Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 26 av 30 1 2 24 25 26 27 28 29 30

Ultrabirken 2014

Re: Ultrabirken 2014 [Re: erling] #1847332 30/08/2014 17:11
TFN Offline
Entusiast
Entusiast
Fantastisk flott på fjellet i går. Må si meg enig med frontbiker i at selv om det var supergøy å kjøre ned Hafjell, så var klatringen opp igjen i kjipeste laget (litt for mye styrkeprøve i forhold til stiutbyttet akkurat de tre kilometerne), så akkurat Hafjell vil jeg anbefale å droppe neste år.

For øvrig hadde jeg også følelsen av at det var en del knot i år, men når jeg ser at vinnertiden er som vanlig, så kan jeg dessverre ikke konkludere med annet enn at det nok er jeg som må trene mer... ICON_SMILE

Alt i alt - nok en flott Ultradag. Jeg gleder meg til neste år!

- Tom
Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Re: Ultrabirken 2014 [Re: larsb] #1847335 30/08/2014 17:17
O
Ocoee Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sitat: larsb
Egentlig er jeg positiv, men en ting må jeg bare få ut:

FOR EN SØPLEGJENG!

Det var ikke mer enn 20 meter mellom hver tomme gelpose eller folie fra barer. Det kan bare ikke være mulig at alle har muskelsvekkelse i fingrene eller så dårlig koordinasjon at man ikke klarer å putte søpla inn i trøya. Dette er skikkelig synd tatt i betraktning alt arbeidet som gjøres mot grunneiere for å få låne terrenget.

Eller er det for det meste positive takter fra meg, blandet med unnskyldninger og bortforklaringer om forkjølelse og dårlig trening og det vanlige.

LarsB

Min samvitighet er ren, all søpla ble med til mål :-)

Redigert av Ocoee; 30/08/2014 17:18.
Re: Ultrabirken 2014 [Re: Oddefa] #1847339 30/08/2014 17:25
O
Ocoee Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sitat: oddefa
Sitat: Ocoee
Jeg synes stiene var helt supre, og skylder kun på for lite sykling på sti for at jeg ikke klarte å forsere enda flere av steinseksjonene, det morsomme var at det gikk bare bedre å bedre og Reinsfjell gikk uten fotisett fra 5 meter etter veien og på Lunkefjell fant jeg flyten og pasert ca 20 stk. Det jeg ikke liker er glatte klopper og etter at mannen foran gikk på hue i en av de første kloppene på Moksjølia og slo seg kraftig og en klubbkompis gikk på trynet i en annen og måtte bryte med nakkesmerter fant jeg det lurest å trille forsiktig over de fleste.

Hafjell var supert, selv for en som plasserte seg blant de tregeste ned bakken, men skulle gjerne valgt en annen rute opp igjen på fjellet, må vel finnes en vei som slynger seg opp gjennom hyttefeltet eller noe som faktisk er mulig å sykle... klokka sa 31.7% på et tidspunkt og det blir litt for dumt.

Ellers så mener jeg i år som i fjor at det blir for langt transport parti på grus før stiene begynner og har man ikke nok trøkk på grusen så blir det mye køkjøring de første fjella. Likte faktisk den gamle starten bedre, selv om det som hadde vært mest å foretrekke ville vært start på Lillehammer.

Bra sykla i går, du dro forbi meg litt før Nordseter-lunkefjell krysset i overbevisende fart, var ikke i nærheten av å følge!

Når det gjelder trasen så syntes jeg den var knallbra. Men klart, har en valg mellom partier der en kan sykle, og ikke mulig å sykle så velg det første. Men god mental trening da, og vi dør jo ikke av det (stort sett). Ligger mye tilfredstillelse i lidelse. Gleder meg til neste år.

Skulle ønske det var jeg som kjørte forbi deg, men du slo meg nok med en evighet i år og var nok nesten i mål når jeg "feide" gjennom det partiet... har ellers funnet ut at sykkelferdighet ikke opprettholdes svømmetrening, det er heller ikke heldig at treningsapparater løsner fra veggfester og faller over en, slik at en blir satt på sidelinja i 4-5 uker midt på sommeren, men kommer helt sikkert sterkere tilbake neste år.

Re: Ultrabirken 2014 [Re: Ocoee] #1847344 30/08/2014 17:49
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: oddefa
Jeg synes stiene var helt supre, og skylder kun på for lite sykling på sti for at jeg ikke klarte å forsere enda flere av steinseksjonene, det morsomme var at det gikk bare bedre å bedre og Reinsfjell gikk uten fotisett fra 5 meter etter veien og på Lunkefjell fant jeg flyten og pasert ca 20 stk. Det jeg ikke liker er glatte klopper og etter at mannen foran gikk på hue i en av de første kloppene på Moksjølia og slo seg kraftig og en klubbkompis gikk på trynet i en annen og måtte bryte med nakkesmerter fant jeg det lurest å trille forsiktig over de fleste.

