De første er nok over Svartåsen 2 timer etter start (mao ca 10.15), eller ikke langt i fra. Kan en tippe at de har gjort unna Hafjell ned en time senere, eller kanskje fortere også. Hva syklet de beste på i fjor ? rett over 5 timer ? Tipper de bruker halvannen time de 3 milene fra Pellestova og opp Rensfjell (da snakker vi ca kl 11.30-12 der ?). Mulig jeg bommer helt her Kristoffer, men gjetter noe sånt.
Prøver på litt delvis kvalifisert gjetning: Jeg tror også 2t - 2.15 når Svartåsen er ferdig. Deretter er det 10-15 min til Hitfjellstien starter. Over til Hita seter bruker de beste .... 25-30 min. Moksjølia + grus etterpå tar 20 min. Altså fra 2.55 til 3.20 på de beste der nedkjøringa i Hafjell starter. Aner ikke noe om tidbruken her, men antar at klatringa opp igjen tar tid. 30min totalt + 10min bort til Pellestova..? Ned rundt Malmtjørnet tar vel 10min. Mitt regnestykke tilsier et sted mellom 3,5 og 4t fra start og til Reinsfjellstien starter. Og så tar det vel 15 min over hele Reinsfjellet. Mitt tips er altså at de beste starter på Reinsfjellet et sted mellom kl. 11.45 og 12.15. Svartåsen et sted mellom kl. 10 og 10.15.
De første er nok over Svartåsen 2 timer etter start (mao ca 10.15), eller ikke langt i fra. Kan en tippe at de har gjort unna Hafjell ned en time senere, eller kanskje fortere også. Hva syklet de beste på i fjor ? rett over 5 timer ? Tipper de bruker halvannen time de 3 milene fra Pellestova og opp Rensfjell (da snakker vi ca kl 11.30-12 der ?). Mulig jeg bommer helt her Kristoffer, men gjetter noe sånt.
Prøver på litt delvis kvalifisert gjetning: Jeg tror også 2t - 2.15 når Svartåsen er ferdig. Deretter er det 10-15 min til Hitfjellstien starter. Over til Hita seter bruker de beste .... 25-30 min. Moksjølia + grus etterpå tar 20 min. Altså fra 2.55 til 3.20 på de beste der nedkjøringa i Hafjell starter. Aner ikke noe om tidbruken her, men antar at klatringa opp igjen tar tid. 30min totalt + 10min bort til Pellestova..? Ned rundt Malmtjørnet tar vel 10min. Mitt regnestykke tilsier et sted mellom 3,5 og 4t fra start og til Reinsfjellstien starter. Og så tar det vel 15 min over hele Reinsfjellet. Mitt tips er altså at de beste starter på Reinsfjellet et sted mellom kl. 11.45 og 12.15. Svartåsen et sted mellom kl. 10 og 10.15.
Dette er bra info altså! TUSEN takk!
Skal du planlegge hvor/når du skal få krampene i år?
De er der absolutt tidligst kl 10.15 tipper jeg. I fjor brukte de 1.32 til Kvarstad, og de snitter ikke 30 km/t derfra til Svartåsen. Jeg tipper de er der kl 10.20.
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Dette er bra info altså! TUSEN takk!
Skal du planlegge hvor/når du skal få krampene i år?
De er der absolutt tidligst kl 10.15 tipper jeg. I fjor brukte de 1.32 til Kvarstad, og de snitter ikke 30 km/t derfra til Svartåsen. Jeg tipper de er der kl 10.20.
Ok. Var usikker på hvor lang tid grusinga tar. Det er 12 km til Nordre Akksjøen - med en del stigning. 28km/t gir 25 min. Altså 1.57 der vi starter på stien mot Snultra/Svartåsen. Jeg gjetter på 13 min til Snultra, altså 2.10. Ergo kl. 10.25 - eller omtrent der du antyder. Men som fotograf antar jeg at det er bedre å være for tidlig ute enn det motsatte :-)
Glenn, det siste spørsmålet ditt er bare til enda mer forvirring. Begge dine allternativer er gode. Bruk den ene av dem og drit i alle som sier noe annet Bruk evt litt tid med trykkmåler i en grusbakke og mål rullemotstand og finn et fint lufttrykk for de valgte dekkene.
Mange sykler på FT control. Specialized sin control-casing er ikke supersterk, kansje noe svakere enn snakeskin og exo. Jeg sykler på FT 2.2 bak og GC 2.3 foran, begge Control. Kunne godt ha syklet på de dekkene du beskriver. Vi ses i startpulje C
Takker for velvalgt ord. Lar det spinne litt rundt i hodet og pakker alt sammen i kveld.
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
En liten stemningsrapport fra Cruise-delen av pulje C. Sitrende forventning nok en gang til terrenget på Ultra'n og jovialt humør i feltet underveis! Litt for slapp holding til å opte grusrullehastighet og vekt (oppsett som på skauturene ellers i året, men sørger på UB ihvertfall for at bremseskiva ikke slurer innpå ). Nobby Nic snake, 15 cm vandring på halvtung FS. Hafjell og småcrux - here I come. Stiller det noen på Fat, eller har tapt veddemål og må kjøre singelspeed?
Noen som vet hvor det er sti og hvor det er grus/asfalt? Kartet Birken har lagt ut viser jo kun om man er i løypa til lørdagsbirken eller i egen trasé, men jeg har aldri syklet lørdagsbirken.
Enkelt sagt: Først 5,5 mil med grus, så 4,5 mil med sti med bittelitt avveksling på vei. De tjue siste byr på litt av alt, inkludert asfalt, gress, furunålsstier og skogsbilvei.
Dette med reservedeler, hva er kjekt å ha med? Det står i Birkenbladet at du skal ha med noen reservedeler. Jeg har tatt med en girwire, men om jeg bytter den med innvendig kabling midt oppe på fjellet... Fikk tips om girøre, er det vanlig at sportsbutikker har slikt?
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
Dette med reservedeler, hva er kjekt å ha med? Det står i Birkenbladet at du skal ha med noen reservedeler. Jeg har tatt med en girwire, men om jeg bytter den med innvendig kabling midt oppe på fjellet... Fikk tips om girøre, er det vanlig at sportsbutikker har slikt?
Jeg har med - girøre - en ekstra cleat pluss bolter - et sett bremseklosser (mine ramlet av forbremsen 6mil fra mål i fjor, belegget løsnet) - kjedelås
Nå er mye klart, men et spørsmål gjenstår: 32 aller 30 tenner på kranken (1 x 11, 29"). Det var en del diskusjon om dette før løypa ble lagt ut men de som i diskuterte kjører sikker 1.5 timer fortere enn jeg.
Det var tre meninger, 34, 32 og 30 (Det siste var oddefa som egentlig skal bruke 32, men på en 27.5er hvilket tilsvarer 30 på en 29er). Jeg trur jeg beholder 32. Jeg var med for 2 år siden og da kjørte jeg 2 x 10 så jeg manglet ikke gir. Jeg kan egentlig ikke huske annet enn at bakkene egentlig var ganske slakke, men jeg måtte likevel gå enkelte bakker fordi de ble for tekniske når kreftene begynte å ta slutt. Det eneste er kanskje bakken opp Hafjell. Den går på vei (?) og her kunne en kanskje slippe å gå med lavt gir...
Enkelt sagt: Først 5,5 mil med grus, så 4,5 mil med sti med bittelitt avveksling på vei. De tjue siste byr på litt av alt, inkludert asfalt, gress, furunålsstier og skogsbilvei.
Du glemte en ting. De 4,5 siste milene er opp, over og ned alle fjelltoppene som finnes i hele Lillehammer-området. I hvert fall føltes det slik :-)
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Jeg har med - girøre - en ekstra cleat pluss bolter - et sett bremseklosser (mine ramlet av forbremsen 6mil fra mål i fjor, belegget løsnet) - kjedelås
I tillegg så mener jeg at følgende er obligatorisk
Fra Nettavisen Tøff dobbel Av 17.000 syklister i Birkebeinerrittet, sykler omlag 80 av disse også Ultrabirken fredag, 120 kilometer fordelt på 2.450 høydemeter, der 41 prosent av løypa er på sti.
– Det er en knalltøff kombinasjon. Det er ingen tvil om at fredagens kraftprøve sitter i kroppen når du stiller til start lørdag, sier daglig leder i Birken, Jo Gunnar Ellevold, som ikke er bekymret for helsa til de som stiller i begge.
– De som er i den kategorien er så godt trent at de vet akkurat hva de begir seg ut på.
Johan Kaggestad sammenligner det med det tøffeste syklister kan gjøre.
– Det spørs selvfølgelig hvor mye du gjør ut av det, men kjører du full pinne kan det sammenlignes med to fjelletapper i Tour de France. Vanligvis trenger du 24 timer på å restituere deg til et nytt ritt, men det får ikke deltakerne her. Det er ikke en oppgave du bestemmer deg for gjennom et veddemål på nyttårsaften, sier han med et smil.
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
Glenn, det siste spørsmålet ditt er bare til enda mer forvirring. Begge dine allternativer er gode. Bruk den ene av dem og drit i alle som sier noe annet Bruk evt litt tid med trykkmåler i en grusbakke og mål rullemotstand og finn et fint lufttrykk for de valgte dekkene.
Mange sykler på FT control. Specialized sin control-casing er ikke supersterk, kansje noe svakere enn snakeskin og exo. Jeg sykler på FT 2.2 bak og GC 2.3 foran, begge Control. Kunne godt ha syklet på de dekkene du beskriver. Vi ses i startpulje C
Takker for velvalgt ord. Lar det spinne litt rundt i hodet og pakker alt sammen i kveld.
Spørs hvilken sykkel du har, men girrør er vel ikke så ofte standard hyllevare - men ja det bør man ha med hvis man har..
Girrør Gaffatape er et "must" i tilfelle siderift i dekk (surr litt tape rundt et eller annet med mindre du ønsker å ta med en megarull bare for treningens skyld). Kjedelås Slange(r) Olje (har opplevd at kjedet har hengt seg opp fullstendig pga sand og dritt) Verktøy
Mtp førstehjelpsutstyr: Tror ikke det er et krav, men alle burde ha med en redningsfolie i sekken. Veier bare noen gram. Reduserer varmetapet med 80%. Personer som blir liggende vil ha et kontinuerlig varmetap, jo kaldere jo større varmetap. Alltid kjekt å ha med når man ferdes i naturen.
Fikk tak i en stumpy fsr 2009 som skal herjes med til canyon 2015 er på plass. Hentet den på posten i går, så det blir ikke akkurat god tid til å innkjøre seg på ny sykkel med 26" før i morgen.. Rocket ron ss 2.35 foran og raceking 2.2 protection bak. Det holder hvis værmeldingen ikke endrer seg drastisk
... Jeg sykler på FT 2.2 bak og GC 2.3 foran, begge Control. Kunne godt ha syklet på de dekkene du beskriver. Vi ses i startpulje C
Hva ble valget?
Takker igjen for oppfølging. Valget falt på Nobby Nic 2.25 SS foran og Rocket Ron SS 2.25 bak. Jeg var ikke helt ferdig med å pakke i går før rett før 23, ble altfor sent å skifte tilbake til Ardent Race.
Jeg vurderte Ardent Race igjen på nytt i dag tidlig, men droppet det. Men dette med å punktere river i kroppen, nervene er på høyspenn. Burde sikkert hatt fri fra jobben i dag, kunne testet dekk frem og tilbake.
Men det blir vel bra?
Takker igjen for oppfølging. Valget falt på Nobby Nic 2.25 SS foran og Rocket Ron SS 2.25 bak. Jeg var ikke helt ferdig med å pakke i går før rett før 23, ble altfor sent å skifte tilbake til Ardent Race.
Jeg vurderte Ardent Race igjen på nytt i dag tidlig, men droppet det. Men dette med å punktere river i kroppen, nervene er på høyspenn. Burde sikkert hatt fri fra jobben i dag, kunne testet dekk frem og tilbake.
Mtp førstehjelpsutstyr: Tror ikke det er et krav, men alle burde ha med en redningsfolie i sekken. Veier bare noen gram. Reduserer varmetapet med 80%. Personer som blir liggende vil ha et kontinuerlig varmetap, jo kaldere jo større varmetap. Alltid kjekt å ha med når man ferdes i naturen.