og hvor? [Re: Naustdal] #1848567 01/09/2014 18:20
N
Naustdal Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Da får jeg prøve meg i det jeg kan finne av løyper i området. Onsdag er jeg opptatt, og ellers sykles det oftes på innfall når tiden strekker til, planlegging er det lite av. Men takk for tilbudet. =)

Mvh.
Naustdal
Re: Nybegynner i Bergen. Hva og hvor? [Re: Naustdal] #1848729 01/09/2014 21:33
mogens Offline
Besatt
Besatt
OK, se også tråden under, jeg skrev litt mer om adkomst til de nevnte områdene der:

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1824792

Re: Nybegynner i Bergen. Hva og hvor? [Re: Naustdal] #1853666 09/09/2014 19:53
N
Naustdal Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
I dag fikk jeg herjet litt i skogen på Storetveit/Fantoft. Fantastisk gøy, dette må jeg rydde tid til oftere. Merker at talentet har litt å gå på, motet også. Bremsene piper så voldsomt at jeg nesten ikke tør å bruke dem, så nå er tanken om å fikse sykkelen litt satt i gang.

Mvh.
Naustdal
Re: Nybegynner i Bergen. Hva og hvor? [Re: Naustdal] #1853704 09/09/2014 20:53
Papegøyal Offline
Troll
Troll
Stendafjellet er ganske fint for nybegynner-nedoversykling. Opp asfaltveien bak lagunen, f.eks og ned på sydsiden.

I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.

Moderator  support