| 

| 

Hvor bor du, hva jobber du med og hva tjener du?

| 

Re: Hvor bor du, hva jobber du med og hva tjener du?
[Re: kaffekanne]
27/08/2014 11:17
 | 

dagfink

Besatt 
 | 

Besatt 
Bur i Trondheim, jobbar som bussjåfør, tener i underkant av 400 000 kr i året dersom eg jobbar full tid. Frynsegode: reiser gratis med bussen, subsidiert medlemskap på treningssenter. 

|  

| 

| 

27/08/2014 11:56
 | 

silverwrx

Besatt 
 | 

Besatt 
Bor i Akershus, 37år. Finansrådgiver i bank, med kundeansvar. Fast 463.000året. Ingen overtidsbetaling overhodet. Kun avspasering av overtid 1 mot 1 som flexitid. Bonuser har staten fjernet med lovkrav (tidligere 0-100K). Reelt gått ned 150K i lønn siste årene grunnet fjernet overtid og bonus i bransjen.   
  Snittlønnen i Norge var i 2013 på 41.000 i mnd i følge SSB(ca 492.000 året).  
  Fordeler: gunstige lån (men med  strengere kredittkrav enn normale kunder). Den gunstige renten kan vel diskuteres da den vel er langt over statens pensjonskasse sin rente.  treningsrom gratis kaffe tilgang på de beste rådene mhp sparing og plassering pensjonsordning på over minimum, men..
  Ulemper som kan nevnes: Pensjon som estimert til kun underkant av 300.000 selv med 40års opptjening som 63åring. (statsansatte har 66% av sluttlønn etter 30års opptjening). Alltid på jobb 24/7 Bransjen har nedbemannet ca 15-25% siste år pga oppfylle kapitalkrav og krav om overskudd til egenkapitalavsetninger.  De beste får beholde jobben. De dårligste har nok ikke sovet godt de seneste årene (utrygg fremtid) men det har stabilisert seg. 

|  

| 

| 

[Re: silverwrx]
27/08/2014 12:13
 | 

anonym5

Anonym5 
 | 

Anonym5 
Er dette noe du velger, eller blir tvunget til/forventet av deg?  

Anonym5
 |  

| 

| 

27/08/2014 12:49
 | 

Asterix

Entusiast 
 | 

Entusiast 
Skal si folk her inne tjener penger... Dette forklarer jo en del av biltrådene her inne ala "X5 eller Cayenne, klarer ikke bestemme meg?"
  Vel, min tur:
  Oslo  Yrke: Siviløkonom i privat sektor (jobber med rapportering, yield management og økonomistyring generelt). Har MSc i finansiell økonomi.  Lønn: 430.000 - ikke betalt overtid. Ingen bonus. 
  Fordeler: Fri telefon, heve-senke pult og gratis kaffe Ulemper: Jobber i snitt 50 timer per uke, uten ekstra betalt. Mye stress i forhold til rapportering. 14-15 timers dager ved hver månedsavslutning. 

|  

| 

| 

[Re: Asterix]
27/08/2014 13:05
 | 

BeefCake

Ivrig 
 | 

Ivrig 
Skal si folk her inne tjener penger... Dette forklarer jo en del av biltrådene her inne ala "X5 eller Cayenne, klarer ikke bestemme meg?"
  Vel, min tur:
  Oslo  Yrke: Siviløkonom i privat sektor (jobber med rapportering, yield management og økonomistyring generelt). Har MSc i finansiell økonomi.  Lønn: 430.000 - ikke betalt overtid. Ingen bonus. 
  Fordeler: Fri telefon, heve-senke pult og gratis kaffe Ulemper: Jobber i snitt 50 timer per uke, uten ekstra betalt. Mye stress i forhold til rapportering. 14-15 timers dager ved hver månedsavslutning. 
     Helt fersk? Hørtes ikke ut som du har skutt gullfuglen nei :/  

- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - -  I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
 |  

| 

| 

[Re: BeefCake]
27/08/2014 13:15
 | 

Asterix

Entusiast 
 | 

Entusiast 
   Ganske fersk, men har 4 års relevant erfaring etter jeg var ferdig med utdannelsen.  

|  

| 

| 

[Re: Asterix]
27/08/2014 13:17
 | 

H.Iversen

Søk hjelp! 
 | 

Søk hjelp! 
   Ganske fersk, men har 4 års relevant erfaring etter jeg var ferdig med utdannelsen.   Jeg ville funnet meg noe annet om jeg var deg...såfremst du ikke trives veldig godt i jobben.  

|  

| 

| 

27/08/2014 13:24
 | 

parob

Søk hjelp! 
 | 

Søk hjelp! 
GIS-konsulent Tjener såvidt over snittlønna i Norge. Har jobbet i 17 år, de 15 siste i samme firma. Når jeg ser på hva andre her tjener er det klart at jeg må ta en seriøst oppgjør ved neste lønnssamtale. Ikke overtidsbetalt, ingen bonuser, men fleksitid og avspasering. Gratis avis og telefon. Tror jeg kan få heve-senkepult hvis jeg spør pent.  En fordel er at jeg står veldig fritt til å disponere min egen arbeidsuke, og har noen jobbreiser i løpet av året hvor sykkelen alltid blir med. 

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
 |  

| 

| 

[Re: parob]
27/08/2014 13:34
 | 

KKippernes

Ivrig 
 | 

Ivrig 
Oslo Fotojournalist/fotograf/altmuligmann Terrengsykkel Tjener "nok" til å være storfornøyd, og syns heller ikke lønna definerer livskvaliteten min. Ulemper: Mye arbeid i perioder, spesielt rundt deadlines og store events, men jeg liker egentlig at det koker.  Fordeler: Vel, når jeg ikke sitter på kontoret og jobber med lidenskapen min, som er ganske sykt fett i seg selv, ser kontoret mitt f.eks sånn ut:        

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

|  

| 

| 

[Re: KKippernes]
27/08/2014 13:45
 | 

paalbn

Ivrig 
 | 

Ivrig 
Fordeler: Vel, når jeg ikke sitter på kontoret og jobber med lidenskapen min, som er ganske sykt fett i seg selv, ser kontoret mitt f.eks sånn ut:        Hadde bytta anyday      
Redigert av paalbn; 27/08/2014 13:47.

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09) 
 |  

| 

| 

[Re: paalbn]
27/08/2014 14:14
 | 

Lurifax

Besatt 
 | 

Besatt 
Fordeler: Vel, når jeg ikke sitter på kontoret og jobber med lidenskapen min, som er ganske sykt fett i seg selv, ser kontoret mitt f.eks sånn ut:        Hadde bytta anyday      +1  

______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."    

|  

| 

| 

[Re: H.Iversen]
27/08/2014 14:52
 | 

Asterix

Entusiast 
 | 

Entusiast 
Jeg ville funnet meg noe annet om jeg var deg...såfremst du ikke trives veldig godt i jobben.   Ja... Om du vet om noe så må du bare si ifra    

|  

| 

| 

27/08/2014 15:10
 | 

olechr

More than words 
 | 

More than words 
Skedsmo.  Sykkelboms/freelance
  Lønn: Sjukt dårlig, går rundt hvis jeg smiler pent
  Ulemper: Lønnen suger. Selv når man blir norgesmester og vinner det meste så er det dårlig.
  Fordeler: man reiser masse, sykler masse og har en sykkelpark selv gutta med 7 sifra lønn kan drømme om 
  :-P 

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott. 
 |  

| 

| 

[Re: olechr]
27/08/2014 15:25
 | 

GeirK

More than words 
 | 

More than words 
 har en sykkelpark selv gutta med 7 sifra lønn kan drømme om 
 Det må jo da bety at dersom en med millioninntekt kjøpte de syklene som du får, så ble han sittende igjen med mindre disponibel inntekt enn deg. Stemmer det?  

"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
 |  

| 

| 

[Re: GeirK]
27/08/2014 15:28
 | 

sveinaa

More than words 
 | 

More than words 
 Det må jo da bety at dersom en med millioninntekt kjøpte de syklene som du får, så ble han sittende igjen med mindre disponibel inntekt enn deg. Stemmer det?  Nei, betyr sikker mer at veldig få kan prioritere å bruke så mye på sykkel    

Medlem i NOTS  Vern om terrengsykling og  meld deg inn du også!

|  

| 

| 

[Re: GeirK]
27/08/2014 15:28
 | 

olechr

More than words 
 | 

More than words 
 Det må jo da bety at dersom en med millioninntekt kjøpte de syklene som du får, så ble han sittende igjen med mindre disponibel inntekt enn deg. Stemmer det?  Det stemmer nok. For den med feks 1 mill i inntekt har nok sjukt mye mer utgifter enn meg også :-) Og hvis han da skal kjøpe alle de syklene jeg har hatt på det værste/beste så går det nok ikke regnestykke opp nei :-P  

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott. 
 |  

| 

| 

27/08/2014 15:31
 | 

Tor Arne

Besatt 
 | 

Besatt 
Helikoptertekniker. 17 års ansennitet. 500k. Bor i Melkeveien. 

|  

| 

| 

[Re: olechr]
27/08/2014 15:34
 | 

GeirK

More than words 
 | 

More than words 
  Det stemmer nok. For den med feks 1 mill i inntekt har nok sjukt mye mer utgifter enn meg også :-)
 Vel - det er en prioriteringssak, men de fleste med sånn inntekt svir nok ikke av alle penga på sykkel, nei.  Og hvis han da skal kjøpe alle de syklene jeg har hatt på det værste/beste så går det nok ikke regnestykke opp nei :-P  
 Hva anslår du at veiledende innkjøpspris ville være for de syklene du får i år minus verdien på de du har eller kommer til å kvitte deg med?  

"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
 |  

| 

| 

[Re: sveinaa]
27/08/2014 15:36
 | 

GeirK

More than words 
 | 

More than words 
Nei, betyr sikker mer at veldig få kan prioritere å bruke så mye på sykkel    Ser poenget Jeg betaler 37K i lån og avdrag per måned, så dersom jeg bodde i en pappeske, kunne jeg hatt en ganske fet sykkelpark. Da hadde kona dratt fra meg og, så det ville blitt mye tid til å sykle,  

|  

| 

| 

27/08/2014 16:44
 | 

knuthaug

Ivrig 
 | 

Ivrig 
Jobber i Oslo, bor på Lørenskog.  Systemutvikler i mediabransjen. 650k med litt vakttillegg (to avspaseringer per vakt) Null overtid (hverken betalt eller pålagt/arbeide) Fleksibel arbeidstid og gjemmekontor når det trengs.  Betalt bredbånd og avisabo (jepp, old school) og telefon Sykkelparkering i kjelleren på jobb, med dusj. Kan (nesten) velge hardware selv (ikke til å kimse av for nerder) Kan sykle gjennom østmarka til/fra jobben. 
  for ikke å glemme: Hev-senk-pult! Yeah baby yeah!
  Kunne sikkert tjent bedre som konsulent, men da ville det blitt mindre sykling. 

|  

| 

| 

27/08/2014 16:53
 | 

runar jahren

Entusiast 
 | 

Entusiast 
Selvstendignæringsdrivende som serviceteknikker. MC mekaniker/pumpemekanikker/biloppretter/bilmekanikker/potet Får ikke lønn da sjefen er et rasshøl Fri tilgang på trykkluft og delevasker 

|  

| 

| 

27/08/2014 17:24
 | 

kid loco

Entusiast 
 | 

Entusiast 
Frakter folk til/fra Gardermoen på skinner. Lønn: 620 000 inkl. faste tillegg(kveld,natt, helg), i praksis inkl. jobbing på røde dager,bonus,etc: 700 000+.
  Fordeler: -jobber forholdsvis lite, 33,6 timer/uke, 4 dager på jobb i snitt pr uke. -fri i ukedager, fint for lange ski/sykkelturer uten helgemas -gratis kaffe -nesten gratis fribillett med nsb i Norge
  Ulemper: -må være edru på jobb kl 0500 på 1.nyttårsdag hvis det er turnusen -har ikke nødvendigvis fri i høytider -kan bli sliten av turnus, litt nattjobbing og sene kvelder 

"anybody who rides a bike is a friend of mine"  -gary fisher-
 |  

| 

| 

27/08/2014 17:36
 | 

Den glade amatør

Entusiast 
 | 

Entusiast 
Jobber som dommerfullmektig,  har permisjon fra advokatfirmaet jeg "tilhører".
  -436K -Gratis kaffe

Lite goder, men arbeidstiden i det offentlige er en drøm ift. faktureringsjaget som hersker for en fersk advokatfullmektig i det private.

Redigert av Den glade amatør; 27/08/2014 17:44.

|  

| 

| 

27/08/2014 17:40
 | 

J_A_H

Ringrev 
 | 

Ringrev 
Er det bare jeg som må skatte av telefonen som jobben har gitt meg? Hvis ikke,  kan jeg og smykke meg med tittelen fri telefon?
  Jobber forøvrig som SDM/prosjektleder/potet i et firma som jobber med service på forbrukerelektronikk. lokalisert en time fra Oslo, og bor på en 50 000,- kroners tomt. denne hadde jeg råd til.. 
  har vel de goder som en vanlig arbeidstaker har i forhold til firmaets personalhåndbok, og arbeidsmiljøloven. 
  Siden jeg er fra bygda, (born and raised..),  oppfører jeg meg som folk, og gir av meg selv til jobben. Dette er med på å bygge opp et tillitsforhold, som resulterer i muligheter og goder, som ikke kanskje er skrevet ned på noe papir..   
Redigert av J_A_H; 27/08/2014 17:49.

Ride it out.. touch the brakes and you'll die..
 |  

| 

| 

[Re: J_A_H]
27/08/2014 18:05
 | 

RazeFaze

More than words 
 | 

More than words 
Er det bare jeg som må skatte av telefonen som jobben har gitt meg? Hvis ikke,  kan jeg og smykke meg med tittelen fri telefon?
  Jobber forøvrig som SDM/prosjektleder/potet i et firma som jobber med service på forbrukerelektronikk. lokalisert en time fra Oslo, og bor på en 50 000,- kroners tomt. denne hadde jeg råd til.. 
  har vel de goder som en vanlig arbeidstaker har i forhold til firmaets personalhåndbok, og arbeidsmiljøloven. 
  Siden jeg er fra bygda, (born and raised..),  oppfører jeg meg som folk, og gir av meg selv til jobben. Dette er med på å bygge opp et tillitsforhold, som resulterer i muligheter og goder, som ikke kanskje er skrevet ned på noe papir..    Neida, får telefon som inntektspåslag og skatter da av det med "vanlig" skatteprosent. Men jeg ser aldri noen regning. Samme med forsikringer og firmabil og andre fordeler man har som omregnes til kroner og øre.  

-------------------- Happy Trails! Jørgen 
 |  

| 

| 

27/08/2014 18:11
 | 

cvrokka

Søk hjelp! 
 | 

Søk hjelp! 
De fleste må vel skatte 4000kr i året for mobil dekket av arbeidsgiver. 333kr/mnd er jo egentlig ikke gratis akkurat... 
Redigert av cvrokka; 27/08/2014 18:12.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
 |  

| 

| 

27/08/2014 18:49
 | 

SturlaS

Avhengig 
 | 

Avhengig 
-Melhus -Jobber som lærer i videregående skole (de siste 3 år) -Siv.ing datateknikk + mellomfag matte + årsstudium Ped + snart grunnfag fysikk -Vet ikke (lektor med tillegg, full opptjening), overtid for vikartimer, ikke overtid for møter osv på kveldstid
  Positivt: -Veldig meningsfull jobb; kan bidra positivt i ungdommers oppvekst og læring -Kan gjøre deler av jobben utenfor skolen (enn så lenge?) -Ingen dag er lik -Statens pensjonskasse -Sykkelparkering og garderobe med dusj & tilgang til treningsrom på skolen -Delvis sponsing av utdanning (gr.fag fysikk) -(kommer ikke på noe mer i farten...)
  Negativt: -Ingen fleksibilitet i forhold til fri/ferie -For mye byråkrati og meningsløs rapportering -Alle som "vet alt" om det å være lærer, men som ikke har spes stor innsikt -En del kolleger er (fortsatt) privatpraktiserende -(kommer ikke på noe mer i farten...) 

|  

| 

| 

[Re: RazeFaze]
27/08/2014 19:35
 | 

J_A_H

Ringrev 
 | 

Ringrev 
  Siden jeg er fra bygda, (born and raised..),  oppfører jeg meg som folk, og gir av meg selv til jobben. Dette er med på å bygge opp et tillitsforhold, som resulterer i muligheter og goder, som ikke kanskje er skrevet ned på noe papir..    Neida, får telefon som inntektspåslag og skatter da av det med "vanlig" skatteprosent. Men jeg ser aldri noen regning. Samme med forsikringer og firmabil og andre fordeler man har som omregnes til kroner og øre.  funker fjell! goder:  fri Telefon..  

Ride it out.. touch the brakes and you'll die..
 |  

| 

| 

[Re: silverwrx]
27/08/2014 20:08
 | 

BetongApe

Avhengig 
 | 

Avhengig 
Ingen overtidsbetaling overhodet. Kun avspasering av overtid 1 mot 1 som flexitid. (...) Alltid på jobb 24/7
    Jeg skjønner ikke hvordan dette henger sammen. Hvis du har avspasering må jo det bety at du har en arbeidstid, og hvis du har en arbeidstid skal du jo også ha kompensasjon for overtid.  

|  

| 

| 

[Re: cvrokka]
27/08/2014 20:15
 | 

olavjoergensen

Ringrev 
 | 

Ringrev 
De fleste må vel skatte 4000kr i året for mobil dekket av arbeidsgiver. 333kr/mnd er jo egentlig ikke gratis akkurat...  Man må skatte AV 4000 kr, ikke betale 4000 kr i skatt. I praksis får man 4000 kr lagt til på inntekten, så blir skatten individuell etter hva man tjener.  

Hjulbygger på hobbybasis
 |  

| 

| 

|  

|