Hafjell var supert, selv for en som plasserte seg blant de tregeste ned bakken, men skulle gjerne valgt en annen rute opp igjen på fjellet, må vel finnes en vei som slynger seg opp gjennom hyttefeltet eller noe som faktisk er mulig å sykle... klokka sa 31.7% på et tidspunkt og det blir litt for dumt.

Ellers så mener jeg i år som i fjor at det blir for langt transport parti på grus før stiene begynner og har man ikke nok trøkk på grusen så blir det mye køkjøring de første fjella. Likte faktisk den gamle starten bedre, selv om det som hadde vært mest å foretrekke ville vært start på Lillehammer.

Bra sykla i går, du dro forbi meg litt før Nordseter-lunkefjell krysset i overbevisende fart, var ikke i nærheten av å følge!

Når det gjelder trasen så syntes jeg den var knallbra. Men klart, har en valg mellom partier der en kan sykle, og ikke mulig å sykle så velg det første. Men god mental trening da, og vi dør jo ikke av det (stort sett). Ligger mye tilfredstillelse i lidelse. Gleder meg til neste år.

Skulle ønske det var jeg som kjørte forbi deg, men du slo meg nok med en evighet i år og var nok nesten i mål når jeg "feide" gjennom det partiet... har ellers funnet ut at sykkelferdighet ikke opprettholdes svømmetrening, det er heller ikke heldig at treningsapparater løsner fra veggfester og faller over en, slik at en blir satt på sidelinja i 4-5 uker midt på sommeren, men kommer helt sikkert sterkere tilbake neste år.

He he, så bare Moss, og tenkte at du var Sandaker som jo akkurat tok en del i Lunkefjell!

Re: Ultrabirken 2014 [Re: Tgabriel] #1847357 30/08/2014 18:10
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: erling
Kan ikke se noe sutring om stiene. Det må være lov å komme med tilbakemeldinger uten at det kalles sutring. Tipper både arrangøren og Selmer vil ha tilbakemeldinger. Alle ønsker vel at UB skal bli enda bedre.
Du etterlyser tilbakemelding, så her er min. Du er for dårlig teknisk, og i for dårlig form. Tren mer! ICON_TONGUE (det skal nemlig jeg ICON_WINK )

Sitat: Tgabriel
Sitat: Elgvenn2
Lykke til i morra alle!

Bra valg av illustrasjon, Hans Olav. Klarsynt, eller? ICON_SMILE
Glad jeg valgte fulldemper i år, med så mye sau midt i løypa.

Ja, du kan kalle meg profet! ICON_WINK
Må jo si jeg ble litt overraska når jeg så den antatt døde sauen, vurderte et øyeblikk om sauen spilte død eller ikke, men fluene avkreftet vel det ganske greit.

Anyway.... I år sto jeg i bås A for første gang (etter å ha "vunnet" raskeste fra bås B i 2013), og hadde bestemt meg for å henge på gruppa på grusen for å få en billig reise til Aksjøen. Den ble ikke så billig som jeg hadde tenkt meg gitt, og som jeg sa til kao på vei mot rv3 undergangen, dette minner jo misstenkelig om lørdagsbirken start. Burde også luktet lunda da vi var 6 minutter forran fjordåret i Rosinbakken, og ble sekundert 4 minutter bak teten det stien ved Aksjøen tok av Birkebeinerveien.

Ble etter hvert en kjempestor pulje når den store pulja jeg satt i tok igjen pulja forran, og det bar også syklinga inn på første sti preg av. Det aller meste var sykkelbart, men alikevel var det trasking. KOm faktisk på en bra regel i løpet av dagen, og det er at må man av sykkelen på teknisk parti man ikke klarer, så må man slippe forbi minst en mann bak (sett at det er noen der ICON_WINK ). På den måten ville man fått en slags seeding på stiene, der de som klarer de tekniske elementene rykker fremover, og de som knoter deg til for seg selv trekker bakover i køa.
Syntes egentlig denne inngangen til fjellet var helt grei, og passerte snart Steinen (med stor S) med letthet, og de bak gispet av respekt når de fikk anonsert at dette var Steinen. Stien mot Kriksfjell gikk greit, men kjente her at åpningen hadde kostet, at beina ikke hadde en god dag (litt som i fjor, men værre), og at kneikene ikke satt. Stien vi svingte inn på mot veien var i tillegg gjørmete på partier. Syklet en del her i fjor, og da var det betraktelig tørrere så her var vi nok litt offer for en del regn siste tiden. Ditto med stien mot hitfjell som også har vært mye tørrere før. Savnet et annet dekk her enn race king, da det er sånn føre de er dårligst på! Selve klatringa til Hitfjell var jo helt fin, men hard, og merket at jeg manglet formen til å sette denne. Normalt sett er dette en 0-2 fotisett klatring litt ettersom.

