Stiv gaffel på Birken, mer velt?
|
Stiv gaffel på Birken, mer velt?
01/09/2014 07:04
|
kero
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Helt uvitenskapelig la jeg merke til en del rare velt på Birken. En som jeg snakket med kunne fortelle at styret bare vrei seg når han var litt uoppmerksom. Min teori er at man på grunn av stiv gaffel, og dem var det mange av på Birken i år, er my mer utsatt for denn type uhell når for eks forhjulet treffer en hindring eller et hull i veien.
|
|
|
Re: Stiv gaffel på Birken, mer velt?
[Re: kero]
01/09/2014 07:10
|
Armand
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Mulig de har kastet på stiv gaffel for anledningen, uten å ta hensyn til A-C mål og rett og slett ødelagt geometrien på ramma?
Tøff i trynet, sår i skrittet!
|
|
|
01/09/2014 07:22
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Med så mange deltagere må det nødvendigvis skje litt forskjellig underveis. Ikke alle deltagerne er rutinerte syklister, enda mindre vant til å sykle ritt med mange andre rundt seg.
For øvrig mener jeg det er en gedigen - og utbredt - misforståelse at det går fortere i Birken med stiv gaffel, selv om man sparer noen hekto i sykkelvekt. Se bare på herrenes elitefelt, hvor sykler med dempergaffel var i klart flertall. Det burde folk få med seg. Når elitesyklister prioriterer sånn, er det påfallende at så mange mosjonister skal velge noe annet.
Gaute
|
|
|
[Re: gauter]
01/09/2014 07:26
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Med så mange deltagere må det nødvendigvis skje litt forskjellig underveis. Ikke alle deltagerne er rutinerte syklister, enda mindre vant til å sykle ritt med mange andre rundt seg.
For øvrig mener jeg det er en gedigen - og utbredt - misforståelse at det går fortere i Birken med stiv gaffel, selv om man sparer noen hekto i sykkelvekt. Se bare på herrenes elitefelt, hvor sykler med dempergaffel var i klart flertall. Det burde folk få med seg. Når elitesyklister prioriterer sånn, er det påfallende at så mange mosjonister skal velge noe annet. Eliten kjører for gode plasseringer. Derfor trenger de dempegaffel siste bakkene ned mot mål. Jeg er overbevist om at dempegaffel er unødvendig for menigmann som bare kjører for en god tid. Den kiloen du sparer på sykkelen kan føre til at du henger litt bedre med i bakkene og følgelig får haik med bedre puljer videre. Dette kan fort bli noen minutter i mål. Min mening ;-)
|
|
|
01/09/2014 07:30
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For øvrig mener jeg det er en gedigen - og utbredt - misforståelse at det går fortere i Birken med stiv gaffel, selv om man sparer noen hekto i sykkelvekt. Se bare på herrenes elitefelt, hvor sykler med dempergaffel var i klart flertall. Det burde folk få med seg. Når elitesyklister prioriterer sånn, er det påfallende at så mange mosjonister skal velge noe annet. Blir ikke helt riktig å se på eliten akkurat her.. For de skal vinne en avslutning nedover siste 3 min og derfor har mange av de demper. De fleste andre kjører for en tid og er ikke så viktig om de taper noen sekund siste minuttene. 1 kilo lettere er jo ganske oppskrytt da og er vel bare her i Norge vi er så sykt opptatt av vekt. Men samtidig liker jeg følelsen med stiv gaffel og ville selv kjørt med det.
