Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 218 av 234 1 2 216 217 218 219 220 233 234

Er fat-bike et bra konsept?

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: kodax] #1845599 27/08/2014 10:31
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,326
Natier Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,326
Sitat: kodax
Hvis Dan kan legge det nedenfor inn i førsteposten i Diamura-tråden, så kan man kanskje linkes dit hver gang dette spørsmålet kommer opp:
(Fyll gjerne på med specs på de forskjellige modellene også.)
Evt at noen tar det fulle ansvaret, og lager en egen tråd over alle fatbike-modeller.

Nakamura BigBob/Diamant Mammut-varianter:

Vår 2013: MK1
. Prototype

Høst 2013: MK2
- Nakamura BigBob 4.0/Diamant Mammut F4

Vår 2014: MK3
- Nakamura BigBob 4.0/Diamant Mammut F4
- Nakamura BigBob 5.0/Diamant Mammut F3

Høst 2014 (fra nå heter de bare Nakamura): MK4
- Nakamura BigBob 4.0
- Nakamura BigBob 5.0
- Nakamura BigBob 6.0
- Nakamura BigBob 7.0


Når man bare er innom denne tråden av og til er det jammen ikke lett. Selv har jeg en MK2 og vurderer oppgradering til en av årets modeller. Dette var jo en finfin oversikt over de forskjellige modellene, men er det lov å spør om noen av de viktigste spesifikasjonene/forskjellene også? f.eks
Pris
Utstyrsnivå
Vekt (det ER forskjell på 12 og 16 kilo)
Felg/dekk


/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1845643 27/08/2014 11:11
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
rørleggern Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
Kan ihvertfall si at fb på 12 kg forhold til 16 kg er som natt og dag.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: rørleggern] #1845860 27/08/2014 15:31
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 213
Lunvik Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 213
Sitat: rørleggern
Kan ihvertfall si at fb på 12 kg forhold til 16 kg er som natt og dag.


12 kg er vel BB5/DM F3 veil pris 19999-,?

Hva blir da vekten på Carbon tjukkasen og er den verdt 15k til?

Kan fort bli et forklaringsproblem i heimen når en skal bruke 35k.


MAMIL på tur!
Diverge Expert 2018, S-works Stumpjumper 29 HT, Cervelo S1 på Elite Drivo og Fat Tony Carbon.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1846238 28/08/2014 09:42
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 459
L
Lunix Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
L
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 459
http://www.canyon.com/eurobike2014/download/CAN_ProduktFlyer_EN.pdf

Skal bli spennende å se endelig pris på Dude.

2000-2500€ burde jo bli ca 20K for toppversjonen.

Karbonfat med full XT, Bluto, potensiellt bra hjulsett, så tight q som mulig på 190mm nav og en geo som ser veldig rett ut til 20 lapper.

Hmmmmmm

Tror det eneste jeg ikke likte var vinkelen som girwiren kommer ut av bakramma på.
Og så burde det vært en kombo med 11 delt og Bluto


-------------------------------
NOTS
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Lunix] #1846247 28/08/2014 09:50
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
De må for svarte legge denne ut for salg snart!


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1846739 29/08/2014 07:51
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
K
krankdrev Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
Denne her var litt kul, Rohloff XL og reimdrift samt Bluto:

http://cyclemonkeylab.blogspot.no/2014/08/ventana-el-gordo-with-rohloff-speedhub.html

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Lunvik] #1846773 29/08/2014 08:58
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W Offline
Diamonds are forever
Offline
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Sitat: Lunvik
Sitat: rørleggern
Kan ihvertfall si at fb på 12 kg forhold til 16 kg er som natt og dag.


12 kg er vel BB5/DM F3 veil pris 19999-,?

Hva blir da vekten på Carbon tjukkasen og er den verdt 15k til?

Kan fort bli et forklaringsproblem i heimen når en skal bruke 35k.


BigBob 7.0 (karbon ramme/gaffel og SRAM XX1) vil koste 27.999.
Vi måtte bytte til tyngre slanger rett før produksjon (fikk en defekt batch med originalslanger fra Schwalbe og måtte bytte til en ny Innova slange), så skal få veid et eksemplar av produksjons 7.0 i løpet av noen dager, pluss estimert vekt satt opp slangeløst (et must med RTS (Rørlegger Tubeless setup (tm) på disse)


Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Espen W] #1846784 29/08/2014 09:22
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266
K
kodax Offline
Veteran
Offline
Veteran
K
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266
Sitat: Espen W
...
BigBob 7.0 (karbon ramme/gaffel og SRAM XX1) vil koste 27.999.
...