Stien mot Hafjell gjennom Mosjølia ble for min del preget av egen kløning og andres kløning i herlig forening. Følte jeg syklet mye av det tekniske som de andre ikke klarte, før jeg så bommet på noe helt banalt.... Men et helt greit parti, som ledet oss til Hafjell og en tung klatring mot toppen av utforkjøringa som jeg ikke hadde regnet med. Puh!

Så downhill! ICON_SMILE Første gang jeg kjører i sånne løyper, det var fett men litt usikker på om det er rett å ha det i et sånn type ritt som UB er, men det er helt klart et krydder som kan være morsomt å bruke av og til. Med tanke på at man er usikker på Hafjell bikeparks fremtid, så mener jeg det var riktig å ta det med i år! Klatringa tilbake igjen var imidlertid rimelig heftig, og var god og stinn i låra etter den statiske belastningen det var å kjøre doserte sviner. Dette var jeg ikke trent på gitt!! Men føler avbsolutt av slike bakker har noe i et ritt som ultrabirken å gjøre. RIttet heter tross alt ikke flystibirken... ICON_WINK

Når jeg så endelig kommer til toppen av alpinanlegget og grusveien mot asfaltveien, så klarer jeg å ikke få med meg avkjøringa på sti og drar rett til asfalten. Her må jeg snu slukøret tilbake så taper nok en del på dette. Stien mot Pellestova er fint, og her står også colaen min å venter! Nam nam! ICON_SMILE

Malmtjørnet partiet er bra, men tar igjen et par kokte fyrer opp fra etter demninga så får litt start og stopp her. Opp reinsfjell har jeg min hardeste periode, og må jobbe med hodet for å peke sykkelen i rett rening. Det hjelper fælt på at vi kommer til nedkjøringa, stort smil her! ICON_SMILE

Så "endelig" litt grus, stipartiet over Reina, alltid en slager, og så ny sti mot Nysætra. Herfra løsner det mer og mer for meg, colaen for effekt og sykler bedre og bedre. Passerer Sauen og anerz, og har vel helt fri bane hele veien fra Lunkefjell og ned til Messenlisaga, der jeg tar igjen oddefa og en rye rytter. Odd Erik henger seg på, og vi bytter på å dra mot mål, der jeg drar kanskje 70% av tida? Kjører god fart mot mål. Tar det litt pent i første asfaltsvingen, og Odd Erik får noen meter ned ballettbakken. De klarer jeg ikke å tette, og gjør at ei dame som tryner i den lille kneika før gml. Nordsetervei gjør at jeg må løpe opp. Kaster meg utfor og tar mange på inner'n her. Spurter mot mål og Odd Erik venter på meg, sykler i mål hånd i hånd, så romantisk! ICON_WINK

Syklet på 6.23, og greit fornøyd med det. 12 minutter treigere enn i fjor, litt hardere løype, men samtidig litt kortere. Hadde også en litt dårligere følelse, så kanskje marginalt dårligere prestasjon i år fra min siden.

Møter på Aksel Selmer i mål, får dessverre ikke gitt så mye tilbakemelding, annet at jeg syntes løypa var bra (for den var jo stort sett det), men litt gjørmete. Det tror jeg tampen av sommeren må ta skylda for. I fjor var vi veldig heldige med "våtheten" på fjellet.

I tillegg må jeg få "klage" litt på matstasjonene.
1. Kvarstadstasjonen, hvor i all verden var den?
2. Snultra, ingen ting å utsette her! ICON_SMILE
3. Hita, matsasjon akkurat i inngangen på sti, faktisk på stien?!? Dette må flyttes til nærmere utgangen av stien fra HItfjell slik at man rekker å spise maten man plukker meg seg.
4. Pellestova, greit nok men også hakket for nærme inngangen på stien følte jeg, men kanskje ikke så mye valg her.
5. Nybu, perfekt plassering!

Det er vanskeligere å plassere matstasjonene med såpass lite gruspartier, så her må man være mer gjennomtenkt synes jeg. Ikke noe problem for de som stopper helt. Ikke så greit for de som skal dra med seg noe i en fei og sykle vidre mens man spiser.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Ultrabirken 2014 [Re: erling] #1847400 30/08/2014 19:27
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Hver gang jeg lå bak noen som syklet saktere enn meg eller knotet på stien, tenkte jeg at jeg kunne jo ha syklet fortere enn dem på grusen.
Men det gjorde jeg ikke, for da hadde jeg ikke orket å sykle fort på sti. For å sykle fort på både grus og sti, må jeg trene mer på grus. Men det vil jeg ikke, for jeg vil sykle på sti ICON_SMILE

Løft blikket og nyt turen til det blir plass til passering.

Forresten: Må gi kudos til arrangør for Litago på den ene matstasjonen. Noe av det beste jeg har smakt under et ritt!

Re: Ultrabirken 2014 [Re: erling] #1847402 30/08/2014 19:31
A
AdIoS Offline
Entusiast
Entusiast
A
Angående matstasjonene kan jeg være veldig enig. Uten noen lengre grusstrekk blir det vanskelig å få med seg noe med mindre man skal stoppe. Prøver å rive med seg et glass i farten men maten ble det heller verre med. Likevel er det egentlig et stort pluss at det er så mye sti at man har vanskelig med å finne gruspartier å ha matstasjoner.

Løypa i år var egentlig veldig bra. I fjor var vi over et fryktelig steine fjell (husker ikke navnet), og i år var det noen steinete stipartier. Velger årets steiner fremfor de i fjor anyday!!! Ned Hafjell var gøy men fryktelig tungt opp igjen, men Ultrabirken skal være hardt. Med tanke på hvor mange som gikk her (6-timers gruppe) burde det kanskje være en annen mulighet som hvertfall lar litt flere kunne sykle oppover.

Ser at Svaland savner sti rett ut fra start, og skjønner han godt da det ville vært en fin måte å spre ut folk på. Det man må tenke på her er at det fremdeles er 5-600stk bak ham som står i kø i lang lang tid før alle er ute på stiene. Fryktelig frustrerende for dem bakover i feltet, og desto mer frustrasjon som kommer til spille ute på stien for å ta igjen det tapte. Grusstrekket i starten fungerer forsåvidt greit for å dele opp feltet litt, men kanskje enda hardere grusstigninger ville gjort susen for å få skikkelig strekk?

Etterlyser forresten bilder fra rittet!? Var jo mange som var ute å fotograferte så håper det kommer flere bilder ut hit ICON_SMILE (Andre enn bare Abraxane sine bilder)

Re: Ultrabirken 2014 [Re: erling] #1847410 30/08/2014 19:47
Odinpodin Offline
Avhengig
Avhengig
Er jo bare å spørre høflig om man kan komme forbi, hører jeg at det kommer noen bak så spør jeg om de vil forbi, så slipper jeg å mase.
Er det kø så får man bare spare krefter, er sånn passe dumt når noen presser seg forbi uten å si ifra for så å tryne i nestemann i køen ICON_WINK

Ellers så må jeg si at det er mye mer gentlemen stemming i UB enn andre ritt, folk er stort sett høflig og blide. DET synes nesten jeg er det beste med UB ICON_WINK

Redigert av Odinpodin; 30/08/2014 21:47.

"Don’t buy upgrades, ride up grades." Merckx
Re: Ultrabirken 2014 [Re: AdIoS] #1847423 30/08/2014 20:08
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Sitat: AdIoS

Ser at Svaland savner sti rett ut fra start, og skjønner han godt da det ville vært en fin måte å spre ut folk på. Det man må tenke på her er at det fremdeles er 5-600stk bak ham som står i kø i lang lang tid før alle er ute på stiene. Fryktelig frustrerende for dem bakover i feltet, og desto mer frustrasjon som kommer til spille ute på stien for å ta igjen det tapte. Grusstrekket i starten fungerer forsåvidt greit for å dele opp feltet litt, men kanskje enda hardere grusstigninger ville gjort susen for å få skikkelig strekk?

Jeg fulgte teten tett i går og snakket med flere av de etter målgang, og må si meg hei dundrende uenig med Svaland. Når de beste velger å kjøre langtur til Rosinbakken, må de regne med at mange henger med. Den tetgruppen som passerte Kvarstad var stor, hvor mange vet jeg ikke, men mulig det var 100 stk. Hadde de beste satt fart fra start, hadde de blitt kvitt "daukjøttet"! Men når alle skal spare krefter og vente på at andre gjør noe, har de seg selv å takke egentlig!

Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Re: Ultrabirken 2014 [Re: Odinpodin] #1847426 30/08/2014 20:15
Straightline Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Odinpodin
Er jo bare å spørre høflig om man kan komme forbi, hører jeg at det kommer noen bak så spør jeg om de vil forbi, så slipper jeg å mase.
Er det kø så får man bare spare krefter, er sånn pass dumt når noen presser seg forbi uten å si ifra for så å tryne i nestemann i køen ICON_WINK

Ellers så må jeg si at det er mye mer gentlemen stemming i UB enn andre ritt, folk er stort sett høflig og blide. DET synes nesten jeg er det beste med UB ICON_WINK

Enig! Bortsett fra noen få grinebitere som nektet å flytte seg, så gjorde de fleste nettopp det - de trakk til siden når vi fant en mulighet for forbisykling. Det samme gjorde jeg når folk bak meg åpenbart hadde høyere hastighet.

Re: Ultrabirken 2014 [Re: JayTe] #1847429 30/08/2014 20:19
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: JayTe
Jeg fulgte teten tett i går og snakket med flere av de etter målgang, og må si meg hei dundrende uenig med Svaland. Når de beste velger å kjøre langtur til Rosinbakken, må de regne med at mange henger med. Den tetgruppen som passerte Kvarstad var stor, hvor mange vet jeg ikke, men mulig det var 100 stk. Hadde de beste satt fart fra start, hadde de blitt kvitt "daukjøttet"! Men når alle skal spare krefter og vente på at andre gjør noe, har de seg selv å takke egentlig!

Jeg skjønner heller ikke resonnementet til Svaland. Jo tidligere stiene starter, jo mer kø må det nødvendigvis bli. Hvis man ikke klarer å kjøre av stisinkene etter nær to timer sykling, så er det jo ikke løypa det er noe galt med, men ritt-taktikken.

Re: Ultrabirken 2014 [Re: Abraxane] #1847450 30/08/2014 21:12
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Abraxane
Noen som har lyst til å se på bilder fra i går? :-). Har 1696 stykker liggende som kan kikkes på her:

NB. Sjekk også bildene som ligger i mappene kalt "Ukjent startnummer 1-3". Var ikke helt lett å se startnummeret til alle, spesielt på bildene tatt med vidvinkel...

Fine bilder, har bestilt et par. Bildene _DSC3796 7 8 er forøvrig start nr 50214.

Re: Ultrabirken 2014 [Re: erling] #1847451 30/08/2014 21:23
P
PAI Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Etter to år uten ritt, 15 kilo pluss og lite trening så skulle jeg stille i UB igjen..... Skjønte fort at dette her ikke ville gå veien. Havnet i baktroppen og målgang var ikke spesielt realistisk med sviktende motivasjon.

Uansett takk til dere som ordner en fantastisk løype, hadde det sinnsykt gøy i nedoverkjøringene, takk til deg fra Soon ck som gjorde det her til en utrolig hyggelig tur fra Snultra, samt NTG gutta som delt ut mat og komme med oppmuntringer kommentarer til en særdeles umotivert deltaker.

Når jeg nå har vært igjennom 3,5 UB så er det en ting som jeg legger merke til som jeg synes er utrolig kjipt fra de tidligere årene. Det er at det ligger igjen så sinnsykt masse søppel langs løypa. Folk må skjerpe seg. Det her er i mine øyne lånt grunn og vi må oppføre oss ellers så mister vi kanskje muligheten. Ser at det har blitt kommentert tidligere. Men synes det er greit med en til. Det her er rett og slett pinlig. Det kjempes kamper på mange fronter for at vi skal få lov til å sykle der vi ønsker. Ikke la de menneske som ikke liker oss sykelister få flere argumenter. Ta med deg din egen søppel hjem.

Per Anders

Re: Ultrabirken 2014 [Re: erling] #1847458 30/08/2014 21:52
Erik$ Offline
Veteran
Veteran
Synes starten er grei som den har vært siste årene. Ja, det blir en del grustransport når en skal tviholde på Rena --> Lillehammer, men det er ok å slippe å stresse for å holde posisjonen i starten. Gøy å kjøre ned Hafjell så tar gjerne med den en gang til. Latterlig seigt opp igjen så passer veldig bra inn i Ultra-sammenheng. Ellers masse knallfine stier, både småknot og skikkelig flyt! Inngangen sammen med fredagsbirkerne er en vits, men stod heldgvis kun om 4.- eller 5.-plass denne gang.

Re: Ultrabirken 2014 [Re: Tgabriel] #1847461 30/08/2014 21:57
hge Offline
Entusiast
Entusiast
Forresten: Må gi kudos til arrangør for Litago på den ene matstasjonen. Noe av det beste jeg har smakt under et ritt!

Litago - fikk det i fjor, og det var en høydare, men i år så jeg ikke noe til det tilbudet, hvor hadde de gjemt den?

Re: Ultrabirken 2014 [Re: erling] #1847464 30/08/2014 22:03
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Jeg syklet UB i 2012 og 2013. I 2012 gikk det omtrent rett ut på sti: dette gjorde at det rett og slett sto bom stille med kork på stien flere ganger og det første stipartiet syklet man konstant i kø. 2013 var en helt annen opplevelse så godt som køfritt fra første stibit. Da kom man inn i mindre grupper på en 15 til 20 mann. Foretrekker helt klart 2013 varianten hvor det får spredd seg litt på grusen før det går inn på sti.

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Ultrabirken 2014 [Re: talliere] #1847469 30/08/2014 22:24
Åsmund Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: talliere
Passerte en fyr som hadde tryna skikkelig ned Hafjell. Så relativt forslått ut men det var hjelpemannskap tilstede. Ryktene gikk om beinbrudd. Var kult ned bakken men oj hvor fort det kan gå galt !!

Det var meg! Ingen brudd, heldigvis, men kraftig hjernerystelse og selvsagt forbud mot å starte lørdag. Dermed røk årets mål om ultra på sju timer og likevel merket på lørdag. Veldig skuffa, men glad det ikke gikk verre med meg :-)

Re: Ultrabirken 2014 [Re: erling] #1847470 30/08/2014 22:34
Åsmund Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Millioner takk til dere som hjalp meg da jeg tryna i Hafjell! Ambulansepersonellet sa at jeg visstnok hadde prøvd å sette meg på sykkelen igjen, så takk til dere som hindra meg i det.

Veldig fin tur fram til da, god stemning i feltet og på stiene. Og rikelig med mat på stasjonene! I motsetning til i 2012, da jeg sykla Ultrabirken sist.

Selvsagt er jeg ekstremt skuffa over ikke å ha fått fullført og dermed heller ikke ha nådd sjutimersmålet (hva kom dere inn på, dere som sykla sammen med meg?), men det kommer flere sjanser.

Men kan noen fortelle meg hva som skjedde på den kulen?

Re: Ultrabirken 2014 [Re: JayTe] #1847484 31/08/2014 06:32
R
RoH Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R

Jeg fulgte teten tett i går og snakket med flere av de etter målgang, og må si meg hei dundrende uenig med Svaland. Når de beste velger å kjøre langtur til Rosinbakken, må de regne med at mange henger med. Den tetgruppen som passerte Kvarstad var stor, hvor mange vet jeg ikke, men mulig det var 100 stk. Hadde de beste satt fart fra start, hadde de blitt kvitt "daukjøttet"! Men når alle skal spare krefter og vente på at andre gjør noe, har de seg selv å takke egentlig![/quote]

Signerer den

Re: Ultrabirken 2014 [Re: Tgabriel] #1847490 31/08/2014 06:45
V
viffer Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
V
Sitat: Elgvenn2
Lykke til i morra alle!

Bra valg av illustrasjon, Hans Olav. Klarsynt, eller? ICON_SMILE
Glad jeg valgte fulldemper i år, med så mye sau midt i løypa.

Ob sau: Noen timer etter målgang fikk jeg følgende bilde av vår firbente venn som utøvde stilstudie i rigor mortis midt i løypa med følgende tekst: "Ultrabirkendeltager - lam klasse E: 1-0..."

Fikk bildet av en kompis som har sauer på beite i i området mellom Nysetra og Lunkefjell

Vedlegg
UltraSauen.jpg (146.89 KB, 195 nedlastinger)
Re: Ultrabirken 2014 [Re: erling] #1847493 31/08/2014 06:54
front biker Offline
Besatt
Besatt
13:54 i Birkenland. Mye sykkeltid for pengene! Ultrabirken var blytung og kroppen ville ikke samarbeide tross rolig start. Alderen krever sitt. At pulsen løper løpsk er visstnok et kjent fenomen for halvtrente 60+-åringer. Måtte stoppe. 4 ganger og roe pulsen ned fra 115% til 60-70%. Brukte 9:26, 1:15 mer enn i fjor. Andre har brukt 30-45 min mer, så resten får bokføres på pulskontoen. Gøy å sykle downhill i Hafjell, men tungt opp igjen! Fornøyd med utforkjøringene på steinete sti. Takk til Ryes endurogruppe for mye god trening!

Målet for lørdagsbirken var å trille greitt gjennom på under 4:30. Med 4:28 var jo det bra treff. Sjeldent bra forhold i går. Jeg holdt jo lavere fart enn de første jeg syklet sammen med (startet i pulje 23). Det var en del knuffing/pressing særlig opp til Skramstadsætra, men unngikk uhell/velt (som skjedde i fjor).

Og begge 29-syklene fungerte perfekt. Ultraen: Ibis Ripley 11,9 kg. Fast Track Control 2.0 var litt spedt på steinpartiene (bortover og opp), uten at det hindret meg utfor. 1x11 utveksling passet bra. Lørdagsbirken: Trek Superfly halvdempet med 2x10, veier 9,0. En lek å kjøre på.