|
|
|
01/09/2014 07:43
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Helt uvitenskapelig la jeg merke til en del rare velt på Birken. En som jeg snakket med kunne fortelle at styret bare vrei seg når han var litt uoppmerksom. Min teori er at man på grunn av stiv gaffel, og dem var det mange av på Birken i år, er my mer utsatt for denn type uhell når for eks forhjulet treffer en hindring eller et hull i veien. Tvilsomt, så en som tok en OTB i balletbakken. Bremset uten grunn på forhjulet, gaffelen komprimerer, tyngdepunktet blir flyttet fram og fyren styrter med trynet først og biter i støvet. Hadde nok ikke skjedd med en stiv gaffel dette. På den andre siden. Folk 'flest' kjører jo med for mye luft i dekkene og uten tvil med for mye luft (for stiv) i gaffelen og. Hvis de ikke kjøre med lock out hele veien. Enig med Erling, vede et oppgjør på siste metrene gir er det en fordel med dempegaffel (enten elite, eller evt. aldersklassene som kjemper om seieren), for hvermansen har det lite eller ingen betydning og kan det å klare å henge med gi større gevinst enn å kunne gunne på i balletbakken.
|
|
|
[Re: erling]
01/09/2014 07:46
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Eliten kjører for gode plasseringer. Derfor trenger de dempegaffel siste bakkene ned mot mål. Jeg er overbevist om at dempegaffel er unødvendig for menigmann som bare kjører for en god tid. Den kiloen du sparer på sykkelen kan føre til at du henger litt bedre med i bakkene og følgelig får haik med bedre puljer videre. Dette kan fort bli noen minutter i mål. Min mening ;-)
Den "kiloen" mistenker jeg at er veldig lite verdt i tid sammenliknet med økt utholdenhet som følge av bedre komfort for alle, bortsett fra de aller best trente med armer av stål. 
|
|
|
[Re: Tange]
01/09/2014 07:49
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Enig med Erling, vede et oppgjør på siste metrene gir er det en fordel med dempegaffel (enten elite, eller evt. aldersklassene som kjemper om seieren), for hvermansen har det lite eller ingen betydning og kan det å klare å henge med gi større gevinst enn å kunne gunne på i balletbakken.
Og da tror jeg en dempergaffel som svelger unna ujevnheter og gir bedre kontroll/styring/komfort er mer verdt enn litt lavere vekt. For at 1% lavere vekt i en spurt skal være avgjørende, tror jeg vi snakker eliteklasse-marginer.
|
|
|
[Re: erling]
01/09/2014 07:51
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Eliten kjører for gode plasseringer. Derfor trenger de dempegaffel siste bakkene ned mot mål. Jeg er overbevist om at dempegaffel er unødvendig for menigmann som bare kjører for en god tid. Den kiloen du sparer på sykkelen kan føre til at du henger litt bedre med i bakkene og følgelig får haik med bedre puljer videre. Dette kan fort bli noen minutter i mål. Min mening ;-) Du (og Kriss) har et poeng når det gjelder eliten. Men uansett nivå: Der det virkelig gjelder å henge med for å bli med ei rask gruppe, er etter Djuposet og trillepartiet. Her er behovet for demping størst. Hvis man ikke er veldig godt trent OG har god teknikk, tror jeg man sparer kroppen - og dermed krefter - med demping. Klart det er artig med en så lett sykkel. Hvis man noen gang skal kjøre med stiv gaffel i ritt, "må" det være Birken. Jeg kjørte selv helstiv og superlett sykkel i fjor (var ikke med i år). Jeg hadde sett for meg at jeg skulle knipe en del plasseringer i bakkene mot mål, men med den stive gaffelen blei det færre enn jeg så for meg. Etter en drøss med målinger på ulike sykler med forskjellige oppsett i min faste grusbakke føler jeg meg sikker på at dagsform er det avgjørende. Underforstått: Det er ingen automatikk i at det går fortere med en litt lettere sykkel med stiv gaffel.
Gaute
|
|
|
[Re: Stein]
01/09/2014 07:56
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For at 1% lavere vekt i en spurt skal være avgjørende, tror jeg vi snakker eliteklasse-marginer. Kva du snakkar om? Lågare vekt vil ein ha for å henge med i bakkane, ikkje for å vinne spurten.
|
|
|
01/09/2014 07:56
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Jeg syklet på helstiv stålsykkel med for mye luft i dekkene. Kan melde om god fart ned alle bakker, men også arm pump som om jeg har vært en helg på hafjell. 70kmt ned ballettbakken ifølge sykkelkomputeren eks.
Vektmessig hadde nok en dempegaffel vært bedre, min stive gaffel veier 1700g
Redigert av Skorp; 01/09/2014 08:30.
|
|
|
[Re: -Jan]
01/09/2014 08:09
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
For at 1% lavere vekt i en spurt skal være avgjørende, tror jeg vi snakker eliteklasse-marginer. Kva du snakkar om? Lågare vekt vil ein ha for å henge med i bakkane, ikkje for å vinne spurten. Same difference!
|
|
|
01/09/2014 08:20
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du (og Kriss) har et poeng når det gjelder eliten. Men uansett nivå: Der det virkelig gjelder å henge med for å bli med ei rask gruppe, er etter Djuposet og trillepartiet. Her er behovet for demping størst. Hvis man ikke er veldig godt trent OG har god teknikk, tror jeg man sparer kroppen - og dermed krefter - med demping.
Klart det er artig med en så lett sykkel. Hvis man noen gang skal kjøre med stiv gaffel i ritt, "må" det være Birken. Jeg kjørte selv helstiv og superlett sykkel i fjor (var ikke med i år). Jeg hadde sett for meg at jeg skulle knipe en del plasseringer i bakkene mot mål, men med den stive gaffelen blei det færre enn jeg så for meg.
Etter en drøss med målinger på ulike sykler med forskjellige oppsett i min faste grusbakke føler jeg meg sikker på at dagsform er det avgjørende. Underforstått: Det er ingen automatikk i at det går fortere med en litt lettere sykkel med stiv gaffel.
Det er aldri automatikk i at det går fort.. Men er ikke noe vits i å kjøre fulldemper for å kjøre fort ned Djuposet og gjennom terrenget hvis man har falt av før Skramstad. Kanskje en helstiv lett sykkel akkurat kunne gjort det mulig og følge Løvik/Wilmann dit. Da er man jo egentlig sikra plass først ut av skogen. Nå ser det ut til at problemet er og henge med til Djuposet og da hjelper det ikke hvor mange dempere man har når toget allerede er gått. Bedre og sitte foran uten demper enn bak med..  Skal man vinne Birken må man være med landeveisgutta når toget går og til det trenger man ikke demper. Er man med en landeveissyklist på skistadion og er god teknisk så vinner man om man så har en ombygd racer. Det er jo så godt som ingen ujevnheter ellers i løypa. Så mener stiv gaffel fortsatt er aktuelt i Birken. I andre store grusritt er det en del slag og mindre høydemetre så der er jeg enig med deg.
|
|
|
01/09/2014 08:28
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når det er sagt så tapte jeg diskusjonen med Borghild om hun skulle kjøre med demper.. Jeg mente det var idiotisk å kjøre med stiv gaffel siden hun har skada tommel. Men svaret var at hun kjørte med det i fjor og vant, hun skulle prøve å kjøre fra før slutten og at hun uansett glemte tommelen om hun måtte. Så kanskje blir det litt lettere å komme fra etter Kvarstad med stiv gaffel.
|
|
|
[Re: Kriss]
01/09/2014 08:34
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Nå hadde vel Willmann demper.
|
|
|
[Re: Kriss]
01/09/2014 08:38
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Når det er sagt så tapte jeg diskusjonen med Borghild om hun skulle kjøre med demper.. Jeg mente det var idiotisk å kjøre med stiv gaffel siden hun har skada tommel. Men svaret var at hun kjørte med det i fjor og vant, hun skulle prøve å kjøre fra før slutten og at hun uansett glemte tommelen om hun måtte. Så kanskje blir det litt lettere å komme fra etter Kvarstad med stiv gaffel. Tror hun hadde vunnet uansett. Demper eller ei. Jeg satt og så på litt før toppen av rosinbakken, og hun hadde god luke til Sandstø. Tror ikke 1-1,5kg tyngre gaffel ville hatt så mye å si. For vanlige tur-syklister tror jeg heller ikke gaffelvalg har så mye å si. Den lille kg. man sparer på sykkelen er ikke noe ift. det ekstra de fleste av oss har rundt vomma. Jeg sykla med stiv gaffel i fjor, og tviler på om sluttida hadde blitt flere minutter dårligere med demper. Hadde likevel sykla med stiv gaffel i år, dersom jeg skulle sykla.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: stosu]
01/09/2014 08:43
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når det er sagt så tapte jeg diskusjonen med Borghild om hun skulle kjøre med demper.. Jeg mente det var idiotisk å kjøre med stiv gaffel siden hun har skada tommel. Men svaret var at hun kjørte med det i fjor og vant, hun skulle prøve å kjøre fra før slutten og at hun uansett glemte tommelen om hun måtte. Så kanskje blir det litt lettere å komme fra etter Kvarstad med stiv gaffel. Tror hun hadde vunnet uansett. Demper eller ei. Jeg satt og så på litt før toppen av rosinbakken, og hun hadde god luke til Sandstø. Tror ikke 1-1,5kg tyngre gaffel ville hatt så mye å si. For vanlige tur-syklister tror jeg heller ikke gaffelvalg har så mye å si. Den lille kg. man sparer på sykkelen er ikke noe ift. det ekstra de fleste av oss har rundt vomma. Jeg sykla med stiv gaffel i fjor, og tviler på om sluttida hadde blitt flere minutter dårligere med demper. Hadde likevel sykla med stiv gaffel i år, dersom jeg skulle sykla. Ja, hadde nok fått luke likevel da hun var sterkest, men at tiden ville blitt bedre med demper tror jeg ikke.
|
|
|
01/09/2014 08:43
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Enig med Erling, ved et oppgjør på siste metrene gir det en fordel med dempegaffel (enten elite, eller evt. aldersklassene som kjemper om seieren), for hvermansen har det lite eller ingen betydning og kan det å klare å henge med gi større gevinst enn å kunne gunne på i balletbakken.
Og da tror jeg en dempergaffel som svelger unna ujevnheter og gir bedre kontroll/styring/komfort er mer verdt enn litt lavere vekt. For at 1% lavere vekt i en spurt skal være avgjørende, tror jeg vi snakker eliteklasse-marginer. Høh, spurt? Hva er det du snakker om; en spurt om plass 134 i pulje 27? Skjønner ikke i det hele tatt hva slags slag og ujevnheter det er snakk om. De hundre metrene fra Djuposet opp hvor egentlig alle går allikevel spiller det ingen rolle hva man kjører, om man så kjører trehjulsykkel.
|
|
|
01/09/2014 08:44
|
Oter
Entusiast
|
Entusiast
No hadde vel kjappaste mann og kvinne i elite (dersom ein ser bort frå feilkøyringar) stiv gaffel. Det såg også ut for meg som at store delar av Herre Elite køyrte stivt. Eg køyrte sjølv på ein 26" sykkel med 2.0 dekk. Synest det var heilt tipp topp og likar den kontante responsen det gir. Eg sykla nok noko saktare ned dei brattaste bakkane til Djuposvegen, og litt roligare i Ballettbakken, men det er då forsvinnande små parti i forhold til totalen.
The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds the most discoveries, is not "Eureka!" (I found it!) but "That's funny..." ~Isaac Asimov
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
01/09/2014 08:48
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Nå hadde vel Willmann demper. Ja, og det er akkurat poenget. For eliten så står det ofte om sekunder mellom plasseringene, det spiller liten eller ingen rolle for hvermennesket. Var vel nære på at Willmann ble frakjørt fordi Løvik hadde for dårlige bremser  . Er det noen som har funnet ut hva slags demper Løvik kjørte på?
|
|
|
01/09/2014 08:53
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Ola Kjøren hadde 1.00 ned Svartåfloen ( med demper vel?) Jeg hadde 1.09 med stiv gaffel-pulje 8. De 7-10 andre som var med i teten på pulja hadde demper så det ut. Jeg fikk ei luke og ble ikke tatt igjen før et par km. før Bjønnåsen.
Har kjørt mest med demper i år, men på Birken er jeg ikke i tvil om at på dette rittet er det ingen ulempe ihvertfall.
|
|
|
01/09/2014 08:55
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Enig med Erling, ved et oppgjør på siste metrene gir det en fordel med dempegaffel (enten elite, eller evt. aldersklassene som kjemper om seieren), for hvermansen har det lite eller ingen betydning og kan det å klare å henge med gi større gevinst enn å kunne gunne på i balletbakken.
Og da tror jeg en dempergaffel som svelger unna ujevnheter og gir bedre kontroll/styring/komfort er mer verdt enn litt lavere vekt. For at 1% lavere vekt i en spurt skal være avgjørende, tror jeg vi snakker eliteklasse-marginer. Høh, spurt? Hva er det du snakker om; en spurt om plass 134 i pulje 27? Skjønner ikke i det hele tatt hva slags slag og ujevnheter det er snakk om. De hundre metrene fra Djuposet opp hvor egentlig alle går allikevel spiller det ingen rolle hva man kjører, om man så kjører trehjulsykkel. Greit nok. Jeg har ikke vært i birkenløypa siden nittehundreogøkseskaft, men jeg tenker helt generelt på at det er mer komfortabelt og avlastende for armer og hender med dempergaffel.
|
|
|
01/09/2014 09:03
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Greit nok. Jeg har ikke vært i birkenløypa siden nittehundreogøkseskaft, men jeg tenker helt generelt på at det er mer komfortabelt og avlastende for armer og hender med dempergaffel. Spiller inga rolle om du blir meir sliten i armar og hender. Det er beina som begrenser kor fort du køyrer uansett.
|
|
|
01/09/2014 09:06
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det noen som har funnet ut hva slags demper Løvik kjørte på?
Stiv gaffel på elitefeltets desidert billigste og mest utdaterte sykkel.
|
|
|
[Re: kjerts]
01/09/2014 09:09
|
Oter
Entusiast
|
Entusiast
Stiv gaffel på elitefeltets desidert billigste og mest utdaterte sykkel. med V-brems.. 
The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds the most discoveries, is not "Eureka!" (I found it!) but "That's funny..." ~Isaac Asimov
|
|
|
01/09/2014 09:39
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Stiv gaffel på elitefeltets desidert billigste og mest utdaterte sykkel. Uten å ha sjekka så nøye, så det for meg ut som en stiv Pace RC31. Med v-bremser, ja. Litt artig.
Gaute
|
|
|
01/09/2014 10:37
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Stiv gaffel på elitefeltets desidert billigste og mest utdaterte sykkel. Nei, sier dere det, en stiv gaffel altså. 
|
|
|
01/09/2014 20:35
|
Thomas-
Ivrig
|
Ivrig
Dersom det stemmer at flere går over ende med stiv gaffel kan det skyldes feil geometri, som Armand nevnte innledningsvis. Det kan sikkert også tilskrives at enkelte ikke er vant til den lette gaffelen. Når det gjelder debatten om fordelene med stiv gaffel synes jeg det blir feil å trekke paralleller mellom eliten og øvrige deltakere. Eliten har tilgang på lette og velfungerende dempere, mens mange mosjonister har tyngre og dårligere dempere. Mosjonistene har derfor mer vekt å vinne og samtidig mindre dempeeffekt å tape på å bytte til stiv gaffel.
|
|
|
01/09/2014 20:39
|
olechr
More than words
|
More than words
Tipper at evnt flere velt skyldes mer at de treffer hull enn at det er feil geomtri. Var flere i feltet der jeg satt på stivgaffel. Og noen ganger sitter man feks å drikker, når man da treffer et hull med stiv gaffel skal det mindre til før man velter.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
01/09/2014 20:41
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ei hånd på styret og kjøre i en hump funker f.eks dårligere med stiv gaffel..
|
|
|
|
|