Dobbeltgulp! Det ble jo antydet at 7.0 kom til å ligge på 35K, noe som var sterkt medvirkende til at jeg endte med å forhåndsbestille 6.0 til 23K...kanskje jeg må se om det går an å få gjort om på den forhåndsbestillingen...

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: krankdrev] #1846808 29/08/2014 10:15
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 214
extol Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 214
Sitat: krankdrev
Denne her var litt kul, Rohloff XL og reimdrift samt Bluto:

http://cyclemonkeylab.blogspot.no/2014/08/ventana-el-gordo-with-rohloff-speedhub.html





Den så veldig spennende ut. Eneste minuset med et slikt oppsett er vekta. Men fy så deilig med sti-vennlig fatbike med reimdrift og rohloff.


Runde hjul triller best
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Desmo] #1846838 29/08/2014 10:48
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 121
A
Armand Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
A
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 121
Sitat: Desmo
Sitat: Frowzy
Sitat: Espen W
Sitat: Frowzy
Da har jeg også tatt gaffelen helt av sykkelen, og den knirker fortsatt. Når jeg holder i gaffelbenet (QR fortsatt på med hjulet) og legger press på styrerøret så knirker, knirker knirker knirker den.. tar av hjulet og holder godt nede på gaffelen.. legger press på styrerøret "knirk". hentet inn ekstren lytter (i tilfellet det holdt på og tørne for meg^^) knirket da også ^^


Mao knirker det i gaffelen når den er helt separat, dvs hjul tatt av, styrelager, stem, etc fjernet?
Legg fett mellom styrelagerkonus og gaffel. Hvis dette er tørt kan konusen knirke mot anleggsflaten (aluminium).


Det knirker selv om jeg har plukket hele gaffelen fra hverandre nå.
Eneste som sitter igjen på gaffelen er styrerøret.
Tok sin tid pga ferie dette her...

Hva nå ? crying

Min løsning var på ta gaffelen med på Intersport ^^



Har knirkegaffel på min mk2 også. Klarer ikke å bli kvitt det.


Hvordan går det med knirken deres? Jeg har selv redusert knirkingen litt ved å fette opp under lager-konusen men det er ikke på langt nær i orden.

Har Intersport stående ordre om å bytte gafler som har produksjonsfeil? Jeg bor langt fra opprinnelig filial.. Ønsker heller ikke å sende fra meg gaffelen over lengre tid da fatbiken er eneste stiverktøyet som er operativt om dagen.


Tøff i trynet, sår i skrittet!
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Espen W] #1846850 29/08/2014 11:08
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 326
Bahamontes Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 326
Quote:
BigBob 7.0 (karbon ramme/gaffel og SRAM XX1) vil koste 27.999.


Er det mulig å få vite spesifikasjonene på BigBob 6.0 og 7.0?

Jeg har ikke klart å google meg frem til utstyrspakken på de to syklene og tilhørende vekt. Kan du legge ut det? Dersom det ikke er sett på med blide øyne av ts-folkene (reklame) må du gjerne sende meg en pm med informasjonen.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1846864 29/08/2014 11:20
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: extol] #1846865 29/08/2014 11:20
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
K
krankdrev Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
Sitat: extol
Sitat: krankdrev
Denne her var litt kul, Rohloff XL og reimdrift samt Bluto:

http://cyclemonkeylab.blogspot.no/2014/08/ventana-el-gordo-with-rohloff-speedhub.html





Den så veldig spennende ut. Eneste minuset med et slikt oppsett er vekta. Men fy så deilig med sti-vennlig fatbike med reimdrift og rohloff.


Pell av Blutoen og sett på stiv karbongaffel så blir vekta straks litt mer hyggelig ICON_WINK

Rohloff funker fint på fatbike, særlig når du skal bruke den til mer enn snøsykling.
Sykler på tredje sesongen med Rohloff på tjukken nå.
Den ekstra vekta mer enn oppveies av fordelene.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1846956 29/08/2014 14:11
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
rørleggern Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
Hva med denne?



Redigert av rørleggern; 29/08/2014 14:12.
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1846966 29/08/2014 14:44
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 3,194
V
vehe Offline
Besatt
Offline
Besatt
V
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 3,194
Synes Scott sin fatbike ser litt ut som en billig barnesykkel rent fargemessig.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Armand] #1847121 29/08/2014 20:58
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 67
F
Frowzy Offline
Medlem
Offline
Medlem
F
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 67

Hvordan går det med knirken deres???


Jeg har fått beskjed om at ny gaffel er på tur til meg, skal innom i slutten av neste uke å høre om den er kommet, men postgangen til Finnmark er ikke forferdelig rask ^^ Så kanskje begynnelsen av uka etter.
Hos meg gikk det ikke ann å bli kvitt knirkingen og den var heeeelt forferdelig på slutten, håper gaffelen kommer fort. per nå er jeg uten stisykkel, fatbike og bil....
Sistnevnte håper jeg delene er på postkontoret imorra ^^


Once you go fat, you never go back !
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Espen W] #1847123 29/08/2014 21:04
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 67
F
Frowzy Offline
Medlem
Offline
Medlem
F
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 67
Sitat: Espen W
BigBob 7.0 (karbon ramme/gaffel og SRAM XX1) vil koste 27.999.


Jeg trodde også den skulle koste 35k og det var grunnen til at jeg slo til på en annen fatbike som jeg fikk en god pris på.. ikke 100mm felger eller mulighet for de største dekkene, men i Alta er det vanvittig godt løpenett og hele forrige vinter syklet jeg på hardpack hundeløyper/skiløyper. Samt myyyyyyye singletrack løyper som var lagd av gående mellom andre løyper.
Også jeg fant matchvekten min på 82kg (ned fra 87/89 forrige vinter)... Gleder meg til November når sykkelen min kommer ICON_COOL

Redigert av Frowzy; 29/08/2014 21:05.

Once you go fat, you never go back !
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: vehe] #1847147 30/08/2014 00:16
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
rørleggern Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
Sitat: vehe
Synes Scott sin fatbike ser litt ut som en billig barnesykkel rent fargemessig.


Skal sies at den var litt i tyngste laget, for min del. Morsomt å være på en utstilling, hvor han som viser fb kan like mye om fb, som ungen min.
Pris veiledende 25000 kr.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Espen W] #1847148 30/08/2014 00:23
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
rørleggern Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
Sitat: Espen W
Sitat: Lunvik
Sitat: rørleggern
Kan ihvertfall si at fb på 12 kg forhold til 16 kg er som natt og dag.


12 kg er vel BB5/DM F3 veil pris 19999-,?

Hva blir da vekten på Carbon tjukkasen og er den verdt 15k til?

Kan fort bli et forklaringsproblem i heimen når en skal bruke 35k.


BigBob 7.0 (karbon ramme/gaffel og SRAM XX1) vil koste 27.999.
Vi måtte bytte til tyngre slanger rett før produksjon (fikk en defekt batch med originalslanger fra Schwalbe og måtte bytte til en ny Innova slange), så skal få veid et eksemplar av produksjons 7.0 i løpet av noen dager, pluss estimert vekt satt opp slangeløst (et must med RTS (Rørlegger Tubeless setup (tm) på disse)



27.999 kr. yes

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: rørleggern] #1847231 30/08/2014 11:41
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 213
Lunvik Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 213
"RTS" konge!

Venter i spenning på vekta. Alt under 11 kg er bonus!
Kanskje dette blir årets røverkjøp.

Mk2'en min har vært ekstrem solid, hvordan vil egenskapene til den nye Carbon rammen oppleves for en "tønne" av en rytter? Vil den være like solid? Vil den flekse mere?
Eller er det rett og slett ikke anbefalt med "tønner" på Carbon sykler?

Noen med erfaring?


MAMIL på tur!
Diverge Expert 2018, S-works Stumpjumper 29 HT, Cervelo S1 på Elite Drivo og Fat Tony Carbon.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1847238 30/08/2014 12:21
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
rørleggern Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
Jeg tipper med innova slanger 11,1 kg.

RTS (he he liker forkortelsen) 10,6 kg.

Ren tipping. Vet ikke noe om utstyr uten xx1.
Lettere enn det, wow.

Redigert av rørleggern; 30/08/2014 12:25.
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1847261 30/08/2014 14:12
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Fatbike på 11kg må da være ekstremt lett? Trenger man lettere enn det da?

