Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 6 1 2 3 4 5 6

Hvor bor du, hva jobber du med og hva tjener du?

Re: Hvor bor du, hva jobber du med og hva tjener du? [Re: kaffekanne] #1846211 28/08/2014 08:51
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Konstruktør/designer
lønn: ja over snittlønnen i norge

Fordeler:
"gratis" telefon (straffer seg vistnok skattemessig men jeg slipper iallefall å se regningen)
gratis lunch
tilgang på treningsrom

Ulemper:
Litt enkel og repeterende jobb i forhold til et bachelorutdanningskrav
veldig statisk (bevegelse begrenses til doturer og kaffemaskin-turer)

Tar den annonyme tilnærmingen her i og med at jeg ser meg om etter annen yrkesvei, mange trives i yrket men for meg ble det bare for lite engasjerende.

Trønder osv
Re: Hvor bor du, hva jobber du med og hva tjener du? [Re: kaffekanne] #1846214 28/08/2014 08:57
Lemond Offline
Entusiast
Entusiast
Arbeidsledig (frem til mandag).

Lønn ca 330k før skatt

Fordeler:
Meget fleksibel arbeidstid
I praksis betalt ferie (så lenge jeg er i Norge, følger med på stillinger og er tilgjengelig for intervjuer etc.)

Ulemper:
Usikkerhet
Lønnen er ca 1/3 av hva jeg normalt har
Må betale telefonregning selv
Kostnader til nettverksmøter (dvs lunsjer) dekkes av egen lomme

Re: Hvor bor du, hva jobber du med og hva tjener du? [Re: kaffekanne] #1846218 28/08/2014 08:59
sveinaa Offline
More than words
More than words
Tror og man bør filosofere litt rundt det at høy lønn ofte også har en bakside (Sikkert noen som får i pose og sekk og da.). Det som egentlig er det skumle er at man betaler ikke den prisen i "nuet", men en eller annen gang i fremtiden når man kanskje innser at prioriteringene var gale.....

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Hvor bor du, hva jobber du med og hva tjener du? [Re: KKippernes] #1846230 28/08/2014 09:21
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: KKippernes
"søren, jeg bor i Norge og har uansett trukket et vinnerlodd, så hva jeg tjener er ikke så himla nøye, og penger ække alt"

+1

Anonym5
Re: Hvor bor du, hva jobber du med og hva tjener du? [Re: kaffekanne] #1846235 28/08/2014 09:33
Flex Offline
Veteran
Veteran
Trondheim
Systemutvikler
550' før skatt

Goder:
Litt fleksibel arbeidstid
En liten garderobe slik at jeg kan sykle til jobben

I tillegg jobber jeg litt som konsulent i forbindelse med noen systemer jeg har laget i tidligere jobber (grei timelønn), og mekker litt sykkel-RLV'er for www.real-life-video.com innimellom (skrekkelig dårlig timelønn, mest hobby-prosjekt)

Re: Hvor bor du, hva jobber du med og hva tjener du? [Re: kaffekanne] #1846236 28/08/2014 09:35
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Bosted Trondheim, stilling som Markedssjef for området Stryn-Finnmark. Personalansvar for 11, fordelt på 5 geografiske steder.

Lønn: mellom halv og hel m + bonus maks 100'

+
Noe fleksibilitet på arbeidstid og hjemmekontor, men må ta hensyn til signaleffekten på mine underordnede. Sjefen skal jobbe minst like mye som øvrige
- fri telefon, bredbånd og avis
- firmabil
- styrer selv arbeidsdagene, måles på oppnådde resultater

-
Ca 60-90 reisedager i året. Litt mye, men ingen reiser blir også for kjedelig

= jeg er fornøyd, og håper på status que i mange år fremover

Re: Hvor bor du, hva jobber du med og hva tjener du? [Re: sveinaa] #1846242 28/08/2014 09:47
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: sveinaa
Tror og man bør filosofere litt rundt det at høy lønn ofte også har en bakside (Sikkert noen som får i pose og sekk og da.). Det som egentlig er det skumle er at man betaler ikke den prisen i "nuet", men en eller annen gang i fremtiden når man kanskje innser at prioriteringene var gale.....

Har aldri prioritert lønn. Utfordringen er at hvis man hopper av racet, så kan det være vanskelig å hoppe på. Valgte selv å jobbe litt på lavere nivå for å få fjernet rust...noe jeg synes var svært givende. Utfordringen er at man da ikke lenger er like aktuell for en oppgaver der innkjøper ser etter en typisk profil. Jeg er en person som liker mangfold i livet mitt - dvs jeg hadde ikke trivdes med å være f.eks. skibom....selv om jeg elsker ski.

Broren min hoppet forøvrig helt av karusellen. Fant ut han kunne få best livsstil hvis han flyttet til Columbia og tok freelance oppdrag i Norge. Nå tjener han under 1/10 av det han har gjort tidligere, men trives.

Re: Hvor bor du, hva jobber du med og hva tjener du? [Re: kaffekanne] #1846256 28/08/2014 10:04
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Er noe om at man tross alt bruker halvparten av sin våkne tid på jobb ja (noen mer), da setter jeg trivsel høyere enn noen tall som øker i banken en gang i måneden.

Stiller meg forøvrig bak Per Fugelli's budskap i boka Nokpunktet. Mange jager "høyere, rikere, sterkere" framfor å finne det punktet hvor man har det "godt nok".
Samtidig så sliter jeg med å forsvare for meg selv å gå tilbake til lagerjobbing, som jeg trivdes godt med, nå etter 6 år med høyere utdanning.

Trønder osv
Re: Hvor bor du, hva jobber du med og hva tjener du? [Re: kaffekanne] #1846257 28/08/2014 10:04
S
Scott Fuji Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Trondheim, fagrådgiver ved en psykiatrisk sikkerhetsavdeling
Lønn; nærmer seg 500k med alle tillegg.

+"fri" telefon, tilbud om faglig utvikling, treningsrom, sykkelgarasje, gratis "kaffe"

- litt mye reising innimellom, har nådd toppen lønnsmessig,

Re: Hvor bor du, hva jobber du med og hva tjener du? [Re: Tobben63] #1846259 28/08/2014 10:09
K.Solvang Offline
Medlem
Medlem
Sitat: Tobben63
Os (Hordaland)
ca500K
Tool clerk (innkjøp av vekrktøy og utstyr, kalibrering og utlån av måleutstyr (mikrometer osv))

Fordeler:
Flexitid ( oppmøte 0630-0900) Lett å få fri og jobbe opp tid i etterkant hvis det ikke er timer nok på fexitidkonto.
Kan opparbeide fritid opp til 37,5timer før de må taes ut.
Kan velge om overtid skal betales ut med timesats +50%(100% helg) eller velge om timene skal gå på opparbeidelse av mertid og kun få utbetalt (-skatt sef) 50%.
Eget kontor der jeg er "konge"
Fri kaffe
Gangavstand til jobb (11min)

Bakdeler:
Spøkelset om innsparinger henger over oss nå. Det vil si at konsernet vil samle produksjon, her, et annet sted i Norge, Polen eller ny fabrikk i Østeuropa.

Noe sier meg at vi er ansatt i samme konsern. Jobber med styremaskiner på sunnmøre.

Her er det noe galt som ikke er riktig!
Re: Hvor bor du, hva jobber du med og hva tjener du? [Re: hilmer] #1846260 28/08/2014 10:11
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: hilmer

Har aldri prioritert lønn. Utfordringen er at hvis man hopper av racet, så kan det være vanskelig å hoppe på. Valgte selv å jobbe litt på lavere nivå for å få fjernet rust...noe jeg synes var svært givende. Utfordringen er at man da ikke lenger er like aktuell for en oppgaver der innkjøper ser etter en typisk profil. Jeg er en person som liker mangfold i livet mitt - dvs jeg hadde ikke trivdes med å være f.eks. skibom....selv om jeg elsker ski.

Broren min hoppet forøvrig helt av karusellen. Fant ut han kunne få best livsstil hvis han flyttet til Columbia og tok freelance oppdrag i Norge. Nå tjener han under 1/10 av det han har gjort tidligere, men trives.

Er selvfølgelig ingen fasit på dette. Tørr allikevel påstå at det er en del "voksne" menn som får seg en skikkelig smell når barna blir eldre (Er jo ikke å komme bort i fra at de aller fleste har er enn nok av materielle goder (penger)). For de fleste vil nok også valg av karrière medføre at man må velge bort noe. Kudos til de som alltid prioriterer riktig, men av og til blir det umulig. Møtte feks meg selv skikkelig i døren tidligere denne uken. 1. ballspill treningen til jr. men pga. et møte som gikk langt over tiden glapp det (Heldigvis var mor og bestemor der.).

Re: Hvor bor du, hva jobber du med og hva tjener du? [Re: sveinaa] #1846275 28/08/2014 10:30
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Møtte feks meg selv skikkelig i døren tidligere denne uken. 1. ballspill treningen til jr. men pga. et møte som gikk langt over tiden glapp det (Heldigvis var mor og bestemor der.).

I min bok er det to typer jobber i situasjoner som denne. Den ene, hvor man blir sittende fordi man føler/får ordre/må. Den andre hvor man kan si "Beklager, men jeg må bare stille på første treningen til junior. Vi får runde av i morgen". Jeg jobber i sistnevnte type.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Hvor bor du, hva jobber du med og hva tjener du? [Re: kaffekanne] #1846282 28/08/2014 10:36
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bør ikke alder og/eller ansiennitet være med for at det skal gi noe mening å nevne lønn?

Re: Hvor bor du, hva jobber du med og hva tjener du? [Re: knuthaug] #1846285 28/08/2014 10:39
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: knuthaug
I min bok er det to typer jobber i situasjoner som denne. Den ene, hvor man blir sittende fordi man føler/får ordre/må. Den andre hvor man kan si "Beklager, men jeg må bare stille på første treningen til junior. Vi får runde av i morgen". Jeg jobber i sistnevnte type.
Det der har like mye med holdning som med jobb å gjøre spør du meg. Jeg kunne godt ha vært i kat 1, jeg har kolleger som er slik, men jeg er i kat 2. Det er et valg jeg har gjort.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Hvor bor du, hva jobber du med og hva tjener du? [Re: knuthaug] #1846287 28/08/2014 10:41
sveinaa Offline
More than words
More than words
Møtte feks meg selv skikkelig i døren tidligere denne uken. 1. ballspill treningen til jr. men pga. et møte som gikk langt over tiden glapp det (Heldigvis var mor og bestemor der.).

Noen møter eller forsåvidt prosesser kan man av og til ikke utsette da man er avhengig av konklusjon og/eller del-beslutninger for å komme seg videre. Dette gjelder spesielt dersom kostnaden og/eller rekkefølge konsekvensene ved en forsinkelse blir store. Jeg har alltid vært klar over at sånt kan hende og at det er noe jeg igrunn også har akseptert når jeg skrev under arbeidskontrakten min. Tror allikevel det er stor sannsynlighet for at jeg en gang i fremtiden vil tenke at jeg skulle ønske jeg hadde tatt noen andre valg...

Re: Hvor bor du, hva jobber du med og hva tjener du? [Re: H.Iversen] #1846291 28/08/2014 10:49
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: H.Iversen
Det der har like mye med holdning som med jobb å gjøre spør du meg. Jeg kunne godt ha vært i kat 1, jeg har kolleger som er slik, men jeg er i kat 2. Det er et valg jeg har gjort.

Tror du har mye rett i det. Det er derfor jeg skrev kudos til de som alltid velger riktig. For jeg tror det kanskje mest handler om at man har tatt et personlig valg vedr. hva som er ens eget verdigrunnlag.

Re: Hvor bor du, hva jobber du med og hva tjener du? [Re: kaffekanne] #1846295 28/08/2014 10:52
-Bjørn- Offline
Entusiast
Entusiast
Moss, butikkmedarbeider (noen ville sikkert kalt det for butikkselger proff, andre vil gå så langt å kalle det for salgskonsulent)
Fastlønn på 400.000 + vakttillegg, overtid, tillegg for fakturerte timer og eventuell bonus.

Fordeler:
7-15/8-16
Sosialt
Gratis kaffe
Jobbfrukt
God pensjon og forsikring
"Fri telefon"
EDB-apparat tilknyttet internettet
Gangavstand til jobb
Tilgang på verksted med masse utstyr
Tilgang på stor bil
Mulighet til å være en del ute på jobb (leveranser/problemløsning på stedet)
Innkjøp til kostpris

Re: Hvor bor du, hva jobber du med og hva tjener du? [Re: kaffekanne] #1846297 28/08/2014 10:55
G
GuJo Offline
Fersking
Fersking
G
Oslo
- Eier og daglig leder i et lite konsulentfirma i IT-bransjen
- Etter mange års hardt arbeid, har man nå en god inntekt + litt utbytte i ny og ne

Ulemper
- Man *tenker* jobb døgnet rundt (fysisk er jeg kun på kontoret de normale 37,5t i uka)
- Man er en rollemodell for de andre ansatte, og kan ikke gjøre hva man vil til enhver tid
- Man kan aldri gjøre alle til lags - det vil alltid være noen som er uenige i avgjørelsene man må ta

Goder
- Økonomisk frihet til å kjøpe de syklene man vil
- Man trenger ikke tillatelse fra sjefen når man har behov for å gå litt tidligere for å være med guttungen på ballspill eller sykkeltrening.
- Fantastisk arbeidsplass med gode medarbeidere!!

Gunnar
IF Frøy
Re: Hvor bor du, hva jobber du med og hva tjener du? [Re: kaffekanne] #1846330 28/08/2014 11:21
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ekeberg, Oslo
Frilansjournalist, forfatter og foredragsholder.
Lønn: Alt for lite, 400.000-500.000. Går såvidt rundt.

Fordeler: Fleksibilitet. Kan stille litt mer opp hjemme med ungene, kan ta meg fri en dag og dra på tur.
Ulemper: Fleksibiliteten er bare teori. Jeg har alltid dårlig samvittighet for ugjort arbeid.

Re: Hvor bor du, hva jobber du med og hva tjener du? [Re: yoeddy] #1846364 28/08/2014 11:47
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: yoeddy
klager over høy skatt og for lav lønn.

Typisk norsk spør du meg.

Før noen sabler ned kommentaren min så kan jeg legge til at jeg selv også faller inn i nevnte kategori.

Jeg sabler ikke ned kommentaren din, men jeg lurer på hvordan du greier å lese dette ut av den tråden her. Jeg ser ingen klaging i det hele tatt.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor bor du, hva jobber du med og hva tjener du? [Re: H.Iversen] #1846367 28/08/2014 11:49
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig

...og ikke minst hva som er hovedregelen.

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Hvor bor du, hva jobber du med og hva tjener du? [Re: kaffekanne] #1846425 28/08/2014 13:07
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Tracy ?????????????????????

Her er både 90 og 2000-tallet ICON_SMILE

Young Team:1997, opptak 2008

Redigert av Abit; 28/08/2014 13:08.
Re: Hvor bor du, hva jobber du med og hva tjener du? [Re: sveinaa] #1846445 28/08/2014 13:41
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig

Tror du har mye rett i det. Det er derfor jeg skrev kudos til de som alltid velger riktig. For jeg tror det kanskje mest handler om at man har tatt et personlig valg vedr. hva som er ens eget verdigrunnlag.

Her er det mulig å få litt i pose og sekk. I mange jobber i dag spiller det mindre rolle hvor og når du gjør jobben, bare du leverer (bortsett fra lærerer som går andre veien). Mange jobber normale dager (stort sett) og jobber heller hjemmefra på kvelden/natten når barne er lagt.

Re: Hvor bor du, hva jobber du med og hva tjener du? [Re: Dexter] #1846450 28/08/2014 13:51
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Dexter

Her er det mulig å få litt i pose og sekk. I mange jobber i dag spiller det mindre rolle hvor og når du gjør jobben, bare du leverer (bortsett fra lærerer som går andre veien). Mange jobber normale dager (stort sett) og jobber heller hjemmefra på kvelden/natten når barne er lagt.

Det er nok mange jobber som er sånn også, men det er av og til slik at man har møter face to face. Nå var ikke mitt eksempel et forsøk å beskrive noe som skjer til stadighet, men å beskrive noe som kan skje noen ganger, altså baksiden med å ha en stilling med ansvar. For å nyansere inntrykket av meg så nevner jeg at jeg sykler sammen med jr. til skolen hverdag selv om det betyr at jeg er på jobb i 9-10 tiden.

Re: Hvor bor du, hva jobber du med og hva tjener du? [Re: kaffekanne] #1846461 28/08/2014 14:17
E
EspenO Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Bor i Bærum. Jobber som eiendomsmegler i Oslo. Ligger rundt 600- 1 MNOK. (100 % provisjonsbasert og helt j.... å forholde seg til)

Fordeler ved jobben:
- så mye jobb at jeg ikke har tid til å bruke lønna
- jobben sponser bil til en viss grad pluss at de har fremforhandlet meget gode innkjøpsordninger med både BMW og VW
- "fri" mobil og andre tekniske duppeditter

Re: Hvor bor du, hva jobber du med og hva tjener du? [Re: kaffekanne] #1846537 28/08/2014 17:36
K
kjetilraknerud Offline
Medlem
Medlem
K
Bor utenfor Bergen, er advokatfullmektig i et forretningsadvokatfirma. Er fornøyd med lønna mi, har i tillegg fri telefon, gratis avis, laptop, dekket bredbånd hjemme og helseforsikring.

Re: Hvor bor du, hva jobber du med og hva tjener du? [Re: K.Solvang] #1846998 29/08/2014 16:11
T
Tobben63 Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: K.Solvang
Os (Hordaland)
ca500K
Tool clerk (innkjøp av vekrktøy og utstyr, kalibrering og utlån av måleutstyr (mikrometer osv))

Fordeler:
Flexitid ( oppmøte 0630-0900) Lett å få fri og jobbe opp tid i etterkant hvis det ikke er timer nok på fexitidkonto.
Kan velge om overtid skal betales ut med timesats +50%(100% helg) eller velge om timene skal gå på opparbeidelse av mertid og kun få utbetalt (-skatt sef) 50%.
Fri kaffe

Bakdeler:
Spøkelset om innsparinger henger over oss nå. Det vil si at konsernet vil samle produksjon, her, et annet sted i Norge, Polen eller ny fabrikk i Østeuropa.

Noe sier meg at vi er ansatt i samme konsern. Jobber med styremaskiner på sunnmøre.

Hagavik her ja, jeg tror nok det går til dunders for oss begge er jeg redd ....

Jeg er ikke født med ski på beina. Jeg er i beste fall født med en sofapute bak nakken!
Re: Hvor bor du, hva jobber du med og hva tjener du? [Re: Tobben63] #1847103 29/08/2014 20:30
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: K.Solvang
Os (Hordaland)
ca500K

Fordeler:
Fri kaffe

Bakdeler:

Hagavik her ja, jeg tror nok det går til dunders for oss begge er jeg redd ....

Fordeler og ulemper med alt. Og jeg mener absolutt alt !.

Blir mer tid til å både mekke og sykle på dette. Begynner dere å kjøpe brukte deler, så merker dere bare det positive tilegget ICON_SMILE

Re: Hvor bor du, hva jobber du med og hva tjener du? [Re: kaffekanne] #1847156 30/08/2014 05:46
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Jobber som førskolelærer (pedagogisk leder) i en gårds- og naturbarnehage. Lønna er ganske akkurat 400 tusen etter 8 år i bransjen. Bor og jobber i Vågå i Nord-Gudbrandsdalen.

Fordeler:
- Styrer hverdagen mye sjøl. Er ute når været er fint, og inne når det er grisevær.
- Er mye ute slik som dette:

(Sjekk ellers #tytingen på instagram)
- 20 kr dagen for så mye kaffe, brødmat og frukt jeg klarer å ha i meg.
- Jobber noen timer mindre enn de 37,5 timene i uka.
- Har aldri med meg jobb hjem dersom jeg er effektiv i kontortida på jobb.
- Fri alle helger, kvelder og netter.

Bakdeler:
- Ingen mannlige kolleger.
- Mer og mer adiminstrativt arbeid (kontorarbeid).
- En del kjedelig rutinearbeid som tilbereding av mat, på- og avdekking, oppvask og rydding.

Redigert av traktoregg; 30/08/2014 05:47.
Re: Hvor bor du, hva jobber du med og hva tjener du? [Re: traktoregg] #1847171 30/08/2014 07:37
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: traktoregg

- Ingen mannlige kolleger.

Som tidligere ansatt på barneintensiv så jeg egentlig aldri det som en ulempe, ihvertfall ikke på firmafester

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Side 4 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support