Dobbeltbirken for 5. gang. Fredag ettermiddag tenkte jeg "siste gang!" Allerede nå tenker jeg 2015 er dobbeltbirk igjen...
[dobbeltpost på både Ultra- og grus-tråden...]

Redigert av front biker; 31/08/2014 07:00.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Ultrabirken 2014 [Re: erling] #1847495 31/08/2014 06:57
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kan ikke vært hundre i den tetgruppen, men var kanskje i nærheten av det store gruppen bak (som sikkert lå 3+- minutter bak på Kvarstad, jeg var på halen av den inn i terrenget på Akksjøen og da fikk beskjed at vi var 4-5 min bak teten. Siden jeg ble noen og 70 totalt og ikke passert så veldig mange tviler jeg på at jeg hadde 150 mann foran meg inn på terrenget. Forøvrig følte jeg meg som daukjøtt på grusen der, var lettere å henge med i går følte jeg (men i går slapp jeg jo grupper når de gikk for fort mens på lørdag tynte jeg meg mer).

Jeg er vel en av de få som likte starten som var på Rena de første årene, trives bedre med hard og bratt start, dessuten var det bare i det første partiet jeg opplevde kø, og at det spredte seg bra, på en annen side så kommer en jo raskere til godbitene sånn som vi sykler nå + får utnyttet terreng lenger nord og vest som de siste årene. Liker at UB er hardt og at det er både stisykling og fysisk form som gjør at en kommer seg igjennom.

Re: Ultrabirken 2014 [Re: Åsmund] #1847507 31/08/2014 07:25
O
Ocoee Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sitat: Åsmund
Millioner takk til dere som hjalp meg da jeg tryna i Hafjell! Ambulansepersonellet sa at jeg visstnok hadde prøvd å sette meg på sykkelen igjen, så takk til dere som hindra meg i det.

Veldig fin tur fram til da, god stemning i feltet og på stiene. Og rikelig med mat på stasjonene! I motsetning til i 2012, da jeg sykla Ultrabirken sist.

Selvsagt er jeg ekstremt skuffa over ikke å ha fått fullført og dermed heller ikke ha nådd sjutimersmålet (hva kom dere inn på, dere som sykla sammen med meg?), men det kommer flere sjanser.

Klarer du å få tak i startnummer 50100, Hans Inge Rege kan du kanskje få svar, jeg kjørte sammen med han inn til mål og han fortalte at han var førsteman på stedet og den som ringte ambulansen og ble der til alt var OK. Vi kjørte forøvrig inn til 7:27:02-03 men han og fikk 20 min fratrekk i tiden til 7:07:02

Re: Ultrabirken 2014 [Re: Åsmund] #1847521 31/08/2014 07:42
TFN Offline
Entusiast
Entusiast
Det var meg! Ingen brudd, heldigvis, men kraftig hjernerystelse og selvsagt forbud mot å starte lørdag. Dermed røk årets mål om ultra på sju timer og likevel merket på lørdag. Veldig skuffa, men glad det ikke gikk verre med meg :-)

God bedring, Åsmund!

Neste år... ICON_SMILE yes

- Tom
Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Re: Ultrabirken 2014 [Re: AdIoS] #1847559 31/08/2014 09:24
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: AdIoS
Angående matstasjonene kan jeg være veldig enig. Uten noen lengre grusstrekk blir det vanskelig å få med seg noe med mindre man skal stoppe. Prøver å rive med seg et glass i farten men maten ble det heller verre med. Likevel er det egentlig et stort pluss at det er så mye sti at man har vanskelig med å finne gruspartier å ha matstasjoner.

Løypa i år var egentlig veldig bra. I fjor var vi over et fryktelig steine fjell (husker ikke navnet), og i år var det noen steinete stipartier. Velger årets steiner fremfor de i fjor anyday!!! Ned Hafjell var gøy men fryktelig tungt opp igjen, men Ultrabirken skal være hardt. Med tanke på hvor mange som gikk her (6-timers gruppe) burde det kanskje være en annen mulighet som hvertfall lar litt flere kunne sykle oppover.

Etterlyser forresten bilder fra rittet!? Var jo mange som var ute å fotograferte så håper det kommer flere bilder ut hit ICON_SMILE (Andre enn bare Abraxane sine bilder)

Du har jo noe her:
http://terrengsykkel.no/Telex/BIRKEN-2014-Ultrafint-i-Ultrabirken

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: Ultrabirken 2014 [Re: Ocoee] #1847572 31/08/2014 10:09
S
snorreg Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
S

Klarer du å få tak i startnummer 50100, Hans Inge Rege kan du kanskje få svar, jeg kjørte sammen med han inn til mål og han fortalte at han var førsteman på stedet og den som ringte ambulansen og ble der til alt var OK. Vi kjørte forøvrig inn til 7:27:02-03 men han og fikk 20 min fratrekk i tiden til 7:07:02

Hei Åsmund, jeg var en av de første som stoppet. Var 2-3 stk før meg som var på plass allerede så jeg ringte 113 mens en annen gikk for å få folk til å bremse. Tror ikke det var noen som så eksakt hva som skjedde med deg, men det virket som om du kanskje bommet litt på hoppet, landet på kulen og mistet kontroll på sykkelen. Du var borte i 30-40 sek, våknet litt og ville opp å sykle videre ICON_SMILE Ventet til ambulanse-personalet kom og tok over før vi syklet videre

God bedring!

Re: Ultrabirken 2014 [Re: snorreg] #1847577 31/08/2014 10:25
R
RoH Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R

Hei Åsmund, jeg var en av de første som stoppet. Var 2-3 stk før meg som var på plass allerede så jeg ringte 113 mens en annen gikk for å få folk til å bremse. Tror ikke det var noen som så eksakt hva som skjedde med deg, men det virket som om du kanskje bommet litt på hoppet, landet på kulen og mistet kontroll på sykkelen. Du var borte i 30-40 sek, våknet litt og ville opp å sykle videre ICON_SMILE Ventet til ambulanse-personalet kom og tok over før vi syklet videre

God bedring![/quote]

Flott. Virkelig flott. Burde ha birkenheltemerke.

Re: Ultrabirken 2014 [Re: erling] #1847608 31/08/2014 12:05
J
jimmyboy Offline
Entusiast
Entusiast
J
Noe dramatisk har endret seg siden jeg var med for første gang i 2012(?)! Den starten og de høye skuldrene minnet meg veldig om hvilket som helst annet terrengritt. I 2012(tid7:20) var det jo skikkelig ut-på-tur-tempo i starten.

Jeg syns løypa i år var bedre enn 2012, men liker ikke alle de steinene. Eller retter sagt, teknikken min liker ikke de steinene. Endel gjørme men ikke mer enn hva man bør regne med etter all nedbøren siste tiden.

Lett 26" FS i 2012 og en lett 29" FS iår. Med HT hadde jeg ikke vært i live idag.

Kjørte på i 2012 og hadde et helvete hele veien. I år klarte jeg å roe ned litt å fikk det straks litt hyggeligere. Hafjell ned satt jeg sikkert ny rekord i lengst tid. Opp igjen var litt ultratullete så den var helt innafor.

Klokka inn på 6:39. Kunne kanskje plaga meg inn til noen minutter raskere tid, men spiller ingen rolle om det blir 50plass eller 40plass så lenge opplevelsen ble langt bedre.

På lørdag var jeg absolutt sist i p3 til skramstad. Rakk så vidt å hilse Oddefa før han spant oppover. Kom nesten ikke opp i puls så frøys nesten hele veien. Klarte ikke henge på en enste gruppe og kjørte solo i minst 85km. 3:20 ble ihvertfall tiden. Min første dobbelbirken blir nok også min siste.

Veldig mye bra med birken, men blir for mye logistikk med start og mål så langt fra hverandre.

Forøvrig hadde jeg kun litt støv på sykkelen etter turen over fjellet på lørdag. DET er lenge siden. ICON_SMILE

Redigert av jimmyboy; 31/08/2014 12:06.

Jim Risan
Moss Cykle Klubb
Re: Ultrabirken 2014 [Re: erling] #1847629 31/08/2014 13:04
R
RobinOscar Offline
Fersking
Fersking
R
Jeg har vært med alla år på Ultrabirken. Jeg syns løypa i år var den beste av alle år :-) Super med så korte gruspartier etter hver stiparti :-) Jeg syns også det var kjempegøy at vi tok turen via Hafjell bikepark!! (till tross for tung klatring etterpå). Jeg syns det var ok med mye stein i løype (har man erfaring av rundbane-ritt og rock-gardens så takler man den type utfordringer). Slik jeg husker det var årets løype den jobbigaste!! Det var verkligen knalltufft i år.

Re: Ultrabirken 2014 [Re: RobinOscar] #1847639 31/08/2014 13:54
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Iår skulle vere siste gang jeg syklet Ultra.

Men jeg startet rittet helt uforbredt, utrent og feit, men alikevel hadde jeg den beste Ultrareisen noensinne.

Lave skuldre, tok det rolig på grusen og stoppet på alle matstasjoner og kom alikevel inn kjappere en de andre gangene jeg har vert med. Masse gøy sti, mindre labbing en før. Koset meg ihjel.... tja, kansje jeg blir med til neste år alikevel.

#Pedalenkrs
Side 26 av 30 1 2 24 25 26 27 28 29 30

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå