Stiv gaffel på Birken, mer velt?
|
Re: Stiv gaffel på Birken, mer velt?
[Re: kero]
01/09/2014 20:50
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
For en som er tung i ræva og trenger all hjelp han kan få i lange motbakker og utallige små akserelasjoner, er stiv gaffel gull. I tillegg får man noen fantastisk fine foroversaltoer en sjelden gang 
iq
|
|
|
02/09/2014 11:04
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Noen sporter har skrevne og uskrevne regler for hva som er passende. De er ikke alltid logiske i forhold til hva som er optimalt for prestasjonen.
Hvorfor spiller noen "proffe" fotballspillere i kortbukse og t-skjorte når det er -16 kalde og vind på Lerkendal. I friidrett kreves det en varm sommerkveld før man i det hele tatt tenker på å dra på.
Grusvei rister og sliter på armer og skuldre. Grusvei kan ha dårlig grep særlig i høy fart med dekk ala TB.
Fjæring gjør at man ikke blir så sliten, man får bedre veigrep og kan kjøre sikrere og fortere.
|
|
|
[Re: olechr]
02/09/2014 11:13
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Og noen ganger sitter man feks å drikker, når man da treffer et hull med stiv gaffel skal det mindre til før man velter. Går ikke dette mer på å planlegge egen drikking og spising? Ingen med litt innenfor hjelmen ligger midt inne i feltet og spiser og drikker på grusen. Da slipper man seg bakover eller trekker ut mot siden slik at man har en "fluktvei" dersom man treffer et hull eller det skjer noe foran.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: stosu]
02/09/2014 11:21
|
olechr
More than words
|
More than words
Og noen ganger sitter man feks å drikker, når man da treffer et hull med stiv gaffel skal det mindre til før man velter. Går ikke dette mer på å planlegge egen drikking og spising? Ingen med litt innenfor hjelmen ligger midt inne i feltet og spiser og drikker på grusen. Da slipper man seg bakover eller trekker ut mot siden slik at man har en "fluktvei" dersom man treffer et hull eller det skjer noe foran. Jeg så hvertfall ingen gjøre slik som du sier når de skulle få i seg noe på Birken i helgen. Er ganske sikker på at i de gruppene dt går litt fort er det mye mer vanlig å drikke i feltet enn å trekke seg bakerst eller ut på siden.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
02/09/2014 14:12
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Det er greit at man blir mindre sliten, får bedre veigrep og kan kjøre sikrere og raskere - veldig isolert sett, for eksempel ned en bestemt bakke, men hvordan overføres det til at det gir bedre tid gjennom et helt ritt?
Hvis en ikke bryr seg om at overkroppen får litt juling (som i mine øyne er helt ubetydelig i grusrittene jeg deltar i), så vil jeg si at en bør velge oppsett for den type underlag som mesteparten av rittet består av - der det er mest tid å spare, og i de fleste grusrittene vil det da bety raske dekk og stiv gaffel. Sikkerhetsaspektet er verdt å tenke over, men jeg tror det handler mer om personen som sitter på toppen enn om gaffelen er stiv eller ikke.
|
|
|
02/09/2014 15:35
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Hvorfor får man bedre tid hvis man blir mindre sliten, får bedre veigrep og kan kjøre sikrere og raskere? Nei, si det, du. Det var litt av et mysterium. 
|
|
|
02/09/2014 15:38
|
torsteinvh
Ivrig
|
Ivrig
Syklet med stiv 26" i fjor, halvdempet 29" i år. Stor opplevd forskjell? Nei. Men det var digg med demper ned ballettbakken, selv om det gikk like fort/sakte ned der som i fjor.
With light parts come great responsibility
|
|
|
[Re: Kriss]
02/09/2014 18:08
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ei hånd på styret og kjøre i en hump funker f.eks dårligere med stiv gaffel.. Skal man på død og liv sykle fort med en hånd på styret og drikke samtidig så flytter man hånda inn mot stemmet, uansett om man har demper eller ikke.
|
|
|
[Re: Tange]
02/09/2014 18:22
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ei hånd på styret og kjøre i en hump funker f.eks dårligere med stiv gaffel.. Skal man på død og liv sykle fort med en hånd på styret og drikke samtidig så flytter man hånda inn mot stemmet, uansett om man har demper eller ikke. Man må jo liksom kjøre fort med en hånd på styret og drikke samtidig ganske mange ganger i løpet av et ritt da.. 
|
|
|
02/09/2014 18:46
|
nicolai
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
|
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Enten så fikser man det, ellers å bør man kanskje la være!
Det er jo også et poeng å kunne bremse med den hånden man holder i styret med, noe som er litt vanskelig hvis du holder langt inn på styret..
/Are Nicolai
|
|
|
02/09/2014 19:14
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Når vi er inne på det å drikke og sykle...
Hvilen hånd drikker dere med, høyre med fare for å fyke over styre eller venstre med fare for å gå på en sladd.
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
02/09/2014 19:18
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: nicolai]
02/09/2014 19:46
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Enten så fikser man det, ellers å bør man kanskje la være!
Det er jo også et poeng å kunne bremse med den hånden man holder i styret med, noe som er litt vanskelig hvis du holder langt inn på styret.. Som sagt, på død og liv  , men for all del ta et forsøk selv med å sykle og drikke samtidig i høy fart og så trykker du inn bremsen ordentlig rett før et hull og ser hva som skjer. Valgfritt om du vil bruke høyre eller venstre hånd.
|
|
|
02/09/2014 19:49
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ei hånd på styret og kjøre i en hump funker f.eks dårligere med stiv gaffel.. Skal man på død og liv sykle fort med en hånd på styret og drikke samtidig så flytter man hånda inn mot stemmet, uansett om man har demper eller ikke. Man må jo liksom kjøre fort med en hånd på styret og drikke samtidig ganske mange ganger i løpet av et ritt da.. Yepp, og noen ganger går folk på trynet når de gjør det, hipp som happ om de har dempegaffel eller ikke.
|
|
|
[Re: paalbn]
02/09/2014 19:55
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hvilen hånd drikker dere med, høyre med fare for å fyke over styre eller venstre med fare for å gå på en sladd. Prøver å ikke være alt for forutsigbar og bruker begge hendene når anledningen byr seg, særdeles kjekt hvis man vil bytte posisjonen på den fulle flasken. Tar ut begge flaskene, en med hver hånd og setter dem igjen i ønsket posisjon. Den fulle flasken i flaskeholderen på underrøret og den tomme på seterøret. Og for å ikke bli alt for forutsigbar så hender det jeg lar være og drikker først, eller sist, fra flasken på seterøret. Hmmmm, komplisert dette.
|
|
|
02/09/2014 20:23
|
alfaist
Entusiast
|
Entusiast
Hvilen hånd drikker dere med, høyre med fare for å fyke over styre eller venstre med fare for å gå på en sladd. Bruker camelbak. Drikker stort sett med munn. 
Captain slow
Stevens Haze Selvkomp Giant Trance. Monoc racer.
|
|
|
02/09/2014 21:58
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Ikke sant. Grunnen til spørsmålet er at jeg måtte hente kona inne i skogen slått halvt i svimme da hun hadde drukket og bremset samtidig å gått hodestup over styre. Da prøvde jeg meg på en pedagogisk forklaring ( kona er lærer og forventer for mye av meg) på at det er lurt å drikke med venstre. I ettertid har jeg registert at jeg konsekvent gjør motsatt.
|
|
|
[Re: olechr]
03/09/2014 04:23
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Jeg så hvertfall ingen gjøre slik som du sier når de skulle få i seg noe på Birken i helgen. Er ganske sikker på at i de gruppene dt går litt fort er det mye mer vanlig å drikke i feltet enn å trekke seg bakerst eller ut på siden.
De fleste veltene i birken er vel uansett pga at man slår framhjulet inn i bakhjulet til andre, eller sklir ut i en sving e.l. pga. mye luft. Forøvrig gjorde du en kanonjobb som kommentator på VM XCE i går
|
|
|
03/09/2014 04:25
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Drikker med høyre, holder i styret med venstre. Er høyrehendt. Men klarer også å gjøre motsatt dersom terrenget tilsier at det er lurt
|
|
|
03/09/2014 08:16
|
Squawker
Fersking
|
Fersking
Engelskmann med engelsk bremseoppsett - til butikkens ergelse  Drikker med høyre uten fare for OTB (eller fra Camelbak'n da).
Redigert av Squawker; 03/09/2014 08:17.
|
|
|
03/09/2014 08:44
|
sj0mann
Entusiast
|
Entusiast
Den psykologiske gevinsten med stiv gaffel må vel ikke glemmes. Samme som at Petter Northug velger en størrelse mindre på konkurransedrakten en hva som egentlig passer og klipper av vaskelappen på skoene sine for å spare vekt. Ingen kan vel forsvare det ut i fra fysiske lover eller biomekanikk - men i et vinnerhode teller hvert gram :-)
Stisykkel: Canyon Spectral Landevei: Gavia Ghisallo Pendling: Retro Merida-landevei
|
|
|
[Re: sj0mann]
03/09/2014 08:59
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Den psykologiske gevinsten med stiv gaffel må vel ikke glemmes. Samme som at Petter Northug velger en størrelse mindre på konkurransedrakten en hva som egentlig passer og klipper av vaskelappen på skoene sine for å spare vekt. Ingen kan vel forsvare det ut i fra fysiske lover eller biomekanikk - men i et vinnerhode teller hvert gram :-) Poeng.
Gaute
|
|
|
03/09/2014 09:00
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ikke sant. Grunnen til spørsmålet er at jeg måtte hente kona inne i skogen slått halvt i svimme da hun hadde drukket og bremset samtidig å gått hodestup over styre. Da prøvde jeg meg på en pedagogisk forklaring ( kona er lærer og forventer for mye av meg) på at det er lurt å drikke med venstre. I ettertid har jeg registert at jeg konsekvent gjør motsatt. Ikke så komplisert. Gjorde litt 'forskning' på dette med noen polske venner tidlig på nittitallet. Vi konkluderte også med at høyrehendte folk som regel drikker med høyre (gjaldt ikke drikking den gang selvfølgelig, men spising eller holde på en bærepose e.l.), og skeivhjendte sannsynligvis bruker venstre (tallgrunnlaget var for dårlig til å kunne konkludere noe når det gjelder skeivhendte folk  ) Noen skeivhendte som kan opplyse oss om de bruker å drikke med venstre?
|
|
|
03/09/2014 09:08
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
"Venstrehendt", om jeg tør be.  Jeg drikker med høyre, iallefall på landeveien. Tror jeg gjør det i terrenget også, men der bruker jeg stort sett drikkesekk. Slangen er på høyre side, forresten.
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
03/09/2014 09:42
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Ikke sant. Grunnen til spørsmålet er at jeg måtte hente kona inne i skogen slått halvt i svimme da hun hadde drukket og bremset samtidig å gått hodestup over styre. Da prøvde jeg meg på en pedagogisk forklaring ( kona er lærer og forventer for mye av meg) på at det er lurt å drikke med venstre. I ettertid har jeg registert at jeg konsekvent gjør motsatt. Ikke så komplisert. Gjorde litt 'forskning' på dette med noen polske venner tidlig på nittitallet. Vi konkluderte også med at høyrehendte folk som regel drikker med høyre (gjaldt ikke drikking den gang selvfølgelig, men spising eller holde på en bærepose e.l.), og skeivhjendte sannsynligvis bruker venstre (tallgrunnlaget var for dårlig til å kunne konkludere noe når det gjelder skeivhendte folk  ) Noen skeivhendte som kan opplyse oss om de bruker å drikke med venstre? Jeg er venstrehendt... Derfor ble jeg litt overrasket
|
|
|
03/09/2014 10:11
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg veit ikke om det er mer velt på Birken enn før, men om det er tilfellet vil jeg komme med en annen mulig forklaring.
Det er flere spreke ryttere enn før, "alle" skriver om viktigheten av å sitte i en gruppe. Det danner seg store grupper som kjører fort. Vi får en kamp om å sitte nesten foran i gruppa, men for all del ikke i spissen. Og ikke på halen. Mange av disse ryttrene har veldig kjørestyrke, men kjører i felt tre-og-en-halv time i året. Alt av rykk og ujevnheter forplanter seg i gruppa. Noen skifter spor. Noen andre får et treff i forhjulet. Og vipps. Der ligger de. Samma åssen gaffel de har.
Bare spekulasjon selvsagt, men med bakgrunn i egne erfaringer i de feltene.
LarsB
|
|
|
03/09/2014 11:04
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ikke sant. Grunnen til spørsmålet er at jeg måtte hente kona inne i skogen slått halvt i svimme da hun hadde drukket og bremset samtidig å gått hodestup over styre. Da prøvde jeg meg på en pedagogisk forklaring ( kona er lærer og forventer for mye av meg) på at det er lurt å drikke med venstre. I ettertid har jeg registert at jeg konsekvent gjør motsatt. Ikke så komplisert. Gjorde litt 'forskning' på dette med noen polske venner tidlig på nittitallet. Vi konkluderte også med at høyrehendte folk som regel drikker med høyre (gjaldt ikke drikking den gang selvfølgelig, men spising eller holde på en bærepose e.l.), og skeivhjendte sannsynligvis bruker venstre (tallgrunnlaget var for dårlig til å kunne konkludere noe når det gjelder skeivhendte folk  ) Noen skeivhendte som kan opplyse oss om de bruker å drikke med venstre? Jeg er venstrehendt... Derfor ble jeg litt overrasket Se der ja, du og Lenny. Dermed blir over 20 år gammel 'forskning' plutselig interessant igjen. Flere venstrehendte som drikker med høyre allikevel?
|
|
|
[Re: Stein]
03/09/2014 12:29
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Hvorfor får man bedre tid hvis man blir mindre sliten, får bedre veigrep og kan kjøre sikrere og raskere? Nei, si det, du. Det var litt av et mysterium. Les innlegget en gang til. En slik påstand gjelder kun for enkelte korte partier i et slikt ritt. Raskere tid på noen enkelte korte segmenter gir ikke nødvendigvis raskere totaltid. Er det verdt å tape energi hver gang en trår i 9 mil for å ha dempegaffel og kjøre ørlite raskere i et par kilometer? Eller hvis en driver og låser den ut, så kan du være ganske sikker på at du gjør det på de raske gruspartiene, og akkurat der, det er der du treffer et hull med den ene hånda på styret, mens den andre fomler etter en bar... 
|
|
|
[Re: grr]
03/09/2014 13:04
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
En slik påstand gjelder kun for enkelte korte partier i et slikt ritt. Det er nettopp det jeg ikke er enig i. Det gjelder i større eller mindre grad uansett. Hvor taper du energi "hver gang du trår for å ha dempegaffel"? Jfr: Denne tråden.
|
|
|
[Re: grr]
03/09/2014 13:11
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Hvorfor får man bedre tid hvis man blir mindre sliten, får bedre veigrep og kan kjøre sikrere og raskere? Nei, si det, du. Det var litt av et mysterium. Les innlegget en gang til. En slik påstand gjelder kun for enkelte korte partier i et slikt ritt. Raskere tid på noen enkelte korte segmenter gir ikke nødvendigvis raskere totaltid. Er det verdt å tape energi hver gang en trår i 9 mil for å ha dempegaffel og kjøre ørlite raskere i et par kilometer? Eller hvis en driver og låser den ut, så kan du være ganske sikker på at du gjør det på de raske gruspartiene, og akkurat der, det er der du treffer et hull med den ene hånda på styret, mens den andre fomler etter en bar... Ingen sykler og gafler er helt stive selv om man har "stiv" gaffel. Det er dempingen som drar energi, ikke fjæringen. Riktig justering av demping er viktig.
|
|
|
|
|