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1847313 30/08/2014 16:35
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266
K
kodax Offline
Veteran
Offline
Veteran
K
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266
Soon FS:

Redigert av kodax; 30/08/2014 16:35.
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1847384 30/08/2014 18:55
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 3,194
V
vehe Offline
Besatt
Offline
Besatt
V
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 3,194
En soon sykkel jeg kunne kjøpt(!).

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1847405 30/08/2014 19:35
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266
K
kodax Offline
Veteran
Offline
Veteran
K
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266
Ser nå at terrengsykkel allerede lagde en sak på denne i går:
http://terrengsykkel.no/Telex/Birken-2014/BIRKEN-2014-Feit-fulldemper-paa-feit-sti

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1847456 30/08/2014 21:43
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
rørleggern Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
Kanskje en idé å ta en prat med Atle Stubberud, angående konvertering kit for 135qr til 15x150 for bruk til bluto.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Stein] #1847603 31/08/2014 11:53
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
K
krankdrev Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
Sitat: Stein
Fatbike på 11kg må da være ekstremt lett? Trenger man lettere enn det da?


Sånn blir det når det er birkenfolket som har kuppa tråden ICON_SMILE
For meg er fatbike en allroundsykkel - like mye stisykkel som snøsykkel. Da bli det feil i mitt hode å bruke lettvektskomponenter som du ellers finner på en grusracer, det blir ikke optimalt til litt røffere bruk.
Fatbike på under 10kg er sikkert OK på grus og i skiløyper, men kan bli for mange kompromisser til røffere bruk, særlig for voksne gutter som veier litt mer enn 60kg ICON_WINK

Se bare på den Soon fatfulldempern - KCNC Stem og KCNC eller Ashima skiver (ser det ut som). Lette er de, men søppel til stibruk (Ashima skivene er i grunn søppel til all bruk bortsett fra å henge på veggen, mine ble fort skrudd av). Bedre å la sykkelen veie noen hundre gram mer og få fullgod funksjon i stedet for upresis styring og fleks i stemmen og bremser som tar ujevnt og er svakere enn de trenger.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1847864 31/08/2014 19:54
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 213
Lunvik Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 213
Håper og tror det ikke er så svart- hvitt som du fremstiller det her krandrev men betydning har det helt sikkert om en ikke skal ha custommade alle komponenter.

Det er i alle fall viktig at også lette sykler ikke har begrensning i forhold til bruk om de er serieprodusert.
Blir spennende å se hva Gresvig byr på snart. Regner med at de har testet ut med sin "største" testrytter.

Har vært morsom om Espen W kunne forklart litt rundt temaet: vekt,styrke,testing og pris.

Personlig så er jeg villig til å legge til noen ekstra kroner og gå på et kompromiss når det gjelder vekt for å få en sykkel uten begrensninger.


MAMIL på tur!
Diverge Expert 2018, S-works Stumpjumper 29 HT, Cervelo S1 på Elite Drivo og Fat Tony Carbon.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: rørleggern] #1848263 01/09/2014 11:11
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
silverwrx Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
Sitat: rørleggern
Kan ihvertfall si at fb på 12 kg forhold til 16 kg er som natt og dag.


DEN kan jeg si meg enig i!

Virker ganske så robust sub 12kg MK3 BB5.0 som jeg har. Men klart, jeg er lettvekter. Men klart, Moonlander er som en tanks. Den er like solid 10år etter, men veier jo sitt.

Kjører samme dekk som på Moonlanderen, og 11kgs fatbike som jeg har nå er rask OG morsom. Synes og at den lette vekten gjør at den visker ut skillet mellom 29Ltd jeg har og Traktorsykkelen. Funker mer til alt.

Var ute å luffet her i forrige uke, kom det en bakfra som skulle forbi. Jaja, kupert terreng, steinete og svingete men flatt, 35kmt+ i fart, Det gikk ikke, 29ern med demper måtte legge inn hånkleet for en fatbike med 4,7bigfatlarry. Vedkommende ga stopptegn og hadde kjørt litt i felt før.. DET hadde ikke jeg trodd. Litt tung å få igang, men den ruller godt. Ser etter lettere felger med lettere slangeløst oppsett. Slutter ikke å overraske.


Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1850831 04/09/2014 17:48
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350
eldo472 Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350

Side 218 av 234 1 2 216 217 218 219 220 233 234

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå